Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Andrej Anastasov (ANDREW) + Jan Eisler (ICE)
Pokud patříte mezi zkušené klepače koberců, pravděpodobně se nic nového
nedozvíte, ale jestli si na své rohožce teprve vyděláváte svoje první ostruhy,
měli byste vědět něco víc o svých nepřátelích. Pro začátek se pozdravíme
obvyklým pozdravem - Zlomte Koberec!
1) CO V MANUÁLU NENAJDETE
Kromě spousty dalších věcí, které v něm nenajdete se v manuálu nedočtete nic
o tom, co máte dělat s nepřátelskými kouzelníky. Náš výklad začneme právě
u nich. Jestli se vám bude zdát, že jsou pro vás v prvních úrovních největšími
nepřáteli monstra a obludy, brzy poznáte, že tím největším nepřítelem jsou
právě nepřátelští kouzelníci. Hurá na ně. Způsobů, jak se vypořádat
s kouzelníky je několik a jejich použití závisí jednak na vás, jednak na
situaci a podmínkách. Někdy vás nepřátelé nechají žít bez povšimnutí, jindy
vyvolá postavení první úrovně hradu jejich zuřivost, která končí zničením
hradu na jedné a vaší smrtí na druhé straně. Nejlepší obrana je útok, tady je
několik z nich. Pokud stojí byť i nejmenší hrad nepřítele, nemáte šanci ho
zabít. Pokud se tedy vydáte na tažení proti nepřátelskému kouzelníkovi, musíte
bezpodmínečně zničit jeho hrad. S dostatkem silných kouzel není problém hrad
"zmenšit". Pokud je váš hrad daleko, nepřátelský hrad pár ranami "načněte",
potom v jeho blízkosti sestřelte cokoli a obarvěte vzniklou manu - vaše balóny
se vydají na cestu k zámku nepřítele. Když budou na dohled, plnou silou
zaútočte na hrad a obarvěte vypadlou manu, kterou budou hned sbírat balóny
- dříve, než se mana vrátí zpět. Když bude hrad na stupni jedna, můžete
přistoupit ke konečné fázi exekuce. Nejlépe tak, že do poslední věže
vystřelíte (jeden, dva meteory) a pomocí Magického zraku zjistíte, kde je
čaroděj. Když se přiblíží k zámku, vypalte několik meteorů, v jejichž výhni
shoří jak poslední zbytky hradu, tak čaroděj. Pokud má nepřítel kouzlo
Rebound, miřte na zámek nebo použijte Lightning Bolt. Je možno postupovat
i jinak - zejména v pokročilejších úrovních to není tak snadné. Jednou
z možností je vyprovokovat souboj mezi čaroději navzájem - třeba tak, že
jednoho čaroděje "přitáhnete" kouzlem Duel k hradu jiného čaroděje. Obdobně,
i když nebezpečněji a bez použití kouzla Duel můžete k hradu nalákat
i nestvůry. Jeden rozzuřený drak udělá s hradem kouzelníka velice krátký
proces. To platí i o armádě nemrtvých, kterou můžete později vypouštět
u nepřátelských hradů. V některých úrovních, kde nemají hrady ani ostatní
kouzelníci (jako třeba úroveň 31.Idírya) se zdá nejlepším nápadem nechat
nepřátele pouštět se do soubojů s monstry. Poškádlete kouzelníka a až se vydá
vás pronásledovat, proleťte hejnem Griffinů. Pokud jeho střela zasáhne jednoho
z nich, můžete se zblízka podívat, jak rychlá může být smrt po zásahu blesku.
Tolik k nepřátelským kouzelníkům. Teď už se ale podíváme na to, co v manuálu
sice najdete, ale moc si při tom nepočtete.
2) BESTIÁŘ
a) APES (Opice)
Neškodné opičky, kterých byste se neměli v žádném případě bát. Sprška
fireballů zlikviduje každou z nich v mžiku. Opice jsou nepříjemné v případě,
že jejich hejno útočí na váš vlastní zámek, ale i s tím si dokážete poradit
- můžete jejich pozornost strhnout na sebe a jejich kamenům se snadno vyhnete
pohybem do stran.
b) BEES (včely)
Včely (i když to jsou vosy) jsou předmětem obrovské nenávisti snad všech hráčů
téhle hry. Zásadně útočí v rojích a pokud se kdokoli ocitne uprostřed takového
roje, jeho dny jsou definitivně sečteny. Ani útok roje na zámek není nic
příjemného - díky jejich rychlosti a manévrovacím schopnostem je problém je
zasáhnout - jsou rychlejší než koberec. Pokud včely útočí na silný zámek, je
asi nejlepší stát u zdi s střílet souběžně se zdí na útočící hmyz.
V počátečních fázích to však většinou není možné a nálet včel zničí zámek
dříve. Proto bylo vyvinuto několik velice účinných strategií. Tou nejlepší je
právě použití zámku k likvidaci velkého množství včel - stačí vystřelit kouzlo
Castle přímo doprostřed roje včel a vzniklou manu okamžitě obarvit. Pokud se
to podaří, mana je blízko a je jí dostatek, je možné okamžitě zvětšit zámek na
úroveň 2 - tím zničíte obrovské množství rojících se včel a s trochou štěstí
získáte i další manu k rozšíření na úroveň 3. Zbylé včely snadno
zpacifikujete. Pokud váš hrad již stojí a vy nemůžete použít kouzlo Castle,
vypořádejte se s včelami jinak. Střílení Fireballů je řešením, ovšem naprosto
nejlepší je Lightning Bolt - jak na včely, tak na orly. Pár meteorů zdálky
usmaží i slušné stádečko včel, stejně jako Lightning Storm a jestli chcete
plýtvat, tak i Volcano a Global Death. Než takové plýtvání ale raději včely
využijte - pokud se vám podaří nalákat roj na nepřátelský zámek a včas se
odteleportovat pryč, bude mít majitel zámku starosti až nad hlavu !
c) CRABS (krabi)
Krabi jsou opravdu odporná stvoření a je třeba dát na ně vynímečný pozor.
Pokud to jde, nenechejte kraba vyrůst! Krabi totiž požírají volně ležící manu
- čím více se jim dostane do klepet, tím jsou silnější. Malý krabík má kouzlo
fireball, střední už Lightning Bolt a dospělý vrhá Meteory! Jako by toho
nebylo dost, plně dospělý krab klade vajíčka, z nichž se rodí další generace
hladových korýšů. Množení krabů zabráníte buďto rychlým obarvováním a sbíráním
many (což je ale obtížné vzhledem k tomu, že z mapy nepoznáte, kde krabi
jsou), ničením vajíček a samozřejmě vyhlazováním krabů. Právě to poslední ale
není tak snadné. Jestli pár Fireballů stačí na malého kraba, se středním
budete mít potíže a ten největší je neporazitelný golem! Střežte se toho, aby
se velký krab dostal k vašemu zámku! Pokud k tomu dojde, zničte jej za každou
cenu. Velice účinné je kouzlo Wall of Fire, ale jeho používání vyžaduje
trpělivost - musíte je neustále obnovovat. Pár desítek meteorů vyřídí
i velkého Kraba, ale pokud stojí u zámku, vyřídí i zámek. Nic ale není nemožné
a na kraby můžete snadno a jednoduše vyzrát - pokud máte kouzlo Crater či
Earthquake, není nic snazšího než kraba prostě utopit - zbavte se půdy pod
jeho nohama a brzy vám hlubiny moře vydají jeho manu - bez ohledu na velikost
kraba, utopí se každý! Topit můžete samozřejmě všechny pozemní příšery, ale
právě u Kraba to nejvíce oceníte !
d) DRAGONS (Létající červi)
Nevěřte tomu, že by tahle potvůrka měla být pro vás překážkou. Létající červi,
spíš než Draci, to je to. Stejně jako u jejich pozemní verze, nejlepším
způsobem, jak se s nimi vypořádat je kroužit okolo za soustavného střílení
- pár obyčejných fireballů skoncuje s každým červíkem. Členitá tělíčka draků
jsou poměrně bohatá na manu, a tak si ji nenechte ujít !
e) EMU RIDERS (Jezdci Emu)
Nájezdníci na vyhynulých ptácích Emu jsou nebezpečnými lučištníky.
