Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Poznámka : dostali jsme obsáhlý text s opravami a připomínkami k návodu na Settlers 2 od Dimitrije Bilaka. Vybrali jsme tu část návodu, které se připomínky týkají a zařadili ji do této položky. Připomínky jsme pro vás takto zvýraznili. Další tipy, které dodaný text obsahoval, jsou zařazeny na konci této položky. Redakce.
Základ strategie je postaven podobně jako v prvním díle SERFCITY na dobré
ekonomické a hospodářské politice. Je důležité si na úvod uvědomit některé
souvislosti mezi jednotlivými surovinami a produkty, např. lesník -->
dřevorubec --> pila a na konci tohoto řetězce jsou výsledným produktem dřevěné
desky, tolik potřebná součást pro konstrukci nových budov. Je proto důležité
správně vybudovat infrastrukturu budov a k ní příslušnou síť cest, aby se
nemuseli třeba nosit železné ingoty na druhou stranu ostrova ke zbrojíři
(armory) od taviče (iron smelter). Je nutné vybudovat větvovitou strukturu
cest, přičemž je dobré každou větev zasvětit určitému účelu. Od hlavního stanu
vede v nejlepším případě 6 cest. Je dobré tři z nich určit na konstrukci
vojenských budov, kde je důležitá rychlost při rozpínání obsazeného území,
jednu určit na výrobu desek, další pro zdroj potravin a poslední černým
řemeslům. Na všechny cesty umísťujte maximální počet praporků, tj. překladišť,
neboť se tím značně urychlí transport surovin a výrobků.
Směr a rychlost rozpínání se mění podle jednotlivých misí, ale je dobré se
rozpínat pouze malými pevnůstkami (barracks), protože potřebují pouze dvě
desky ke konstrukci a tím je jejich vybudování nejrychlejší a umožní nám tak
obsadit některá strategická místa dříve než protivníkům. Oprava : naopak je lepší se rozpínat pouze pevnostmi - šetří místo a pokud to není první vojenská budova, kterou stavíte od vybudovaného skladu, šetří i čas. Někdy je ovšem zapotřebí vybudovat větší pevnůstku (guardhouse), abyste obsadili více území s většími možnostmi staveb a mohli tak pokračovat v dalším rozpínání. Před obsazením této pevnůstky je zapotřebí vypnout výplatu peněz, protože je lepší si zlaťáky ponechat na produkci generálů, čili elitních jednotek v pohraničí. Po vybudování přibližně 3-4 pevnůstek v řadě je výhodné postavit zásobárnu (storehouse), protože pak nemusí rovnač plochy (planer) a zedník (builder) chodit tak zdaleka, nehledě na přepravu materiálu. Oprava : sklady je vhodné stavět po celou dobu hry. Po dobudování zásobáren je dobré do nich přesměrovat skladování vojáků, zedníků a materiálů určených ke konstrukci pomocí tlačítek "stop storage" a "take out of store" z hlavního stanu a tvořit nové větvení cest. Na hranicích s protivníkem je důležité včas (vhodný okamžik naleznete pomocí průzkumníka - scouta) vybudovat velkou pevnost (fortress) s katapultem a plně ji obsadit vojáky a kontrolovat jejich vyplácení do doby, než z nich budou generálové a pak vyplácení pozastavit.
V některých misích máte hned od začátku kvalitnější jednotky než jsou
"private". Ty je dobré si podržet v záloze a obsadit jimi až hraniční pevnost.
K obsazování týlových pevnůstek je zapotřebí používat nejslabší jednotky,
protože pokud je nepřítel agresivní, může na vás hned po obsazení hraniční
pevnosti zaútočit a on na hranicích určitě nemá slabé jednotky.
Další způsob, kterým se dá zvětšovat území, jsou expedice karavel přes moře.
Po vybudování přístavu jsou možné dva postupy. Pokud v dosahu není nepřítel,
tak se co nejrychleji rozpínat, v opačném případě je nutné počkat, až se vám
v přístavu shromáždí dostatek dobrých vojenských jednotek a pak postavit
pevnost, protože na přístav oponent neútočí. Oprava : je nutné to udělat přesně naopak, protože dokud nevybudujete vojenskou budovu, tak vám zlatí ani jiní rytíři na ostrůvek neodplují.
