Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Michal Rybka
Steel Panthers (SP) jsou (nejen podle mého názoru) prvním OPRAVDOVÝM kvalitním simulátorem taktiky pozemních bojů 2. světové války. Jejich systém - i když je na tahy - opravdu dosti věrně modeluje skutečný průběh bojů. Manuál je skoupý a obsahuje jen ovládací minimum. Hra předpokládá určitou znalost zbraní 2. sv. války a základy vojenské taktiky, což spolu s HW nároky mohlo odradit mnoho hráčů. Zběhlost hráč získá až po 6-8 hrách, což je pro běžného hráče mnoho. Teprve pak lze hru vychutnat. Důležitá je schopnost vybrat a použít zbraňový mix, není možno sázet jen na jeden typ zbraní. Technika se mezi roky stále mění, i psychologie 16 národů, které jsou k dispozici. Na SP tedy není možné dát jediný univerzální návod, jenom obecné rady. Zjednodušeně je rozdělím do tří sekcí: zbraně, taktika a národy. Návod je psán pro patch verze 1.2, který má mnoho funkcí opravených (a vylepšených).
A. Zbraně
1) Tanky - jsou jádro SP. Dělí se na lehké, střední a těžké a každý typ má způsob svého nasazení a svoji taktiku.
a) Těžké tanky - jsou impozantní, ale nespoléhejte na ně. Obvykle bitvu nerozhodnou, protože jsou drahé, pomalé, mívají málo munice a letadla je stejně dokáží odbachnout. Při šikovném použití dokáží ale pěkně zatopit. Útočíte-li na těžký tank, snažte se na něj střílet z co nejvíce zbraní, včetně pušek - roste šance, že posádka zpanikaří. Výborné jsou Tigery a ruské JS.
b) Střední tanky - TO jsou oni, na nich to všechno visí. Jsou univerzální jak ve výhodách, tak v nevýhodách. Němci mají Panthery, jsou výborné, ale drahé. Ideální pro boj na dálku. U Rusů doporučuji T-34/85, ale střílí méně přesně. Zato je jich MNOHO... Američané mají do roku 1945 horší tanky, pak se to srovná. Britské tanky jsou dobře pancéřované, ale často mají munici buď jen proti pěchotě, anebo proti tankům (takovou kravinu si musel někdo nechat patentovat). Japonské tanky jsou skoro k ničemu - velice slabé.
c) Lehké tanky - kdo se jim směje, je hloupý! Jsou křehké, ale rychlé a levné. Lze je dobře užít pro průzkum, bleskové průlomy do hloubky, pobíjení pozic minometů spod. Některé typy - jako americký M5 Stuart - jsou slušně pancéřované a malé, takže je lze jenom obtížně zasáhnout. Tento typ má navíc mnoho zbraní a osobně ho kupuji vždy!
d) Ohňové tanky - WOW! Skvělá věc, jediná, která DOOPRAVDY platí na zadiganou japonskou pěchotu! Výborná proti bunkrům, postavení děl... Plamenomet je až na konci seznamu zbraní, a tak doporučuji použít spíš "S" - Fire specific weapon, jinak se cíl pohne a plamenomet nevypálí! Nejlepší jsou OT-34 a Sherman Flame - dostřelí 2 hexy.
2) Miny - je třeba je chytře rozmístit. Nejlepší jsou místa, kudy počítač asi potáhne a kam nejde dostřelit - silnice, mosty... I když mina tank jen imobilizuje, vlastně ho vyřadí z boje (vy ho nevidíte = on vás nevidí = on na vás nestřílí!) Pozor, při útoku (Assault) narazíte na počítačová pole - je třeba mít s sebou ženisty (engineers). Algoritmus na rozmisťování min je mazaný a klidně vám udělá tři pásy za sebou, takže bacha. Ostatně chvíle, kdy zoufale hledáte díru v minovém poli, zatímco se na vás valí jedna 155 mm salva za druhou, jsou asi z celých SP nejlepší...
3) Letectvo - věc dvousečná. Bitevní letadla (II-2, Typhoon, P-47d) jsou nestrašnější zbraň ve SP, protože mají víc raketových útoků, a to velmi přesných. Ve větším množství (8 a více kusů) dokáží sami rozhodnout bitvu. Střemhlavé bombardéry nejsou špatné, ale většinou mají jen jednu bombu, taktické bombardéry mají účinek jen slabý (80% bomb jde totiž za cíl do pole). Je potřeba navádět stroje daleko od vlastních řad, protože se pilot může splést, a to je prů... problém. Algoritmus je spravedlivý: bavil jsem se pohledem na akci, kdy si počítač sám perfektním náletem odstřelil své dva poslední tanky... A na závěr: je to kladivo na německé tanky !