Nebezpečnými pro svou rychlost a při velkém počtu i pro svou útočnou sílu.
Poradíte si s nimi stejně, jako s ostatními pozemními jednotkami - pár
fireballů, možná někdy i silnějších kouzel při velkém počtu. Na škodu není ani
topení, pokud se nacházejí poblíž pobřeží. Jinak nic, s čím byste si měli
dělat starosti.
f) GENIE (Džin)
Džinové jsou v této hře skutečnou vosinou v... za krkem! Vyhýbejte se jim ze
všech sil. Jeden Džin za vámi se vás nepustí a neustále vám bude vysávat manu
- hlavně zpočátku každé hry vám tak zabrání v používání jakýchkoli kouzel. Je
několik způsobů, jak Džina setřást - pokud nemáte silná kouzla, zapomeňte na
to, že byste ho zabili - když už má na kahánku, teleportuje se pryč z bojiště
a hojí se. Jedním ze způsobů jak se Džina zbavit je rychlý let nízko nad zemí,
kličkování a modlení se, aby vás ztratil. Není špatné ani používat
teleportačních zrcadel, které dočasně Džina zmatou. Nejlepší způsob je ale
jiný - najděte si jiného kouzelníka a leťte za ním. "Váš" Džin, kterému je
lhostejné, z koho saje manu, se příležitostně upne na nepřátelského kouzelníka
a vám se tak uvolní ruce. Cítíte-li se šťastni, můžete zkusit zabít džina
zámkem (CASTLE) hned na začátku a ušetřit si tak starosti se vším výše
uvedeným. Pokud ovšem máte dostatek many, můžete Džina bez problémů
zlikvidovat třemi Meteory vypálenými v rychlém sledu dříve, než se stačí
teleportovat pryč.
g) GRIFFIN (Griffin)
Létající koně, jak jsou Griffini někdy nazýváni, patří mezi nejnebezpečnější
protivníky. Jsou vyzbrojeni kouzly Lightning Bolt, Rebound a dokážou odhalit
neviditelného protivníka. Zásah několika blesky bývá smrtelný. Tato monstra
mají však jednu pozitivní vlastnost - neútočí, dokud nejsou napadeni, čehož
lze velice snadno využít. Například tak, že do jejich hejna nalákáte
nepřátelského kouzelníka. V každém případě je zpočátku hry zcela ignorujte do
doby, než budete mít kouzlo Lightning Bolt, proti stádu je ještě lepší
Lightning Storm. Na Griffiny útočte vždy z dostatečné vzdálenosti a nikdy
ohnivými kouzly, pokud se budete držet mých rad, neměl by s těmito potvůrkami
být vážnější problém.
h) KRAKEN (Kraken)
Mořské obludy vyplouvající na povrch z hlubin jsou smrtelně nebezpečnými
stvůrami, kterým je radno se vyhnout. Stejně jako Griffin má i Kraken kouzlo
Lightning Bolt, ale navíc disponuje i kouzlem Duel. Uniknout z jeho smrtícího
dosahu bývá velice těžké - když už si člověk myslí, že je v bezpečí, kouzlo
Duel ho přitáhne zpátky přímo do palby Krakenových blesků. Zničit jednoho
Krakena není těžké, ale proti většímu množství těchto obrů se zapotí i silný
kouzelník. V každém případě se snažte útočit z velké dálky, mimo dosah kouzla
Duel, kterým by si vás Kraken přitáhl do svých spárů. I když Krakena resp.
Krakeny můžete teoreticky zabít použitím kouzla Castle, je pravděpodobné, že
pokud se vám nepodaří zničit všechny, přeživší Krakeni zámek okamžitě srovnají
s hladinou moře. Používejte proto standardní útočná kouzla jako Fireball nebo
Lightning Bolt, později samozřejmě Meteor. Je to smutné, ale Krakena nemůžete
utopit, ani kdybyste se roztrhali.
i) SKELETONS (Kostlivci)
Armády nemrtvých pochodují zemí od hradu ke hradu a svými šípy zabíjejí vše,
co jim přijde do cesty. Opětovné zabíjení kostlivců je potěšením, pokud máte
dostatek many pro útočná kouzla. Protože se kostlivci někdy zarazí na břehu
moře, vhodné je i použití kouzel Earthquake nebo Crater k decimování většího
počtu chřestících koster. Pokud zabijete "přírodního" kostlivce, získáte jeho
manu. Když ale zničíte kouzlem přivolaného, žádná mana se neobjeví.
j) TROLLS (Trollové)
Trollové, podobně jako opice nepředstavují žádnou velkou hrozbu. Vrhají sice
těžké kameny, ale uhnout takovému kamenu je velice snadné, pokud zrovna nejste
zámek. Když Trolly nenecháte přiblížit do blízkosti zámku, nemáte se čeho bát
a můžete v jejich řadách úspěšně zasévat zkázu jakýmkoli bojovým kouzlem. Jen
dejte pozor na jejich regenerační schopnosti a ujistěte se, že je zasažený
Troll opravdu mrtvý !
k) VULTURES (Orlové)
Orlové sice nejsou tak iritující jako včely, ale za jistých okolností vás
mohou rozči1it. Stejně jako včely útočí jen zblízka, ale vzhledem k jejich
rychlosti a množství to není nic příjemného. Orlové jsou navíc menší než
přerostlé včeličky a zasáhnout je v plné rychlosti není snadné. Vyzbrojeni
kouzlem Lightning Bolt to jistě dokážete, ale dá to práci.
l) WORMS (Červi)
Pomalí, líní a neškodní červíčci jsou ideální zásobárnou many v ranných fázích
hry. Stačí kolem nich létat v soustředných kruzích a vypouštět firebally - pár
zásahů a mana prýští z celého těla exčerva. Pokud není červů skutečně stádo,
nemá smysl používat silnější bojová kouzla a kouzla hromadného ničení. Právě
na červech stří1ejících firebally se naučíte manévrovat s kobercem a uhýbat
jejich střelám.
m) WYVERN (Wyvern)
Wyvern je to, čemu my říkáme drak. Vlastně Drak, s velkým "D" skutečně na
místě. Noční můra každého hráče, prznitel hradů a vrah kouzelníků - to je
Wyvern, létající pevnost! S Wyverny si užijete spoustu legrace. Třeba když vás
ve vteřině usmaží ve výhni kouzla Rapid Fireball nebo když zpustoší váš zámek.
Při boji (pokud k němu dojde) si musíte osvojit několik zásadních pravidel.
Nedoufejte, že Wyverna zabijete bez silného zámku a dostatečné zásoby many
- můžete ho sice pomalu pižlat slabými kouzly, ale protože se dokáže rychle
regenerovat, nemáte šanci ho zabít. Nejúčinnější je kouzlo Global Death, ale
jeho použití proti drakům vyžaduje skutečně dlouhý trénink a pevné nervy.
O něco jistější je kouzlo Meteor, ale musíte jich vystřelit okolo patnácti! Za
každou cenu se také snažte Wyverna udržet stranou vlastního zámku. I za cenu
vlastní smrti (dokud stoji zámek, nic se neděje). Wyverna vylákejte daleko od
zámku - nejlépe k zámku jiného kouzelníka! Na toto monstrum neplatí taktika
s používáním kouzla Castle a je i velmi malá pravděpodobnost, že ho zabijete
kouzlem Volcano.