Hned při konstrukci prvních pevnůstek je zapotřebí si zajistit dostatek
konstrukčního materiálu. Kámen jsem vždy získával jen pomocí kameníka, nikdy
jsem nebyl nucen postavit důl na kámen a navíc kameník nepotřebuje ke své
práci jídlo a po vytěžení skal máte k dispozici další volné plochy. Na úvod
stačí pouze jeden a není problém v případě nedostatku si postavit dalšího.
Větší problémy jsou se dřevem, protože většina budov, které stavíte v hojném
množství potřebuje více dřeva než kamení a navíc ho potřebujete též pro
konstrukci lodí (shipyard) a do nástrojárny (metalworks). Oprava : pokud preferujete taktiku stavění pevností po celou dobu hry, je tomu přesně naopak. Vybudujte proto někde u lesa na volnějším prostranství 2 dřevorubce (woodcutter), mezi nimi jednoho lesníka (forester) a těsně před připojením větve jednu pilu (sawmill). Oprava : jeden lesník uživí tři dřevorubce. Poté, co se trošku rozšíříte, je čas vybudovat druhou takovou větev a pokud se vám potom podaří dostat se do problémů se zásobou dřeva, tak klobouk dolů. Jestliže se jedná o expediční misi, vybudujte hned poté loděnici (shipyard)
a začněte stavět karavely, protože jich potřebujete minimálně pět. Oprava : záleží na velikosti ostrova a vzdálenosti loděnice. Po dostavení první okamžitě podnikněte expediční výpravu.
Někdy je důležité si přesto rozpočítat, kolik čeho si můžete dovolit postavit,
abyste nezjistili, že nemáte dřevo a na dostavbu první pily vám chybí jedna
deska.
Budovy jsou rozděleny do tří kategorií. K postavení malých vám stačí
2dřeva/0kamene, výjimku tvoří guardhouse 2/3. Střední budovy potřebují 2/2
kromě shipyard 2/3, watchtower 3/5, katapult 4/2 a storehouse 4/3. Velké
stavby pak vyžadují 3/3 vyjma fortress a harbor 4/7. Dále pak potřebujete 4 ks
dřeva k výstavbě dolu, 2 ks dřeva na malou loď a 10 ks dřeva na konstrukci
karavely.
Po vybudování budov zajišťujících konstrukční existenci je výhodné vybudovat
větev s jídlem. Do této větve je potřeba zařadit minimálně dvě obilné farmy,
a pokud máte k dispozici více místa, tak raději okolo čtyř. Dále dvě studny
(well), poté mlýn na obilí (mill), pak prasečí farmu, oslí farmu (donkey
breeder) a na konci větve pekárnu (bakery) a jatka (slaughterhouse). S touto
větví jste schopni uživit tak 6-8 dolů. Kolem farem je nutné nechat okolní
políčka volná, aby měl farmář kde pěstovat obilí. Dále je též výhodné postavit
tak dvě rybárny (fishery) u moře a pokud je na kontinentu dostatek zvěře,
vyplatí se vybudovat lovce (hunter), i když produkce obou je omezená.
Oprava : ty počty jsou trochu divné, jen dvě rybárny a dva až čtyři sedláci, to je trochu málo ! V preferencích pak pro začátek upravte poměry u rozmístění obilí a vody ve prospěch oslí farmy, protože oslíci vám značně urychlí transport věcí. Pokud nemáte dostatek místa, je možné rozdělit tuto větev na dvě samostatné, přičemž v první z nich budete mít mlýn, pekárnu a pivovar (brewery) a v druhé prasečí a oslí farmu společně s řezníkem.
A nyní poslední větev. Hned po konstrukci první dřevařské větve vybudujte,
v případě, že máte na začátku mise nějaké zásoby uhlí, železné nebo zlaté
rudy, jednoho zlatníka (mint), jednoho slévače (iron smelter) a jednoho
zbrojíře (armory) k zajištění dostatečného počtu vojáků a zlaťáků. Někdy,
pokud je nepřítel dostatečně vzdálen, se dokonce vyplatí postavit někde
strážní věž (watchtower), naplnit ji vojáky, viz preference v hlavním menu,
udělat z nich generály a pak věž vypálit a změnit preference nazpět.
