Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Michal Rybka
Steel Panthers 2 : Modern Battles (průvodce)
A) OBECNÉ POZNÁMKY
Původní taktika z SP spočívala v tvrdém nasazení síly v koncentrovaném útoku
na vybrané slabé místo obrany, rozrušení obranného plánu a postupné likvidaci
odporu. Prostě početní převaha znamenala hodně a stroje se lišily hlavně
pancéřováním a použitými děly. Hi-tech stroje staví na něčem jiném: Děsivé
přesnosti střelby a vysoce účinné munici. Na pancéřování samozřejmě také, ale
to není až tak důležité. SP2 vedou spíše k boji o pozice a řešení taktického
hlavolamu, kdy je nezbytně nutné využít vlastnosti terénu až po samou mez.
Pokračování v chybném operačním plánu může vést během jediného tahu k totální
destrukci vašich jednotek - MYSLET, MYSLET, MYSLET !! Dobře umístěný hi-tech
tank může SÁM rozmetat útok nepřítele; špatné nasazení celé jednotky stejného
typu může vést k jejich rychlé zkáze! A nezapomínejte, že představa, že se vám
v hi-tech tanku nemůže nic stát, je podobná myšlence, že se v nadupaném BMW
nemůžete vybourat !
V informačním panelu jednotky je možné vypínat/zapínat zbraně; pomocí funkce
"W - Fire specific weapon" lze jednotlivou zbraň odpálit. Používejte tyto
funkce - helikoptéry často nesou jen dva výstřely neřízenými raketami
a vozidla jen málo PT střel. Je nesmyslné zbytečně je vyplýtvat hned na
začátku na pár ubohých průzkumných vozidel. A pozor. Odpalovací sekvence může
být přerušena pohybem cíle, palebnou odpovědí cíle nebo palbou jiné jednotky
protivníka, takže se raketu vyplatí odpálit samostatně !
U moderních zbraní funguje systém "kámen - nůžky - papír": Je třeba nechat
ničit nepřátelskou jednotku zbraní, která na ni platí a proti níž se může jen
špatně bránit. Pro tanky představuje riziko pěchota zblízka, pěchotu ničí
helikoptéry a APC, helikoptéry drbe flak, tanky devastují obrněná vozidla, na
flak platí děla a tanky, na děla a tanky helikoptéry atd. atd. Příklad:
S tanky je lepší nechat bojovat helikoptéry, protože od jisté vzdálenosti na
ně tank vůbec nemůže střílet. Na protiletadlové panáky je nejlepší nasadit
permanentní kropení minometem, protože zalehnou a nemůžou nic dělat. PROTO
hovořím o taktickém hlavolamu.
B) ZBRANĚ
1. Tanky
S postupem doby mizí rozdíly mezi lehkými, středními a těžkými tanky a až na
výjimky (americký Sheridan) jsou nahrazovány MBT (Main Battle Tank). Hi- tech
tanky bývají skvěle pancéřované a mají ohromné výhody v boji na velkou
vzdálenost, za špatné viditelnosti a ve střelbě za jízdy. Příkladem může být
americký Abrams nebo britský Challenger. Při boji zblízka své výhody ztrácejí
- vyplatí se nasazovat spíš starší typy. Ruské tanky mívají nedostatky
v zaměřování, ovšem je u nich specialita: Často umožňují střílet řízené střely
! Zničení tanku obránce je rozhodující krok k vítězství. Imobilizování tanku
protivníka nemusí být vůbec dobrý tah - hi-tech tanky mají OPRAVDU excelentní
pancíř a nelze je vyřadit z činnosti zadýmováním a s poškozeným podvozkem je
nelze ani zpanikařit - neujedou... V jednom případě jsem napočítal DVANÁCT
zásahů 125mm HEAT municí a OSM zásahů řízenou střelou (do předního pancíře),
ale nepřátelskému tanku to neudělalo vůbec nic a demoloval mi dál postupující
kolonu. Důležité je poznamenat rozdíl mezi západním a východním pojetím tanku.
V západním chápání je to optimalizovaný ničitel tanků a pancéřové techniky,
ale špatně bojuje s pěchotou. V ruském pojetí je to spíš univerzální zbraň.
Plamenometné tanky jsou anachronismus - než dojedou blízko k nepřátelským
pěšákům, odprásknou je pancéřovkou...