3) PODROBNÝ POPIS KOUZEL A JEJICH POUŽITÍ
Popis kouzel se sice nachází v manuálu, ale je velice, velice stručný. Půjdu
proto více do hloubky a pokusím se o jednotlivých kouzlech vypotit co největší
info. Do tohoto návodu se vešel "pouze" popis kouzel, můžete ho začít studovat
(kouzla jsou řazena abecedně):
a) ACCELERATE FORWARD - BACKWARD (Urychlování letu vpřed a vzad)
Urychlování letu je základní kouzlo, bez kterého se neobejdete. Je to kouzlo
dočasné a na rozdíl od ostatních dočasných kouzel v této hře se dá zrušit
jednoduchým stisknutím tlačítka pro let dozadu (zařazení zpátečky). Letíte-li
zrychleně, dožene vás jen málo protivníků, a to masařky, ptáci, džinové
a ostatní kouzelníci. Možná se vám zdá, že jsem zapomněl na draka, ale
nenechte se mýlit - skutečnost, že vás drak pálí a pálí, i když už dávno
uháníte pryč, neznamená, že by vám byl v patách. Drak je totiž schopen
vystříknout dlouhatánský proud samonaváděcích fireballů a je tak mohutný, že
i z dálky vypadá jako by byl blízko. Jiná havěť zmizí po urychlení vašeho letu
brzy z dohledu s výjimkou krakenů, kteří si vás drží kouzlem Duel. Stejně jako
například v Doomu, i v Magic Carpetu si časem na vyšší rychlost zvyknete
a budete ji mít zapnutou neustále. Nepříjemné je, že jakmile zařadíte
zpátečku, kouzlo se zruší, takže není možné plynule přejít v zrychlené
kroužení pozpátku. Aby se vám to povedlo, musíte zakouzlit zrychlení směrem
vzad. I když by se zdálo, že zrychlování směrem dozadu není k ničemu dobré,
věřte mi, že je. Je to totiž ten nejlepší způsob, jak uniknout nebezpečnému
protivníkovi, zejména drakovi. Žádný jiný úhybný manévr nemá potřebný efekt,
protože v této hře jsou všechna kouzla samonaváděcí a zblízka koupíte většinu
ran nehledě na to, kterým směrem sebou škubete okolo protivníka. Ovšem
začnete-li couvat pozpátku, vidíte střely, jak za vámi letí a můžete se
schovávat za výstupky krajiny nebo jinak chytře manévrovat. Urychlení má pouze
jeden stupeň, takže zakouzlíte-li ho několikrát za sebou, neletíte rychleji
(i když by se to tak mohlo zdát), ale vydrží vám po delší dobu. Pokud se
chystáte použít neviditelnost a rychle někam nepozorovaně letět, nejdříve se
urychlete a pak zneviditelněte. Rychlosti jsou velmi levné z hlediska many
hlavně proto, že z vaší zásoby uberou pouze při zážehu, v průběhu letu už jste
zrychleni "zadarmo", dokud kouzlo nevyprchá.
b) BEYOND SIGHT (Magický zrak)
Magický zrak je dočasné kouzlo, které vám na mapě ukazuje pohyb nepřátelských
kouzelníků a jejich balónů. Je to kouzlo manově nenáročné a často jsem ho
používal kvůli lepší orientaci. Někdy nepřítel pohodově krouží okolo vašeho
zámku a demoluje ho, ale stále se mu daří vám unikat. V takový moment je dobré
"otevřít" magické oko. Magické oko neukazuje neviditelné oponenty.
c) CASTLE (Zámek)
Kromě evidentní funkce skladování vaší many je toto kouzlo jedním
z nejsilnějších útočných kouzel ve hře. Zní to divně, že? Ale je to tak.
Nejlepší způsob, jak "načnout" novou zemi, je najít si největší klubko
slabších potvor (nejideálnější je roj masařek) a v jeho prostředku postavit
zámek. Samotné jeho postavení okamžitě zabije velkou spoustu masařek.
Nabarvíte-li okamžitě manu vypadnuvší z mrtvých much, můžete rychle vylepšit
zámek na úroveň dvě, čímž zabijete takových much, že rovnou postavíte úroveň
třetí a tak dále. Takto můžete postupovat i s krakeny, kraby, lidmi, jezdci na
Emu a dokonce i s džiny. Není chytré pokoušet se o něco podobného s ptáky,
jelikož krouží-li ve velké výšce, postavení zámku je nezabije a se
zombíky-lučištníky, který zámek opět rychle rozstřílí, je-li jich dostatečně
velký počet. Zámkem není možno zničit ani létající koně, ani draky. Téměř
jednu celou zemi jsem dobil jednoduchou taktikou "postavit zámek do hejna
nepřátel/rozbít zámek/ postavit jinde/ rozbít (zámek se rozbíjí stisknutím
SHIFT+L)". Nejničivější možnosti zámku se projeví v momentě, kdy jeho opevnění
dostavujete na liché číslo nebo lidově řečeno v momentě, kdy čtyři rohové
hlásky doplňujete hradbami. Dá se toho využít k totální destrukci, pokud
budete postupovat takto: jakmile uvidíte, že máte dostatek many na postavení
hradeb, nestavte je ihned (časově stejně o nic nejde, protože nový balón
dostáváte až s novými rohovými hláskami) a podle mapy si vyhlédnete jedno,
dvě, popřípadě hned tři hejna masařek, lidí, ptáků, jezdců na Emu či krabů
podle toho, na jak velký boj se cítíte a jak jste ochotni riskovat.
K vyhlédnutým hejnům přileťte a pohodově na ně dorážejte, dokud se neobrátí
a nepoletí za vámi. Odveďte je k zámku a teprve až se budou všechny potvory
hezky pěkně rojit uvnitř čtverce vytyčeného hláskami, postavte hradby. BUM! Je
po potvorách a vy můžete barvit. Dávejte si ale pozor na výdrž zámku. Každé
takovéto "odbouchnutí" potvory stojí zámek něco energie, kterou (jak jistě
víte) nemůžete zámku nikterak doplnit. Pokud je zámek slabší, může se stát, že
rozbití tolika potvor najednou jednoduše nevydrží a rupne. Ovšem není to zas
taková katastrofa, protože se všude válí spousta many, kterou stačí jen
obarvovat a zámek ji rovnou vcucává, takže téměř okamžitě vrátíte zámek do
původního stavu, popřípadě ho ještě dál vylepšíte. Další funkcí zámku je
funkce obranná. Nacházíte-li se v něm, nemůže se vám nic stát - všechny údery,
které dostáváte od potvor/kouzelníků vychytává chudák zámek. Avšak je otázkou,
zdalipak je to vůbec k něčemu dobré, protože zámek se (na rozdíl od vás)
nemůže bránit - nemá ani štíty ani Rebound a všechny zásahy dostává vždy
naplno nemluvě o tom, že do něj se útočníci strefí vždycky, kdežto vy můžete
střelám uhýbat. Dalším argumentem proti využívání zámku jako vychytávače ran
je skutečnost, že zámek není možno nijak opravit, nakonec prostě vybuchne
a musíte ho vystavět znova, přičemž mana, která už se do menšího zámku
nevejde, se doslova rozprskne do širého okolí a nepřátelé ji okamžitě začnou
obarvovat (nejhorší je to v případě, stojí-li váš zámek na kopci nebo
u průrvy, to se pak kuličky many odkutálí skutečně daleko). Zato když zemřete
vy, prostě se narodíte v zámku a pokračujete. Jak vidíte, všechno svědčí proti
tomu používat zámek jako útočiště. Pokud už máte zámek vyloženě silný (šestku
nebo sedmičku), není to tak akutní, protože jeho hradby vydrží velké množství
úderů, ale slabší zámky jsou méně odolné a rozbijí se mnohem rychleji. Nakonec
ještě krátce k cucání many. Zámek automaticky vcucne vámi obarvenou manu,
pokud se tato nachází nejenom přímo v něm, ale i v blízkosti jeho hradeb.
