Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Napsáno exkluzivně pro www.cheater.cz - všechna práva vyhrazena. K uveřejnění potřebujete náš souhlas - pište na scorpions@seznam.cz.
Rome total war je skvělou tahovou strategií. Zábavné jsou ale také bitvy, které můžete hrát. Určitě se vám hra bude líbit, tak jsem se rozhodl napsat průvodce, protože návod napsat nelze. Ve hře je totiž dost velká svoboda a volnost.
Obsah:
I) Frakce
II) Města a obyvatelé
III) Politika a diplomacie
IV) Peníze a vydělávání
V) Válka a boje o území
VI) Velitelé a vojáci v bitvě
VII) Speciální schopnosti
I) Frakce
Frakce neboli národy, za které můžete ve hře hrát. Je jich několik a všechny vám alespoň trochu přiblížím. U každé najdete také stručnou charakteristiku, území, vojáky a strategii.
Některé frakce jsou hratelné od začátku, po dohrání kampaně za jednu z nich se vám otevřou další. Některé národy jsou ale nehratelné. Pokud si ale za ně budete chtít zahrát, je dobré si z internetu stáhnout tzv. fraction unlocker, který vám umožní hrát za všechny národy.
Já jsem ho použil, proto si můžete porovnat také obtížnost. V charakteristice nebudu brát v úvahu, jestli za ně lze hrát, či ne, ale jak se mi za ně hrálo za pomoci unlockeru.
1) Rod Juliů
Obtížnost: snadná
Typ: hratelná
Pozice: severní Itálie
Kultura: římská
Rod Juliů je jednou ze tří rodin, která plní zájmy Říma. Mají docela výhodnou pozici v severní Itálii. Nejlepší způsob je rychle zaútočit na Galy severně od vás a dostat se tak do nitra Francie. Pak již nebude problém dál expandovat.
Jejich armádu tvoří arzenál obléhacích zbraní, druhou linii tvoří lukostřelci a před nimi stojí legie. Téměř nemožné prorazit tento typ armády zepředu. Mají také kavalerii, ale nepatří k nejlepším, nicméně lepší něco než nic.
Mají alianci se všemi římskými rodinami.
Nejlepší jednotkou je městská garda. Lze ji najímat jen v těch nejlepších městech. Hodně vydrží a je velice účinná v boji muže proti muži.
2) Rod Brutů
Obtížnost: snadná
Typ: hratelná
Pozice: střední Itálie
Kultura: římská
Druhou rodinou v Itálii je rod Brutů. Je trochu horší se ze začátku zorientovat, ale nejlepší je vyrazit na východ do Řecka a rozpoutat boj nejdříve se slabší Makedonií a pak zaútočit na spolek Řeckých měst.
Jejich armáda je totožná až na drobné vyjímky s rodem Juliů a to platí i o nejlepší jednotce.
3) Rod Scipiů
Obtížnost: snadná
Typ: hratelná
Pozice: jižní Itálie a Sicílie
Kultura: římská
Poslední ze tří římských rodin je na jihu Apeninského poloostrova. Kultura je opět stejná, stejně tak i armáda jako u Juliů. Nejlepší je ihned získat celou Sicílii a rozpoutat válku s Kartaginci. Pak se vylodit v severní Africe a postupně zaútočit na Egypt.
4) S.P.Q.R.
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: střední Itálie
Kultura: římská
Řím a nak senátu. Patří jim pouze jediné město. Můžete sice rozdávat povely ostatním rodinám, ale i s unlockerem se mi stalo, že hra prostě spadla. Za tuto frakci rozhodně nehrajte, stejně nemá co nabídnout.
Armáda je stejná, jako u Juliů, jen navíc vlastní několik elitních legií, které lze povolat pouze ze senátu.
5) Makedonie
Obtížnost: střední
Typ: nehratelná
Pozice: severní Řecko - Makedonie
Kultura: římská
Rodná zem Alexandra Makedonského. Hrdý národ, který se bude bít až dokonce. Nejlepší je zabezpečit vlastní pozici a zaútočit na spolek řeckých měst. Bude to tuhý boj, ale pokud ho vyhrajete, Řecko je vaše.
Armáda Makedonců je tvořena pouze falangami - muži s dvou a více metrovými kopími. Pokud budou nuceni bojovat muž proti muži, mají ještě své dýky. Falangy mají jedinou slabinu - strany a záda, proto je chraňte. Kavalerie je slabší, ale lze ji využít. Pár obléhacích strojů je také k užitku.
