1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Knihovny online
knihovna wii
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!
Settlers 2: Veni Vidi Vici - návod

Text dodal : Dimitrij Bilak (bilak@cmail.cz), zdroj - internet



Tip : jestli jste si ještě nestáhli knihovnu Návody +, tak to honem udělejte, je tam luxusní verze tohohle návodu s tabulkama !


Základ  strategie je  postaven podobně  jako v  prvním díle  SERFCITY na dobré

ekonomické  a hospodářské  politice. Je  důležité si  na úvod uvědomit některé

souvislosti  mezi  jednotlivými  surovinami   a  produkty,  např.  lesník  -->

dřevorubec --> pila a na konci tohoto řetězce jsou výsledným produktem dřevěné

desky, tolik potřebná  součást pro konstrukci nových budov.  Je proto důležité

správně  vybudovat infrastrukturu  budov a  k ní  příslušnou síť  cest, aby se

nemuseli  třeba nosit  železné ingoty   na druhou  stranu ostrova  ke zbrojíři

(armory)  od taviče  (iron smelter).  Je nutné  vybudovat větvovitou strukturu

cest, přičemž je dobré každou větev zasvětit určitému účelu. Od hlavního stanu

vede  v nejlepším  případě 6  cest. Je  dobré tři  z nich  určit na konstrukci

vojenských  budov, kde  je důležitá  rychlost při  rozpínání obsazeného území,

jednu  určit na  výrobu desek,  další  pro  zdroj potravin  a poslední  černým

řemeslům. Na všechny cesty umísťujte maximální počet praporků, tj. překladišť,

neboť se tím značně urychlí transport surovin a výrobků.


Směr a  rychlost rozpínání se  mění podle jednotlivých  misí, ale je  dobré se

rozpínat  pouze malými  pevnůstkami  (barracks),  protože potřebují  pouze dvě

desky ke konstrukci  a tím je jejich vybudování nejrychlejší  a umožní nám tak

obsadit  některá  strategická  místa  dříve  než  protivníkům.  Někdy je ovšem

zapotřebí vybudovat  větší pevnůstku (guardhouse), abyste  obsadili více území

s většími  možnostmi staveb  a mohli  tak pokračovat  v dalším rozpínání. Před

obsazením této pevnůstky je zapotřebí  vypnout výplatu peněz, protože je lepší

si zlaťáky ponechat na produkci  generálů, čili elitních jednotek v pohraničí.

Po  vybudování přibližně  3-4 pevnůstek  v řadě  je výhodné postavit zásobárnu

(storehouse),  protože pak  nemusí rovnač  plochy (planer)  a zedník (builder)

chodit tak zdaleka, nehledě na  přepravu materiálu. Po dobudování zásobáren je

dobré do nich  přesměrovat skladování vojáků, zedníků a  materiálů určených ke

konstrukci pomocí  tlačítek "stop storage"  a "take out  of store" z  hlavního

stanu a tvořit nové větvení cest.  Na hranicích s protivníkem je důležité včas

(vhodný  okamžik  naleznete  pomocí  průzkumníka  -  scouta)  vybudovat velkou

pevnost (fortress) s katapultem a plně  ji obsadit vojáky a kontrolovat jejich

vyplácení do doby, než z nich budou generálové a pak vyplácení pozastavit.


V  některých  misích  máte  hned  od  začátku  kvalitnější  jednotky  než jsou

"private". Ty je dobré si podržet v záloze a obsadit jimi až hraniční pevnost.

K obsazování  týlových  pevnůstek  je  zapotřebí  používat nejslabší jednotky,

protože pokud  je nepřítel agresivní,  může na vás  hned po obsazení  hraniční

pevnosti zaútočit a on na hranicích určitě nemá slabé jednotky.


Další způsob, kterým  se dá zvětšovat území, jsou  expedice karavel přes moře.

Po vybudování přístavu  jsou možné dva postupy. Pokud  v dosahu není nepřítel,

tak se co  nejrychleji rozpínat, v opačném případě je  nutné počkat, až se vám

v přístavu  shromáždí  dostatek  dobrých  vojenských  jednotek  a pak postavit

pevnost, protože na přístav oponent neútočí.


Hned  při  konstrukci  prvních  pevnůstek  je  zapotřebí  si zajistit dostatek

konstrukčního materiálu.  Kámen jsem vždy získával  jen pomocí kameníka, nikdy

jsem  nebyl nucen  postavit důl  na kámen  a navíc  kameník nepotřebuje ke své

práci jídlo  a po vytěžení skal  máte k dispozici další  volné plochy. Na úvod

stačí pouze  jeden a není  problém v případě  nedostatku si postavit  dalšího.

