Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
A. CHARAKTERY
1) Gordon Freeman
"Špatný muž na špatném místě dokáže vždy změnit chod světa", tak začíná ke Gordonovi promlouvat G-Man těsně před jeho příjezdem do City 17. Ano, Gordon Freeman, hrdina proti své vůli. Původně specialista na jaderné a chemické zbraně pracující pro armádu, který byl však následně kvůli špatnému rozhodnutí při akci v jiholatinské Americe přeřazen do podzemní výzkumné laboratoře Black Mesa, kdesi v Novém Mexiku. Sem se dostal právě ve chvíli, kdy byl v sekci Anomálních materiálů analyzován vzorek krystalu neznámého původu, který sem přinesl někdo z vlády. Krystal zavinil tzv. rezonanční kaskádu, což způsobilo obrovskou havárii, při níž zahynula většina osazenstva základny. Kaskáda měla za následek protržení vazeb mezi Zemí a Xenem a následnými "Portálovými bouřemi" se na Zemi dostaly síly Combine a organismy ze Xenu. Gordon měl však štěstí a přežil, aby tak mohl pokořit jak jednotky Combine, tak i ty americké, které sem byly vyslány. Díky tomu si ho začíná všímat G-Man, jehož hlavní záměr je navést Gordona na planetu Xen, kde zabije Vůdce Combine - Nihilantha. Poté uvolňuje zotročené Xeňany, čímž rase Combine uštědřuje obrovskou ránu. G-Man je Freemanovým dílem vpravdě ohromen. Před tímto činem však ještě Gordon nevědomky pomůže Combine vypuštěním Lambda satelitu do vesmíru, díky čemuž můžou být Combine na Zemi vyvolány portály. Na konci prvního dílu Half-Life dostává Gordon od G-Mana na výběr mezi smrtí nebo službami pro něj. Po vybrání si druhé možnosti je Gordon uložen do stáze, aby ho G-Man opět probudil, až bude potřebovat…
Tato situace nastává po desíti letech, kdy se Dr. Freeman dostává do City 17. Ihned, jak se tamní správce Dr. Breen dozví o jeho přítomnosti, stává se z Freemana největší priorita důstojníků Overwatch. Gordon však ze spárů Combine proklouzává a nejen to, díky jeho úspěchu při boji svojáky Combine vzniká mezi obyvatelstvem opět vidina svobody. Tak nastává ve městě revoluce, kterou se pochopitelně Breen a jednotky Overwatch snaží potlačit. Z Citadely se většina bojových jednotek přesouvá do měst. Vortiguanti, kteří uprchli ze Xenu se navíc svidinou poražení Combine přidávají k Rebelům. Na konci HL2 zničil Gordon Freeman Citadelu, která představovala pomyslný trůn Combine na Zemi. Tak uštědřil Combine již druhou, vážnou ránu, díky níž skončila jeho krutovláda na Zemi. Lidská rasa je tedy opět svobodná, alespoň na nějaký čas…
2) G-Man
G-Man neboli Government Man, tedy "muž z vlády", je zřejmě nejzáhadnější postavou ve hře. Neví se o něm nejen jeho skutečné jméno, ale ani pro jakou zemi pracuje a co pro ni vůbec dělá. S nejvyšší pravděpodobností pracuje ve službách Spojených států, a to především díky jeho pravomocím a schopnosti nasazovat americké speciální jednotky. Ale stejně tak může být členem nějaké intergalaktické aliance, bojující proti Combine. Ať je to jakkoliv, i přesto má obrovskou moc, a to nikoliv jen ve smyslu hierarchie velení. Dokáže cestovat časem i prostorem či vniknout do něčího vědomí. Snad nikdy nebyl spatřen bez svého kufříku, ve kterém je s nejvyšší pravděpodobností umístěno právě teleportovací zařízení. Na konci prvního dílu Half-Life nabídl Gordonovi práci pro jeho "zaměstnavatele" a ten ji přijal. O několik vteřin později sedí Dr. Freeman ve vlaku směřujícím do City 17, kde jej čeká další úkol…
3) Barney Calhoun
Ano, to je on. Náš starý známý, securiťák Barney z Black Mesy. I ten měl to štěstí a vyvázl odtud ještě před jejím zničením. Nyní se, stejně jako většina takových, nachází v City 17, kde "pracuje" u Domobrany. Právě díky jeho předešlému a vlastně i současnému povolání vám bude často pomáhat při bojových akcích.
4) Eli Vance
Jeden z vědců, který se účastnil testování krystalu GG-3883. Na rozdíl od ostatních však nevyvázl úplně bez zranění, přišel totiž o levou nohu. Ale ani přesto neztratil chuť Gordonovi pomáhat a následně porazit Combine.
