Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autora návodu ani zdroj bohužel neznáme.
A) CO PLATÍ VŽDY
Na začátku, dříve než cokoliv jiného, vyrobte tak osm peonů (SCV, droni,
sondy) a pošlete je těžit na odlišné krystaly. Dále postavte několik farem
(overlordi, pylon, depot) a pokračujte podle některého ze scénářů. Postupně
stavte důležité budovy, dovyrobte peony asi tak na 15-20. Velice důležité je,
jakmile se vám trochu rozeběhne těžba, poslat některou z levnějších jednotek
(proč ne peona) na průzkum - povědomost o základně nepřítele a jeho pohybech
je nadmíru důležitá, protože v závislosti na tom, jaké jednotky vyrábí, se
můžete připravovat na optimální obranu - ne každá jednotka se hodí proti jiné.
Z počátku se nepouštějte do upgradu, tedy dokud nebudete mít dostatek plynu,
který se těží pomaleji. Dejte si ale pozor, aby vám peoni neobsadili populační
limit - nezapomeňte stavět farmy. V ranné základně byste měli mít i několik
jednotek na obranu, případný časný útok vám pak pomůžou odrazit i peoni.
Jakmile můžete, postavte další základnu (nebo v případě terranů přesuňte).
Samozřejmě konkrétní strategie záleží hlavně na mapě - předsunuté základny
jsou po nějakou dobu velice zranitelné, takže musíte mít dostatečnou armádu na
obranu. Ale zase se nevěnujte trénování a boji nadmíru, bez rozvinuté
ekonomiky vás obratný protivník rychle smete, takže stavte rychle.
B) TERRANI
Terrani sice patří mezi "sympatické" rasy, ale to je za vítěze nepředurčuje,
ba právě naopak - abyste je dovedli k vítězství, musíte je detailně ovládnout.
Základním prvkem obrany jsou bunkry naplněné mariňáky - to je velice silná
zbraň, protože protivník musí nejdřív zničit bunkr a teprve pak se dostane na
tělo vojákům. Pokud čekáte útok, postavte je strategicky po základně
(i u krystalů). A pokud útok nastane, co vám brání v tom, abyste některé
budovy přesunuli do bezpečí. Druhým základním prvkem obrany je Siege Tank,
tedy od okamžiku, kdy mu vynaleznete obléhací mod, ve kterém dělá 70 zranění
na opravdu velkou vzdálenost. Střílí dál než „vidí", takže je dobré mít kolem
pár průzkumníků. Je také, společně s minami, schopný zasahovat i skrz zergský
Dark Swarm. Hlavní výhoda mariňáků je v ceně, takže se nerozpakujete je občas
obětovat. Ve skupinách se hodí prakticky proti všemu - speciálně proti věžím,
které je nestíhají zaměřovat, nebo proti Hydraliskům, kterým ostatní terranské
jednotky dělají pouze poloviční zranění. Se stimpackem (pozor, použití ubírá
10 životů) dokáží udělat neuvěřitelné poškození... Firebats, plamenometná
verze mariňáků, se hodí na likvidace větších skupin protivníků - jsou to dobří
obyvatelé bunkrů. Bohužel při výrobě stojí i nějaký ten plyn, takže spíše
sáhnete po někom jiném. Třeba po ghostovi, což je ideální podpůrná jednotka
- jakmile vynaleznete lockdown, což je schopnost znehybnit jakoukoliv
jednotku. Hodí se zvláště na vzdušné jednotky (třeba carriery Protossanů),
které vám už jen tak neulítnou... Před akcí je schovávejte v bunkrech, jakmile
jich máte víc, můžete znehybnit docela slušnou armádu - a pak třeba použít
nuke. Abyste ji mohli použít, musíte duchem označit místo dopadu, což může být
docela obtížné, i když jste neviditelný. Dávejte si pozor, aby nebyl na blízku
žádný detektor neviditelných (třeba Overlord, Observer nebo i docela obyčejné
věže). Trochu vám pomůže upgrade viditelnosti a obranná matrix. Nezkoušejte
nukovat místo, o kterém víte, že ho protivník sleduje, atomovka před dopadem
zobrazuje červenou naváděcí stopu, čímž mu poskytnete dostatek času
k evakuaci. Po upgradu energie může znehybnit až dvě jednotky.