Připomínka : nesouhlasím se slovy "dokonce" a "vypálit". V některých misích pak může být šest generálů při počáteční fázi konfliktu při prvním kontaktu s nepřítelem neuvěřitelně silnou údernou, případně obranou skupinou.
Jakmile obsáhnete svým územím hory, postavte doprostřed hřbetu praporek
a pošlete k němu několik geologů. Doporučuji každou horu nejdříve pořádně
prozkoumat, a potom teprve postavit příslušné doly s vědomím, že každý důl
těží z místa, kde stojí, a dále z osmi okolních políček. Nejvýhodnější je
postavit dva zlaté doly k nim, dva na uhlí a přistavět do této větve ještě
jednoho zlatníka. Obdobně je dobré postavit dva doly na železnou rudu, k nim
přistavět po jednom slévače, zbrojíře a nástrojaře.
Pokud máte s kterýmkoliv produktem problémy, je vždy možné změnit preference
pro získání jednotlivých komponentů. Tyto preference vám bohužel nejsou moc
platné v případě, kdy je např. nástrojař před zbrojířem a vy chcete zvýšit
produkci zbrojíře. Pak je třeba, aby se daly požadované preference zbrojíře na
maximum. Oprava : rozdělení surovin (preference) je lepší mít u všeho na max., protože pokud máte dobrou ekonomiku, máte všech surovin dostatek. Pokud už máte něčeho moc, nebo máte klasický problém s metalworkerem, je lepší použít tlačítko zastavit produkci (v případě metalworkera - nařaďovna, zastavíte produkci kovářovi). Jediný význam rozdělování by mohl být u rozdělení dřeva, ale z vlastní zkušenosti vím, že i když mám dostatek surovin ve skladu, tak je nikam neposílají a čekají, jestli náhodou nezačnu třeba stavět - konkrétně v případě dřeva.
Válečná strategie je značně ulehčena díky katapultům. Díky nim se dají
likvidovat nepřátelské jednotky, případně celé pevnosti bez vyhlášení války.
Napadá mě jediný příhodný název - zákopová válka. To je postup, který je sice
zdlouhavý, ale určitě vede k cíli v misích, kdy jsou oponenti přátelsky
naladěni a přibližně dvakrát silnější než vy. Pak se dá vyhrát, i když nemáte
jediného kvalitního vojáka. To se však v případě agresivních protivníků nedá
uplatnit. Poznámka : souhlasím, i když já (Rimmer) bych tak zdlouhavou taktiku (katapulty) nikdy nezvolil.
Na začátku je dobré získat velké území s kvalitními a početnými osádkami na
hranicích. Poté stavět nové pevnosti a vyzbrojovat je vojáky, které postupně
zlepšíte. K zrekrutování nového vojáka je potřeba štít, meč a soudek piva na
opití civilisty, aby se vůbec nechal najmout. Doporučuji velice citlivě
vyplácet zlaťáky, protože jich někdy skutečně není nazbyt. Proto plaťte vojáky
jen ve velkých pevnostech, kde ke získání 8 generálů a jednoho officera je
třeba 11 zlaťáků. Současně je dobré oslabovat soupeře svými katapulty, pozor
tutéž strategii může uplatňovat i soupeř, a proto se vyplatí, vidíte-li, že se
schyluje k budování katapultu, vybudovat malou pevnůstku, čímž katapult shoří
a kterou hned potom vypálíte. Nikdy nesmíte připustit, aby si soupeř postavil
katapult, který by vám likvidoval jednotky. Pokud se tak stane, raději svoji
pevnůstku vypalte a "zakopejte" se o kousek dál ve vnitrozemí. Oprava : je lepší dobýt cizackou pevnost, ke které katapult náleží. Doporučuji útočit až v momentě, kdy máte dostatečný počet elitních jednotek na hranici s nepřítelem. Pak jsou ztráty přibližně 1:1. Z toho pak vyplývá počet útočníků na jednotlivé pevnůstky. Počet nepřátel je dán počtem fáborků na pevnosti
kromě velkých pevností, kde může být více než jen avizovaných šest vojáků. Je
dobré každou takovou pevnost dobýt počtem vojáků, jako je její kapacita,
abyste mohli bez přestávky útočit dál. Je dobré nechávat jen soupeřovi dobyté
strážní věže, velké pevnosti a zbytek pevnůstek vypalovat. Vaše jednotky se
pak předistribují do těchto nově dobytých pevností a vy budete mít pořád
dostatek jednotek k dispozici a v případě protiútoku nehrozí ztráta těchto
pevností. Čas od času je nutné útok pozastavit a počkat na doplnění počtu do
plného stavu. Nedoporučuji přitom útočit na hlavní stan, protože někdy mohou
být zálohy nepříjemně početné a kvalitní a váš útok by tak mohl být silně
oslaben. Oprava : problémy s velkým množstvím jednotek v hlavním stanu byly jen v Settlerech 1. Když vám začnou docházet síly, je výhodnější obsazovat velké pevnosti a zbylé likvidovat katapulty. Daleko výhodnější je odseparovat ho pomocí pevností od zbytku území.