5) Alyx Vance
Eliova dcera nemá překvapivě doktorát z MIT, ale zase to skvěle umí s veškerou elektronikou, takže vám bude hodně pomáhat především v Nova Prospekt a Citadele. S její pomocí byl zastaven Breen při pokusu uniknout ke Combine.
6) Isaac Kleiner
Další z přeživších vědců z Black Mesy. Dr. Kleiner má ve své dobře ukryté laboratoři nejen svého ochočeného Headcraba jménem Lamarr, ale především teleportovací zařízení, díky kterému se dostanete… úplně jinam, než jste původně měli. I přesto vám však na vaší cestě mnohokrát pomůže.
7) Judith Mossman
Na Dr. Mossman poprvé narazíte v přetlakové komoře v Black Mesa East. Zprvu je ochromena vaším příchodem a je proto značně nervózní. Zhruba v polovině hry o ní zjistíte něco, co jste pravděpodobně nečekali…
8) Wallace Breen
Dr. Breen neboli Správce (Administrator) je hlavním představitelem Combine na Zemi, kde má také za úkol přesvědčovat obyvatele, aby přistoupili na jejich požadavky. Z toho tedy vyplývá docela slušná propaganda, jako všudypřítomné Breenovy proslovy. Ať už jsou v televizi, rádiu, novinách nebo na obrovských obrazovkách ve městě, nevyhnete se jim. Veškerá média jsou cenzurována a jejich obsah je přísně kontrolován. Wallace Breen byl původně správcem Black Mesa, kde ho také Combine kontaktovalo. Pod nabídkou moci a bohatství ho Combine přemlouvá, aby přivedl Zemi do jejich "Univerzální jednoty". Tímto prý lidé mají obrovskou příležitost dosáhnout hvězd a uvítat vesmír, tedy mají šanci se přiblížit mnohem větší slávě. Breen nakonec souhlasil, věříc, že Combine mluví pravdu a opravdu chce pomoci lidské rase a ne ji zotročit, jak nakonec učiní. Tímto významným činem si Combine naši planetu připravuje k převzetí.
G-Man zatím připravuje taktické uskupení Opposing Force, aby se vypořádalo s problémem hlavního portálu a bojovalo s vetřelci. Black Mesa se tak dostává do velmi špatné situace, kdy se na jednom místě setkává mnoho biologických druhů a všemožných technologií. Po mnoha těžkých bojích je nakonec Black Mesa zničena termonukleární explozí, ale Combine má již mezitím na Zemi nestálé portály, díky kterým se na planetu nakonec dostanou. Následně je Breen pasován do role Správce Země - tak, jak mu kdysi bylo Combine slíbeno v Black Mesa. Obstarává tak kapitulaci planety ve prospěch Combine, vysvětlujíce, že spojení s ním je velmi důležité pro nesmrtelnost lidstva. Breen tedy oficiálně prohlašuje Zemi za kapitulovanou po boji mezi lidstvem a Combine, který trval pouhých sedm hodin. Breenova idea je prostá : Lidstvo by se v žádném případě nemělo pokoušet klást odpor v přechodném období integrace Combine. Opravdu věří, že vstup do Univerzální jednoty nabízí jen samá pozitiva a lidstvo se pro něj bude tudíž muset obětovat.
9) Combine Overlord
Absolutně nejvyšší vládce rasy Combine, kterého jsme pravděpodobně mohli vidět při rozhovoru s Dr. Breenem v Citadele, kam byl Gordon na začátku omylem teleportován. Overlord má samozřejmě v říši Combine nejvyšší moc.
10) Father Grigori
Na otce Grigoriho narazíte v Ravenholmu, kde se za každou cenu snaží, s brokovnicí v ruce, své stádo oveček ubránit před vlky. Mnohokrát vám zachrání život nejen on sám, ale především i jeho skvělé pasti na Zombie, které jistě mnohokrát využijete.
11) Odessa Cubbage
Plukovník Cubbage je velitel místních Rebelů a potkáte jej v pobřežní vesničce jménem New Little Cubbage, kde vám do rukou těsně před útokem Combine letadel svěří vaše první RPG.
12) Rebels
Rebely lze nazvat prakticky všechny obyvatele Země, kteří se postavili na odpor proti Combine. Jedná se většinou o malé ozbrojené skupinky s poměrně nízkou bojeschopností, ale se silným odhodláním zvítězit. Breen Rebely vidí jen jako menšinový otravný hmyz. Combine veškeré zadržené Rebely okamžitě přeměňuje ve Stalkery, čímž se nejenže zbaví odporu, ale zároveň tak má novou pracovní sílu.