4) Lehké dělostřelectvo a minomety - slabé. Pokud ale jiná podpora není, mírně lepší než nic. Mají mnoho munice, minomety a houfnice lze užít i k přímé palbě, kde jsou užitečnější. Výjimkou jsou Japonci, jejichž minomety jsou až morbidně přesné.
5) Těžké dělostřelectvo a raketomety - dovedou proměnit vaši armádu i s krajinou, kde stojí, k nepoznání. Děla nad 100 mm jsou nebezpečná a na dvě salvy klidně odlesní celý kopec. Raketomety dělají zvlášť velké díry, ale mají menší počet nábojů. Nejlepší dělostřelectvo mají Američané a Rusové, vždy koupit! Návštěvníci Cílové Plochy reagují různě - od kvapného odchodu všemi směry (Italové) až po stoický klid (Japonci). Tip: vyzkoušejte si, co dovede bitevní loď! Pozor, rozstřílet vesnici, kde je morálně zdatný nepřítel, znamená zvýhodnit ho v obraně!!
6) Flak - protiletadlovčíci. Zajímavá jsou německá 88mm děla, dají se skvěle použít i proti pozemním cílům! Pokud se střetne mnoho letadel s mnoho flakem, vyhrají letadla. Poškozená letadla se ale nevrací a i když je flak netrefí, nezřídka při útoku minou cíl. Mobilní flak lze užít k ostřelování (tato děla jsou VELMI přesná!). Pozor, aby byl flak účinný, nesmí se pohybovat a musí mít dobrý rozhled.
7) Obrněná auta - bývají horší než lehké tanky a často se hodí jen pro průzkum. Výjimkou je japonská Sumida s 5 kulomety a 6 výstřely na hlaveň a tah. Prostě a jednoduše - kombajn na Číňany. Na začátku války bývají auta užitečnější než na konci, protože jejich dělíčka stačí na tehdejší tanky. Dobrou aplikací je taky nadjet prchajícímu nepříteli a dorazit ho, nebo ho přinutit se vzdát.
8) Stihače tanků - bývají levnější a snáz zranitelné než tanky. Často nemají strop a lze je zničit bombardováním. Nasazujte je hlavně v obraně, ze zálohy a při bombardování s nimi měňte polohu! Skvělý je Jadgpanther, Nashorn, ruské SU.
9) Útočná děla - DOST DOBRÁ zbraň proti pěchotě a nekrytým cílům. Bývají levná a nesou někdy zajímavé ráže (sIG 33, Brumbar, Ho-Ro a SU I 52 děla I 50 mm!).
10) Tažené dělostřelectvo - vyžaduje už určitou zkušenost. Je velmi laciné a mívá dobré ráže, ale potřebuje tahače a je neuvěřitelně choulostivé. Omylem ho vyložíte před schovanou nepřátelskou pěchotou a je po něm. V obraně i útoku mívá krátkou životnost a je třeba hodně přemýšlet, kdy ho nasadit! Naopak, když chcete chránit dobyté cíle proti protiútoku, je to zbraň nejcennější. Pozor na místo, kde ho vyložíte - dělo musí mít dobrý rozhled, ale samo být kryté (třeba pod stromy). Střílejte málo, snížíte pravděpodobnost objevení děla! Naopak: pozice nepřátel se na mapě prozradí jako obláček dýmu ale musíte tam vidět (kopec kryje). Skvělá jsou německá 150mm děla se Spw 7 tahači, americké I 55mm houfnice a ruské 122mm, které se dají taky použít proti tankům. Proti tankům jsou dobré německé 88mm, americké 90mm a britské l7pdr.
11) Samohybné dělostřelectvo - umí bombardovat a je ho možné nasadit i jako útočné dělo. Perfektní kombinace. Nejlepší je mají Američané - M 7 Priest ráže 105mm a M 12 ráže 155mm. Zásadní výhoda oproti taženým dělům je jejich schopnost rychlého manévru a určité pancéřování.
12) Pěchota - základ armády. U málokteré jednotky pocítíte tak silně národní charakter. Jeden extrém jsou Italové, kteří promění bojovou operaci na černou formu grotesky - jak vám jednou začnou utíkat, už je sotva zastavíte. Druhý extrém jsou Japonci, kteří se nevzdají, nezpanikaří, prostě zůstanou a nechají se postřílet. (To taky není zrovna ideální). Dobrý střed jsou Němci, kteří jsou poslušní, ale při překvapení (nebo spíš přepadení?) nepřítelem ze zálohy při velkých ztrátách prchnou. Po chvíli paniky se nechají znovu přesvědčit a vy můžete zbytek jednotky použít k hlídkování anebo průzkumu.