Vybornými vojáky jsou královské falangy. Vydrží mnoho a jsu velice účinní v boji.
6) Egypt
Obtížnost: snadná
Typ: hratelná
Pozice: Egypt
Kultura: egyptská
Prastará říše, kteřá zde je již dva tisíce let a nyní je pod útoky římských vojsk. Egypt byl dobyt Alexandrem Makedonským a po jeho smrti připadl Egypt jednomu z jeho velitelů - Ptolemaiovi. Nejlepší je zničit co nejdříve Seleukovskou říši.
Egyptská sídla jsou vždy nespokojena, pokud nevládne faraon, proto jeho smrt může být rychlým pádem Egypta.
Armáda je složena z velkého množství pěchoty, kavalerie, ale také válečných vozů. Mezi nejlepší jednotky patří osobní stráže faraona.
7) Seleukovská říše
Obtížnost: střední
Typ: hratelná
Pozice: Blízký východ, jižní Turecko
Kultura: římská
Druhým velitelem, který po smrti Aleksandra Makedonského vzal do ruky část jeho země, byl Seleukos. Založil Seleukovskou říši, která se stala velice mocnou, ale velkou a špatně spravovatelnou. Nejlepší je ihned zaútočit na Party nebo ještě lépe získat Egypt. Do Pontů se zezačátku moc nežeňte.
Seleukovci kopírují vojska Makedonců - mocné falangy vepředu, které jsou ze stran kryty lehkou jízdou. Mají ale k dispozici mocné slony, kteřípatří k nejlepším jednotkám této frakce.
8) Kartágo
Obtížnost: střední
Typ: hratelná
Pozice: severní Afrika, část Sicílie, Baleáry
Kultura: egyptská
Mocné Kartágo, které leží v severní Africe je neustále pod útoky nomádů. I tak má ale stále dost peněz na to, aby si najmulo kvalitní a silnou armádu. Nejlepší je, když zaútočíte na Scipie na Sicílii a pak provedete masovou invazi do Itálie. Jen si dejte pozor na Egypt z východu.
Armáda je tvořena převážně lehkou pěchotou a pár dobře vycvičenými falangami. Na útok jsou ale nejlepší pancéřovaní sloni.
9) Parthové
Obtížnost: těžká
Typ: hratelná
Pozice: Kavkazsko
Kultura: egyptská
Parthové jsou velice vznešený a bohatý národ. Kontrolují mnohé karavany s kořením, ze kterých jim plyne mnoho zisků. Pokud se vám to povede, přidejte se buď k Egyptu, nebo k Seleukovcům a pomozte zničit toho druhého. Vhodná expanze je také na sever ke Skytům.
Armáda Parthů je tvořena výhradně kavalerií. Pěchotu lze použít pouze k obraně hradeb, protože je velmi slabá. Elitní těžká jízda nepřítele rychle zadupe a rychlí koně s luky nadělají v nepřátelských řadách paseku. Lze použít i slony, ale nemají tak dobré vlastnosti jako třeba Seleukovci.
10) Pontus
Obtížnost: střední
Typ: nehratelná
Pozice: severní Turecko
Kultura: římská
Další z nehratelných frakcí. Většina kultury je podobná řeckému stylu, takže se ani není čemu divit, když uvidíte např. odeon, . . . Frakce to má na začátku poměrně těžké, protože na severu je Arménie, na východě Parthie, na jihu Seleukovci a na západě moře. Je tedy na vás, ke komu se připojíte.
Armáda je složena z lehkých falang, rychlých válečných vozů a střední jízdy. Nejlepší je zničit nepřítele vozy a nechat je nabodat na falangu.
11) Galové
Obtížnost: lehká
Typ: hratelná
Pozice: Francie
Kultura: barbarská
Jeden z barbarských kmenů, který obývá Francii. Má rozsáhlá území a poměrně dost peněz, takže není lehké jej zničit. Vhodné je ihned na začátku zaútočit plnou silou na Itálii a získat Řím dříve, než se stačí rozvinout. Dejte si ale pozor na Germány z východu a Brity ze severu.
Armáda je složena hlavně z pěších válečníků, kteří je nebojí žádné jednotky. Většina z nich nemá brnění, ale střední pěchota je vybavena lepší zbrojí a meči místo kopí. Obstojí tak proti mnohým jednotkám.
12) Germáni
Obtížnost: střední
Typ: hratelná
Pozice: Německo
Kultura: barbarská
Jeden z nejkrutějších barbarských kmenů - Germáni. Jsou nelítostní a nebojí se žádného nepřítele. Malují se do bitvy, aby zděsili nepřítele a že to má efekt, tak to uvidíte sami. Nejlepší je zaútočit co nejvíce na východ a pak se soustředit na Brity nebo Galy.