13) Dog
Tento mechanický miláček Alyx, kterého si ho mimo jiné i téměř celého sestavila, je opravdu pes jak má být. Nejen, že je své paničce věrný, ale taky ho, stejně jako opravdové psy, baví aport. Právě při něm se skvěle naučíte zacházet s gravitační puškou. Po napadení Východní Black Mesa s vámi jednu chvíli zůstane. Budete ho potkávat poměrně často a častokrát budete jen sledovat, jak naprosto v klidu likviduje jednoho vojáka po druhém. Alyx ho sestavila opravdu dobře, protože kromě vysoké AI je Dog i velmi silný a zvedání a následné vrhání aut po nepřátelích mu nedělá absolutně žádné problémy.
B. NEPŘÁTELÉ
a) JEDNOTKY COMBINE
1) Civil Protection Unit
CP neboli Domobrana je základní pořádkovou složkou Combine. Pohybují se ve městě většinou s elektrickým obuškem, později s pistolí či PDW. Jejich hlavní náplní práce je především "dohlížení" na obyvatele měst, což zahrnuje zatýkání osob podezřelých z narušování režimu Dr. Breena, vyslýchání a ve většině případech i následná poprava. Razie v domech jsou tedy na denním pořádku. Jak jste si jistě všimli, jednotky Combine CP jsou vždy vybaveni plynovou maskou. To je pravděpodobně z důvodu transformace atmosféry, na niž je Combine zvyklé, na tu naši. Avšak ne každý člen Domobrany musí být zásadně Combine, jako např. Barney. Combine totiž dává obyvatelstvu dobrou motivaci, proč k Domobraně jít. Tou je především vyšší životní úroveň a lepší jídlo, což samozřejmě spoustu lidí v příšerných podmínkách přesvědčí.
2) Overwatch Humanoid Task Force
Jednotky Overwatch jsou hlavní silou za přítomnosti Combine na Zemi. Jsou specificky navržené pro boj s pozemšťany a implantováním Combine technologií byly sestaveny ze zajatých pozemských vojáků. Z toho plynou pro Combine logické výhody, jako třeba, že se vojáci dokáží skvěle pohybovat po městech a používat lidské zbraně a nástroje. Combine Overwatch při bojích na Zemi používají pokročilé biotechnologie s nevyvinutou AI, jako např. Stridery, Manhacky, Scannery apod.
3) Special Forces
Nablýskané, jasně bílé uniformy s výložkami ve znaku lebky. Už toto dává znát, že tohle bude úplně o něčem jiném. Ano, zvláštní jednotky - opravdová elita mezi vojáky Combine. SF mají nejen lepší výzbroj, která většinou zahrnuje pulsní pušku, u které využívají i funkce pulsního granátometu, ale samozřejmě i mnohem lepší výcvik. Dokáží se pohybovat tak, že je klidně nemusíte ani jednou trefit. Přecejen, do bojů uprostřed města jsou nasazovány jen zřídka, takže je tady spatříte jen málokdy. Tito vojáci plní mnohem důležitější úkoly, jako například osobní ochrana Dr. Breena v Citadele. Avšak, ani ti nezabrání Gordonovi v Breenově likvidaci.
4) Armoured Personnel Carrier
APC budete potkávat především ze začátku. Jsou vyzbrojena raketometem, takže je dobré být neustále v pohybu a raketám se vyhýbat.
5) Assault Helicopter
Toto je bez diskuzí jedna z mála čistě mechanických útočných jednotek Combine. Stejně jako ostatní letadla, je i vrtulník vyzbrojen vysokokadenčním kanónem. Ale to není všechno. Je totiž schopen i vyhazovat miny, což je při používání vznášedla značně nepříjemné.
6) Gunship
S touto biomechanickou lodí se budete setkávat poměrně často, ale naštěstí poblíž vždy bude nějaká ta zásoba raket. Jen si však při střelbě po ní dejte pozor na její palubní kanón, který by mohl raketu sestřelit. Využijte laserového navádění, vystřelte za loď a až poté ji naveďte na cíl.
7) Dropship
Výsadková loď unese 4-6 Combine vojáků a navíc je vyzbrojena kanónem. Jelikož je však schopna střílet pouze směrem dopředu, je velmi efektivní počkat si na výsadek na boku lodi nejlépe s brokovnicí a střílet jednoho vojáka po druhém. Stejně jako loď útočná, i tato má zcela jistě nějaké biologické "základy". Například listy rotoru mají tvar podobný křídlům vážky.
