Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Michal Rybka
Síťová hra se v mnoha aspektech liší. Je tam významnější vliv vaší "původní"
rasy a i mnoho jednotek má nové a překvapující využití a výhody (například lze
užít v kampani nezajímavý neviditelný Cloaker v kombinaci se Switcherem
a Teleportalem ke skrytému přenosu celé armády na druhý konec mapy, což
počítač v životě neudělá). Národy jsou čtyři: Lidé (Terrans) jsou zaměřeni na
řízené rakety a poškozují Control, Computroni ničí Tech a umí teleportaci,
Nomádi poškozují Shield a mají rychlopalnou technologii Mass Driver
a Triumvité se specializují na Engine a na neopravitelná poškození. V tomto
pořadí se mothership učí technologie v kampani a ve stejné sekvenci se učí
i u bitev (tj. pokud jste Computroni, první cizí technologie je Triumvitská).
Nejnebezpečnější jsou Triumvité. Ztráta mobility často znamená smrt a i při
přežití bývá neopravitelná. Ve hře se častěji setkáte s kombinacemi nepřátel,
z nichž je nejhorší asi Nomád a Triumvité.
1) Mothership
Star Commandovské Revoluční Heslo: "Upgraduj a chraň!". Hlídejte ho jako oko
v hlavě - pokud mu třeba v 2. kvadrantu necháte neopravitelně poškodit štít,
už to nezlepšíte do konce hry. Nejlepší je dát mu jako "osobní stráž" Point
Laser a Shield Repairer (kdyby přiletělo torpédo) a schovat ho vzadu, a nebo
ho nechat plížit se za postupujícím svazem (kryjí ho svazové Point Lasery).
Suroviny sbírejte až po vyčištění kvadrantu, jinak jen v krizi (když např.
dochází solinit). I mothership je zbraň: v druhé části hry sice upgraduje
rakety, ale nejsilnější je jeho schopnost postavit stacionární baterii přímo
mezi nepřátelské řady (což vám nepřátelské mothershipy rády provedou).
2) Báze
Každý národ má svoji a slouží ke stavění lodí (budovy staví pouze mothership).
Při jejich stavbě je třeba postupovat opatrně: do doby, než si vás nějaký
nepřítel všimne, máte klid. Začít hned jezdit s mothershipem a hledat nejlepší
místo je žádanka o Krátký Proces. Umísťování bází jest kumštem - často máte za
bránou jenom úzkou jeskyni. Doporučuji postavit nejdříve nomádskou
a zprodukovat ihned několik Point Laserů, potom computronskou.
3) Průzkumníci
Explorer, Xplr, Scout, Tri Scout - každý národ má svůj, ale jsou funkčně
identické. Primárně slouží k rozstřelování balíků solinitu - ale vzhledem
k tomu, že balíků je v celé hře asi deset, použijete je spíš jako průzkumníky.
Jsou rychlé a pokud kličkujete, můžete se celkem bezpečně vyhnout normální
palbě. Pokud je příležitost zaútočit na nepřátelskou budovu, udělejte to
- s úrovní jim roste rychlost a v 7. levelu dokonce získají i Double Shot!
Často je využijete na lákání nepřátel před svou pozici, ale pozor: pokud
potkáte odpornost jako černý Alien Ship, raději je nechejte zničit na místě
a neukazujte nepříteli, kde je hlavní svaz !
Celá kampaň je o solinitu. Šetřete. Vždy se pokuste schovat si nějakou
nepřátelskou raketovou věž a na konci boje si nechejte rozbít alespoň
opravářské jednotky, aby z nich zůstaly suroviny. Na konci hry budete mít
nadbytky všech minerálů, ale opravdu nedostatek solinitu. Jediné místo
s větším množstvím solinitu ve spirálové části mapy je v kvadrantu "67: Hidden
Force" pod Narvekem (dostanete se tam přes "58: Uncharted" - nepůjdete
teleportem doleva do "57: Warlord Narvek", ale skrytým průchodem dolů).
Doporučuji pouze v případě, že opravdu nemáte solinit: v "67" kolem vás začnou
nepřátelské mothershipy hned stavět Mass Drivery a pravděpodobně slíznete
neopravitelné poškození štítu svého mothershipu...
4) Základní vojenská učiliště
(Academy, Programming, Battle School, Eduplex) - na začátku poslouží k naučení
mothershipu technologiím (jednou), do doby, než jako bonus získáte vstupní
level jednotek 4, umožňují zelenáče něco přiučit. Po upgrade, kdy všechny
jednotky dostáváte už na 4. levelu jsou k ničemu. Na začátku kampaně můžete
mít problémy s tím, že mothership neumí vyrábět důležité zbraně. Musíte někde
najít odpovídající minerály a potom teprve můžete postavit patřičné budovy!