Armáda je tvořena hlavně z pěšáků, kteří jsou ale velice dobře vytrénovaní. Stačí jeden válečný pokřik, rychlý útok a nepřítel utíká z boje. Mezi nejlepší jednotky patří bersekeři.
13) Britové
Obtížnost: střední
Typ: hratelná
Pozice: Británie
Kultura: barbarská
Britové mají výrazně lepší pozici než ostatní národy, protože si mohou na svých ostrovech snadno vydělat v relativním bezpečí peníze a pak plnou silou udeřit - nejlépe na Galy. Ti, než se zorietují, tak je sever Francie váš.
Armáda je tvořena hlavně pěchotou, ale velice efektivní jsou válečné vozy, které vnáší do řad nepřítele paniku.
14) Numidie
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: severní Afrika
Kultura: egyptská
Kočovný národ, který se potuluje na Sahaře. V poušti se vyzná lépe než kdokoliv jiný, takže rohodně berte tento fakt v úvahu. Nejlepší je získat část Španělska, než přijdou Římané a pokud se vám povede získat Kartágo, tak máte z části vyhráno. Jen si dejte pozor na možný útok Egypta.
Armáda je složena hlavně jízdních jednotek a lehké pěchoty, takže žádné zázraky nečekejte. Nejlepší jednotkou je asi kopie římské legie, ale bohužel se jí nemůže vyrovnat.
15) Skytové
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: severovýchod a ještě dál
Kultura: barbarská
Další z kočovných národů, který se snaží usadit. Jejich pozice je těžká, ale budete nuceni zaútočit na Dácii a Thrácii, popř. na Arménii a Party na jihu.
Hlavní útočnou silou je kavalerie, spíše střední a lehká, než těžká. Pěchota je slabší, ale lze ji využít.
16) Španělé
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: Španělsko
Kultura: barbarská
Tento národ to má velice těžké, protože jim patří menší část Španělska. Vhodné je expandnovat hlavně na sever do Galie.
Armáda je jako u všech barbarských kmenů tvořena hlavně z pěchoty. Nejlepší obranou jsou býčí válečníci.
17) Thrácie
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: Bulharsko
Kultura: římská
Thrákové to mají velice těžké. Převzali hodně zvyků od Řeků a Makedonců, ale i tak se musí velice tvrdě bránit. Nemusíte ani rozpoutat válku, on si pro vás někdo přijde, zřejmě Skytové.
Armáda je tvořena hlavně pěšáky a lehkou kavalerií. Mezi nimi se pohybují i hoplíté ve falanze a na útok se hodí Thrácká pěchota.
18) Arménie
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: Kavkaz
Kultura: egyptská
Arméni jsou malým národem, ale dokázali přežít až do dneška, což vypovídá o mnohém. Expanze je nutná a to spíš na sever, protože na jihu číhá více nebezpečí, než by se mohlo zdát.
Armáda je tvořena střední pěchotou a těžkou jízdou, smrtelná kombinace, která se může hodit.
19) Dákové
Obtížnost: těžká
Typ: nehratelná
Pozice: Rumunsko
Kultura: barbarská
Zajímavá frakce, která je obklopena mnohými nepřáteli, takže to nemá lehké. Válka na ně přijde brzy, takže je nutné se rychle připravit na nejhorší.
Hlavní útočnou silou je tvrdá pěchota, která při správném útoku může prorazit jakoukoliv linii nepřítele.
20) Řecká města
Obtížnost: snadná
Typ: hratelná
Pozice: Řecko
Kultura: římská
Zbytky slávy Řeků jsou uchovýny pouze v několika málo městech. Ta jsou ale velice dobře vyzbrojena a je tak velice těžké tento národ porazit. Je dobré se připravit na boj s Římem a Makedonií.
Lehká jízdá je podporována silnými falangami a pokud máte Spartu, vytrénujte elitní hoplíty.
21) Rebelové
Obtížnost: -
Typ: nehratelná
Pozice: -
Kultura: -
Za tuto frakci nelze hrát ani s unlockerem. Jsou to prostě neutrální jednotky, nebo ti, co se vzbouřil proti svým vládcům. Ani armáda není pravidelná, protože jsou úplně ve všech zemích a je nutné je odstraňovat, aby vám nenapáchali velké škody.