8) Strider
"Chodci" se díky spoustě videí dostali do podvědomí hráčů již dávno před vydáním samotné hry. A není se čemu divit. Přibližně 20 metrů vysoká, třínohá, biomechanická stvoření ve tvaru pavouka přecejen nepotkáváme na ulici každý den. Tedy, pokud zrovna nebydlíte v City 17. Kromě rychlopalného energetického kanónu bývá Strider vyzbrojen i opravdu účinným pulsním dělem, které dokáže po zasažení cíle rozložit vše živé v okruhu několika metrů. To nemluvím o tom, že na své ostré nohy může napíchnout kohokoliv, kdo se mu připlete do cesty. Strider je také docela mobilní - je rychlý a navíc se díky vysoké ohebnosti kolenních kloubů vejde klidně i do poměrně nízkého tunelu. Jedinou zbraní, která na něj alespoň trošku platí, je pochopitelně raketomet, případně granátomet či pulsní výboj. Na konci hry jej však můžete efektivně skolit "pouhými" dvěmi energetickými jádry.
9) Synth
Tuto bojovou jednotku v podobě přerostlého brouka máte možnost spatřit pouze na konci hry v Citadele. Těžko říct proč ji autoři nezasadili i do hry, kde bychom s ní měli možnost i bojovat. Alespoň o důvod víc těšit se na další díl Half-Life. Synth má ještě mnohem většího "bratříčka" - Mortar Syntha.
10) Manhack
Manhacky neboli "řezačky lidí" nejsou už z názvu nic příjemného, a tak tomu je i ve skutečnosti. Sice díky jejich červenému identifikátoru nejdou nikdy přehlédnout, ale pokud se na vás zničehonic pustí skrz střešní okno pět takových rychlých věcí, máte rozhodně problém. Jelikož je docela těžké je zaměřit, doporučuji neustále běžet vzad, nechat si je přiblížit cca na pět metrů a následně je brokovnicí zlikvidovat. Mimochodem, Manhacky vypouštějí samotní vojáci Combine, tudíž je už proto dobré zabít je co nejdřív.
11) Roller Mine
Na tyto droidy narazíte jen párkrát, a to při jízdě buggy po pobřeží. Jejich úkolem je "teplení se" na vás, při čemž vám navíc i ubírají zdraví. Nedají se zlikvidovat žádným konvenčním způsobem, takže je nejlepší je uchopit do G-Gun a hodit do oceánu.
12) Scanner
Scannery jsou velmi otravní létající droidi, kteří se pohybují po městě a fotí jeho obyvatele. To by ještě nebylo nic zase tak hrozného, jenže oni při tom používají blesk, což je velmi nepříjemné. Ale pár ran páčidlem to napraví.
13) Videocamera
Kamery jsou dalším výtvorem Combine ke špehování lidí, přesněji řečeno narušitelů. Bývají totiž většinou umístěny v místech, kde by normální občan neměl co dělat. Nejsou samozřejmě nijak vyzbrojené, tudíž je ani nemá cenu ničit.
14) Hopper Mine
"Skákající miny" jsou ze začátku shazovány bojovými vrtulníky před vaše vznášedlo, ale později jsou rozmístěny ve spoustě lokací v City 17. Fungují na vylepšeném principu odšlapných min, tzn. ihned po jejich aktivaci "vyskočí" zhruba metr nad zemí a explodují, což je samozřejmě velmi účinné především proti velkým skupinkám povstalců, které většinou povedete. Proto je samozřejmě dobré nenechat tyto miny na místě a za pomocí G-Gun je buď vrhnutím proti nějakému objektu zničit nebo přeprogramovat jejich cíle na ty nepřátelské.
15) Auto-Turret
Klasické automatické kulometné věže, reagující jako vždy na pohyb, zde nejsou žádnou velkou hrozbou. Stačí jen uchopit takovou věž gravitační puškou a následně ji vrhnout proti zdi, případně lze využít i dobře hozeného granátu či brokovnice. Na věže narazíte především v Nova Prospekt, kde je i vy budete moci využít proti nepřátelům.
16) Roofliner Auto-Turret
Na druh tohoto automatického kulometu narazíte pouze jednou za hru, a to v místnosti s lasery v jedné z posledních misí. Po přerušení jednoho z laserů se ze stropu vysune několik kulometů, velmi podobných kamerám. Ty sice nejsou nijak zvlášť dobře chráněné, ale je jich opravdu hodně, tudíž je lepší laser raději obejít.
17) Underground Auto-Turret
Tento kulomet bývá umístěn zpravidla na chodbách a to ve stejné misi jako předchozí typ a funguje na docela zajímavém principu. Přerušíte-li laser, z podlahy se vysune kulomet chráněný pancířem a před jeho zorným polem se rozvine laserová síť. Přerušíte-li i tu, spustí se pochopitelně palba. Jediným účinným prostředkem proti takovým postavením jsou granáty vržené pod kryt kulometu.