Nepostradatelným prvkem jsou vulture bikes, které představují rychlé jednotky
schopné překvapivých zásahů. Ale nejen to - po upgradu mohou pokládat spider
miny! A ty se hodí nejen na zaminovávání přístupových cest (zaminovaný bunkr
a siege tank v záloze je velice spolehlivá obrana pro začátek), ale
i k průzkumu, protože zatímco je protivník nevidí, vám zprostředkovávají
radarové informace, takže se hodí i jako průzkum pro siege tanky. Jejich
velkým nepřítelem jsou vzdušné jednotky a pozemní jednotky, které miny
neaktivují - třeba peoni a Archon nebo zergové, kde se na ztráty nehledí. Obří
robot Goliath je dobrý proti vzdušným cílům, nic jiného mě momentálně
nenapadá. Další jednotka je Wraith, letadlo schopné zneviditelnění, což je
skvělé, pokud protivník nemá detekční jednoty (a to se stane málokdy). Po
upgradu energie vydrží neviditelné déle. Science Vessel je sice jednotka
náročná na plyn, ale za tu srandu rozhodně stojí, takže ji zbytečně
nevystavujte útokům. Každý může spustit na jinou jednotku Matrix, obranný štít
o kapacitě 250, což je opravdu nepostradatelné u ghosta nebo jako obrana proti
útoku menšího množství zergských Scourge. Irradiate (ozáření) platí na
jakoukoliv živou jednotku, což se hodí hlavně opět proti Zergům či k likvidaci
peonů... EMP Shockwave vyprázdní cíly energii - naprosto jedinečné na
likvidaci protossanských štítů či vyprázdnění „magických" rezerv jednotkám
jako je Queen či třeba Battle Cruiser. Bitevník Battle Cruiser je jednotka,
jejíž jedinou nevýhodou je rychlost. Jakmile upgraduje na Yomato Gun, máte
k dispozici zbraň, která prakticky jediným výstřelem zničí cokoliv. Je dobré
se zaměřit na likvidaci problémových jednotek jako je Observer nebo Queen či
věže. Po upgradu energie můžete vystřelit dvakrát. A konečně nakonec tu máme
ComStat, který byste si měli postavit tak dvakrát a obsadit je na shotcuty,
abyste je byli schopni rychle použít v bitvě, jakmile máte podezření na
neviditelné jednotky. Vyplatí se pravidelně kontrolovat základny protivníků
a stav jejich expanze.
C) PROTOSSANI
Výhoda Protossanů spočívá hlavně v jejich menším množství - jednotky jsou sice
dražší, ale můžete je lépe a přehledněji ovládat. Další výhoda spočívá ve
štítech, které se dají velice rychle dobýt - v každém případě postavte několik
dobíječek. Bohužel větší cena znamená, že se budete muset rozhodnout, jaké
typy jednotek budete ze začátku preferovat - zbytek postavíte až později, tedy
pokud přežijete. Peoní jednotka Probe má výhodu, že nemusí přímo stavět, pouze
spouští teleportaci, potřebujete jich tedy na stavbu menší množství. Na obranu
stavte Photon Cannons, které bohužel mají poměrně málo životů, takže spíše
slouží jako zpomalení. Dávejte si hlavně pozor na vlastní pylony, bez jejichž
energie nefungují budovy. Pylony jsou častým cílem útoků, raději si budovy
„zálohujte" z několika. Pylon je také dobrý předsunutý „zvěd", pokud ho
postavíte daleko od základny, ušetříte patrolovací jednotky. Základní bojovou
jednotkou Protossanů jsou Zealoti, kteří jsou ve větším počtu opravdu vražední
- zvláště pokud mají upgradovanou rychlost, což byste určitě měli udělat.