(Nalevo na galaktické mapě jsou sektory s Asteroids, dole bývají Crystals,
napravo Gas Anomalies a nahoře Plasma. Je dobré cestovat cik-cak !)
Ke zvedání levelu jednotek se dá použít i cvičný cíl (Target) - jednotky
s vyšším level mají vyšší rychlost, delší dosah apod. Většinou se Target
nevyplácí - kolem je spousta nepřátel - ale pokud máte např. imobilizované
jednotky s level menším než 7, můžete je pomocí upgrade aspoň trochu
rozpohybovat...
5) Opravářské lodě
Tech Repair', Shield Doc*, Engine Repair', Remaster' (= oprava Control))
- slouží k opravování jednotlivých poškození. Každý opravář má svůj dosah
- máte-li větší svaz, budete jich potřebovat víc. Nejdůležitější je Shield
Doc, bojujete-li s Triumvity, pak i Engine Repair. Opravy se konají v dávkách
- pokud na svaz útočí moc nepřátel, nemusí opravy stíhat !
6) EMP Launcher (Computron)
Výborná zbraň proti droidům, dokáže jich poškodit mnoho najednou! Pomalá, malý
dostřel. Vynikající v několika protidroidních misích.
7) Point Laser (Nomád)
Numero Uno! Toť on, zachránce, spásce! Naprosto nezbytná jednotka. Nepoškozuje
nepřátelské lodě - umí ale odhánět letadélka a ničí většinu projektilů včetně
Controlleru a torpéd. Bez ní si skoro ani neškrtnete (resp. nepřítel vás
rozškrtá jedna dvě). Kvůli ní se vyplácí šetřit červené kameny. První
jednotka, kterou doporučuji postavit !
8) Switcher (Terran)
Umí si vyměnit pozici s libovolnou jednotkou téže velikosti (nikoli tedy
droidem nebo letadlovkou). Vynikající. S jeho pomocí lze změnit obranné stavby
v útočnou zbraň těžké ráže! Ve spolupráci s Teleportalem (se kterým se umí
switchnout!) je to fantastický nástroj.
9) Droid Launcher (Nomád)
Umí teleportovat droidy. Zpočátku jen v rámci obrazovky - ale po dobytí "20:
The City of Lost Droids" je teleportace upgradována na celou mapu! Pak se
z něj stane fantastický nástroj a ve spolupráci se Scramblery a Evasery
nástroj pomsty zločinným Alien Shipům !
10) Letadlové lodě
Nesou tři mrňavá legrační letadýlka! Ale pozor: je to jedna z nejhroznějších
zbraní. Mají dlouhý dolet a letadýlka jsou "chytrá" - vyberou si vlastní cíl,
i když ho nevidíte! Proti bzučivým prckům pomáhají jen Point Lasery. Spolu
s doletem a mobilitou lodě - no prostě letadlovky! Pokud bylo letadýlko
poškozeno, Carrier ho za chvilku sám spraví. Zajímavý je Infil Carrier'
(Terran) - umí poměrně dost často nepřátelskou loď "přebarvit" na vaši stranu.
Naprosto bezkonkurenční jsou Obliterati' (Triumvité) - napadnou motor,
nepřátelská loď zpomalí, pak ještě víc, pak se už jen plazí a ... sorry,
přátelé! Bum! Letadlovky jsou základ jakékoliv strategie. Bohužel: nelze je
teleportovat a dost často neprolezou nějakým tunelem. S radosti vím tak
zablokují kolonu v nejhorší možné situaci... I v takovém případě je lze
zužitkovat: je ale třeba přilákat nepřátele blíž. Pokud chcete být úspěšní,
dělejte to, co počítač: nastrčte letadlovky jen tak blízko, aby stíhačky
odstartovaly a pak couvněte. Hoši z X-Wingu to už nějak zařídí...
11) Missile Base (Terran)
Baterie pálící řízené střely dlouhého dosahu! Výborná do druhé linie. Po
upgrade Triple Shot nejsilnější baterie vůbec !
12) Mass Driver (Nomád)
Do doby než Missile Base upgraduje (až skoro na konci hry) je to nejúčinnější
baterie pro obranu zblízka. Nevýhodou je kratší dosah.
13) Výrobny droidů
(Droid HQ, Droid Factory, Droid Builder, Droidium) - plodí bitevní roboty.
Když vám něco robota rozšlápne, nezbude po něm ani skvrna. Nelze je tedy
recyklovat - moc a moc přemýšlejte, kdy je nasadit! Základní typy jsou
nezajímavé (M 160, Comdroid, Battlemech, Oculoid). Za povšimnutí stojí ale ti
pokročilí :
a) Special Ops (Terran)
Má řízené střely na ničení jiných droidů. (EMP Launcher je ale účinnější.)
b) Bomb Droid (Nomad)
Při svém zániku ještě vybuchne. Zajímaví pro teleportaci do obranné linie
nepřítele. Jinak má ještě jedno speciální užití, o kterém se dozvíte ve hře...
c) Scrambler (Computron)
Celkem normální droid, jenom je imunní vůči budovám. Žádná mu vůbec neublíží.