Potřebujete-li rychle shromáždit manu, lákejte větší potvory nad zámek a tam
je teprve zabíjejte, aby koule many padaly přímo do vašeho zámku. Nejdříve je
ale musíte obarvit, protože neutrální "zlatou" manu zámek nevstřebá. Dále by
mohly vzniknout nejasnosti okolo problémů se stavěním zámku. Pravděpodobně se
vám již alespoň jednou stalo, že jste se pokoušeli zámek zvětšit a ono to
nešlo. Důvodem toho je skutečnost, že v blízkosti vašeho zámku stojí nějaká
překážka, která výstavbě brání. Může to být bud' obyčejný dům, zeď nebo
nepřátelský zámek. K nepřátelskému zámku není co dodat - ten prostě musíte
zničit za každou cenu. Dům je v takovémto případe rovněž nutno odstřelit, a to
střílením do jeho vlaječky (musí být můj'....), nikoli do jeho stěn, to
k ničemu nevede. Případ, kdy stavbě stojí v cestě stěna může být
komplikovanější, protože bez země měnících kouzel jako je sopka, kráter nebo
zemětřas se stěny nijak nezbavíte a nezbude než stisknout SHIFT+ L a zámek
vystavět o kousek dál. Velice zřídka narazíte na jiný druh komplikace se zdí,
který bych pracovně nazval "neviditelná stěna". V místě, kde stěna končí či je
určitým způsobem zničena mohou po ní na zemi zůstat maličké (pokud je země
okolo navíc spálená, pak téměř nerozeznatelné) zbytky. Jednou se mi stalo, že
jsem na podobném místě, kde dříve stávala stěna, stavěl zámek a v jeden moment
jsem najednou nemohl stavět dál. Ač jsem měl k dispozici jak kráter, tak
zemětřas, nadmořská výška lokace byla tak nízká, že jakýkoliv pokus o snížení
země končil ve vodě. Po hodině frustrujících pokusů a hledání zbytku zdi jsem
byl nucen zámek zbořit a postavit ho jinde. Na takováto místa si proto dávejte
dobrý pozor a nikdy nestavte zámek od stěny. Je zajímavé sledovat, jak
obyčejné domky lidí stěnu jednoduše rozboří a stojí si klidně v jejím
prostředku, přičemž váš zámek toho prostě není schopen. A nejsou toho schopny
ani zámky nepřátelské, čehož lze s výhodou využívat např. v situaci, kdy
zničíte zámek nepřítele a nemáte už dost energie, abyste zničili i jeho
samotného. Není nic jednoduššího než dotyčného čapnout na pupeční šňůru
a odtáhnout ho k libovolné zdi. Jakmile ho necháte chvíli být, aby se trochu
vzpamatoval, postaví si zámek. Ale jelikož tak učiní v blízkosti stěny, nikdy
ho nebude moci zvětšit. Je dobré počítat s tím, že nepřátelští kouzelníci
nemohou své zámky svévolně ničit a stavět jinde, takže takto "zaseklé" kolegy
můžete pustit z hlavy, protože nemohouce rozšiřovat zámek brzy rezignují
a přestanou být nebezpeční. Co se lokace týče, doporučuji stavět zámek nejlépe
na vodě a pokud to nejde, tak alespoň na rovince. Zámek na vodě má velkou
spoustu výhod - žádná pozemní holota se k němu nemůže vůbec přiblížit, tak- že
automaticky odpadají problémy s kraby, mrtvými lučištníky, lidmi, pozemními
červy a ostatní nelétavou havětí. A jeho další výhoda tkví v tom, že se ho
nedotknou žádné kontinentální katastrofy jako je sopka, kráter nebo zemětřas.
Jinak doporučuji stavět zámek alespoň na rovině a to proto, že máte dobrý
přehled o celém okolí zámku a včas vidíte každé blížící se nebezpečí. Pokud je
váš zámek v rokli nebo na skále, nevidíte útočníky (speciálně v mlze)
dostatečně jasně - i když radar ukazuje černou tečku, nachází se nepřítel
většinou příliš vysoko nebo naopak příliš nízko, abyste ho postřehli. Také
je-li zámek situován v prohlubni, vznikají jakési úzké příkopy mezi jeho
vnějšími stěnami a skálou, do které je zapuštěn, ve kterých se často
shromažďuje různá lezoucí havěť a je v nich velmi těžko zabitelná.
d) CRATER (Kráter)
Obrovská díra do krajiny, která v nižších nadmořských výškách vyhlodá zemi tak
dokonale, že se dostanete až na úroveň moře. Jeho používání doporučuji až
v pokročilých fázích hry, protože je poměrně komplikované. Můžete jej použít
na následující věci :
1) Rychlé a "levné" vyhlazení obyvatelstva či jiných slabších pozemních
živočichů. Většina z nich po pádu do hluboké propasti, kterou otevřete pod
jejich nohama, zemře. Silnější pozemní potvory jako např. krabi jsou proti
kráteru poměrně imunní a jediná možnost, jak je kráterem dostat, je hrabat pod
nimi díru tak dlouho, dokud se nedostanete na hladinu moře, ve kterém se
utopí. Je to ale velmi svízelný proces. Na druhou stranu to však může být
"krátký proces", nachází-li se např. přerostlý krab na samém břehu moře a vy
mu střelíte pod nožky dobře mířený kráter, okamžitě se utopí.
2) Demolice měst. Kráter jednoduše spolkne všechny domy, na které dosáhne
a změní je i jejich obyvatele v čistou manu.
3) Ničení zámků. I když by se to nezdálo, kráterem lze ničit nepřátelské
zámky. Zámek se na chvíli propadne a hned se zase "vyhrabe" na povrch zemský,
ale mějte na paměti, že úsilí o navrácení do původního stavu ubralo zámku
podstatnou část many. Několik kráterů za sebou zámek tak zdecimuje, že chvíli
poté, co se složí dohromady, dojde ke kolapsu a zámek ztratí jednu svou část.
Je to ovšem zbytečné nepřehledné a svízelné řešení, v životě by mě nenapadlo
rozbíjet zámky krátery, ale v zóně 38 jsem měl kráter jako jediné útočné
kouzlo...
4) Dále kráter můžou takticky využívat zkušení hráči k dočasnému zahnání
útočníka, ať už je to kouzelník nebo řekněme drak. Oba se totiž ihned
propadnou na dno kráteru, odkud po vás nemohou střílet. V případě draka je to
o to lepší, že drak většinou zůstane uvězněný na dně průrvy a vy ho tam můžete
systematicky decimovat, přičemž pokaždé, když vychrlí oheň, se prostě schováte
za okraj díry. Sice srabárna, ale užitečná.
5) Boření zdí, přes které nemůžete přeletět. Jakmile vám nebo stavbě vašeho
zámku stojí v cestě jakákoliv zeď či dům, kráter je svižně odstraní, což je
poměrně užitečná funkce.
e) DUEL (Pupeční šňůra)
Duel je kouzlo, kterým k sobě připoutáte nepřátelského kouzelníka speciálním
neviditelným lanem a táhnete ho za sebou. Duel nefunguje na žádnou jinou
bytost kromě kouzelníka. Základní funkce tohoto kouzla je v podstatě řečena
již v jeho názvu, Duel = Boj na smrt. Kouzlo slouží k tomu, abyste připoutáním
kouzelníka znemožnili jeho případný útěk a na férovku si to s ním rozdali.