2. Helikoptéry
Jsou asi nejflexibilnější zbraň v SP2. Jsou super - snažte se jich pořídit co
nejvíc. Helikoptéry a moderní tanky mají nejvíce kills, pak dlouho, dlouho
nic! Dělí se na bitevní (Apache, Cobra, Mi- 28, Ka-50...), dopravní (Chinook)
a kombinované (nejlepší je rozhodně Mi-24 Hind!). Bitevní nesou širokou paletu
zbrani, dopravní spíš jen kulomety, někdy nic. Kombinované stroje jsou vlastně
bitevní se schopností nést výsadek. Bitevní stroje jsou navíc slušně
pancéřované - ale v okamžiku kdy je helikoptéra sebeméně poškozená obvykle
zpanikaří a uletí z mapy. Pokud se během vlastního tahu málo hýbala, může při
nepřátelské palbě provést únik (Evasive action). Lze je užít třemi různými
způsoby, které se liší mírou rozdělení rizika mezi helikoptéry a pozemní
vojska.
a) Průzkumník
Helikoptéra se snaží zjistit cíle a pasti v hloubce protivníkova území.
Výhodné u levných helikoptér a v případě, že vám hodně záleží na ochraně
tanku. Riziko je veliké - doporučuji provádět průzkum spíš z dálky:
Vystoupejte (High Altitude) a RYCHLE leťte PODÉL své linie, pokud možno tak,
aby mezi vámi a nepřítelem byla překážka (kopec, domy). V okamžiku, kdy po vás
nepřítel vystřelí, klesněte dolů (Nap of Earth), NEPOKOUŠEJTE se uletět rovnou
(nepřítel vypálí další salvu). Letem při zemi změňte polohu a znovu
vystoupejte a pokračujte. Tah končete zásadně s ukrytou helikoptérou. Šance
zásahu je tak mnohem menší ! Po zničení PL obrany provádějte rychlé přelety
nepřátelského území - a stroj na konci tahu schovávejte ! Nejlépe na kraji
mapy - je z jedné strany 100% krytý.
b) Podpora
Riziko průzkumu zde nesou pozemní jednotky. Helikoptéra je většinou schovaná
a udeří rychle na významné cíle (schovaní partyzáni, protitankoví panáci
a děla, ničení tanků). Pak je třeba s ní rychle uletět do úkrytu ! Výhodné,
když má nepřítel spoustu protiletadlových zbraní. Úderem z bezprostřední
blízkosti lze demoralizovat mnoho jednotek pěchoty - na každou stačí vystřelit
jednou. Současný úder několika gunshipů na jednu skupinu jednotek ji zcela
rozvrátí ! Ačkoliv je největší šance na zásah udržení cíle v zaměřovači přes
oponentův tah a následné odpálení raket z visu bez pohybu, riziko zkázy stroje
je veliké. Úder helikoptérou zblízka je nejúčinnější prostředek na zakopanou
pěchotu.
c) Záškodnické akce
Na helikoptéru naložíte nějaké speciální panáky (protitankové, s granátomety)
a letíte do týlu nepřítele páchat paseku. Cílem úderu je ničení děl, minometů,
lov na velitelskou jednotku, přebarvení nejvzdálenějších vlajek, zákeřné
odstřelování tanků. Helikoptéry by měly spolupracovat minimálně ve dvou - tak
mají šanci zničit protiletadlové zbraně s mnohem menším rizikem! Ideální mi
připadá smečka tří helikoptér. Jedna s obyčejnými raketami a dvě protitankové.
Po zničení strategických cílů lze provádět rušivou palbu na zálohy, obranné
pozice apod. Je důležité nejdříve najít "tunel" - cestu do týla bez
protiletadlové obrany - pak teprve naložit spoustu pěšáků a tunelem je
provézt! Velmi důležitá je kooperace s minomety a děly. Do týlu neletíte
proto, abyste honili po lese protiletadlové panáky ! Prostě je nechejte kropit
minometem a ničte důležitější cíle. POZOR! Počítač strká protiletadlové rakety
rád dozadu a může se stá, že stroje zakysnou na několik tahů schované za
kopcem, než se podaří PL pozici rozvrátit Pokud je zakopaná, jde to zvlášť
těžko. Nevysazujte panáky do prostoru, který nebyl předem vyčištěn
a vybombardován; ještě asi dva tahy je bude nutné podporovat, jinak je
protivník hravě smete !