Hra v kampani se dá ukončit tím, že obsadíte území, na kterém se nachází
brána, ale doporučuji si to vždy dohrát do úplného zničení soupeře, je to pak
již příjemné uvolnění před dalšími nervíky, i když někdy to může trvat hodně
dlouho.
CAMPAIGN
Specifika jednotlivých misí v kampani najdete v původním textu.
KONEC.
Tipy a rady (Rimmer - sernato@seznam.cz)
1) Vysvětlivky
"*.....*" - jestliže znáte Settlers 2 dobře, stačí, když budete číst jen tento text.
"***....***" - to samé, akorát text není na začátku odstavce.
2) Tipy :
1) Suroviny se nejříve posílají do výroby a teprve potom do skladu. Využití : *chcete, aby vám poslali do pevnosti všech 6 zlatek naráz - dáte v příslušném skladu se zlatkami vyskladnit zlatky, prvních 6 jich půjde do nejbližší pevnosti*, další do jiného skladu. V tuto chvíli je dobré být zcela při smyslech a vypnout v pravou chvíli vyskladňování.
2) *Suroviny se pošlou nejdříve do nejbližší výroby a teprv potom do druhé nejbližší ...*. Využití : na závěry si přijděte sami, je jich spousta. Jinak se toho dá využit jestliže máte více, než jednu pevnost na vylepšování maníků a používáte taktiku z 60 zlatek - 57 zlatých rytířů, ale na to už přijdete sami.
3) Spousta lidí neví, že můžete vojáky přemisťovat do skladů, do kterých chcete. Po zmáčknutí vyskladnit vojáka se sice voják do skladu opět vrátí, ale když zároveň zmáčknete i zakázat skladnění, jde voják do nejbližšího skladu, do kterého má povolený vstup.
4) Spousta lidí si myslí, že je počet pěšáků, které můžete naverbovat, omezen, protože nevědí, že na pěšáka je třeba ještě mimo meče a štítu také pivo.
3) USPOŘÁDÁNÍ :
*Mimo surovin, které se těží, není dobré nechávat polotovary uskladňovat. Když tak neučiníte a zakážete skladnění polotovarů (obilí, mouka, prasata...),
budete mít po celou dobu rychlejší výrobu, protože se nebude muset čekat, až se daná surovina dotáhne ze skladu a navíc budete mít přehled o tom, jakých surovin máte málo či moc* (surovina se hromadí před barákem). Ale jestli chcete tak učinit, musíte dodržovat dvě podmínky : za žádnou cenu nespojujte vlaječku baráku, který vyrábí polotovar s nějakou z cest, protože by na dané cestě vznikl dopravní kolaps (protože surovina se nesmí nikam posílat, tak v případě, že je jí nadbytek, se začne hromadit u vlaječky daného baráku) a za druhé - surovinové baráky stavte také co možná nejblíž barákům, které tyto suroviny zpracovávají, protože jestli bude barák jenž surovinu zpracovává dál, než případný sklad, tak je to na nic. Například studnu vždy spojuji přímo z prasečárnou bez jakékoliv jiné cesty, která by vedla od studny jiným směrem, než právě tam. Je to zbytečné. Rozdělení surovin v options - dejte si u všeho na max, a mějte na paměti, že suroviny se posílají přednostně do bližších baráků na zpracování. Jestli máte např. moc piva nebo oslíků, můžete zastavit produkci místo toho, abyste v rozdělování surovin snižovali přijem např. obilí do brewery (hospoda) na minimum.