Pupeční šňůra je ve své podstatě poměrně pružná, a proto se může maličko
natahovat, smršťovat, ale hlavně na ni platí běžné fyzikální vlastnosti
pružiny, takže trhnete-li šňůrou jedním směrem, předmět na jejím opačném konci
je vymrštěn směrem k vám. Vlastnosti šňůry jsou i z jiných hledisek skvěle
realisticky propracovány: například, i když je šňůra neviditelná, neprostupuje
zdmi a budovami, takže je možno se s nepřátelským kouzelníkem "zamotat" okolo
zámku, "zachytit" se na zeď a další podobné skopičinky, na jejichž zkoumání
budete většinou mít jen velmi málo času, protože se budete v daném momentě
muset soustředit spíše na rozzuřeného mága visícího na druhém konci pupeční
šňůry. Kouzlo Duel jsem zpočátku hry příliš nepoužíval, protože mi připadlo až
příliš nebezpečné. V pokročilé fázi jsem si na něj už začal zvykat a ke konci
hry se stalo nezbytností. Jeho využití je jednoduché - pomáhá zabít kouzelníky
tím, že jim znemožňuje utéci pryč. Dokud je cizí kouzelník nespoutaný, provádí
různé únikové manévry a jiné nepříjemné kousky. Ale máte-li ho na uzdě,
získáte navrch vy, protože jste mnohem obratnější než počítač zahnaný do
kouta. Pupeční šňůru přeruší pouze smrt jednoho z bojovníků, teleportace pryč
nebo akcelerování kouzelníka, který kouzlo vyslal. Pro kouzelníka, který je na
šňůře držen, je vždy složitější dostat se z jejich spárů než pro
inicializátora Duelu. Je zvláště výhodné pochytat do pupečních šňůr
kouzelnickou škodnou v oblasti vašeho zámku. V takový moment máte velkou
výhodu v tom, že neustále čerpáte manu z vlastního zámku, zatímco kouzelník je
držen a pro manu nemůže zaletět. Dávejte si pozor na mořské krakeny, kteří
kouzlem Duel vždy volně disponují, I KDYŽ není nikdy vidět, že by ho
vypustili. Akcelerací a pohybem do strany je však možné se z vlivu jejich
kouzla dostat. Nikdy jsem si nevšiml, že by na mě, byť jediný z ostatních
kouzelníků, kdy pupeční šňůru použil, což je zvláštní. Duel mi ke konci hry
dobře pomohl k zabití mnoha kouzelníků, jak se tak říká "holýma rukama"
v momentě, kdy mi hra nedala pro danou úroveň žádné zbraně. Jsou to poměrně
obtížné akrobatické výkony, ale není na škodu se o nich dozvědět. Uvedu
několik příkladů: zcela deprimován, beze zbraně i bez možnosti stavět zámek
jsem jednou vletěl jen tak "oxidovat" do zámku kouzelníka Vodora. Ihned po mně
začal pálit firebally. Jak jsem se tak v zoufalství díval na chabý výběr svých
kouzel, padl mi do oka Duel. Chytil jsem kouzelníka na pupeční šňůru a táhl ho
od jeho zámku, aby z něj nemohl čerpat energii. A pak mě to napadlo. Na mapě
jsem si našel nejbližší les a táhl kouzelníka směrem k němu. Zalétl jsem přímo
do zeleného porostu. Kouzelník svými firebally les okamžitě zapálil. V ten
moment jsem akceleroval stranou, začal jsem les oblétávat v pravidelné elipse
tak, aby Vodor většinu času strávil v plamenech. Chvíli jsem ho takhle
protahoval lesem a měl jsem už pořádně na kahánku, když Vodor odešel do světa
mrtvých. Kromě jeho smrtky se na mě ze země usmívalo okolo deseti
červeňoučkých kouzel ! Tento úspěch mě natolik potěšil, že jsem s Pupeční
akrobacií začal dále experimentovat, což brzy přineslo ovoce. Jednou jsem
kouzelníka na šňůře vtáhl do roje létajících koňů a on ve svém běsnění strefil
kromě mě také několik z nich. Byl na místě mrtev a koně pobořili i značnou
část zámku. A nejlepší příklad na konec. Uvidíte-li kouzelníka, chyťte ho na
šňůru a napalte do něj meteor. Bude tak oslaben, že se ihned vydá načerpat
energii do svého zámku. Nechejte se tam odtáhnout (pořád jste ještě na šňůře).
Jakmile bude zámek v dohledu, vysajte kouzelníka kradením many (pokud máte
many dost, můžete tento krok vynechat) a rozstřílejte nejdříve jeho a pak
plynule usmažte i zámek. Poezie, že? A to vše jen pomocí kouzla Duel. Příkladů
bych pochopitelně mohl uvést víc, ale řekl bych, že ze tří uvedených příkladů
jste podstatu Pupeční akrobacie dostatečně pochopili.
f) EARTHQUAKE (Zemětřesení)
Zakusuje se do země podobně jako kráter, ale podélně, nikoli kruhově. Jeho
délka a směr je náhodná, takže se občas stane, že zničíte něco, co jste
nechtěli nebo si snížíte lokaci doplňující manu a od té doby ji nebudete moci
najít. V průběhu těžkých bojů s tuhými kouzelníky a zejména s draky je dobře
zemi pořádně rozjizvit a schovávat se do proláklin, kdykoliv to s vámi půjde
z kopce, ale to už je spíš otázka strategií. Jinak je efekt tohoto kouzla
natolik podobný kráteru, že vás v tento moment odkážu na kráter, kde jsem se
rozepsal do podrobností.
g) FIREBALL (Ohnivá střela)
Starý známý fireball, klasická ohnivá střela, která je základní výbavou
každého kouzelníka. Toto kouzlo jsem v průběhu hry používal definitivně
nejčastěji, a to proto, že ubírá nejméně many. Je sice trochu zdlouhavé ničit
např. nepřátelský zámek obyčejnými firebally, ale stojí vás to méně many než
třeba blesky nebo meteory. Malé potvory jako lidi, mrtvé vojáky, jezdce na
Emu, opice házící kameny, pozemní i létající červy, masařky, ptáky a kraby ve
fázi 1 a 2 (krabi prochází čtyřmi fázemi růstu, které si probereme ve
zvířetníku). Fireball si také poradí s potvorami středního druhu, je možno
s ním z hlediska úbytku many "levně" sestřelit mořského krakena, kraba ve fázi
tři či slabého nebo dodělávajícího kouzelníka. Pozemní potyčky můžete rychle
vyřešit zapálením lesa, ale o tom až trochu později. Naopak pokoušet se
fireballem sestřelit silnější potvory či kouzelníky je pošetilá záležitost,
zvláště když se regenerují nebo používají odrážecí kouzlo Rebound. V žádném
případě se tedy nepokoušejte fireballem sestřelit létající koně, džiny nebo
nedej bože draky. V případě koní a draků je to v podstatě sebevražda. Jak
vidíte, fireballem si můžete troufnout téměř na všechno, ale při složitějších
soubojích to pochopitelně chce kapku obratnosti a zkušenosti, protože
upalování obyčejným fireballem může být opravdu zdlouhavá záležitost.
h) GLOBAL DEATH (Globální smrt)
Teoreticky nejsilnější kouzlo ve hře. I s maximální manou vystřelíte pouze pět
těchto kouzel a jste s manou na dně. Podle manuálu by mělo zemřít všechno ve
vaší blízkosti, pokud toto kouzlo vystřelíte, ale není to pravda. Silné
potvory výstřel často přežijí a naživu zůstanou dokonce i některé slabší.
Navíc je rádius tohoto kouzla velmi malý, takže musíte k objektu, který chcete
zničit, přiletět velmi blízko, abyste si byli jisti, že nevystřelíte
naprázdno. Toto kouzlo jsem používal pouze v případech nejvyššího možného
ničení, tj. uviděl-li jsem více draků, krabů, pegasů nebo krakenů pohromadě ve
větším počtu (tj. alespoň dva draky nebo tři velké kraby, popř. 6-7 pegasů či
krakenů). Pouze v takovýchto "sešlostech" tuhých potvor, na které bych si
s ničím jiným netroufl, má cenu toto kouzlo použít, jinak ne. Pokoušet se
s ním zabíjet velké skupiny much či lidí je pošetilé, protože mnohem lépe
a s větším rádiem působnosti to zvládne jediný meteorit. A jen tak pro
orientaci: draka zabije teprve celých 15 meteorů, ale pouhé tři výstřely
Globální smrti.
i) HEAL (Hojení)
Heal vás prostě hojí, nic víc a nic míň. Lepší než spoléhat na hojení je
praktikovat včasnou prevencí magickým štítem, protože ve svém výsledku
ztratíte přibližně stejný počet many. Když už vám má manu něco žrát, je lepší,
když je to štít.
j) INVISIBLE (Neviditelnost)
Na určitou dobu vás zneviditelní, ale jakmile cokoliv zakouzlíte, nepřátelé
vás postřehnou. Přiznám se, že jsem toto kouzlo příliš nepoužíval a nikdy jsem
si ho ani nedefinoval na funkční klávesy. Jeho jediné použití vidím v tom, že
se zneviditelníte v momentě, kdy máte na kahánku, čímž zmizíte nepřátelům
z očí. Zpočátku jsem se radoval, jak to bude skvělé dostat se do nepřátelského
zámku nepozorován a pak začít řádit, ale zámek stejně většinou nikdo nehlídá
a jakmile něco vystřelím, znovu se zviditelním, takže to všechno ztrácí smysl.