Větší problémy jsou  se dřevem, protože většina budov,  které stavíte v hojném

množství  potřebuje více  dřeva než  kamení  a  navíc ho  potřebujete též  pro

konstrukci  lodí (shipyard)  a  do  nástrojárny (metalworks).  Vybudujte proto

někde u  lesa na volnějším  prostranství 2 dřevorubce  (woodcutter), mezi nimi

jednoho lesníka (forester) a těsně před připojením větve jednu pilu (sawmill).

Poté, co se trošku rozšíříte, je čas vybudovat druhou takovou větev a pokud se

vám potom  podaří dostat se  do problémů se  zásobou dřeva, tak  klobouk dolů.

Jestliže se  jedná o expediční  misi, vybudujte hned  poté loděnici (shipyard)

a začněte  stavět  karavely,  protože   jich  potřebujete  minimálně  pět.  Po

dostavení první okamžitě podnikněte expediční výpravu.


Někdy je důležité si přesto rozpočítat, kolik čeho si můžete dovolit postavit,

abyste nezjistili,  že nemáte dřevo a  na dostavbu první pily  vám chybí jedna

deska.


Budovy  jsou  rozděleny  do  tří  kategorií.  K  postavení  malých  vám  stačí

2dřeva/0kamene,  výjimku tvoří  guardhouse 2/3.  Střední budovy  potřebují 2/2

kromě  shipyard 2/3,  watchtower 3/5,   katapult 4/2  a storehouse  4/3. Velké

stavby pak vyžadují 3/3 vyjma fortress a harbor 4/7. Dále pak potřebujete 4 ks

dřeva k  výstavbě dolu, 2 ks  dřeva na malou loď  a 10 ks dřeva  na konstrukci

karavely.


Po vybudování  budov zajišťujících konstrukční existenci  je výhodné vybudovat

větev s jídlem.  Do této větve je potřeba zařadit  minimálně dvě obilné farmy,

a pokud máte  k dispozici více místa,  tak raději okolo čtyř.  Dále dvě studny

(well),  poté mlýn  na obilí  (mill), pak  prasečí farmu,  oslí farmu  (donkey

breeder) a na  konci větve pekárnu (bakery) a  jatka (slaughterhouse). S touto

větví jste  schopni uživit tak  6-8 dolů. Kolem  farem je nutné  nechat okolní

políčka volná, aby měl farmář kde pěstovat obilí. Dále je též výhodné postavit

tak  dvě rybárny  (fishery) u  moře a  pokud je  na kontinentu dostatek zvěře,

vyplatí  se  vybudovat  lovce  (hunter),  i  když  produkce  obou  je omezená.

V preferencích pak  pro začátek upravte  poměry u rozmístění  obilí a vody  ve

prospěch oslí farmy,  protože oslíci vám značně urychlí  transport věcí. Pokud

nemáte dostatek místa, je možné rozdělit tuto větev na dvě samostatné, přičemž

v první z nich budete mít mlýn, pekárnu  a pivovar (brewery) a v druhé prasečí

a oslí farmu společně s řezníkem.


A nyní  poslední větev.  Hned po  konstrukci první  dřevařské větve vybudujte,

v případě,  že máte  na začátku  mise nějaké  zásoby uhlí,  železné nebo zlaté

rudy,  jednoho  zlatníka  (mint),  jednoho  slévače  (iron  smelter) a jednoho

zbrojíře  (armory) k  zajištění dostatečného  počtu vojáků  a zlaťáků.  Někdy,

pokud  je  nepřítel  dostatečně  vzdálen,  se  dokonce  vyplatí postavit někde

strážní věž  (watchtower), naplnit ji  vojáky, viz preference  v hlavním menu,

udělat  z  nich  generály  a  pak  věž  vypálit  a  změnit  preference nazpět.

V některých misích pak může být šest generálů při počáteční fázi konfliktu při

prvním  kontaktu s  nepřítelem neuvěřitelně  silnou údernou,  případně obranou

skupinou.


Jakmile  obsáhnete  svým  územím  hory,  postavte  doprostřed  hřbetu praporek

a pošlete  k němu  několik geologů.  Doporučuji každou  horu nejdříve  pořádně

prozkoumat, a  potom teprve postavit  příslušné doly s  vědomím, že každý  důl

těží  z místa,  kde stojí,  a dále  z osmi  okolních políček. Nejvýhodnější je

postavit dva  zlaté doly k  nim, dva na  uhlí a přistavět  do této větve ještě

jednoho zlatníka. Obdobně  je dobré postavit dva doly na  železnou rudu, k nim

přistavět po jednom slévače, zbrojíře a nástrojaře.