Ačkoli se zdá, že taktiku lze měnit libovolně, není to pravda. Až vám při
prvním průzkumném letu pošlou Stingery plně vyzbrojenou helikoptéru k čertu,
pochopíte, o čem je řeč. Uvědomte si taky, že utíkající helikoptéra zmizí
z mapy i s naloženými jednotkami. Jednou jsem tak přišel o velitelsky štáb...
Nejlepší postup je provokující průzkum z bezpečné vzdálenosti, vykropení pozic
PLO, opět: průzkum a pak přískoky vpřed. Nejvíce vystřílené helikoptéry je
dobré použít k plošnému průzkumu v hloubce - uvědomte si, že bitevní
helikoptéra se zbytkem munice jen 2x kanón má menší cenu než stroj s 19x
kulomet + 19x kulomet ! Průzkum v hloubce týlu je bezpečný :
a) v režimu kopírování země
b) rychlým pohybem, ukončeným v nějakém úkrytu
c) v místech, kde je mezi vámi a PLO postavením v týlu nějaká překážka (kopec)
Riskantní jsou přelety hřebenů kopců, nikdy nevíte, co je na druhé straně !
Když po vás někdo/něco vystřelí, je nutné se ZAMYSLET a vybrat si, kam se
poletíte schovat. Občas je nutné schovat se za nejbližší kopec nebo do
prohlubně a zakysnout tam několik tahů, než se podaří bombardováním rozvrátit
PLO - pokus o přelet planiny zpět by vůbec nemusel dopadnout dobře...
3. Muniční vůz (Ammo Truck)
To je geniální věc, i když je na můj vkus až moc rozdávačný (vypadá to, že má
nekonečně mnoho munice). Krmí až šest jednotek okolo - vyplácí se vytvářet
dělostřelecká "hnízda" kolem nich. Jakmile mají panáci chvíli volna (1 turn),
hned překládají a překládají... Paráda. Užitná hodnota laciných "on-board" děl
je pak mnohem větší než "off-board" s jednou nevýhodou - po zaměření
protivníkem propadají rychle zkáze... Navíc: Tato vozidla krmi VŠECHNY typy
jednotek - tj. i helikoptéry, pokud přistanou (LANDED).
4. Minomety a tažená děla
Mají mnohem větší cenu než v SP ! Ideální obrannou zbraní jsou speciální
panáci - a nejlíp na ně platí minomet. Nejde o to zahubit je - stačí, aby
zalehli. Mít zbraně pro nepřímou palbu s rychlým reakčním časem a spoustou
munice je klíčové ! Pořiďte spoustu děl a minometů - dejte k nim Ammo Trucky
a kropte významná místa na mapě, i když nikoho nevidíte ! Místo zadávání
nových souřadnic nechejte palbu spíš "klouzat" pomocí přeměřování. Svoje děla
a minomety velmi dobře ukryjte - doby přímé palebné podpory jsou ty tam - a to
pokud možno za kopec o výšce aspoň 2, aby děla nebylo možné najít snadno ani
helikoptérou. Před kopec nastrkejte PL baterie - v případě, že do týla
pronikne helikoptéra, je ji třeba najít a zničit. Nepřítel za žádnou cenu
nesmí baterie zaměřit - děla rozdělte do několika skupin a bude-li to
nezbytné, nechejte je navzájem zadýmovat (přesnost naváděné střelby to
neovlivní). Když nepřítel rozbombarduje jednu pozici, nevadí. Pokus rychle
odvézt děla nákladními auty vede ke zkáze všeho. Prostě na začátku nakupte
radši víc děl...
5. Dělostřelecká podpora
Je umístěna mimo mapu. Děla mají omezenou munici, ale nelze je poškodit
jednotkami na mapě. Mezi podporami může dojít k přestřelce (Counter Battery
Fire). To, zda vaše podpora vypálí CBF, závisí na :
a) počtu vašich podpůrných děl
b) na jejich nečinnosti (nezadali jste jim příkazy)
Pokud dojde k poškození baterie oponenta, je na jistou dobu jeho podpora
vyřazena a celkově se zeslabí. Obecně se vyplácí mít jednu podporu čistě pro
decimování počítačovy podpory a jinak bombardovat děly na mapě (ke kterým je
možné dát Ammo Trucky).