18) Stalker
Stalkeři v žádném případě nejsou nepřátelé, ale přesto i oni náleží Combine. Zajmutí lidé s nízkou bojeschopností, že se tudíž nehodí do Overwatch, jsou přeměněni ve Stalkery - lidské otroky. Tímto způsobem chce Combine zotročit celou lidskou rasu.
b) ORGANISMY Z PLANETY XEN
1) Headcrab
Kdo by neznal Headcraby ? Malé a rychlé parazity, kteří se snaží na svém hostiteli napadnout prioritně hlavu, následně mozek a tak ovládnout celé jeho nervové ústrojí. Stejně jako v prvním dílu se na ně hodí nejvíce páčidlo a pistole, ale díky dostatku munice klidně i brokovnice. Nedá se říct, kde je jich nejvíc, protože tyhle potvory jsou snad všude. Combine totiž vyvinulo speciální rakety, do kterých jsou Headcraby umístěni a ty následně vypustí do povstaleckých oblastí. Toto je jeden ze způsobů Combine, jak ochromit lidi, aniž by museli nasadit jedinou svou jednotku. Kromě této základní formy jsou tu ještě další dva, mnohem nebezpečnější poddruhy.
2) Fast Headcrab
Jeden z poddruhů Headcraba, tentokrát s opravdu pořádně dlouhýma nohama, což mu samozřejmě dává značnou rychlost. Na malou vzdálenost je extrémně nebezpečný, ale na větší ho lze v klidu zaměřit a následně i, nejlépe za použití magnumky, zabít. Vydrží jen o něco málo víc, než klasický Headcrab.
3) Toxic Headcrab
Tento Headcrab je ze všech zcela nejnebezpečnější, především proto, že tentokrát nejde pouze po hlavě, se kterou by se spářil, ale napadá celé tělo. A k tomu má značný důvod. Stačí totiž jediné malé kousnutí a vpraví do vás neurotoxin, což vaše zdraví sníží na pouhé 1%. Tudíž si s nimi nijak nezahrávejte a ihned po střetnutí se je snažte zlikvidovat, nejlépe za pomocí magnumky či brokovnice.
4) Barnacle
S těmito organismy, vždy "přilepenými" na stropě, jsme měli možnost se setkat již v prvním dílu hry. Opět, jedinou hrozbou jsou jejich dlouhé, lepkavé jazyky a následně zuby. V případě, že se na nějaký takový jazyk přichytíte, stačí pár ran do "hlavy" a Barnacle vás pustí. Nejvíce se nacházejí v kanálech, kde se proti nim skvěle hodí vržené a následně zapálené explosivní barely.
5) Zombie
Stačí jediný Headcrab a jeden neozbrojený člověk a hned tu máme zombie. Nemrtví nejsou žádnou velkou hrozbou, tedy není-li jich víc. Taková skupinka pěti zombie v malé místnosti, to už je pak boj o holý život. Nejvíce jich budete potkávat v Ravenholmu, kde se naštěstí povaluje spousta kotoučů z cirkulárky, což je proti nim v kombinaci s gravitační puškou skvělá zbraň. Takový kotouč sice dokáže přeříznout vejpůl i několik zombie za sebou, ale jdou-li vedle sebe, pomůže spíše plynová bomba či explosivní barel. To nemluvím o všemožných pastích otce Gregoriho, jako např. rotující vrtule či zavěšená auta. V případě, že budete používat konvenční zbraně, doporučuji brokovnici, na dálku klidně i pistoli, a co je důležité, tak střílet do hlavy. Stejně jako Headcrabů, i zombie je víc druhů.
6) Fast Zombie
Tak toto je opravdu síla ! Tento zombík na sobě nemá snad žádné maso, pouze kosti a šlachy, díky čemuž je neuvěřitelně rychlý. Umí také skvěle skákat a šplhat po okapech, tudíž si aspoň trošku bezpečně můžete připadat na nějaké opravdu hodně vysoké budově, s brokovnicí v ruce čekajíc u okapu. Dokud po něm totiž šplhají, nijak na vás útočit nemůžou a tak máte poměrně dost času na jejich likvidaci. Opět se vyplatí střílet do hlavy, protože jinak se Headcrab od svého hostitele oddělí a půjde po vás.
7) Toxic Zombie
Pokud se vám ostatní předešlí nepřátelé zdají alespoň trošku nebezpeční, tak tento druh zombie pro vás bude opravdu silné sousto. Na rozdíl od ostatních zombie nemá tento "pouze" jednoho Headcraba na hlavě, ale hned několik se jich nachází na jeho zádech a hostitel jimi navíc i vrhá, což nedává jistotu ani na těch nejvyšších místech. Nejúčinnější obranou je pravděpodobně kombinace několika explosivních předmětů (granáty, barely, plynové bomby…) vrhnutých za pomoci G-Gun. Později můžete použít i kuši, kdy stačí pouhé dva zásahy.