II) Města a obyvatelé
Základem vaší říše jsou města nebo sídla, která vám zajišťují příjmy ze všeho, co snad jde. Zajistit si ovšem loajalitu obyvate není nic lehkého, protože pokud neuspokojíte jejich potřeby, dojde k povstání. V lepším případě vaše osádka město udrží, v tom horším budete vyhnáni.
Město má několik znaků, kterými se lze řídit.
Prvním faktorem je příjem - income. Zde vidíte, kolik vám dá město za jedno kolo denárů. Public order je veřejný pořádek - je ovlivněn chrámy, obchodním vyžitím, daněmi, pořádkem a vůbec vším, co může obyvatele zatížit. Je dobré ho mít alespoň nad 90 %.
Population a Growth nám říká o počtu obyvatel a jejich růstu. Vše souvisí se spokojeností, takže pokud máte malý populační růst, lidé jsou nespokojeni, ale je dobré ho alespoň v malé míře korigovat.
Daně - Taxe jsou důležité pro váš příjem. Čím vyšší, tím menší spokojenost a růst obyvatel města a opačně. Může se ale stát, že pokud dáte nízké daně, budete mít spokojené lidi, ale neudržíte ve městě posádku, protože ji nebude z čeho platit.
Každé město se díky růstu obyvatel zvětšuje a tím se otevírají jeho stavební možnosti. Největší města mají okolo 25 - 30-ti tisíc obyvatel. Většinou jsou ale malé příjmy.
III) Politika a diplomacie
Další důležitou činností je politika a vztahy s ostatními národy. Začněme tedy vaší vnitřní politikou.
a) Vnitřní politika
Každý národ má svého velitele, který má obrovský vliv na danou frakci. Je dobré ho mít v hlavním městě, odkud jsou vysílány zprávy do okolí. Každý z rodiny je automaticky ve věku 16 - 18-ti let povolán, aby sloužil národu. Tyto velitele je dobré mít ve městech s armádou a v bitvách, leckdy jejich odhodlanost pomůže.
Ve městech jde o vlastnost influence - vliv.
Určuje, jak mu budou obyvatelé města, popř. pokud jde o vládce, tak celého národa, nakloněni. Čím vyšší je tato vlastnost, tím snadněji vychází s obyvateli. Pokud vystavíte univerzitu a necháte vládce ve městě, bude si tuto schopnost zlepšovat.
Mezi vnitřní politiku lze také považovat tu, kterou vládne samotný Řím a Řím je senát a senát je lid. Pouze tři římské rodiny mohou plnit úkoly senátu - většinou získání nějakého území nebo blokáda přístavu nepřítele. Pokud budete plnit mise senátu, další již budou obtížnější, ale lépe odměněny.
Mnohem důležitější než senát je ale lid a prostí obyvatelé Říma. Pokud si získáte jejich loajalitu dobýváním a pleněním dalších území, dostanete možnost zaútočit na senát (tedy pokud nezruší vaši alianci o 150 let později sám, aby se uchopila moci pouze jedna rodina).
b) Zahraniční politika
Důležité je také to, jak si stojíte s ostatními národy. Vaše vztahy jsou neutrální, to znamená, že je tu možnost nepřátelského útoku takže je lepší být připraven. Je dobré mít ale uzavřena obchodní práva, kvůli přínosu nějakých peněz. Můžete být také ve spojenectví, které vám umožní přístup například k mapě nepřítele, poslání darů spojenci nebo vojenský přístup. Pokud jste ve válce, není co řešit, žádná práva nejsou.
Každý krok lze uzavřít pouze pomocí diplomata . lze s ním ale i uplatit nepřítele, pokud není moc loajální ke své frakci.
Každý diplomat má určitě schopnosti, které se v průběhu hry zlepšují. Pokud má více bodů, než diplomat druhý, je mnohem snazší jej přesvědčit.
IV) Peníze a vydělávání
Ať už pouhé budování nebo samotné válčení, či jiné aktivity stojí mnoho peněz. Získat je můžete několika způsoby.
a) Daně
Největším zdrojem peněz jsou samozřejmě daně. Jejich vliv na obyvatele je vysvětlen výše. Čím větší město, tím méně vyděláváte, ale to se dá snadno smazat za pomoci obchodu.
Každý velitel ve městě může podporovat obchod pomocí tohoto ukazatele:
Čím větší je jeho zkušenost, tím více peněz město poskytuje.
b) Obchod
Druhou možností, jak získat nějaké peníze je obchod. Stačí vystavět kupce a jeho další upgrady. Čím lepší tržiště máte, tím větší příjmy vám zajistí. Je ale také nutné, aby se vaši kupci dostali do dalších měst. K urychlení jejich pohybu a pohybu vojska jsou důležité silnice.
