Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Might & Magic, Book one: Secret of the Inner Santcum
(Moc a kouzla 1: Tajemství vnitřní svatyně)
Úvodní slovo:
Jedná se o první hru v sérii Might and Magic, vydanou Jon Van Ccaneghemem, jeho společností New World Computing.
Základní dějová linie
Celé dobrodružství se odehrává na VARNu (Vehicular Astropod Research Nacelle), což je v podstatě obří vesmírná loď, koncipována jako klasické středověké fantasy prostředí. V jedné zapadlé putyce v Sorpingalu se sejde šest dobrodruhů, kteří se rozhodnou prozkoumat tajemství Vnitřní svatyně (jakési obdobě svatého Grálu). Při svém putování "náhodně" narazí na zlého Sheltema, který porazil hodného krále Alamara. Do toho se zamíchá další postava Corak (ten hodný)…..Klasika.
Komu je hra určena:
Každému, kdo nostalgicky vzpomíná na slávu osmibitů.
Každému, kdo miluje ságu Might&Magic a chtěl by vědět jak vypadala ta úplně první hra.
Každému, kdo je dostatečně trpělivý, aby se oprostil od pozlátek primitivních 3D her.
Každému kdo se dokáže včase přenést do doby před 25 lety, a dokáže si představit, jak asi vypadá hra tvořená po dnech i nocích v ložnici jednoho snílka.
Každému, kdo si říká, jak asi v minulosti vypadal Sorpingal, nebo kde se chce setkat s postavami jako je Lord Kilburn.
Základní informace:
Dle wikipedie [1]:
Hru vydala společnost New World Computing roku 1986 pro Apple II, později byla vydána i pro IBM PC, NES a mnoho dalších platforem. Roku 1998 byla znovuvydána jako součást edicí Limited Edition a Special Edition hry Might and Magic VI: The Mandate of Heaven. Byla prvním dílem úspěšné série Might and Magic.
Dle Martina Fridricha [7]:
Jon Van Caneghen před 25 lety hrál Ultimu a Wizadry ve svém malém bytě vHollywoodu a přemýšlel, jak si vydělat na chleba. "Ultima byla příliš jednoduchá, a ze světa Wizardry jsem měl pocit osamělosti a izolovanosti." jako skalní příznivec her na hrdiny Dungeons & Dragon měl vmalíku všechny soubojové systémy na základě házení šesti a vícestěnnými kostkami. Kromě toho uměl obstojně programovat a jeho manželka Michaela mu vhraní sekundovala a pomohla mu propracovat světy, které měly vstoupit do dějin pod názvem Might& Magic.
Caneghemovy programátorské schopnosti nebyly nikterak závratné, na rozdíl od vize hotového produktu: měl být dobře animovaný, 3D výhled na herní plochu měl zakrývat většinu monitoru. Na zbytku měly být údaje o hrdinovi. Práce na programování prvního dílu Might& Magic pro počítač Apple II proto trvaly tři roky- od roku 1983 do 1986. Během té doby se Caneghemovi podařilo založit společnost New World Computing (NWC).
Byl jejím jedním zaměstnancem, majitelem, a jednatelem. Pokusil se prodat svou hru distributorům, ale vždy od nich slyšel: kdyby jste byl zavedeným autorem a měl připravená pokračování, tak vám za jednu prodanou kopii můžeme dát až jeden dolar.
Caneghem jim pokaždé odpověděl něco sprostého. Distribuce prvního M&M finálně probíhala po telefonu vzávislosti na reklamách umístněných ve dvou prestižních herních časopisech: Computer Gaming World a A+. Hned první den po vydání inzerátů se rozřinčel etelefon vložnici a pan programátor přijímal desítky objednávek denně. Koncem prvního měsíce prodal pět tisíc kusů……
Volný překlad manuálu:
Davesade [3]: na svých stránkách umožňuje stažení originálního manuálu, který je velice užitečným pomocníkem, nicméně jsem se rozhodl zde uvést spíše výtah ztohoto materiálu a občas přidat několik osobních poznámek a rad. Ovšem v manuálu se nacházejí i skvosty tohoto typu:
Aby se předešlo pozdějším zmatkům ve hře, doporučujeme zvolit každé postavě jiné jméno J.
Poznámky k tvorbě postav:
Je dobré dát ACC alespoň na 11, aby se daná postava trefila do soupeře J.