6. Raketomety
Nevím, čím se moderní raketomety plní, ale je to DOST hrozné. Jsou dva
základní typy raketometů: Klasické jako je 122mm ruský raketomet, který slouží
k plošné demolici a zhoubě měkkých cílů a cluster-raketomety, jako je MLRS
nebo ruský URAGAN, které slouží pro ničení pancéřovaných cílů. Klasické mívají
více salv (obvykle 4) a jejich účinek na tanky je jenom slabý.
Cluster-raketomety mají většinou jen dvě salvy. Dobře ničí jen slabé
pancéřované cíle, tanky většinou jen imobilizují. Jsou vynikající na smetení
PLO, která je většinou založena na obrněných autech a samohybného
dělostřelectva. Palba naslepo je ale nesmyslné mrhání, nejprve nepřátelské
baterie zaměřte! Mají velký vliv na morálku všech jednotek v místě dopadu
- vyplácí se útok okamžitě po dopadu salvy.
7. Letadla
Paradoxně slabší než v SP. Velmi rychle letící proudový stroj střílí méněkrát,
méně přesně - zkrátka helikoptéra je lepší. Cluster bomby mají dobrý účinek
jen na nekryté cíle, takže nebuďte příliš zklamáni. Počítač rád nasazuje
letadla s napalmem, dobré jsou ale jenom proti nepohyblivým cílům (děla,
stanoviště PL raket, velká koncentrace panáků). Slušné jsou stroje se
stand-off municí, jako je Paveway.nebo Maverick. Je zde ale nemalé riziko, že
si pilot vybere cíle podle své libosti a nikoli vaší - a když.otočí naruby pět
set metrů zcela prázdné a bezvýznamné džungle kvůli pitomému džípu místo
zničení obrovského množství partyzánů o tři hexy víc vlevo, obvykle řvu vzteky
a vůbec se chovám podrážděně. Piloti si obvykle všimnou spíš velkých jednotek
(tank), než malých (pěchota).
8. Pěchota
Vhodná k boji jen v zákopech nebo městech či lesích - na pláni představuje
snadno decimovatelný cíl. Ve vhodném prostředí (kamení, duny, zákop...) její
výdrž prudce roste a pokud panáci nezpanikaří, mají velkou šanci přežít
ostřelování z dálky. Pěchota má vynikající maskování a tank ji často přehlédne
i na pláni. Opravdu výborné maskování mají průzkumníci a vyplácí se je nechat
plížit do týlu nepřítele. S jejich vybavením uvidíte věci... Výhodná je
spolupráce s transportérem: Rychle je doveze ke kopci a oni ho PĚŠKY přeplazí.
Tak je nepřítel prakticky nemá šanci zaměřit. Regulujte (= zmenšete)
vzdálenost, na kterou panáci začnou palbu sami, často se to v obraně vyplácí.
Fantastičtí jsou protitankoví a protiletadloví panáci s raketami. Jsou levní,
prakticky neviditelní a lze je rozptýlit po mnoha místech na mapě. Výhodné je
zmenšit u nich vzdálenost automatické střelby (tím zabráníte demaskujícímu
výstřelu při provokaci z dálky). Skvělé je taky schovat je na kopcích a nechat
MINOUT útočícími tanky a ve vhodném okamžiku zahájit na nepřítele palbu
zepředu i zezadu. Protiletadloví panáci jsou klíčem pro obranu proti
helikoptérám (palte zblízka!!). Protitankoví panáci mohou zničit
i helikoptéru!
C) TAKTIKA
1. Dýmové clony a jiné aspekty viditelnosti
Zpočátku (do příchodu moderních zbraní) se dýmové clony chovají normálně
- nikdo nevidí. Platí tedy pravidla ze SP. Pak se ale objevují jednotky
s noktovizory a infravizory, které začnou věci mást. Čím má jednotka lepší
"Vision", tím 1épe se ji zaměřuje za ztížených podmínek a tím dále vidí. Horší
stroje a panáci nevidí, ale hi-tech zbraně jsou v pohodě! Pozor: "Vision" není
"Spotting". Pokud někdo nepřítele objeví, hi-tech tank ho v klidu odpráskne,
ale tank sám si ho nemusí všimnout ! Šance zaměření roste s pohybem
a velikostí jednotky - pokud na úprku zadýmujete nepřítele, klidně po vás může
pálit dál. Dýmem se odfiltruje jenom palba starších strojů a pěchoty, ale PT
panáci mohou při slabém dýmu pálit dál. Roste význam terénu: Skrz kopce stále
nikdo nevidí...