4) SKLADY :
Na skladech je založená celá struktura hry. Dají se používat různé finty.
Co je třeba si uvědomit, loděnice chce dřevo, ale nikdy ho nechce ze skladu, dokud existuje nějaké dřevo, které právě vylézá z pily, fór je vtom že všechny budovičky jakoby nechcou věci ze skladu, dokud mají alespoň jednu jistou surovinu, která se knim nese z výroby, přestože budova může uskladnit dejme tomu 8 dřeva, přesto si zbylých 7 dřeva jakoby nechce vyžádat ze skladu, asi tam mají nějakýho línýho úředníka.
Další co je třeba si uvědomit, surovina se nikdy nepošle doskladu, dokud je volné místo v budovičce, která tuto surovinu chce.
Vyskladnit: pokud zmáčknete vyskladnit dřevo u skladu, donutíte tím ručně sklad, aby se ptal všech výroben, jestli nemají volnou kapacitu a jestli nechcou nějaké dřevo. Toto funguje dokonce bohužel i u staveb. Stavíte budovu, máte plnou pr… dřeva a kamene, ale oni ti prdoli to tam prostě nepošlou, tak zas dáte vyskladnit dřevo a budova je postavená než byste řekli švec.
Zakázat skladnění: zakážete skladnění třeba dřeva, a dřevo už nebude nikdy posíláno od dřevorubce do tohoto skladu. To se dá použít, pokud hrajete tak, že každý sklad využíváte jen na určité suroviny. Dále v kombinaci zakázat skladněni a vyskladnit, donutíte i vojáky, aby opoustili daný sklad a přemístili se do nejbližšího skladu, kde mají povolený vztup.
Další variantou je nepoužívat sklad vůbec, zakázat ve všech skladech třeba umísťování uhlí, uhlí se bude hromadit před vlajkou dolu a pošle se okamžitě do výrobny, jakmile se v ní uvolní místo, čimž často docílíte toho, že všechny budovy pracují na 100% a pokud ne, tak jen proto že neprodukujete dostatek uhlí. To kolik máte uhlí můžete sami vyzuálně určit, když vidíte, že u vlaječky dolu je 20 uhlí, tak je jasné že uhlí je dost:.
Pokud ale spojíte vlajku dolu z nějakou cestou, způsobíte si tak sami kolaps celé ekonomiky.
Pokud jde o moje doporučení co využívat, nazačátku jsem říkal že nebudu nikomu radit:P, sám jsem využíval všechny varianty, podle toho o jakou surovinu šlo, jestli jsem si chtěl dělat velké zásoby ve skladech atd atd, to uvážení je na každém z vás.
5) TĚŽENÍ :
*Postavte si sklad, který bude pouze na (zastavit skladnění ostatních surovin)
uhlí, rudu, kovadliny a nástroje mimo meče a štíty, popř. zlato* a v jeho blízkosti příslušné budovy. Sklad musí být postaven v nějaké rozumné vzdálenosti mezi doly nebo přímo u jednoho z nich.
6) ARMÁDA :
*Z (x) zlatek lze vyrobit (x-3) zlatých rytířů, např. z 60 zlatek lze vyrobit 57 zlatých rytířů a to ještě rychleji než normálním způsobem. Nevěříte-li, tak čtěte dál :
Vítejte v teleshopingu !