SP= spell points
HP= hit points
AC= armour class
COND= condition
EXP= experience points
Save: ukládání pozic je možná pouze vhospodě, a to vkaždém znásledujících měst:
Město č. 1: Sorpingal
2: Portsmith
3: Algary
4: Dusk
5: Erliquin
Čísla měst jsou důležitá pro cestování dopravou, nebo kouzly.
Také začátek hry je vždy zjedné hospod vdaných pěti městech, a pokud družina pod vašim vedením zrovna dvakrát nedopadne, tak se automaticky nabídne načtení pozice posledního SAVE vhospodě. Za tento respawn se nemusí platit ztrátou zlata (tak jako v MMVI).
Značky u jmen postav:
Pokud je před jménem tvé postavy *, pak to znamená, že není úplně READY (v lepším případě je omráčená, vhorším může být zcela DEAD, ovšem negativních věcí může být více- oslepený, otrávený). Nejjednodušší je se ztoho vyspat (spát se dá prakticky kdekoliv, pokud vokolí není nebezpečno), ale ne vždy to funguje. Pak je na zvážení hru ukončit a load. (200 zlatých za oživení je (zejména ze začátku) dost drahá záležitost.)
Pohyb:
Pohyb je v 3D, za pomoci klávesnice (bez myši), hra se ovládá pomocí klávesových zkratek. Na ovládání je třeba si zvyknout, ale po chvíli zjistíte, že má svou logiku.
V dungeonech i ve městě je dobré klepat po zdech, a nalézt tak tajné skrýše, postavy, poklady (popřípadě se juknout na mapu, že J).
Některá pole tě mohou teleportovat HOOODNĚ daleko, nebo na nečekaná místa, některá místa jsou začarována neproniknutelnou tmou, silová pole také nejsou výjimkou. Podobných libůstkek je ve hře celá řada.
Mapy:
Mapy jsou velikosti 16x 16 polí, a celkový počet map je celkem 54.
V návodu [3] pak důležitá místa a postavy mají souřadnicovou polohu ve formě x,y. (vlastní poloha a orientace dle světových stran se dá zjistit pomocí kouzla Location).
Což může být důležitá informace pro někoho, kdo by trpěl neodolatelnou potřebou si mapy kreslit. Pro ostatní, normální lidi je jednodušší kliknout na odkaz [2].
Klávesové zkratky:
[P] - PROTECTION ukáže všechny aktivní ochranná kouzla postav
[S] - SEARCH - přikáže prohledat daný prostor - užitečné po boji, nicméně není nutno hledat poklady bezprostředně po boji, může te se mezitím vyspat, vyléčit apod.
[U] - UNLOCK - pokud se nepovede, může se spustit past, při opak. pokusu se zvyšuje šance spuštění pasti apod.
[D] - DISCART - trvale zahodí daný předmět (Remove pouze odloží předmět do baťohu)
Boj:
Při boji se počítá s iniciativou - tzn. zda je parta překvapena, zda se může boji vyhnout apod.
[A] = ATTACK znamená, že zaútočí daná postava na nepřítele vpostavení č. 1,
[F] = FIGHT znamená, že si můžu vybrat, na koho budu útočit.
[R] = RETREAT - ústup - a to buď před samotným bojem (vyšší šance na ústup), a nebo při boji samotném
[S] = SURRENDER - vzdát se. Můžete přijít o všechno zlato, jídlo, gemy. Zdá se, že je to horší varianta než být DEAD, avšak může to být cesta jak se dostat na jinak nedostupná místa typu skrytý poklad, či vězení.
Postavy, které mají před jménem + bojují tváří vtvář.
Užitečná klávesová zkratka je [CTRL] + [A], zejména proti slabým nepřátelům, boje jsou automatické, a velmi, velmi rychlé.
Pouze lukostřelec může střílet lukem, i když je tváří vtvář nepříteli.
Během boje lze přeházet postavení postav ve družině, po boji se však vrátí do původního postavení.
Třídy postav
Knight - Strider=Chodec=Aragorn, další dobrou volbou je můj oblíbený hrdina CONAN.