Totéž se vztahuje na horší světelné podmínky. Doporučuji nasadit průzkumníky
a PT panáky a nechat je plazit se k pozicím nepřítele a zaměřovat jeho tanky.
Malých jednotek si protivník nevšimne, větší ihned zničí ! Pamatujte, že
hořící stroj za sebou vytváří "stín" pro infravizory - ničte proto zaměřené
stroje ODZADU dopředu !
Pokud se vyloďujete nebo přepravujete přes řeku, doporučuji opravdu urputné
zadýmování přepravního prostoru - jinak budete mít hrozné ztráty. Kill zone je
prostor, který pokrývají obranné zbraně tak, že je pro útočníka jen těžko
překonatelný. Rozeznáváme dva typy :
a) Otevřená kill zone
Vhodná pro americké typy. Stroje se rozestaví tak, aby viděly co nejdál
a důležité přístupy kryly křížovou palbou. Výhodné při balistické převaze
(vyšší přesnost palby). Typické stroje: Bojová vozidla s raketami
(Bradley...), PT panáci se střelami dlouhého dosahu (TOW...), hi-tech tanky
a tanky s raketami (Abrams, Challenger, ruský T- 90). Dýmová clona nepřítele
vadí jen málo. Do boku se vyplatí schovat pozorovatele, aby byly zřejmé cíle
nepřátelského útoku. Snažte se likvidovat nepřítele na samé hranici
viditelnosti, nesmí se dostat na účinnou vzdálenost své palby. Nad ohrožená
místa přivolejte helikoptéry - velkou smečku - a přesouvejte ji mezi lokacemi
podle potřeby. Palte z visu, šetřete rakety. Helikoptérou palte také
v případě, že by v případě neúspěšné rány pozemní jednotky mohl protivník
účinně odpovědět. Preference ničení je: Moderní raketové systémy, moderní
tanky, raketové systémy, tanky, zbytek Nepřímé bombardování veďte kousek za
hranu kill zone, kam už není vidět a kde se nepřítel shromažďuje. Pokud se
objeví jeho helikoptéry, vystrčte mezi linie svých strojů také flak
a počechrejte je - jinak ho mějte schovaný za nějakou překážkou. Linie musí
být rozptýlená a s rezervami - VŽDY předpokládejte, že budou bombardovány !
b) Uzavřená kill zone
Vhodná pro ruské typy a jiné stroje s balistickými nedostatky. Je založena na
myšlence, že je nutné nepřítele dostat blíž. Uzavřená zóna nemá neomezenou
viditelnost, naopak je přehrazena nějakou terénní vlnou. Obranná linie strojů
je připravena nedaleko a pálí po každém protivníkovi, který se na kopci
objeví. Při palbě z dálky jsou západní typy ve Výhod+ asi 1:40, zblízka to je
1:1 ! Ještě lepší je, když je zóna hodně úzká, koridor je kupř. šikmý a na
"hlídací stroje" je možné střílet jen z několika míst na mapě. Nepřátelské
stroje se pak mohou vzájemně krýt jen minimálně ! Vhodných míst na mapě může
být málo a často se stává, že nepřítel projde, pak vznikne "ostrůvek obrany".
Ten je velmi výhodný - zepředu někdo po nepřátelském tanku vypálí, ten se
OTOČÍ čelem ke střílejícímu a jednotky z "ostrůvku" mu míří na zadní, nejméně
pancéřovanou část ! Až vypálí "ostrůvek", tank se ZNOVU OTOČÍ a teď míří na
zadek hlavní obranné linie... Atd. atd. až do zničení. Helikoptéry je třeba
nasazovat metodou "vyhoupnout se - vystřelit - schovat se" a to i za tu cenu,
že je šance zásahu nižší než při visu. Až se útok zeslabí, je možné s taktikou
"kuk - bum - bojím" začít i u pozemních strojů, ale mějte na mysli, že je dost
riskantní.
2. Obrana zblízka
Taktika "close assault" z původních SP je až překvapivě účinná i u SP 2.