8) Vortiguant
Většina Vortiguantů uprchla před Combine ze své rodné planety Xen a při odboji pomáhá Rebelům. Ti, kteří však to štěstí neměli, dělají pro Combine podřadné práce, jako třeba uklízení, čehož si můžete všimnout např. na nádraží hned po vašem příjezdu.
9) Antlion
Antlioni jsou přerostlí brouci žijící v písku na plážích. Není jisté, odkud pocházejí, protože na Xenu pravděpodobně žádný písek není. Ze začátku je můžete vyprovokovat pouhým šlápnutím do něj. V takovém případě se z písku vynoří cca pět Antlionů a pochopitelně po vás hned půjdou. Na plážích se však poměrně často nacházejí také buchary, jejichž prudkých otřesů se brouci bojí. Toho se dá samozřejmě využít tak, že pokud se budete nacházet poblíž takové věže, můžete na Antliony střílet z nějaké neúčinné zbraně, např. z pistole či PDW, čímž ušetříte spoustu munice do jiných, silnějších zbraní. Jakmile zabijete broučí královnu, dostane se vám do rukou feromonový váček, s nímž vás budou brouci "na slovo" poslouchat a pochopitelně na vás již nyní nebudou útočit. Více o feromonech najdete v popisu zbraní.
10) Antlion Guard
Na královnu brouků narazíte ve hře celkem dvakrát, poprvé od ní získáte výše zmíněnou vábničku na brouky. Podruhé to bude v Nova Prospekt, kde ještě předtím pobije Combine vojáky, kteří už nyní nemají organismy ze Xenu pod kontrolou. Rozhodně se však jedná o velmi silného soupeře, ale pár přesných ran zkuše to změní.
11) Hydra
Toto úchvatné monstrum se bohužel z nějakého nepochopitelného důvodu do hry nedostalo, takže si jej můžeme vychutnat pouze v trailerech. Jedná se o hadovitý organismus, existující pravděpodobně na bázi H2O. Jediné, co o něm víme je, že dokáže člověka díky svému tvaru těla propíchnout skrz na skrz a následně jej stáhnout a pravděpodobně zkonzumovat. Hodně připomíná "Vodního hada" z filmu The Abyss (Propast).
C. ZBRANĚ
a) RUČNÍ ZBRANĚ
1) Crowbar
Legendární zbraň legendární hry... Páčidlo, stejně jako v prvním díle, využijete především na rozbíjení beden s municí a likvidování Headcrabů v šachtě. Na nic jiného pravděpodobně ne, protože zde má páčidlo silného konkurenta - gravitační pušku. Rozhodně se však skvěle hodí na otravné scannery.
2) Gravity Gun
Antigravitační energetický manipulátor pole je něco, bez čeho se v HL2 rozhodně neobejdete, i kdybyste snad chtěli. Ale věřte, že to se nestane. Funguje na principu neutralizace gravitačního pole v okolí objektu, na který je zamířen, tzn., že toho zvládne zvednout poměrně dost. S používáním gravitační pušky přímo souvisí vyspělá fyzika ve hře, tzn. 99% všech předmětů, které byste mohli ve skutečném světě jakkoli posunout či odhodit, můžete i zde za pomocí této zbraně. Mimo likvidování nepřátel (např. pomocí ozubeného kotouče z cirkulárky či explosivního barelu) lze tuto zbraň využít též při odstraňování překážek či převracení písečné buggy ze střechy zpět na kola. Na konci hry, kdy se ocitáte v Citadele v jakési přetlakové komoře a jsou vám odebrány všechny zbraně, se do G-Gun dostane značné množství nestabilní energie, tudíž bude zbraň nejen mnohem silnější a tak budete moci zvedat věci, které jste předtím nemohli, ale hlavně je to v této části hry jediná použitelná zbraň a to především díky tomu, že s ní jdou likvidovat i vojáci. Primárním módem jednoduše vystřelíte jakýsi energetický výboj, podobně jako u původního manipulátoru, jen mnohem silnější. Takovýmto výbojem se nepřátelé likvidují jedna radost. V sekundárním módu opět můžete přitahovat věci a to včetně již zmiňovaných vojáků. V praxi to znamená, že pokud se proti vám vrhne jednotka takových pěti vojáků, jednoho z nich přitáhnete, čímž ho mimochodem i zabijete, a vrhnete jej zpět na ty další, což pro ně bude mít úplně stejný výsledek. Ale jelikož vašimi jedinými nepřáteli není pouze pěchota, ale i vzdušné jednotky, můžete je zlikvidovat za pomocí energetických jader, které po nich jednoduše mrsknete. Jádra jsou samozřejmě velmi účinné "zbraně" a například takového Stridera namísto spousty vypálených raket skolíte pouhými dvěmi těmito jádry.