Výborní proti Dreadnougtům !
d) Evaser (Triumvité)
Celkem normální droid, jenom je imunní vůči lodím. Kladivo smrti na černé
Alien Shipy !!!
Je třeba poznamenat, že kouzlo droidů vynikne až s použitím Droid Launcherů.
Také je třeba postarat se o to, aby imunní droidi nebyli napadeni takovým
nepřítelem, který by je mohl poškodit! Vyplácí se zjistit explorery polohu
nepřítele, droidy tam teleportovat a po akci ihned teleportovat zpět k opravě.
14) Teleportal (Computron)
Umí k sobě přicucnout loď (ne budovu!) normální velikosti z libovolného místa
na mapě. Důležité je, že je můžete budovat v dosahu mothershipu i za pásem
asteroidů, což bývá občas jediná cesta vpřed.
15) Omni Fighter (Triumvité)
Nejstrašlivější Totální Zbraň. Je to rozměrná stíhačka na pevném podstavci,
která je imunní i vůči Point Laserům. Jediná metoda jejího zničení je právě
v likvidaci jejího podstavce. Je protimotorová a způsobuje neopravitelná
poškození. Doporučuji do jejího dosahu před vaším útokem strčit nějakou ubohou
Oběť, jinak se z vašich důležitých jednotek stanou přinejlepším Plouživé
Stíny. Ve vašich službách je skvělá - stačí uchránit podstavec! Lze ji
switchovat, takže ji dostanete i tam, kam se nedostanou letadlovky !!
16) Speciální budovy
(Controller, Torpedo Base, Foldspacer, Repair Matrix) - celkem zbytečná věc.
Jsou poměrně nákladné, jejich projektil zničí Point Laser a jejich jediné plus
- totiž: výstřel neubírá žádny solinit, jenom příslušný minerál - se projeví
až v posledních misích. To totiž budete mít nedostatek solinitu a ohromné
zásoby ostatních věcí...
17) Speciální aliení loďky
Narvekovi služebníci mají mnoho jednotek, které není možné vyrábět. Povětšinou
jsou to varianty droidů a lodí s obvyklými parametry. Některé se ale vymykají:
a) Černý Alien Ship
Nejhorší Svině Svinutá ze všech Sviní Svinutých ta nejsvinutější. Odporná
a velmi rychlá ošklivost s třikrát větším dostřelem než je dolet letadel,
kopírující váš pohyb (při útoku ustupuje, při ústupu se blíží - ale stále na
hranici jejího dostřelu, kde je zcela v bezpečí). Má velmi nebezpečný kanón
s Rapid Fire. Na její likvidaci jsou dva postupy: pokud je Alien Ship jenom
jeden, lze ho přirazit k rohu mapy za současného krytí se Point Lasery
a udolat letadlovkami. Pokud jich je víc, je jediný spolehlivý postup:
nasazení Evaserů (4 lodě tohoto typu najednou jsem nedokázal vykrýt ani 16
lasery!!!) Je třeba jednat rychle: palbou si zvyšuje level !!
b) Narvekova Čestná garda
Je jich mnoho, jsou tuze tuzí a rychlí (ničí Engine). Po jejich zničení po
nich nezbude ani slupka a jejich projektily nedokážou Point Lasery vykrýt! Lze
je ale nalákat na Missile Base a přibrzdit Obliterati... Jim podobní jsou
Varelse a Visitors - fuj...
c) Dreadnaughty
Jsou čtyři rozestavěné (Terranský, Nomádský, Computronský a Triumvitský)
a jeden kompletní (Narvekův). Jejich udolávání je bez výjimky maximální žúžo
- mimo jiné proto, že jim pomáhají černé Alien Shipy a často je i léčí. Tito
imobilní netvoři mívají neuvěřitelnou výzbroj a veliký dostřel. Je třeba
útočit najednou se spoustou Point Laserů - samotná jednotka má proti nim šanci
asi jako žížala proti tanku. Je výhodné nechat za útočícím svazem plížit
mothership a až to bude vážně husté, začít stavět Omni Fightery a Missile Base
přímo před dreadnaught.
Pro kampaň je jasným favoritem kombinace Point Laser, Obliterati, Omni
Fighter, Missile Base, Switcher, Xplr a opravářské jednotky. Do levelu 57
(Narvek) sice můžete jít rovnou, ale vřele doporučuji nejdřív vyčistit širší
část mapy (upgrade za dokončené kvadranty se hodí). Ostatní typy využijete ve
speciálních případech. V multiplayeru to je jiné kafe - kupříkladu zatímco na
vás kamarád útočí, foldspacujete mu Foldspacer přímo do základny...
KONEC.