Nepřátelský tank přijede doslova na pár metrů a pěchota nebo zakopaný tank na
něj vystřelí zblízka. Důležité je připravit obranu v co nejméně přehledné
oblasti (zástavba, lesy, divoké kopce...), protože prosté křoví u cesty
a trocha dýmu už dnes nikoho nezastaví. Speciálně dobře funguje u Rusů,
jejichž pěší jednotky mají vždy něco dobrého proti tankům a kteří v obraně
něco vydrží. Tato taktika není samospasitelná a doporučuji ji rozšířit o: 1)
elastickou obranu, kdy jednotky, které se právě v obraně vystřílely, se
stáhnou zpět a nepřítel se nechá postoupit o malý kousek dál, kde se proces
opakuje a 2) permanentní bombardování prostoru před linií obrany, které
vyklepe pěchotu z tanků a transportérů a rozežene ji po kraji a sníží též
morálku posádek tanků, takže vše jde pak lépe.
3. Hi-Tech
Vždy se snažte nakupovat moderní zbraně. Čtyři Abramsy mají cenu 40 - 50
ruských tanků - uvidíte sami. V kampani nezbude než koupit horší zbraně a pak
upgradovat, ale uvědomte si, že hi- tech systémy mají mnohem víc kills
a rychleji roste jejich zkušenost. Nepoužívejte hi-tech zbraně v nevhodných
situacích (město, les)! Radši tam strčte starší, levnější typy.
4. Obrana
Máte výhodu (větší prostor pro rozmístění jednotek). Udělejte si dvě menší
task force a dejte je na křídla (počítač tudy nerad táhne). Obyčejné panáky
zakopejte do nepřehledných terénů, doplňte je vhodně minami; raketové tak, aby
se dobře viděli. Baterie schovat, PLO spíš dozadu, ale tak, aby mělo dobrý
rozhled. Minujte místa, která umožňují rychlý pohyb (mosty, silnice). Miny
rozmístňujte řídce - auto poletí do vzduchu, panáci vystoupí, hledají miny,
nic nenajdou, nastoupí, jedou, bum... (atd.). Pokud je na mapě řeka, zničte
okamžitě a střelhbitě každý most! Pokud bráníte pobřeží, snažte se zničit
helikoptéry ještě nad mořem (nemají se kde schovat), pomocí PT raket a tanků
ničte výsadkové lodě (většinou mají jen protiletadlové zbraně). Bombardujte,
urputně bombardujte místa, kde je nepřítel ve větších koncentracích
(vyloďovací pláže, shromaždiště, silnice) a kde ho nevidíte, a nechejte děla
synchronně klouzat s jeho postupem.
5. Setkání
Připravte si rychlé transportéry s PT panáky a průzkumníky. OKAMŽITĚ v prvním
turnu obsaďte klíčové kopce v území nikoho a rozmístěte je. Máte-li hi- tech
zbraně, zajistěte jim dobrý rozhled. V opačném případě je skryjte kousek za
terénní překážky a neváhejte před sebe vyklopit dým. Snažte se boj převést. na
obranu, ta bývá jednodušší - navíc si můžete vybrat terén! Útok - Klasickým
dělostřelectvem pokropte hlavní kopce nepřítele a místa v týlu (kde by asi
mohl mít děla). Tip: často bývají PLO a dělostřelecké baterie v místech, kde
silnice opouštějí mapu! Pokud se vám první salva povede, ani si nevšimnete, že
oponent nějaké baterie měl. Pozor! První salvu zadávejte přímo v "Deployment",
pálíte první a můžete překazit už první počítačovu salvu! Bombardujte urputně,
cluster munici si nechejte na důležité cíle (PLO, pozice s protitankovými
raketami). Udělejte si asi 3 task force (střed, křídla). Opatrně postupujte
- průzkumníci napřed, lehčí stroje za nimi. Raketové a hi-tech stroje nechejte
vzadu na kopcích a ničte zaměřené nepřátele. Helikoptéry nasaďte dle úvahy
a situace - ve smečkách. Jednotlivé systémy si musí pomáhat ("kámen - nůžky
- papír").
6. Noční bitva
Hi-tech zbraně mají lepší schopnost zaměřovat ve tmě (větší vzdálenost).
POZOR! "Visibility" NENÍ "Spotting" - to, že Abrams vidí prázdný terén,
neznamená, že tam nic není. Nejlíp je připlazit se blízko s pěchotou (PT
panáci mají noktovizory!!!) a až nepřátelské tanky objeví, nechat je v dálce
stojícími stroji odstřelit. Uvědomte si ovšem, že oheň z hořícího vozidla za
ním vytváří clonu! Jedoucí hi-tech stroj je v nevýhodě před stojícím
obyčejným.