Panáčci jsou v zásadě čtyř druhů : samopalníci, puškovníci (Hey! Jak přeložit "Rifle"?), ženisté a speciální. Puškovníci střílí daleko, ale zblízka jsou na tom hůř; u samopalníků je to přesně obráceně. Ženisté umí dobře hledat a odstraňovat miny a navíc s sebou nesou plamenomety a demoliční nálože (z toho plyne jejich velká síla v obraně). Pěchota umí bojovat i proti tankům: Němci mají např. Panzerfaust, ale i obyčejná pěchota dokáže tank zblízka obklopit a zničit ho třeba granátem hozeným do hlavně anebo molotovem. Je proto důležité na tancích vozit pěšáky, kteří naopak podobnému útoku dovedou zabránit !
Otázka je, zda kupovat pěšáky obyčejné na autech anebo na transportérech. Nejlepší jsou na transportérech, tak je totiž možné dostat víc vozidel než normálně! Auta jsou k ničemu jsou vázána na komunikace, nestřílí a jsou příšerně křehká. (Dobrá jsou jen na vození děl a minometů.) V obou zbylých případech radím naložit pěchotu na tanky a útočná děla a zbylé transportéry použít na průzkum a kulometování nepřátelské pěchoty. Je lepší chránit před zničením zblízka spíš drahé a dobře vyzbrojené tanky než rychlé, ale slabé transportéry!
Opravdu stěží použitelní jsou protitankoví panáci a kulometčíci. Pohybují se pomalu a ve skupině je jich pár, což je zárukou rychlé smrti. Nestrefit se z bazooky znamená v dalším tahu bídně zhynout. Zajímaví jsou naopak odstřelovači - ne jako bojová jednotka, ale jako průzkumníci. Jako každá pěchota dokáží dobře pozorovat okolí, jsou rychlejší než pěchota, jeden panáček je pro nepřítele skoro neviditelný (všimne si ho teprve na vzdálenost 2 hexy!!) a stojí I bod. Když vám zbudou 3-4 body a můžete ještě kupovat jednotky, kupte je a nechte je ze strategických kopců sledovat okolí. Odměnou bude viditelnost skoro po celé mapě a dobré navádění dělostřelectva! Paragáni jsou jen určitou variantou pěchoty, zajímavá je ale jízda. Je rychlá, dobře pozoruje a umí projet skrz stavby a i dobře lesem. Potká-li ale nepřítele, musí se rychle stáhnout! Motocyklisté jsou rychlejší na silnici, ale pomalejší v lese.
13) Transportní vozy - dělí se na obyčejné, pancéřované a obojživelné. Obyčejné se hodí jen pro vezení děl nebo minometů a prakticky je nelze užít mimo silnice. Pancéřované lze užít i pro průzkum a vezení a podporu pěchoty. Většinou jsou to polopásové transportéry, které mají skvělou průchodnost terénem. Němci mají i polopásové tahače děl! Obojživelné vozy umí převézt děla i přes vodu, ale bývají drahé a mají je jen Američané. Zvláštní jsou "barge carriers", čili transportéry loděk. Loďka je jediná věc, kterou dostanete přes vodu tanky; ztráta loděk je při přechodu řeky katastrofou !
B. Taktika
1) Dýmové clony - velmi efektivní věc, je-li dobře použita. Pokládá se mezi vaše a nepřátelské jednotky a kryjí se jí vaše pohyby. Skvělá např. při přechodu postřelovaného území anebo při přechodu řeky. Dýmovnice hází i pěchota a některé tanky!
2) Navádění děl - při objednávání palby děla navádí "současná jednotka". Podpora přijde až po daném počtu kol, pozor na pohyby vlastní i nepřátel! Pokud naváděcí jednotka ztratí cíl z dohledu, roste rozptyl, což lze s výhodou užít pro plošné bombardování. Někdy se vyplácí děla hned na začátku zaměřit, a pak vypálit na posledně zamířené místo - podpora přijde hned další tah.