A nemyslete si, že neviditelností obalamutíte zemské spínače, přeletíte-li nad
nimi, sepnou se, ať jste vidět nebo ne. Také létající koně vás vidí, i když
jste neviditelní, dejte si na ně pozor. A jak jsem se už zmiňoval u teleportu:
dávejte si pozor, zda kouzelník, jež vám v okamžiku zmizel z očí, je skutečně
pryč či pouze stojí na místě zahalen clonou neviditelnosti. Poznáte to tak, že
do podezřelého místa začnete šlehat blesky, firebally či jeden meteor, což hru
na slepou bábu rychle ukončí. Avšak v srdci bojové vřavy je neviditelnost
těžko odhalitelná a stává se mega bolestí v zadku, jak tomu říkají
Bullfrogové.
k) LIGHTNING BOLT (Blesky)
Velice silné a praktické útočné kouzlo. Blesky jsou vhodné pro ničení
silnějších cílů. Jejich hlavní využití jsem našel v zabíjení kouzelníků
a v sestřelování létajících koní. Pokud kouzelník nemá skutečně hodně many na
hojení nebo kouzlo teleportace, nepomůže mu ani štít, ani všichni svatí, pokud
se dostane do snopu vašich blesků a určitou dobu ho tam udržíte. To samé platí
o pegasovi, krabovi č.3, popřípadě o krakenovi a má to tu výhodu, že jakákoliv
potvora chycena do snopu blesků nemůže vystřelit žádné kouzlo. Můžete si to
vyzkoušet např. na létajícím koni. Jistě už asi víte, jak silné jsou jeho
blesky, ale přesto - přileťte klidně k němu (samozřejmě za předpokladu, že
letí o samotě, jinak si vašeho vraždění všimnou jeho kamarádi a spálí vás na
prach, i když i tomu se dá vyhnout, ale to je trochu složitější věc
a probereme ji ve zvířetníku) a "chyťte" ho do snopu blesků. Uvidíte, že dokud
tlačítko myši nepustíte (blesk je možno držet, nemusí se mačkat, ale to určitě
víte) nebo dokud vám nakrásně nedojde mana:-)) kůň nebude schopen vystřelit.
Není chytré snažit se blesky zabíjet malé osamocené potvory, jako jsou masařky
nebo ptáci, protože většina blesků vyzní naprázdno. Ano, je možné si takto
urychlovat dosbírávání many v dobité zemi, kdy už o nic nejde, ale dokud máte
za zády deset džinů, dva draky a rozzuřeného kouzelníka k tomu, není to věc,
kterou byste si mohli dovolit. Dále není možné zabít bleskem draka, protože
u sebe nikdy nemáte dostatek many, abyste ho dovedli držet v jednom snopu až
do jeho smrti. Draka je možno tímto způsobem pouze dorazit, ale i to je
nebezpečné, může se vám totiž stát, že vás "zchladí" proudem ohně, což (pokud
nemáte štíty nebo odrážeč kouzel Rebound) většinou znamená restart od zámku.
Taktéž není možné zabít bleskem džina, protože se vždy, když má na kahánku,
teleportuje do bezpečí. Rovněž nedoporučuji pokoušet se ubleskovat kraba
velikosti 4, tedy kraba maximálního, je to skoro nemožné.
l) LIGHTNING STORM (Bouře blesků)
Lightning Storm je kouzlo jako vyšité na dva účely: ničení zámků a zabíjení
létajících koní. Je-li střeleno přímo do hlavní věžičky zámku, je jeho účinek
zvláště intenzivní. Kouzlo se samo postará o to, aby jedna část zámku
explodovala.
m) MANA MAGNET (Přitahovač many)
Zakouzlíte-li na vámi obarvenou (bílou) kuličku many, toto kouzlo, začne
přitahovat všechny kuličky okolo (a to i kuličky cizí či neutrální)
a "polykat" je. Výsledkem je jedna velká bílá koule many, která naplní celý
balón a někdy i zbude. Jen tak na okraj, všimli jste si, že hra je tak
dokonalá, ze nasaje-li balón do sebe kouli many, kterou není schopen celou
pozřít, vyplivne "drobné" ze sebe ven ve formě kuličky menší? Řekli byste si,
že je to super, že od teďka nebudete kuličky many obarvovat ničím jiným než
Mana magnetem, ale bohužel to není možné, protože kouzlení Mana magnetu
podstatně užírá manu, takže je vhodné obarvit čtyři až pět koulí a nechat je,
až si všechno z okolí přitáhnou. Toto kouzlo se skvěle hodí v případe, že je
na určitém území rozdrobena spousta menších kuliček many a vašim balónům by
trvalo celou věčnost než by ji posbíraly, stačí jen zmagnetizovat několik
kuliček a za chvilku je sklizeno. Nevýhoda tohoto postupu tkví v tom, že
opustíte-li místo sklizně, může přiletět cizí kouzelník a velkou kouli many
uchvátit pro sebe jediným obarvením. Kdyby se mana válela roztroušeně, obarvil
by pouze její část, takhle ji má celou. Máte-li tedy čas hlídat a čekat, až si
pro maxikouli přiletí váš balón, je to v pořádku, ovšem spěcháte-li rychle
jinam, může se vám centralizování many nevyplatit.
n) METEOR (Meteor neboli ohnivá bomba)
Meteor je nejsilnější aktivně používané kouzlo a nebál bych se říci, že
umíte-li ho správně používat, je to spolu s bouří a Globální smrtí nejsilnější
útočné kouzlo ze všech. Kam meteor dopadne, tam způsobí velkoplošnou ohnivou
spoušť, která ničí všechno, co je v jejím dosahu. Mějte ale na paměti, že
ohnivý výbuch vytvoří téměř placatý disk okolo epicentra. Pod diskem a nad
diskem zůstane všechno ušetřeno. Proto vystřelí-li po vás kouzelník Meteor,
snažte se vyletět z ohnivé bouře směrem nahoru či dolů. Dopadne-li meteor na
zem, zkopíruje kruhový disk ohně ráz krajiny a všechno v dosahu spálí tj. jak
potvory, tak i domy. Meteorem zničíte všechny potvory kromě létajícího koně,
který vždy disponuje odrážecím kouzlem, to se pak meteor odrazí zpátky na vás
a máte, lidově řečeno, po ptákách. Slabého kouzelníka obyčejně sundáte jediným
zásahem meteoru, kouzelník silnější první ránu přežije a zařve až po střele
druhé. Na kouzelníky nejzkušenější si dejte s meteory velký pozor, protože ve
většině případů disponují odražením kouzel stejně jako koně. Meteor je dále
jediná skutečně spolehlivá zbraň na džina, protože pouze výheň explodujícího
meteoru je tak intenzivní, že tři rány vyslané v posloupnosti za sebou zničí
džina dříve, než se stačí odteleportovat do zelených luhů a hájů. Meteory je
možno zabít dokonce draka, ale jen v případě, že jste velmi silní, drak totiž
vydrží okolo patnácti zásahů! Ještě horší je to s krabem velikosti 4, který
jednou vydržel až dvacet ran a několikrát jsem měl pocit, že mi meteor odrazil
zpátky, ale to už mluvím o velmi pokročilých úrovních, kdy někteří krabi
dorůstají enormní velikosti a síly. Meteor je dále nenahraditelným pomocníkem
v zapeklitých situacích, kdy se okolo vás rojí desítky masařek, ptáků, džinů
a kouzelníků. V takový moment může být skutečným vysvobozením pouze
teleportace pryč nebo vypálení jednoho až tří meteorů do libovolného
nejbližšího cíle, ať už je to pouhá masařka nebo cokoliv jiného. Účelem této
akce není přeměnit masařku na mastný flek, ale využít diskového rozptylu ohně,
protože všechno živé, co se jen připlete do výbuchu, je rychle po smrti
i přesto, že jste na to přímo nemířili. Nádhernou nebo spíš náhodnou ranou
jsem jednou zabil okolo sta much najednou, jednoho kouzelníka, jednoho kraba
velikosti 2 (na toho jsem mířil), dva létající červy a pár chudáků lidí, kteří
se do výbuchu připletli, pouhými dvěma ranami meteoru! A nakonec ještě jeden
fígl. Už jsem se zmiňoval, že silní kouzelníci a létající koně odrazí meteory
kouzlem Rebound. Je zde však cesta, jak takového kouzelníka nebo koně meteorem
dostat. Letí-li nízko, stačí jen vypálit pod něj do země popřípadě do blízkého
hradu a kouzelník se stejně smaží ve výhni. Sice není přímo v jejím epicentru,
ale dostává velice zabrat. A ať je sebesilnější, nepřežije více než tři výhně,
pokud se strefíte správně blízko. Tyto tři výbuchy ale nesmíte učinit rychle
za sebou, naopak počkejte, až první výbuch "dohoří" a teprve poté vystřelte
meteor další, aby se cíl co nejdéle pekl za co nejmenšího počtu vystřelených
meteorů. Dá se toho dobře využívat v souvislosti s kouzlem "Pupeční šňůra"
tak, že přitáhnete kouzelníka ke stěně a vypálíte do ní dva-tři meteory,
jelikož je magicky poután, nemůže se vzdálit a upeče se v plamenech. Že by ty
počítačové hry skutečně byly brutální ?!