Pokud máte s  kterýmkoliv produktem problémy, je vždy  možné změnit preference

pro získání  jednotlivých komponentů. Tyto  preference vám bohužel  nejsou moc

platné v  případě, kdy je  např. nástrojař před  zbrojířem a vy  chcete zvýšit

produkci zbrojíře. Pak je třeba, aby se daly požadované preference zbrojíře na

maximum.


Válečná  strategie  je  značně  ulehčena  díky  katapultům.  Díky  nim se dají

likvidovat nepřátelské  jednotky, případně celé pevnosti  bez vyhlášení války.

Napadá mě jediný příhodný název - zákopová  válka. To je postup, který je sice

zdlouhavý,  ale určitě  vede k  cíli  v  misích, kdy  jsou oponenti  přátelsky

naladěni a přibližně dvakrát silnější než vy.  Pak se dá vyhrát, i když nemáte

jediného kvalitního vojáka.  To se však v případě  agresivních protivníků nedá

uplatnit.


Na začátku  je dobré získat velké  území s kvalitními a  početnými osádkami na

hranicích. Poté stavět  nové pevnosti a vyzbrojovat je  vojáky, které postupně

zlepšíte. K zrekrutování  nového vojáka je potřeba štít, meč  a soudek piva na

opití  civilisty,  aby  se  vůbec  nechal  najmout.  Doporučuji velice citlivě

vyplácet zlaťáky, protože jich někdy skutečně není nazbyt. Proto plaťte vojáky

jen ve  velkých pevnostech, kde  ke získání 8  generálů a jednoho  officera je

třeba 11 zlaťáků.  Současně je dobré oslabovat soupeře  svými katapulty, pozor

tutéž strategii může uplatňovat i soupeř, a proto se vyplatí, vidíte-li, že se

schyluje k budování katapultu, vybudovat  malou pevnůstku, čímž katapult shoří

a kterou hned potom vypálíte. Nikdy  nesmíte připustit, aby si soupeř postavil

katapult, který by  vám likvidoval jednotky. Pokud se  tak stane, raději svoji

pevnůstku  vypalte a  "zakopejte" se  o kousek  dál ve  vnitrozemí. Doporučuji

útočit až  v momentě, kdy máte  dostatečný počet elitních jednotek  na hranici

s nepřítelem. Pak jsou ztráty přibližně 1:1. Z toho pak vyplývá počet útočníků

na  jednotlivé pevnůstky.  Počet nepřátel  je dán  počtem fáborků  na pevnosti

kromě velkých pevností, kde může být  více než jen avizovaných šest vojáků. Je

dobré  každou takovou  pevnost dobýt   počtem vojáků,  jako je  její kapacita,

abyste mohli bez přestávky útočit dál.  Je dobré nechávat jen soupeřovi dobyté

strážní věže,  velké pevnosti a  zbytek pevnůstek vypalovat.  Vaše jednotky se

pak  předistribují do  těchto nově  dobytých pevností  a vy  budete mít  pořád

dostatek  jednotek k  dispozici a  v případě  protiútoku nehrozí ztráta těchto

pevností. Čas od  času je nutné útok pozastavit a  počkat na doplnění počtu do

plného stavu. Nedoporučuji  přitom útočit na hlavní stan,  protože někdy mohou

být zálohy  nepříjemně početné a  kvalitní a  váš  útok by tak  mohl být silně

oslaben. Když vám začnou docházet síly, je výhodnější obsazovat velké pevnosti

a zbylé  likvidovat  katapulty.  Daleko  výhodnější  je  odseparovat ho pomocí

pevností od zbytku území.


Hra  v kampani  se dá  ukončit tím,  že obsadíte  území, na  kterém se nachází

brána, ale doporučuji si to vždy dohrát  do úplného zničení soupeře, je to pak

již příjemné uvolnění  před dalšími nervíky, i když někdy  to může trvat hodně

dlouho.



CAMPAIGN


A nyní specifika jednotlivých misí v kampani.