Hlavní dovednost: Síla- MIGHT
Za úroveň získává 1-12 hit pointů, navíc se (to ale platí pro každou postavu) počítá ještě bonus za odolnost. Vyplatí se, podobně jako třeba vBaldur`s gate, zvážit kombinaci save-load .Na vyšším levelu může útočit více než jednou za kolo
Paladin - Ronnie
(na počest mého bratrance Romana, který tuto přezdívku používal na své AMIZE)
Síla, odolnost, osobnost
1-10
Může používat luk, pokud nebojuje tváří vtvář
Lukostřelec - Legošlap
Inteligence, přesnost, 1-10,
Kouzla: Jako Kouzelník, ale až na vyšším levelu.
Může používat jakoukoliv zbraň, vyjma některých omezení
Omezen stran brnění, a štítu
Může užívat luk i při boji tváří v tvář
Kněz - Gabriela
Osobnost, 1-8
Může užívat štít, jaké překvapení J
Kouzelník:Galadriel, Merlin
Inteligence, 1-6
Zloděj - Bilbo, Xena, Paroubek
Primární dovednost: NONE
1-8
Může užívat kroužkové brnění a štít, prak, samostříl, a jednoruční zbraně- krátký meč, dýka
Bojové schopnost odpovídají těm u kněze
Charakteristika ras:
Člověk odolává strachu, a částečně uspání (pozn. autora: neplatí pro kombinaci gauč-únava, popř. gauč-pivo-fotbal-únava, zejména po práci).
Elf odolá strachu
Trpaslík odolá otravě (částečně)
Gnóm částečně kouzlům
Poloviční ork: střední rezistence kuspání.
Přesvědčení postav:
(dobrý, zlý a ošklivý J) se může během hry změnit, a to vzávislosti na odpovědích na otázky, na boji, nebo činech postav. Přesvědčení může mít také vliv na nepřístupnost do některých míst apod.
Pohlaví:
Má vliv na přístup do některých lokací (ale zdá se, že změna pohlaví není vtéto hře neřešitelný problém…)
Věk: postavy začínají ve věku 18, nenávratně umřou v80, a to automaticky, přes noc, a nic na tom nejde změnit, a to ani kouzlem. No, tohle asi většinu dobrodruhů trápit nebude, že J
Kouzla
Poznámka: I některá monstra mohou zakouzlit dispell magic.
Kouzla lze dělit podle několika kritérií, důležité je, že některé kvyvolání potřebuj jen Spell points, některé (silnější) i Gemy. Gemy lze koupit (aspoň myslím), a nebo vypadávají zněkterých potvor po souboji
Clerics spells
|
č. 1 |
č. 2 |
č. 3 |
č. 4 |
č. 5 |
č. 6 |
č. 7 |
č. 8 |
Lvl 1 |
Awaken- Cena : 1SP Typ: Boj. kouzlo Vstávejte, lenoši! |
Bless 1 SP Boj Zvyšuje přesnost bojovníků |
Blind 1 SP Oslepí1 nepřítele Účinek měnlivý |
First aid 1 SP kdykoliv Obnoví 8 HIT pointů |
Light 1 SP non-combat Přidá 1 Light faktor |
Power Cure 1 SP + 1 GEM Přidá 1-10 HP vzávislosti na lvl |
Protection to fear 1 SP kdykoliv celá parta Trvá 1den |
Turn undead 1 SP Zničí několik, nebo všechny nemrtvé |
lvl 2 |
Cure wounds 2SP Vyléčí 15HP . |
Heroism 2SP + 1GEM Funguje jen na charakter se stejným přesvědčení 6 HP+2 lvl |
Pain 2 SP Funguje na not-Undead 2-12 zranění |
Protection to cold 2 SP |
Protection to fire 2 SP |
Protection to poison 2 SP |
Silence Boj 1monstrum Zabrání seslání kouzel |
Suggestion 2 SP Boj Jedno monstrum Neutočí, dokud není napadeno |
lvl 3 |
Create food 3SP + 1GEM |
Cure Blindness 3 SP |
Cure Paralysis 3 SP |
Lasting Light 3SP Přidá 20 jednotek světla |
Produce Flame 3 SP, boj 3-18 damage |