o) POSSESS (Obarvování many)
Possess je základem všeho. Nabarvená mana je vaše mana a podle jejího
množství, jak již jistě víte, přímo úměrně stoupá vaše kouzelnická kariéra. Je
to kouzlo natolik evidentní, že není třeba k němu něco dodávat. Snad jen to,
že mana, kterou chcete obarvit, nemusí být ve vašem zorném poli a Possess si
k ní přesto najde cestičku. Rapid fireball (šňůra fireballů) Šňůra fireballů
vystřelených automaticky v těsném sledu za sebou, stačí jen držet tlačítka
myši. Obvykle se používá při zuřivosti, zoufalství nebo při potřebě něco
rychle zničit, když není po ruce jiné útočné kouzlo. Příliš toto kouzlo
nepoužívejte, protože v momentech, kdy střely míjí cíl ztrácíte v rychlém
sledu velké množství many. Je vůbec nerozumné střílet autofireballem na
pohyblivé cíle, protože tak zbytečně vyplýtváte spoustu many na střely do
prázdna. Toto kouzlo jsem používal pouze k ničení zámků, kdy jsem měl
prakticky vždy jistotu, že se strefím, protože, jak už asi víte, ať se
strefíte do jakékoliv části zámku nebo do kouzelníka nad zámkem poletujícího,
vždy ubíráte energii zámku, a to vždy stejným dílem. Zrychleným fireballem
disponuje také Wyvern (zvaný také drak) a to tak, že vždy po určité chvíli
vychrlí sérii fireballů a vy tak můžete na vlastní kůži poznat, jaké to je,
když smažíte oběť ve výhni fireballu.
p) REBOUND (Odrážecí kouzlo)
Kouzlo, které odráží firebally a meteory zpět na útočníka. Okolo používání
tohoto kouzla jsem měl malé dilema. Zpočátku, když jsem ho poprvé dostal do
ruky, jsem byl nadšen, jak krásně se ode mne všechno odráží a demoluje
odesílatele. Ale časem moje euforie podstatně upadla, když jsem se náhodou po
jedné úspěšné odražené sérii fireballů podíval na ukazatel many - zjistil
jsem, že za každý odražený fireball mi Rebound ukousl kus many. Když do mě
drak napálil sérii ohně, uviděl jsem, že mi Rebound snědl manu úplně celou !
Od tohoto neveselého zjištění jsem se naučil Rebound používat pouze proti
meteorům, nikoli proti fireballům, jejichž četnost žere manu ve velkém. A teď
perlička: létá-li meteor jako pingpongový míček mezi dvěma kouzelníky, kteří
mají zapnutý Rebound, po chvíli prostě exploduje ve vzduchu a zasáhne pouze
toho, kdo jej nevystřelil. A ještě se s vámi rozdělím o malý podfuk: jistě
víte, že meteor je řízená střela, které (letí-li přímo na vás) žádným způsobem
neuniknete. Znáte takový ten moment, kdy vidíte, jak na vás meteor letí a vy
si říkáte: "Tak, a teď je po mně". I z toho se včas lze dostat, a to takto:
jakmile postřehnete nebo zaslechnete vypuštění meteoru na vaši ctěnou osobu,
ihned stiskněte klávesu P, čímž. hru zapauzujete. Teď Enterem zapněte menu
kouzel a kurzorem myši si najeďte na kouzlo Rebound. Pak Péčkem hru odpauzujte
a bleskově ťukněte na Rebound. Voilá, nebezpečí zažehnáno !
q) SHIELD (Štít)
Magický štít chránící vás před útočníky tím, že absorbuje tři čtvrtiny energie
každého útočného kouzla. Štít je skutečně důležité kouzlo, které vás nejednou
zachrání před jistou smrtí. Kdykoliv se vám bude zdát, že jde do tuhého, či
uslyšíte řev draka, vyplatí se nahodit štít, který sice podstatně užírá manu,
ale mnohdy je to lepší než zemřít. V okolí vašeho zámku nemá smysl štít
zapínat, protože údery stejně "vychytává" zámek, ať máte štít nebo ne a navíc
spolu s manou načerpáváte v zámku i zdraví. Štít je kouzlo dočasné a má tu
Murphyho vlastnost, že když potřebujete, aby vydržel co nejdéle, zpravidla
brzy vyprchá a naopak, potřebujete-li, aby konečně přestal působit a užírat
vám manu, pak musíte často celou věčnost čekat, dokud nevyprchá. Narazíme zde
na jednu (snad jedinou) podstatnou chybu ve hře. Touto chybou je nemožnost
zrušit jakékoliv manu žeroucí dočasné kouzlo jako je Rebound nebo Shield. Už
tolikrát jsem štít zapnul neúmyslně a on mě svoji spotřebou many neustále
zdržoval od dalšího postupu dokud nevyprchal. I když kouzlo štít nemám příliš
v lásce, uznávám, že jsou situace, kdy vám svým pečlivým absorbováním ran
pomůže z těžké bryndy.
r) STEAL MANA (Kradení many)
Velice účinné a potřebné kouzlo, které jsem využíval, kdykoliv jsem ho měl
k dispozici. Tímto kouzlem se stačí strefovat do nepřátelského kouzelníka
a jeho mana se automaticky přečerpává do vás. Ovšem nesmí být na půdě svého
zámku, pak toto kouzlo nečerpá vůbec nic a pouze ubírá manu vám! S tímto
kouzlem můžete vyvádět psí kusy. Představte si, že například letíte dobýt
nepřátelský zámek. Vystřílíte do něj všechny meteory, co máte k dispozici, ale
zbytek zámku stále stojí. Navíc přiletí jeho majitel a začne vás pomstychtivě
drtit. Nastřílejte do něj pár obyčejných fireballů a vzdalte se, čímž ho
vylákáte ze zámku. Když nebude chtít jít po dobrém, vytáhněte ho z hnízda
pupeční šňůrou Duel. Jakmile bude venku, odveďte ho ještě kousek dále, aby
nemohl hupsnout zpátky a spusťte palbu Kradení many. Pokud jste postupovali
správně, za malou chvilku bude kouzelník tak oslaben vaším sáním, že se bude
sotva hýbat. Sajte tak dlouho, dokud nebudete mít plno a pak kouzelníka i jeho
zámek usmažte v meteorech z jeho vlastní many! Dobývání zámku byl pochopitelně
pouze příklad - manu můžete sát z kouzelníků kdykoliv a jakkoliv dlouho. Proti
Kradení many není žádná ochrana, navíc vysajete-li někoho, nemůže se bránit
obrannými kouzly, protože na ně už jednoduše nemá manu. Je to nejspolehlivější
způsob, jak zabít sebesilnějšího kouzelníka - nejdřív ho vysát a pak
rozstřílet.
s) TELEPORT (Teleportace)
Teleport je kouzlo umožňující okamžitý přenos do zámku a zpět na místo, odkud
jste se teleportovali. Systém teleportování je ale ještě o trochu
komplikovanější tím, že funguje triangulačně, tj. v "paměti" teleportu
zůstávají vždy dvě poslední lokace teleportování plus zámek. Polopatě řečeno
to celé funguje takhle: probíhá boj, ze kterého se polomrtví teleportujete do
zámku, tam načerpáte šťávu a teleportujete se zpět na místo bojiště dobíjet
padlé. Jeden z raněných kouzelníků vám uniká. Rychle letíte za ním skoro až
k jeho zámku a najednou vás nečekaně napadne drak, rychle se tedy
teleportujete a... objevíte se na bojišti! Teprve další teleport vás přenese
do zámku a další zpět na místo, kde vás napadl drak. Pokud to stále ještě
nechápete, můžete to celé pustit z hlavy a pamatovat si, že ne vždy vás toto
kouzlo přenese rovnou do zámku. Neřekl bych, že takovéto komplikování
teleportačního systému byl ze strany autorů zrovna šťastný tah. Osobně by mi
bohatě stačilo, kdyby mě kouzlo jednoduše přenášelo do zámku a zpět, ale
autoři měli evidentně jiný názor a s tím nic nenaděláme. Teleport není možno
ničím zastavit, utečete tak vždy a čemukoliv. Jakmile jde opravdu do tuhého,
není na škodu vystřílet okolo sebe co nejvíce kouzel hromadného ničení,
odteleportovat se do bezpečí a nechat bojové vřavě volný průběh, Dejte si však
pozor na některé kouzelníky. To, že vám kouzelník z ničeho nic zmizí z očí
ještě neznamená, že se odteleportoval pryč. Mohl se pouze zneviditelnit,
přičemž stojí na místě či klidně poletuje okolo a čeká, až se mu doplní mana.