3) Heckler & Koch USP Match
Ze začátku bude tato pistole vaší jedinou zbraní, ale díky její vysoké přesnosti i účinnosti si ji určitě brzy zamilujete a dlouho nebudete používat nic jiného. Aby toho nebylo málo, jde s ní navíc střílet i pod vodou. Skvěle se (stejně jako Glock v prvním díle) hodí na likvidaci Headcrabů, ať už samostatně se pohybujících nebo těch přikousnutých na hlavě některému, již dávno mrtvému obyvateli City 17. Doporučuji používat až do chvíle, kdy se vám do rukou dostane brokovnice, která už je přece jen úplně o něčem jiném.
4) Smith & Wesson .357 Magnum
Pokud by se některá ze všech těchto zbraní mohla nazvat "holkou do nepohody", tak by to zcela jistě byla právě magnumka. Pravda, 6 nábojů v bubínku a dalších 12 v zásobě není zrovna moc, ale na druhou stranu s ní trefíte (a většinou i skolíte) téměř cokoliv na jakoukoli vzdálenost. Rozhodně však s municí nešetřete, protože ji budete nacházet přece jen docela často. Perfektně se hodí na oba vyspělejší poddruhy Headcrabů či hlavy zombie.
5) Heckler & Koch MP7A1
Toto PDW je bohužel velmi nepřesné a neúčinné, tudíž se hodí opravdu jen tehdy, kdy máte dostatek času na eliminaci nepřátel, například zombie. Na druhou stranu se perfektně hodí při soubojích s Antliony, kde je používání jiných, silnějších zbraní docela značné plýtvání munice. Antlioni mají totiž poměrně křehká těla a navíc jsou i docela velcí, tudíž zaměřit je a pár ranami zabít není nic složitého. Nevyužít tuto zbraň by tudíž byla jistě velká škoda, zvlášť když ji používá snad každý druhý voják Combine a tudíž je do ní vždy dostatek munice, to nemluvím o zásobě v kufru buggy. Jakožto sekundární mód zde máme podvěsný granátomet a i když pominu, že opravdu nevím, jak na zbraň s takovýmto specifickým tvarem mohl být přidělán, faktem je, že už z tohoto důvodu je dobré tuto zbraň používat.
6) Pulse Rifle
Poměrně silná pulsní útočná puška je vhodná téměř na cokoliv, ale díky opravdu malé zásobě munice a vysoké kadenci budete tuto zbraň moci používat jen opravdu ojediněle a ke konci hry, kdy má tuto pušku téměř každý voják. Doporučuji používat spíše proti větším skupinkám nepřátel, kde již zmiňovanou kadenci jistě využijete. Puška je docela přesná i na větší vzdálenosti, tudíž ji určitě využijete víc než brokovnici. Zbraň je také schopna vyslat jakýsi pulsní výboj, který ihned po zásahu svůj cíl rozloží, podobně jako pulsní dělo, jímž disponuje Strider.
7) Franchi SPAS-12
Nějaká ta pořádná brokovnice nemůže dnes chybět snad v žádné akci a Half-Life 2 není samozřejmě žádnou výjimkou. Stejně jako v prvním díle hry, i nyní máte možnost vystřelit až dvě rány (tedy z každé komory jednu) najednou, ale to přecejen zase tak často potřeba nebude. Na druhou stranu, zbraň má o jeden náboj méně, než ve skutečnosti a dokonce o dva méně, než v minulém díle. Poprvé dostanete brokovnici do rukou od otce Grigoriho v Ravenholmu, kde se bude perfektně hodit na likvidaci všemožných typů zombie. Jako vždy, i nyní platí zlaté pravidlo : střílejte zásadně do hlavy. Tady to navíc platí dvojnásob.
8) Crossbow
Stejně jako většina zbraní ve hře, prošla i kuše podstatnými změnami oproti prvnímu dílu. Zaprvé, už zde nejsou již žádné zásobníky, tudíž po vystřelení každého šípu musíte přebít. Zadruhé, musíte počítat s tím, že šíp přecejen neletí takovou rychlostí jako projektil a jelikož tu máme gravitaci, musíte střílet o něco výše v závislosti na vzdálenosti cíle. A nakonec zatřetí, šípy již nyní nejsou celodřevěné s kovovým hrotem, ale jsou z jakéhosi zvláštního materiálu, nedovolím si však hádat z jakého. Ať už je to jakkoliv, kuše je účinná tak, jak jsme zvyklí, možná i o něco málo víc. Její největší výhoda však netkví pouze v ostřelování nepřátel na velké vzdálenosti, ale já osobně jsem její velké plus našel právě v účinnosti a používal jsem ji prioritně na toxické zombie, kdy stačí pouhé dva zásahy. To nemluvím o tom, že stačilo pouhých pět přesných zásahů a královna brouků se už ani nepohnula.