Produce frost 3 SP 3-18 |
Remove Quest 3SP |
Walk on Water 3SP + 1GEM Trvá jeden den |
lvl 4 |
Cure disease |
Neutralize poison |
Protection to Acid |
Protection to Electricity |
Restore Alignment 4SP +2GEM |
Summon Lightning 4SP, až 3monstra hand-to-hand, 4-32 damage |
Super heroism 4SP +2GEM 10HP+3lvl |
Surface 4SP+2GEM non-combat Transport zpodzemí na povrch |
lvl 5 |
Deadly swarm 5SP, outdoor combat 2-20 damage |
Dispell magic zruší všechna kouzla jak na postavách, tak na mostrech |
Paralyze all monsters in hand-to-hand |
Remove condition 5 SP + 3GEM vyléčí mnohé negativní postižení |
Restore energy Obnoví 1-5 lvl postavy, pokud byla snížena |
|
|
|
lvl 6 |
Moon Ray 6SP+4GE 3-30 to charakter , 3-30 damage |
Raise dead 6SP+4GEM Může selhat, bacha na to |
Rejuvenate 6SP+4GEM 1-10 let ubere, ale pozor… |
Stone to Flesh 6SP,4GEM |
Town Portal 6SP,4GEM non-combat, tohle není Diablo J |
|
|
|
lvl 7 |
Divine intervention 7 SP,10 GE |
Holy Word 7SP+GEM all undead |
Protection to elements 7SP +5GEM Cold, fear, fire, poison, electriicity |
Resurection 7SP+ 5GEM, poozor, přidá 10 let |
Sun Ray 7SP + 5 GEM 1 monstum damage 50-100 |
|
|
|
Sorcerer spells
|
č. 1 |
č.2 |
č.3 |
č.4 |
č.5 |
č.6 |
č.7 |
č.8 |
Lvl 1 |
Awaken |
Detect Magic Funguje na věci v baťohu |
Energy Blast 1SP+1GEM 1-4 damage za lvl |
Flame Arrow 1SP,1-6 damage |
Leather skin |
Light |
Location |
Sleep uspí až 5 nepřátel, zejména když jsou zranění |
Lvl 2 |
Electric arrow 2 SP,2-12 damage |
Hypnotize 2SP Prevence útoku monsra |
Identify monster 2SP,1GEM |
Jump 2SP Skok 2 pole dopředu |
Levitate 2SP Trvá jeden den |
Power 2SP 1-4 Might v boji |
Quickness 2SP 1-4 speed v boji |
Scare 2SP 1 monster-fear |
Lvl 3 |
Fire Ball 1SP za lvl, 1GEM 1-6 damage za lvl |
Fly non combat, 3SP |
Invisibility 3SP,1Gem VBoji snižuje šanci na zásah od nepřítele |
Lightning Bolt 1SP za lvl, 1Gem 1-6 damage za lvl, 1-3 nepřátelé |
Make room zvětší bojové pole tak, aby prvních 5 postav mohlo bojovat tváří vtvář |
Slow 3SP Boj Mostra na ˝ rychlosti |
Weaken 3SP,1 GEM Všechna monstra Sníží HP o 2 a Armor class o 1 |
Web 3SP Boj 1-5 monster nemohou bojovat |
Lvl 4 |
Acid arrow 4SP, 3-30 damage |
Cold Beam 4SP 1 nepřítel 4-40 Damage |
Feeble Mind 4SP,2GEM Snižuje schopnosti nepřítele |
Freeze 4SP 1 Nepřítel Malá šance na odolání kouzlu |
Guard Dog 4SP Non-combat 1 den trvá ochrana |
Psychic protection 4SP,2 GEM |
Shield 4SP,2 GEM Boj Dobrý proti střelám |
Time Distortion 4SP,2GEM Boj, celá parta Dává čas na ústup z bitvy |
Lvl 5 |
Acid Rain 5SP 5-50 damage |
Dispell Magic 5SP Ze všech příšer i bojovníků odstraní kouzla |
Finger of death 5SP,3GEM Combat Funguje na non-undead |
Shelter 5SP,3GEM Non-combat Dovolí odpočívat vnebezpečí |
Teleport 5SP,3GEM non-combat Pohyb až o 9 polí jakýmkoliv směrem |
|
|
|
Lvl 6 |
Dancing Sword 6SP,4GEM 1-30 damage v boji |
Desintegration 6SP,4GEM Likvidace nepřítele změnou vprach |
Etherealize 6SP,4GEM Kouzlo rytíře Viléma Brtníka z Brtníku |
Protection to Magic 6SP,4GEM |
Recharge Item 6SP,4GEM non-combat pozor na riziko zničení |