I - Off we go


Ůvodní mise je  bez nepřátel a slouží k  postupnému seznamování s jednotlivými

budovami a vzájemnými  vztahy mezi surovinami a produkty.  Pokud se touto misí

nechcete  zdržovat  vězte,  že  máte  dostatek  surovin k vybudování kameníka,

dřevorubce, lesníka, pily a 7 pevností  a obsazení brány do druhého levelu. Je

však lepší, když si raději vyzkoušíte  výše uvedenou strategii, přestože je to

obtížné,  neboť můžete  budovy stavět  až po  dokončení předchozích.  Brána se

nachází SZ od HQ (headquarter) a dá se  k ní dostat pouze po V úbočí hor. Tyto

hory se rozkládají S od HQ a  ve své J části obsahují železnou rudu, severněji

je uhlí a ještě výše pak zlato.



II - Initial contact


V této misi  se utkáte s  jedním protivníkem (žlutý),  který je vám  přátelsky

nakloněn a nalézá se  v S části ostrova. Bránu do třetí  úrovně naleznete v SV

části ostrova u moře, kousek na V  od HQ žlutého. Jelikož v úvodu nemáte kromě

10  ks uhlí  žádné nerostné  suroviny,  je  důležité se  k nim  co nejrychleji

propracovat.  Na  západ  od  HQ  naleznete  kopec  v  jehož  J  části  je uhlí

a v S části  pak zase uhlí. VJV (východo-jiho-východně) od  HQ u moře je další

malý  kopec, kde  najdete na  Z zlatou  rudu a  na V  uhlí. Ještě jste schopni

obsadit 2  hory. První je  na VSV od  HQ a najdete  tam uhlí a  železnou rudu.

Druhá se  rozkládá VSV a  v jejím Z  sektoru je železná  ruda, na J  pak velké

množství zlaté rudy a uprostřed je  trochu uhlí. Soupeř netěží zlato, takže má

pouze jednotky typu "private".



III - The pass


Na  rozsáhlejším ostrově  se setkáte  se dvěma  přátelskými protivníky,  kteří

obsadí V  území ostrova, přičemž žlutý  je na severu a  červený na jihu. Bránu

naleznete opět v  SV části ostrova na území žlutého.  Na úvod máte k dispozici

nerostné suroviny a několik kvalitnějších  vojáků, které je výhodné si umístit

do  rezerv a  poslat ve  vhodný čas  do hraniční  pevnosti. Nerostné bohatství

najdete na pohoří  SSZ od HQ, kde se  nachází v jeho JZ části  uhlí, V železná

ruda a  SV opět uhlí. Na  malém kopečku na SSV  od HQ  je  také uhlí a železná

ruda.  V od  HQ lze  nalézt vrch  s uhlím  a zlatou  rudou. Dále  na východ se

rozkládá rozsáhlé pohoří, kde lze objevit všechny suroviny.



IIII - On the high seas


Přivítá  vás  první  kapitola,  kde  se  neobejdete  bez  lodí  a expedic. Oba

přátelští  soupeři jsou  na stejném  kontinentu, žlutého  potkáte na  V od  HQ

a jeho území  je pak jižně. A  ještě jižněji je teritorium  červeného, v jehož

centru  je  i  brána  do  páté  úrovně.  Výhodou  je počáteční stav nerostných

surovin, které je výhodné využít, jakož i kvalitnějších vojáků. Co nejrychleji

se  rozšiřujte JZ  směrem, kde  potkáte Vikinga,  který vám prozradí tajemství

konstrukce lodí. Pak  hned vybudujte loděnici a začněte  hned stavět karavely,

protože železnou  rudu lze těžit jen  na pohoří, které se  rozkládá na ostrově

J od HQ. Přístav lze postavit JV od  HQ. Uhlí je dostatek na celém hřbetu hor,

které se  táhnou S od  HQ na východ.  Velké množství zlaté  rudy pak naleznete

ještě dále  na V za  výběžkem hor. K  snadnému dokončení této  mise doporučuji

vytvořit  si předmostí  na kontinentu  JV od  HQ a  pomocí pevností se pořádně

vyzbrojit. Brána je pak V od vás a po několika málo bitkách jste u cíle.



V - In the wasteland


Tato kapitola se odehrává na sopečném  ostrově. Soupeři se od vás nacházejí na

Z a jsou vůči  vám dost silní. Žlutý má severní  a červený jižní část ostrova.