3) Tankový klín - sevřená formace tanků má strašlivou sílu a dokáže se prodrtit skoro kdekoliv. Kolona má palebnou sílu koncentrovanou, obránci rozptýlenou. Navíc je možné najít cestu v terénu, kde je kolona krytá (úvoz, les). Výhodné je, pokud obránce nemá ostřelovací děla, jinak se to může zvrhnout v masakr. Pokud je má, je třeba stroje rozptýlit.
Přechod řeky, vylodění - je třeba zadýmovat prostor kus za pláží, ne před ní - vyloděné jednotky lze krýt čluny a nepřítel na ně nemůže střílet. Když přechází protivník, je třeba zadýmovat jeho stranu řeky, tím ho zbavíte podpory a čluny lze snadno ničit.
4) Dvě vlny - první vlna při útoku utrpí škody. Její vojáky je lepší nechat bránit dobyté území a palbou krýt další postup čerstvé vlny. Oslabené jednotky panikaří a snižuji morálku ostatních !
5) Přechod minového pásma - opatrně postupujte s ženisty a kryjte je tanky. Můžete-li objednat ženijní tanky, udělejte to, jsou dobré. Nechte víc jednotek ženistů čistit jedno políčko (na konci tahu se na něj musí dívat!), jde to rychleji. Díru skrz pole dělejte jen jednu a protáhněte skrz ni tanky, pozor nesmíte ji ucpat! Váš postup se na chvíli zastaví - zadýmujte křídla, aby ženisté mohli v klidu pracovat, jinak jste jako na střelnici.
6) Filtrace - snažte se útočící nepřátelský svaz rozdělit. Zkuste přinutit sestoupit nepřátelskou pěchotu z tanků, stroje imobilizovat, zabrzdit útočící křídla provokativní palbou ze vzdálenějších postavení. Tak snížíte nápor ve směru útoku. Z blízkých postavení naopak střílejte teprve až bude zásah jistý! Zadýmujte místa, kde se brání pěchota, zvlášť pak města; vyvolejte požáry před její linu obrany - síla obrany takového úseku ohromně vzroste! Pokud útok zpomalíte, bombardujte místa, kde se cizí svaz zastavil, to ho rozvrátí. Těžké tanky nechte postupovat dál - pokud budou osamocené, nejsou problém.
7) Průzkum - rychle někam naběhnout je jednoduché, hloupé a smrtelné. Bránící se jednotka pálí první a ta vaše už prostě nemusí odpovědět. Totéž platí pro divoká rally v minovém poli. Postupujte tak rychle, aby nepřátelské zaměřované bombardování šlo za vámi, ale ne o moc rychleji. Snažte se vyprovokovat skryté palebné body podstrčením bezcenných jednotek, a pak je smést. Zapálení míst, kde by mohl někdo být, taky není na škodu. Nevidíte-li, kdo po vás střílí, palte do předpokládaného místa naslepo ("Z").
8) Kryté křídlo - čím víc je dělových hlavni na malý kus terénu, tím líp. Vjet MEZI postavení nepřítele je průšvih. Křídlo (bok kolony) lze krýt dýmem nebo terénem. Cenné (ale nefér) je krytí bokem mapy. Postavení nepřítele je líp ničit kus po kuse než najednou ale pozor na čas! !
9) Manévr s vazem - trvat na postupu jedním směrem je blbost v případě moc silného opevnění. Buďte připraveni na přechod do obrany, změnu směru útoku, rozpuštění svazu (při bombardování). Vypukne-li panika, svaz se rozprchne sám! Dejte pozor, abyste neucpali cesty (zvlášť imobilizovanými tanky nebo neposlušnými jednotkami!) nebo neuhnuli do dosud neobjeveného kusu minového pole. Tip : kde je jedna mina, bývá i druhá; pole tvoří čáry nebo oblouky.
10) Krutost - až budete rozjařeně hubit prchající panáčky tankovým kulometem, vzpomeňte si na to, že i vy máte povinnou vojenskou službu... Ono se řekne "nechte je utéct, nikdo nerad díry v zádech", ale uteklá obsluha se může vrátit k dělu či tanku a prevíti do vás začnou střílet. To je pak těžké...
11) Obrana - maximálně využívejte terénu. Ideální je kamení ("rough"), terénní vlny - za nimi nechte číhat pěchotu a postřelovat je z boků děly. Užijte miny! Nechte si mobilní zálohu tanky nebo stíhače tanků - pod stromy a nasaďte je v klíčovém momentu (když nepřítel překračuje řeku, po oslabení svazu, proti jednotlivým skupinám, v hluchých místech obrany). Letadla nasaďte brzy, dokud není všude dým a mohou se orientovat. Po ženijní "úpravě" měst (dým, oheň, demolice) do nich nasaďte pěchotu, nastrkejte ji i do křoví podél cest. Někdo musí sledovat krajinu, abyste zjistili, kudy nepřítel táhne. Minimalizujte vlastní pohyb!