Bohužel nejsou schopni střílet na vzdušné jednotky, na to potřebujete třeba
Dragoony, kteří zase bohužel stojí docela dost plynu... Jejich další nevýhodou
je to, že nejsou moc účinní proti malým jednotkám - zergská záplava je rychle
vyřídí, tedy pokud nemají na blízku štítové baterie. Templáři jsou na tom
velikostí jako zealoti, ale jsou mnohem pomalejší. Magie to ale víc než dost
vynahrazuje, templáři jsou v každém případě součástí jakékoliv strategie.
Psyonic Storm platí za postrach jakékoliv jednotky - extra účinné proti grupám
Zergů, které jim zničíte bez větších problémů. Funguje i proti neviditelným
jednotkám a minám! Jen drobné upozornění - nekouzlete víc bouří přes sebe,
efekt se nenásobí, počkejte až minulá odezní nebo ji zakouzlete trochu vedle.
Dalším základním strategickým prvkem jsou halucinace, kterými pěkně matete
nepřítele. Halucinace vizuálně normálně útočí (až na courrier, ten nemá
interceptory), mají ale méně životů a po zničení se rozplynou. Naprosto
ideální na ničení min či klamné útoky, kdy halucinace přitáhne palbu věží či
silných jednotek (třeba BattleCruiser s Yomato gunem) a skutečná armáda projde
bez povšimnutí. Pokud máte málo jednotek, hodí se i na průzkum. Archon, který
vznikne spojením dvou templářů, patří mezi nejúčinnější jednotky, i když má
spoustu slabin - třeba EMP ho zanechá asi s 10 hitpointy, což je opravdu jen
krůček od hrobu. Není ani moc účinný proti menším jednotkám, ale to spraví
větší množství nebo některé podpůrné jednotky. Nejúčinnější je proti vzdušným
jednotkám... Pokud máte dva templáře, kteří by v bitvě nejspíš zahynuli, dejte
je zmorfovat - štít by je měl během transformace udržet živé... Observer
slouží k průzkumu a hledání zakopaných Zergů či min. Vždycky jich pár mějte
v záloze. Mezi veleúčinné pozemní bojovníky patří Reaver (aneb Hovnivál)
- dostřel a damage je opravdu úctyhodný. Počet scarabů upgradujte až
v pozdější fázi hry, kdy nebudete vědět co s financemi. Ideální je bojová
kombinace několika hovniválů ve spojení se zealoty a sondou, která pomalé
hovnivály rychle přenáší z místa na místo. Pokud protivník nemůže útočit do
vzduchu, slouží sonda klidně i jako místo, kde si v klidu dovyrobíte scaraby.
Scout je asi nejsilnější vzdušná jednotka, i když proti mluví cena a dlouhá
doba výroby (postavte tedy více StarGate). Finální jednotkou je Courrier, což
je, pokud máte tak čtyři, opravdu ultimátní zbraň ničící naprosto všechno.
Hnedka jak můžete, upgradněte na osm stíhaček a maximálně účinné vzdušné
zbraně. Courrier se dá využít i jako jednotka, která, pokud ji zálohujete tak
čtyřmi štítovými bateriemi, dokáže ubránit prakticky cokoliv před čímkoliv.
Mezi nejlepší jednotky patří Arbiter, jehož nevýhodou je opětovně velká cena
- klidně se k němu ani nemusíte dostat. Kouzlo Recall umožňuje teleportovat
jednu jednotku, což se hodí nejlépe v kombinaci dvou Arbiterů, kteří se
navzájem přenášejí do bezpečí. Kouzlo Stáze zase zmrazí jednotku do bloku
ledu, což se hodí nejenom k zastavení útoku, ale i jako ochrana vlastních
těžce poškozených jednotek, o které byste neradi přišli. Že zneviditelňuje
všechny jednotky kolem, to snad víte... Tak sláva Protossanům !!!