Začneme od začátku, chcete-li z 60 zlatek dokázat postavit 57 zlatých rytířů, stačí jen již od začatku hry oddělávat vojenské budovy od cest, jistě se ptáte proč ? A samozřejmě, jak je to možné ?? Ano, opravdu to je možné. A neskákejte mi do řeči. Dále musíte postavit u minimálně 1*pevnosti 1 + 1*sklad. Jeden sklad, ten bez hvězdičky, je na skladnění dřeváků (pěšáků) a zlatek, a ten druhý ze začátku na nic, ale musí být blíže pevnosti než ten druhý sklad. Potom v options hry (vojsko = military strength) naplníte dřevákama pevnost (proto jste vypíchli ostatní pevnosti od cest, aby vám ti dřevácí nelezli i do ostatních pevností) a začnete tam pouštět zlatky (použijete tip č. 1) a to přesně tolik, aby v pevnosti nezůstal ani jeden dřevák (musí zůstat trojka, které ja říkám taky polotovar a to je ten manik schocholkou až po železného rytíře). Potom je vykopnete všechny ven, trojice maníků půjde do skladu s *, ve kterém zakážete vstup dřevákům a zlatým rytířům. Zlatí rytíři odejdou na frontu, pokud jste tedy ve skladu se dřevákama zakázali skladnění zlatých rytířů. Potom to opakujete do zblbnutí.
Pokud chcete postavit jen jednu pevnost na stavění rytířů bude vám stačit jeden sklad, ale to už vysvětlovat nebudu. U všech ostatních skladů povolte pouze pobyt zlatých rytířu a u skladu, kde stavíte dřeváky, je zakažte taky a ještě je nechte vyskladnit, voják se naverbuje a přejde do toho správného skladu*.
A až budete dobývat, stavte sklady také, i když už nebudete na dobytém území nic stavět, protože voják netrefí do skladu, který je vzdálen příliš daleko a umře. Sklady nemusí být tak blízko, ale být musí.
Informace pro pařany Setlers 2 - existuje verze Settlerů, u kerých máte místo kampaně dobytí celého světa, bohužel ji nemůžu sehnat.
7. Na ovlivnění toho, kam se má co posílat, se dá využít 4 věcí
1) options hry, kde nato je nastavení: (tady bych si dovolil doporučit dát všechno na maximum, protože optionsem hry nikdy nedosáhnete chtěného výsledku a naopak vám hra mnohdy přestane úplně fungovat)
2) tlačítko zastavit produkci: zkrátka zaškrtnete zastavit produkci a budova nevyrábí, jakoby neexistovala.
3) používat vzdálenost budov od sebe: vyrábíte například uhlí, které zparcovává slévárna a kovárna, slévárnu umístíte o kousek blíž dolům, pak se nejdřív naplní slévárna uhlím, až potom bude uhlí posíláno do kovárny(není to tak úplně pravda ale ovlivní se tím poměr kolik čeho kam se bude posílat). Pokud jde o onu vzdálenost, záleží na vzdálenosti po cestě a né vzdušnou čarou, číms můžete udělat barák vzdálenější surovině tím, že uděláte schválně klikatou cestu nebo spojíte nejdřív cestu ke slévárně, která pak pokračuje ke kovárně. Pokud ale budete mít dostatek suroviny a v rozdělení dáte uhlí na max jak do slévárny tak do kovárny, nebudete muset tento problém vůbec řešit.
3) zrušením cesty: zkrátka spojíte cestu od dolu na uhlí jen ze slévarnou, hádejte kam se to uhlí pak dotáhne:.
8. Kolapsy ve hře:
Tak tady bych si dovolil pár rad:P
Když umístíte pilu na jedno místo a v průběhu hry ji nebudete opakovaně stavět v místě, kterým se rozšiřujete, budete čekat na dřevo, které se bude tahat přes celou mapu, a způsobíte si tak prodlevy ve hře. To samý platí u všech budov, které přijímají surovinu z jiné vzdálené budovy. Proto bych moc nedoporučoval používat v průběhu celé hry jen jedno místo, kde těžíte stavební hmoty, a pokud jde o kámen, vytěžit ho co nejdřív to půjde a začít stavět nový až na něj narazíte na nově obsazeném uzemí. Zabráníte tak tomu, že se vám bude kámen posílat z oné staré výrobny přes celou mapu, přestože hned u hranic máte úplně novou a je blíž.
Další chybka hry se stane, když rušíte vámi obsazenou vojenskou budovu. Pokud v pohraničí neumístíte sklad, kde je povolen vztup vojáků, pak rytíř často netrefí do skladu a po čase umře.