12) Útok - preferujte tankový klín, pokud to jde (do první nepřátelské salvy velkou ráží). Ničte bod po bodu, snažte se projít co nejužším průlomem. Obsaďte cíle a odražte protiútok. První mají útočit střední tanky s pěchotou, na body odporu útočná děla. Nepředběhněte svou vlastní dělostřeleckou salvu!
13) Setkání (meeting engagement) - rychle obsaďte několik neutrálních polí a přejděte do obrany. Zkoncentrujte celý svaz na obranu tohoto místa! Tak získáte výhodu. Po rozdrcení nepřátelského útoku opatrně obsaďte zbytek.
14) Města - velmi nepříjemný terén. Je velká šance, že se s nepřítelem při "setkání" obejdete a vznikne pat. Pěchota je tu velmi silná, zvlášť v dýmu. Užívejte plamenomety a útočná děla velkých ráží. Vlastní pěchotu nastrkejte do domů. Je-li možné město obejít, obejděte ho. Jinak přijdete o své tanky dřív, než-by-řek-švec !
15) Kampaň - do kmenových ("core") jednotek preferujte tanky a děla hlavně univerzální jako je 88mm. Levnější jednotky jako pěchotu pořizujte jako "support". Do nebezpečných situací strkejte nejprve support a zbytky dorážejte core jednotkami, získávají tak zkušenost a ušetříte na opravách.
C. Národy
1) Němci - vyvážení, poslušní, chraňte hlavně drahou techniku. Pěchota zpočátku výborná, ke konci války horší.
2) Rusové - zpočátku ubozí, potom se zlepší. Mají hodně dobrých zbraní, ale většinou se musí skrytě přiblížit (menší dostřel, horší trefování). Užijte II-2, děla!
3) Američané - vojáci nic moc, velmi dobrá letadla, děla. Mají speciální zbraně. Spoléhejte na palebnou sílu. Námořní pěchota má jiné (řekl bych zajímavější) zbraně.
4) Japonci - tanky k ničemu, děla a letadla taktéž. Excelentní pěchota, dostaňte ji blízko k nepříteli.
5) Britové - podivná technika (silný pancíř, malá děla, pomalá), nepříliš spolehliví vojáci. Amíci jsou lepší.
6) Francouzi - zpočátku zajímavé tanky, potom totéž co Amíci. Nejsou moc dobří, spíš na obranu.
7) Poláci - kvalitní pěchota, v 2. půlce války americké a britské zbraně. Slušní.
8) Jugoslávci a Řekové - výborná pěchota, ale málo tanků. Je třeba jít do obrany. Jugoslávci jsou úplné štěnice třikrát je zaženete, počtvrté se vrátí...
9) Italové - ouch! Go home, boys. Mají několik dobrých strojů, ale jinak je to hrozné. Velmi slabá morálka, často se ani netrefí.
10) Německý blok (Maďaři, Rumuni) kupujte spíš německé zbraně, než jejich vlastní, vojáci nejsou moc dobří.
11) Ostatní - většinou slabší pěchota, málo tanků a podpory. S hlavními národy se nemohou měřit.
D, A na závěr Tajné Zbraně !
Zbraň první : Taktický Čuch.
Schopnost odhadnout, kde si počítač své jednotky zašil, kudy nejlíp protáhnout útočnou kolonu, zda vypotřebovat letadla na průzkum, anebo je nechat na ničení vzdálených děl... toť umění velitele! Tip: Prostudujte si vždycky pečlivě mapu předtím, než si na ni začnete rozmisťovat zbraně a "Auto deploy" používejte jen do doby, než se naučíte rozmisťovat sami. Ovšem pozor: návyk na styl počítače může znamenat nevýhodu při hraní scénářů sestavovaných lidmi.
Zbraň druhá : Kreativní Užití Prostředků.
Pěchotou můžete zadýmovat útočící tanky, plamenomety podpálit imobilizované tanky, ženisty odstřelit most, nebo ničit silnice, protiletadlovými děly ničit tanky... Taky zkuste najít alternativní cesty postupu, dobré body obrany, využívejte vody, lesů i bažin. Chytře rozmístěná pěchota jako třeba jugoslávští partyzáni - MAJÍ šanci vyhrát nad silnější tankovou kolonou Němců!
KONEC.