Lze také obchodovat se spojenci nebo neutrálními národy, pokud jste uzavřeli možnost obchodování za pomoci diplomata - Trade Rights.
Další možností je obchod námořní. Nepotřebujete žádné trasy pro obchod, ale můžete vést blikádu nepřátelského přístavu. Čím lepší přístav, tím lepší lodě můžete stavět a tím více také vyděláváte z obchodů.
c) Plenění
Pokud jste na válečném tažení a získáte nějaké město, máte možnost si vybrat z několika faktorů - viz. níže - kapitola V. U každého z nich je uvedeno, kolik za danou akci utržíte peněz.
d) Ochrana
Další peníze je možné získat za to, že na daný národ nebudete útočit, popřípadě ho máte pod ochranou. Toho se ale využívá málokdy a nepřítele budete uplácet spíše vy.
e) Těžba
Některé provincie mohou vystavět zlaté nebo jiné doly, které vám každý tah přidají stejné jmění.
V) Válka a boje o území
Nejlákavější pro vás jistě bude válčení. Berte ale v úvahu, že ve válce spíše proděláváte, než vyděláváte, takže je rozhodně dobré mít nějaké ty finanční rezervy.
a) Mapa
Mapa je rozdělena na mnohá území, která jsou vidět na mapě. Každému území náleží jedno město a pokud ho získáte, připadne vám i okolní území.
Na mapě také můžete vidět, jaké důležité suroviny v oblasti těžit nebo s jakými lze obchodovat.
b) Obléhání
Každé město lze s armádou obléhat. Před tím si vyberete, jaké stroje využijete (katapult, beranidlo, žebřík nebo obléhací věž). Města mají své zásoby potravin, se kterými vystačí určitou dobu. Můžete samozřejmě zaútočit dříve a budete mít jistotu, že posilám bude trvat, než dorazí, ale čím déle město obléháte, tím více obránců během akce padne.
Pokud zůstane vaše armáda na určitém území, kde je nepřítel, zamezuje možnosti obchodování a obyvatelé jsou neklidní.
c) Námořní bitvy
Námořní bitvy nemůžete ovlivnit. Záleží pouze na počtu vašich lodí a zkušenosti admirála, který jim velí, proto je berte spíše jako okrajovou část.
Pomocí lodí lze ale pořepravovat vaše jednotky na jiná místa na mapě.
d) Protekrotát
Území lze získat také pomocí doplomatických styků. Město lze jako všechny vojáky podplatit nebo ho připojit pod svou říši.
Protektorát je vlastně ponechání původního národa, jen vy máte přehled o všech akcích tohoto spojence. Ten se proti vám nikdy nevzbouří a bude vás poslouchat. Lze mu nechat volnost v obchodu, armádě a ostatních věcech.
Protektorát nabízejte pouze vyčerpaným frakcím spoolu s dalšími úplatky.
VI) Velitelé a vojáci v bitvě
Bitvy jsou asi nejlepším lákadlem celé hry. V bitvě většinou rohoduje počet, vylepšní zbraní a brnění a také zkušenost vojáků. Pokud ale jednotka utrpí větší ztráty, dá se na zufalý ústup a panika může zachvátit i ostatní bojující jednotky. Bitva tak může skočit dříve, než vlastně vůbec mohla začít.
Tyto faktory lze ale ovlivnit pomocí velitelů. Pokud ho udržíte v blízkosti válečné vřavy, je reálná šance, že vaše jednotky neustoupí. Pokud má velitel vyšší schopnost velení - command, jeho vojáci jsou mnohem oddanější a lepší v bitvě.
Pokud ale velitel padne, většinou se jeho jednotky obrací na zoufalý ústup. Pokud padne král, má to neblahý vliv na ekonomiku a spokojenost celého národa. Jedna bitva může rozhodnout o mnohém.
VII) Speciální schopnosti
Mnoho vojáků má speciální schopnosti, které lze v průběhu hry zapnout (zápalné šípy, želva, . . .). Lze je ale využít jen proti určitému typu nepřátel.
I velitelé mají své schopnosti. Ty zajišťují pomocí různých poradců, mazlíčků a jiných věcí. Můžou být dobré (loajalita, oddanost, . . .), ale také dost špatné (krutost, nevraživost, . . .). Je proto dobré tyto schpnosti hlídat.
KONEC.