Brána se nachází na ZJZ od HQ na území žlutého. Velkým problémem je zlatá ruda

a následně  počet elitních  jednotek, navíc  nemáte v  úvodu ani  suroviny ani

lepší vojáky. Doporučuji proto na Z stavět jen velké pevnosti a poté, co si je

vytrénujete,  můžete zkusit  zaútočit, ale  až po  pečlivé přípravě  katapultů

a k tomu vám pomůže několik kameníků,  kteří vytěží kámen z úžiny, přes kterou

pak  můžete projít.  Je lepší  se  kontaktu  s červeným  úplně vyhnout,  proto

směrujte  svůj útok  S směrem  podél pobřeží.  Na V  od HQ  naleznete rozsáhlé

pohoří, kde ve V části najdete velké  množství uhlí a na západě menší množství

železné rudy. Další  železná ruda se dá těžit v  J části. Zlatou rudu objevíte

v malém množství na třech návrších JV  od HQ. Tamtéž naleznete i malé množství

uhlí.



VI - Divided country


Další mise, kde  se neobejdete bez námořních expedic. Navíc  na vás čekají dva

vojensky naladění protivníci. Červený je od vás  na JV, žlutý pak ještě dál na

V a brána je právě uprostřed jeho území ve středu výběžku. Výhodou je množství

nerostných surovin  v úvodu a pár  lepších vojáků. Celý vtip  vašeho vítězství

spočívá v  rychlém obsazení pásu hor  na JV od HQ  a jeho udržení. K  tomu vám

poslouží  právě těch  několik kvalitnějších  vojáků na  úvod a  poté si  je už

vypěstujete  sami. Tento  pás hor  totiž obsahuje  všechno nerostné bohatství,

takže od Z na V je postupně uhlí, železo, uhlí a na úplném V je zlato. Přístav

si  postavte na  J od  HQ a  podnikněte expedici  na J,  kde se nachází ostrov

s dalším nerostným bohatstvím. Dále je strategicky výhodné vytvořit si výsadek

JV na  tom samém kontinentu,  neboť pak to  budete mít blíž  k bráně do  šesté

úrovně.



VII - The snake


Nacházíte se  ve středu rozsáhlého  kontinentu mezi nepřátelskými  protivníky.

Červeného máte  západním směrem a ZJZ  je brána do 8  levelu. K dispozici máte

pár kvalitních vojáků  a něco málo surovin. Další  najdete na Z od HQ,  kde je

v S  výběžku  u  moře  zlato,  jižněji  je  pak  dostatek uhlí i železné rudy.

Postupem  času obsadíte  pohoří na  JJZ  od  HQ na  hranicích s  červeným, kde

najdete  uhlí a  zlatou rudu.  Zlatá ruda  s uhlím  je též  na JJV, a proto je

důležité se rozpínat tímto směrem co nejrychleji.



VIII - Sea routes


Asi nejzajímavější kapitola, protože hned na začátku se setkáte na Z se žlutým

nepřítelem. Doporučuji, co nejdříve využít zásob vojáků a surovin k útoku mezi

horami na západ a  skončit až u druhého pohoří. Pozor je  to hodně daleko, ale

pak  si  můžete  být  jisti,  že  máte  k  dispozici více nerostného bohatství

a o  jednoho protivníka  méně. Na  Z  od  vás jsou  dva hřbety,  kde především

objevíte železnou rudu  a uhlí. Na zlato jsem narazil  právě v horách ještě Z.

Tam  je také  něco  málo  železné rudy  na jihu  a uhlí   na severu.  Čím dřív

přijdete, tím  více vám tam toho  žlutý nechá. Brána do  další kapitoly je pak

úplně na JZ kontinentu na území nikoho a  vám stačí jít po Z pobřeží na J přes

území červeného.



IX - The gray Island


Co  nejrychleji se  rozšiřte na  V k  horám. Tam  postavte před  úbočím hor co

nejvíce pevností a držte pozice. Pozor, nepřítel je poměrně silný a agresivní.

Jelikož nemáte  na začátku zlatou rudu,  je nutné ji začít  co nejdříve těžit.

Zlatá ruda i  s uhlím se nachází na  S od HQ. Železnou rudu  pak v dostatečném

množství na hřbetu JV  od HQ. Poté, co si v pevnostech  vycvičíte tak kolem 40

generálů, je  nejvyšší čas zaútočit  na V. Tato  síla by měla  být zárukou, že

jedním  dechem přejdete  území žlutého  a  měla  by i  stačit na  pár pevností

červeného, kde  je již mírně severně  od vašeho směru útoku  brána do poslední

kapitoly.



X - The last Gate


Tak a máte poslední šanci se realizovat. Chopili jste se své šance a založením

druhého žíma  vytvořili vlastní legendy  stejného věhlasu jako  vaši předkové.

Teď  už vám  nezbude než  jen litovat,  že to  bylo tak  jednoduché a  krátké,

a raději vyzvat nějakého kamaráda, aby vám byl důstojným protivníkem.


KONEC.

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.