Je to od něj poměrně chytrá věc, kterou můžete využívat také, ale k tomu až
u kouzla neviditelnost.
t) UNDEAD ARMY (Armáda mrtvých)
Výborné útočné kouzlo vhodné k dobývání zámků. Ač toto kouzlo nemá prakticky
žádný jiný účel, na ničení zámků je to prostě jednička. Musíte ho střelit do
země v blízkosti zámku. Na tomto místě se okamžitě narodí okolo deseti
zombíků-lučištníků, kteří se vydají k nejbližšímu zámku a začnou do něj
bezhlavě střílet šípy. Pouhé tři takovéto jednotky, jejichž stvoření nestojí
skoro žádnou manu, úplně zdemolují zámek v několika minutách. Stvoříte-li
těchto jednotek okolo deseti, což je v mém případě běžná praxe, padne zámek do
minuty, ať je na úrovni 4,5 nebo 6 (sedmičkové zámky už jsou příliš silné
a jejich centrum je od vnějších hradeb vzdáleno příliš daleko na to, aby se do
něj zombíci jednoduše strefili). Právě rychlost, s jakou zámek zničíte, může
být klíčová, a právě armáda mrtvých je pro tento druh překvapeníčka jako
stvořena. Doporučuji "sázet" mrtvé lučištníky rovnoměrně okolo zámku, aby je
nepřátelský kouzelník nemohl zničit všechny jediným masovým kouzlem
vystřeleným do jejich středu. Takhle se lučištníci roztrousí všude okolo zámku
a zabít je začíná být vážný problém. Je možné sázet mrtvé lučištníky i přímo
do zámku, ale není to chytré, protože jakmile zámek exploduje, tito vojáci ve
výbuchu pomřou. Jediným problémem s používáním Armády mrtvých je tzv. obrácení
větru. Když zombíci nepřátelský zámek zničí, automaticky pochodují k zámku
dalšímu. Problém nastane v tom případě, je-li tímto dalším zámkem zámek
váš:-(. Před tímto jevem je třeba se mít na pozoru, ale na druhou stranu to
není nic akutního, pokud váš zámek nestojí přímo v blízkosti zámku ničeného.
Armáda mrtvých se totiž dlouhým pochodováním brzy unaví, vojáci se rozvalí na
zemi a usnou. Navíc jim jejich zdegenerované mozky nedovolí udržet šik, takže
pochod takovéto armády na delší vzdálenost obvykle končí chaoticky
roztroušenými vojáky po celé zemi. Nachází-li se v těsné blízkosti dva nebo
tři cizí zámky, není nic lepšího než stvořit mezi nimi hutnou armádu mrtvých
a počkat, až armáda všechny zámky rozbije (tedy pokud ji kouzelníci nerozpráší
či nerozdrtí zvětšením zámku, ale to se nestává tak často). Výhoda tohoto
útoku tkví dále v tom, že nepřátelští kouzelníci, kterým se děje škoda, nikdy
neví, kdo tuto pohromu způsobil, takže se vám nemstí. Pokud se snad stane, že
se armáda obrátí k dalšímu cizímu zámku a těsně před ním začne polehávat
a usne, stačí nad ní pouze přeletět, párkrát vystřelit a všichni zombíci jsou
zase na nohou a pokračují v cestě. Obrátí-li se armáda proti vašemu zámku,
není nic jednoduššího než ji rozprášit pomocí blesků. Nepřátelští kouzelníci
to kupodivu nikdy neudělají, což je většinou jejich konec. Armáda mrtvých má
jednu zajímavou vlastnost počet mrtvých bojovníků v zemi nesmí překročit
určitý (a zdá se mi, že poměrně nízký) limit.
u) VOLCANO (Sopka)
Volcano je poměrně ničivé kouzlo, které působí v řadách nepřátel užitečný
chaos. Je to ovšem kouzlo málo kontrolovatelné a často se stane, že uděláte
sopku jen tak pro parádu, protože to neodnese ani jediná potvora. Sopka má
totiž náhodný destruktivní dopad. Ničivé je pouze její epicentrum a ohnivé
koule, které z ní létají, takže se může stát, že prolétávající kouzelník
nepřijde k žádné újmě. Pokud však máte štěstí a koule a láva zasáhnou mnoho
cílů, sopka se vám vyplatí. Avšak stává se to jen zřídka a tudíž kouzlení
sopky s cílem pobít nepřátele příliš nedoporučuji, sám jsem ji k tomu nikdy
nepoužíval. Poměrně účinné (mnohem účinnější než kráter nebo zemětřas) je
vystavění sopky přímo v srdci nepřátelského zámku. Pokud se vám ji povede
dobře namířit a majitel zámku není nablízku, aby škodu napravoval, pak je
s jeho zámkem brzký konec. Každá jedna koule žhavé lávy valící se ze sopky má
svoji životnost a sílu. V pozdějších misích se vám stane, že vám cosi ničí
zámek a vy na mapě vidíte pouze pár bílých teček. Leťte se raději na ně
podívat, protože to nemusí být mana, ale zatoulané koule lávy, které se
k zámku mohou přikutálet i z větší vzdálenosti. Sopky často vznikají samovolně
přepnutím některého ze zemských spínačů. Pokud se nacházíte v epicentru
výbuchu a nemáte nahozený štít, je s vámi konec. Tzv. definitivní demolice
sestává z vystřelení pěti až šesti sopek najednou do menšího prostoru.
Způsobíte tím takové výbuchy a otřesy, že zemře všechno v dosahu kromě draků.
Avšak sopka je z hlediska many drahé kouzlo a člověk nikdy neví, kdy se
"povede" a vyřídí dostatečný počet nestvůr. Vždyť ani v úvodním intru hry se
kouzelníkovi nepodařilo zabít draka sopkou, che !
v) WALL OF FIRE (Stěna ohně)
Stěna ohně by se měla jmenovat spíše Sloup ohně nebo Centralizovaný žár. To
proto, že v jeho centru se nachází velký žár, který zabije všechno, co v něm
setrvá. Toho, co v něm setrvá, není moc, protože každá potvora raději letí
(plazí se, plave, line se) z ohně ven, ale některá monstra jsou příliš pomalá,
aby se žáru vyhnula a s těmi je tak brzký konec. Mezi ty pomalé patří krabi
libovolné velikosti a hlavně krakeni, kteří jsou coby mořští živočichové na
žár zvláště choulostiví. Opékat jakoukoliv bytost delší dobu v plamenech
znamená většinou její konec. Vystřelte ji na kraba a čekejte, až dohoří,
vystřelte a počkejte, vystřelte... a z kraba je pečenáč, můžete obírat
stehýnka. Jakmile uvidíte shluk krakenů, nastřílejte do nich stěny ohňů
a sledujte, jak se upečou. Občas je třeba oheň rychleji obnovit, protože ho
voda pohltí, ale i tak je tento postup účinný, zvláště poblíž mělčin. Stěna
Ohně je přitom poměrně levné kouzlo. Cokoliv, co se hýbe však nemá cenu tímto
kouzlem strefovat a na domy a zámky je taktéž nepoužitelné.
KONEC.