D) ZERGOVÉ
Hlavní síla Zergů je v jejich množství a v nízké pořizovací ceně, prostě
vyrobíte kvantum potvor, jako doprovod pošlete metače kouzel a ono se to už
nějak vyvrbí. Zmatený soupeř se při pohledu na ty hordy mutantů raději rychle
stáhne. Tedy, to by byl ideální stav, realita vypadá trošku jinak. Musíte prý
zapojit jakousi, pche, strategii. Fuj. Ale bohužel to je nutné... Peoni Droni
se ze začátku také hodí jako průzkumníci, ale chraňte si je. Neaktivují miny,
takže je můžete používat k jejich odstraňování. Pokud je zergský protivník
nakazí parazitem, můžete se ho zbavit, pokud je zmorfujete do budovy.
Nezapomeňte, že když ho zmorfujete, máte o jednoho těžiče méně. Je zbytečné,
aby vám plyn těžili víc než čtyři droni, protože v Extractoru stejně může být
jen jeden. Z cesty útoku je nejlépe odstraníte zakopáním. Obdoba farem jsou
Overlordi, což jsou ideální průzkumníci - jsou levní a vidí terranské miny
a neviditelné jednotky (což dokáže už jen královna a věž Spore Colony).
Bohužel neoplývají rychlostí, tedy alespoň před upgradem. Mějte vždy nějaké
v zásobě, jsou častým cílem útoků, protože čím jich máte míň, tím méně můžete
mít jednotek. Zerglingové se uživí zpočátku jako bojovníci (upgradujete jim
zbraně, podobně jako u Interceptorů je zde citelný nárůst), později hlavně
jako zakopaní průzkumníci upozorňující na nebezpečí. Velice nebezpeční ve
větších skupinách, tedy alespoň když mohou na protivníka útočit ze všech
stran. Bohužel moc nevydrží... Hydraliskové jsou jednou z nejlepších, ne-li
vůbec nejlepší jednotkou ve hře. Jsou hodně levní a mohou útočit i na vzdušné
jednotky. V každém případě jim upgradujte rychlost, později ve hře i dosah.
Preferujte souboje na dálku, jsou k zdraví Hydralisků nejšetrnější. Stejně
jako ostatní Zergové se pomalu regenerují, takže si najděte čas bezpečně je
uložit mezi boji do podzemí. Posílat větší skupiny jednotek nemá smysl bez
královen (Queen), což jsou velice mocní vzdušní mágové. Kouzlo Parasite je
jedním ze základních strategických prvků, vidíte totiž vše co zasažená
jednotka. Je tedy ideální na sledování větších jednotek (Battle Cruiser,
Cruiser) a na rušení neviditelnosti jednotek. Parazita se nedá zbavit, takže
daná jednotka se nedá použít k překvapivým útokům atd. Většinou ji protivník
obětuje. Dobré je parazity nakazit několik peonů v základně, toho si protivník
(lidský...) málokdy všimne a vy máte neustálý přehled o jeho základně. Další
kouzlo Ensnare má dvě použití - odhaluje neviditelné jednotky a také
zpomaluje. Což je k nezaplacení na rychlé jednotky - můžete je pak v klídku
kamikadzovat. Pozor. Zpomalení se týká všech jednotek v oblasti působení, tedy
i vašich. Kouzlo Broodling se hodí hlavně na likvidování Siege tanků, templářů
a podobných pozemních jednotek jedním výstřelem. Z oběti je rázem pár vašich
broodlingů, na které můžete zakouzlit kouzlo znovu... Nic moc bojovníci, ale
je to sranda. Královna může infikovat lidský Command Centrum (a pak ho
normálně přesunovat...), který potom vyrábí polozmutováné Infested Marines,
kteří se perfektně hodí na čistící akce, protože na svém cíli vybuchnou.