|
|
|
Lvl 7 |
Astral spell 7SP,5GEM Transportuje partu do astrální sféry |
Duplication 7 SP,100 GEM |
Meteor shower 7SP,5GEM 1-120 damage |
Power shield 7SP,5 GEM redukce zranění o ˝ |
Prismatic Light 7SP,5GEM Ovšem má poněkud nepředvídatelný efekt na všechny monstra |
|
|
|
Cleric spells
|
č. 1 |
č.2 |
č.3 |
č.4 |
č.5 |
č.6 |
č.7 |
č.8 |
Level 1 |
Awaken |
Bless |
Blind |
First aid |
Light |
Power cure(1G) |
Protectin to fear |
Turn undead |
2 |
Cure wounds |
Heroism (1G) |
Pain |
Protection to cold |
Protection to fire |
Protection to poison |
Silence |
Suggestion |
3 |
Create food |
Cure Blindness |
Cure Paralysis |
Lasting Light |
Produce Flame |
Produce Frost |
Remove Quest |
Walk on Water (1G) |
4 |
Cure Disease (1G) |
Neutralize Poison |
Protection to Acid |
Protection to El. |
Restore Alignment (2G) |
Summon Lightning |
Super Heroism (2G) |
Surface (2G) |
5 |
Deadly swarm |
Dispell Magic |
Paralyze |
Remove condition (3G) |
Restore energy |
|
|
|
6 |
Moon Ray (4G) |
Raise Dead(4G) |
Rejuvenate (4G) |
Stone to Flesh(4G) |
Town Portal(4G) |
|
|
|
7 |
Divine Intervetion (10G) |
Holy word(5G) |
Protection to elements (5G) |
Resurection (5G) |
Sun Ray (5G) |
|
|
|
Sorcerer spells
|
č.1 |
č.2 |
č.3 |
č.4 |
č.5 |
č.6 |
č. 7 |
|
Level 1 |
Awaken |
Detect Magic |
Energy Blast (1G) |
Flame Arrow |
Lleather skin |
Light |
Location |
Sleep |
2 |
Electric Arrow |
Hypnotize |
Identify Monster(1G) |
Jump |
Levitate |
Power |
Quickness |
Scare |
3 |
Fire Ball |
Fly |
Invisibility (1G) |
Lightning Bolt (1G) |
Make room |
Slow |
Weaken (1G) |
Web |
4 |
Acid Arrow |
Cold Beam |
Feeble Mind (2G) |
Freeze |
Guard Dog |
Psychic Protection (2G) |
Shield (2G) |
Time Distortion (2G) |
5 |
Acid Rain |
Dispell Magic |
Finger of Death (3G) |
Shelter (3G) |
Teleport (3G) |
|
|
|
6 |
Dancing Sword (4G) |
Desintegration (4G) |
Etherealize (4G) |
Protection to Magic (4G) |
Recharge item (4G) |
|
|
|
7 |
Astral spell(5G) |
Duplication (100G) |
Meteor shower(5G) |
Power shield(5G) |
Prismatic light(5G) |
|
|
|
Závěrečné shrnutí:
Davesade [3] dal hře v hodnocení 5/10, což si myslím, že je zcela odpovídající. Hra se dá hrát i dohrát, avšak upřímně si myslím, že se už asi nenajde nikdo kdo by ji dohrál.
Zdroje:
[1]http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_I:_The_Secret_of_the_Inner_Sanctum#c.C 3.ADlov.C3.A1
obecné informace z Wikipedie
[2] http://mightandmagicgrove.com/mm1/mm1.htm
Kompletní návod, včetně podrobných mapek jednotlivých lokací
[3] http://www.rpghry.cz/game.php?id=98
Výborné české stránky věnované RPG. Díky Davesade J
[4] http://www.old-games.estranky.cz/
Moje osobní vizitka
[5]http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic1walk.htm
Alternativní návod
[6]http://www.celestialheavens.com/viewpage.php?id=373
Krátký nástin příběhové linie.
[7]Martin Fridrich (doufám, že to byl skutečně on), Level, č. 136
téma měsíce věnované sérii Might and Magic
[8] http://www.dosgames.sk/
Kvalitní fandovské stránky.
Všem, kteří se vydrželi až dokonce děkuje StriderCZ - sstrider@seznam.cz.
KONEC.