7. Podpora
Odhadněte, kudy se bude asi blížit pěchota, a permanentně ostřelujte přístupy.
V případě útoku se s průzkumníky připližte na vhodný kopec a nechejte je
navádět bombardování na zjištěnou obrannou linii. OPRAVDU nešetřete podporou.
8. Past na helikoptéry
Omezte palebnou vzdálenost zbraní s kratším dosahem (ruční, kanóny) - roste
šance zásahu a mizí demaskující efekt. Na velkou vzdálenost palte ze
statických PL raket (Patriot...). Až se nepřátelské stroje dostanou blíž,
začněte po nich pálit ze všeho, co máte - statisticky roste šance poškození.
OKAMŽITĚ s mobilními bateriemi, které vystřelily, změňte polohu.
9. Souboje helikoptér
Bojujte ! Smečkou napadněte nepřátelské stroje - snažte se mít převahu.
Počítač není příliš hrdinský a spíš uteče na svou půlku mapy. Nenechejte se
nalákat nad jeho protiletadlové baterie !
10. Generované bitvy
Nepropadejte kouzlu "Max points". Počítač si pak totiž nakoupí obrovskou
armádu a mnohahodinové bitvy s více než 30 minutami na jeden váš tah jsou
úmorné.
D) NÁRODY
1. Američané
Z béček to postupem doby propracovali až na špičku. Perfektní hi-tech tanky
a rakety, velmi dobré helikoptéry a skvěle vycvičení vojáci. Jakmile se před
nimi objeví rovný plac, vyčistí ho dočista dočista. Při boji zblízka často
stroje ztrácí výhody, pozor! Technika je dost drahá.
2. NATO
Mají mnoho amerických zbraní, ale taky mnohé vlastní a vůbec ne špatné.
Perfektně vycvičení vojáci - zvlášť Britové, kteří mají také mnoho
originálních zbraní. Výhoda na dálku jako u Američanů.
3. Rusové
Starší zbraně (levné) jsou vážně handicapované na dálku a pro horší podmínky
viditelnosti. Apokalyptická je u nich mizerná palba za jízdy. Nejmodernější
typy (ty drahé) silně dotahují a v některých případech (PT rakety v tancích,
BVP-3 apod.), západní typy předstihují. Vojáci nejsou tak dobří a často se
netrefí. Vyplácí se skryté přesunování a nepřehledný terén. Masivní nasazení
dělostřelectva !
4. Varšavská smlouva a prokomunistické režimy třetího světa
Starší ruské zbraně a velmi variabilní kvalita vojsk. Jejich morálka obvykle
nepřímo úměrně souvisí s počtem jejich vlastních hořících tanků.
5. Arabské režimy
Směs východních a západních zbraní. Vojáci jsou obecně horší. Výjimkou jsou
mudžahídové a jiní islámští partyzáni, kteří mají málo tanků, ale velmi dobrou
morálku. V obraně jsou nebezpeční, mají výhodu zblízka.
6. Prozápadní režimy
Starší západní zbraně a originální adaptace (PT rakety na džípech apod.).
Moráka opět variabilní.
7. Izrael
Západní i ukořistěné ruské zbraně, nezřídka originálně adaptované. Moderní
Merkavy jsou srovnatelné se západními typy - výhoda na dálku. Vojáci jsou
kvalitní.
E) TAJNÉ ZBRANĚ
Steel Alliance - V SP2 můžete hrát Jagged Alliance! Rozmístěte snipery,
v editoru jim přidáte patřičné zbraně dle vlastního výběru, příp. další
vlastnosti. Terén doplníte džípy, helikoptérami a jedem! Sniper je ve skupině
jen jeden - jeho taktika je spíš typu "destroy and hide", bomba! Pomoci
vlaječek můžete ovládat chování počítače (lépe hraje za obránce), ale nejlepší
to je ve dvou. Oproti JA2 ztrácíte detail, ale získáváte lepší terén a možnost
nasadit i těžší a nejtěžší techniku. Až mi někdo ukáže, že je v JA2 možné
simulovat tankové bitvy alespoň na stejné úrovni zjednodušení, okamžitě uznám.
že je lepší než SP2. Do té doby si myslím své...
KONEC.