Dokonce se umí i zakopat. Jakmile máte několik královen, upgradujte jim
energii. Další zergský mág je Defiler, který také umí soupeře nepříjemně
překvapit, zvláště v kombinaci se zakopáním. Plague postupně snižuje obětem
(pozor i vašim) v dosahu hitpointy až k nule - perfektní na škádlení Reaverů,
Carrierů i terranské obrany - bunkrů a Siege Tanků. Kouzlo Dark Swarm má velký
strategický potenciál - v oblasti svého působení ruší účinky normálních útoků
na zergské jednotky. Výhodné proti Terranům, kterým může přes Dark Swarm
útočit pouze Firebat a Siege Tank, méně již proti Protossanům (Zealot, Archon
a Reaver). Dobré pro krytí útoků na základnu, ale i na obranu - třeba
Hydraliskové mohou beztrestně sestřelovat vzdušné jednotky. Consume slouží
k doplňování energie konzumací slabších jednotek - je úplně jedno jakých, vždy
přibude stejně. Pokud máte problém, na devadesát devět procent ho vyřeší
Scourge. Ultimátní zbraň, obávaná piloty celé galaxie. Sice může útočit pouze
na vzdušné cíle, ale v sebevražedném záchvatu těžce poškodí nebo zničí
jakoukoliv jednotku. Většinou k tomu stačí dva, i když třeba BattleCruiser
vydrží trochu více... Dobře se doplňuje s kouzlem Ensnare, které zpomalí cíl,
takže pak kamikadze tým o pár členech má jistý úspěch. Nestavte jich ale moc
do zásoby, je to zbytečné, stavějí se tak rychle, že si jich kdykoliv, když
potřebujete, můžete vyrobit dostatek. Základní létavky, Mutaliskové, jsou ve
větším množství neskutečně vražední, podobně jako vlastně všechny zergské
jednotky. Ůtočí speciálním parazitem, který jedním výstřelem zasáhne se
snižující se intenzitou až tři jednotky, což se hodí zvláště proti skupinám
slabších nepřátel. Díky menší velikosti dostávají od srovnatelných létačů
(Scout, Wraith) ostatních stran pouze poloviční damage. Prakticky jediné, co
jejich skupinu může bez větších problémů zastavit, jsou bunkry plné mariňáků,
templářský Storm nebo zergská Plague. S posledním kouzlem se také dobře
doplňují, protože díky speciálnímu útoku se hodí na vyčištění zasažené zóny od
posledních přežívajících zbytků. A když je zmutujete, máte tu ještě
vražednějšího Guardiana. Tedy alespoň pro pozemní cíle, protože Guardian
ztratil schopnost útočit na vzdušné cíle, svým dalekonosným bombardováním si
to ale více než dost vynahrazuje. Pod jejich skupinou nic pozemního nepřežije
a to i z toho důvodu, že jejich útok má poměrně velký dosah. Horší stránkou je
jejich pomalost a neschopnost bránit se vzdušným útokům - vždy musíte mít
doprovod a pečlivě se o ně starat. Nic se k nim nesmí dostat... Guardian je
sice jednotkou relativně drahou, ale rozhodně se vyplatí. Nejsilnější pozemní
jednotka, Utralisk, se hodí spíše v pokročilých hrách se spoustou Archonů,
Reaverů... Její velkou nevýhodou je ale cena, která je vyšší než čtyři
Hydraliskové, kteří Ultraliska bez problému porazí. Také neútočí na létající
jednotky, takže musí mít jako doprovod pár Hydralisků, nejlépe i s královnou.
Nebo Defilera, který ho kryje svým kouzlem Dark Swarm před útoky letců. Když
jsme pořádali závody mezi Ultraliskem a Reaverem, do koho dřív zabije, bohužel
to vyhrál vždy Ultralisk - je to prostě kolosální mamut. Tak to by bylo od
Zergů vše, hlavně nezapomeňte, že klíčem k vítězství je rychlost... Doufám, že
jsem vám alespoň v něčem pomohl.
KONEC.