Problémy z přístavem. Bohužel nepovedlo se mi ten problém tak úplně vyřešit, hra si v tomto směru často dělá co chce, jediné co vím je to, že když chcete třeba na ostrov poslat hodně rytířů, postavte tam hodně pevností a v options nastavte, aby byly plně zaplněny vojáky. Bohužel se často stane že máte na malém ostrůvku jednu pevnůstku a nepochopitelně vám tam hra pošle všechny vojáky a pak na druhé frontě utřete nos. Další chybky se stávají když různě umísťujete vyskladnit a zakázat skladnění, pak se různě nelogicky přemísťují nebo vůbec nechcou přemisťovat vojáci mezi přístavy.
Pokud se naučíte využívat všech překážek, které vám hra staví do cesty, můžete dosáhnout téměř stejně rychlého rozvoje, jako na samém začátku hry, kdy máte jen jeden sklad a všechno se okamžitě postaví a funguje všechno na 100%
9. TRIK
Dovolil bych si uvést ještě jeden trik, kterým se dá postavit opravdu hodně zlatých rytířů
*Z (x) zlatek lze vyrobit (x-3) zlatých rytířů, např. z 60 zlatek lze vyrobit 57 zlatých rytířů.
Takže o co jde - jde o to že vojenskou budovu s 9 pěšáky napěchujete zlatem, dokud se nezmění na 6 zlatých rytířů a pak ty 3 další (stříbrný rytíř, pak špičatej meč a pak ten předposlední), prostě aby tam nezůstal žádnej dřevák:. Už tu můžete narazit na první problém, že jakmile zvednete množství vojáků v dané pevnosti, začnou se vojáci posílat do všech pevností. K odstranění toho je třeba od začátku vypichovat pevnosti od cest, pak se do nich nic posílat nebude.
Teď jde samo o to, že vy potřebujete z té pevnosti oddělat těch 6 zlatých rytířů, poslat je do boje a vrátit tam ty 3 nedodělaný vojáky. Bohužel hra posílá pryč nejdřív ty 3 a pak ty zlaté rytíře. Dá se to ale obejít následovně.
Kousek u pevnosti, ve které chcete vyrábět zlaté rytíře postavíte 2 sklady, v jednom povolíte vstup pouze dřevákům a v druhém pouze těm třem napůl rytířům. Ve chvíli kdy máte vyrobeny v pevnosti vojáky, vykopnete je pomocí options z ní. Ti tři poslušně přejdou do toho jednoho skladu a zlatí rytíři přejdou někam daleko do skladu, v kterém máte povolen jejich vstup. Pak znovu dáte naplnit pevnost vojáky a musí se tam nejdřív poslat ti 3, to můžete ovlivnit vypichováním cest. Dá se to teda udělat i vzdálenosti skladů od pevnosti, ale nejednoduší je prostě spojit pevnost a sklad spolu a s ničím jiným, pevnost se naplní těmi 3mi, pak vypíchnout všechny cesty a spojit pevnost se skladem, kde jsou dřeváci a pevnost se doplní dřevěnými rytíři. Pak stačí aby byly v tom skladu s dřeváky umístěné zlatky, jim dáte vyskladnit a ony se všechny pošlou do pevnosti, pokud to nestačíte zastavit včas, dá se cesta zrušit a zlatky se pošlou zpět do skladu. Proces celej opakujete, takže na každýho dřeváka vyrobíte jednoho zlatýho rytíře, jediné zlato co spotřebujete navíc, je na ty 3 maníky na začátku. Pokud si to chytře rozvrhnete, dá se tak přepojovat a stavět rytíře i ve dvou pevnostech najednou (samo že i víc, než ve dvou, ale už se mi to moc nevyplatilo). Dá se takto za krátkou chvíli vyrobit zlatých rytířů třeba 20 a používat je jako spotřební materiál na frontě. Není nad sklad naplněnej 120 zlatými rytíři:P. To se pak bojuje snadno i bez katapultů.
Doporučuju si zahrát Settlers2 Gold, kde dobýváte celej svět a máte tam editor map.
KONEC.