9) Fragmentation Grenade
Granáty jsou samozřejmou výzbrojí nejen každého Combine vojáka, ale pochopitelně se k nim po čase dostanete i vy. Po odjištění se na granátu rozsvítí pravděpodobně laser, který za sebou po vrhnutí nechává tenkou červenou čáru, což vypadá značně efektně. To však samozřejmě slouží k tomu, abyste (nebo vaši nepřátelé) viděli, kam granát dopadl a co nejrychleji se mohli krýt. Granáty se pochopitelně nejvíce hodí na velké skupiny nepřátel, do malých místností, bunkrů... Však to znáte.
10) M136 AT4
Protipancéřový, laserově naváděný raketomet je jedinou účinnou zbraní proti veškerým nepřátelským letadlům a později i Striderům. Zatímco v prvním díle hry mohl být onen laser deaktivován, což mělo za následek zásah do předem určeného cíle, který již nemohl být změněn, což sice bylo dobré na tanky či obrněná vozidla, ale na pohybující se monstra to bylo značně neefektivní, nyní již na výběr nemáme a laser bude aktivován vždy. Teď už však neovlivňuje pouze směr střely, nýbrž přímo její cíl. Tzn. pokud vystřelíte přímo nad sebe a následně změníte cíl na jakýkoliv objekt, střela ho, v případě, že nemá ve své trajektorii nějaký jiný objekt, zasáhne. Dobrou zprávou také je, že takováto chytrá střela má neomezeně paliva, tudíž s ní můžete manipulovat jak dlouho chcete, tedy pokud se nedostane mimo vzdálenost, na kterou je ji možno ovládat. Jak už bylo řečeno, pravděpodobně nejvíce bude toto RPG hrát svou roli při sestřelování letectva. Jelikož je však většina útočných či výsadkových lodí vyzbrojena vysokokadenčními kulomety, které by raketu mohly sestřelit, je mnohem lepší, pokud raketu vystřelíte úplně jiným směrem a až následně ji navedete na cíl. Pak je tu už jen velmi malá pravděpodobnost, že bude raketa sestřelena.
11) Bugbait
Vábničku na brouky získáte ihned, co zabijete jejich královnu. Funguje tak, že váček s feromony vrhnete na určité místo a Antlioni, kteří už na vás, jakožto na svého nového vůdce, neútočí, se vynoří z písku a zaútočí na nejbližšího nepřítele. Sekundárním módem je k sobě můžete opět přivolat. Věřte, že opravdu dlouhou dobu nebudete snad ani střílet, ale jen pozorovat svou malou soukromou armádu, jak to nandává nepříteli místo vás. Používaní brouků je tudíž výhodné nejen díky tomu, že je stačí pouze někam vyslat a neriskovat svůj vlastní krk, ale co je nejlepší, tak to, že brouků neubývá. Jakmile zemře jeden, vynoří se ze země další a nahradí jej, tudíž stav vaší jednotky zůstává téměř po celou dobu stejný. Antlioni však nenávidí dvě věci : buchary a kulomety. Bucharů se jednoduše bojí kvůli jejich prudkým úderům do země, díky čemuž byli také Combine postaveni, a kulomety zkrátka nedělají jejich křehkým tělům dobře, to platí i u automatických věží. Tudíž je většinou lepší zlikvidovat takováto postavení sám. Ač se to na první pohled nemusí vůbec zdát, takovéto "broučí komando" je neuvěřitelně efektivní proti většině klasických nepřátel, možná jen se zombie mají trošku problémy. Například při průchodu Nova Prospekt většinu nepřátel zlikvidují právě oni. Jejich hlavním útokem je probodnutí nepřítele svýma ostrýma nohama, což je opravdu dostatečně účinné, navíc pokud útočí shora. A aby toho nebylo málo, Antlioni mají i křídla, tudíž jim přesun na jakákoliv vyvýšená místa (např. na strážné věže s kulomety) nedělá žádný problém. Stručně řečeno, feromonová vábnička je nejen velmi zajímavou, ale především opravdu zatraceně efektivní zbraní, kterou využijete snad každou chvíli.
b) TĚŽKÉ ZBRANĚ
1) Tau Cannon
Ano, i legendární "laserová míchačka" se dostala do druhého dílu, nyní ji však do rukou vzít bohužel nemůžeme, je totiž připevněna na buggy. Stejně jako v prvním díle i nyní se při sekundárním módu odehrává ono "míchání", tedy seskupování energie, po němž následuje mnohem silnější energetický výboj. Já osobně jsem si tuto zbraň zrovna dvakrát neoblíbil, protože je na větší vzdálenosti poměrně hodně nepřesná a na vzdálenosti menší je přece jen lepší použít nějakou svou zbraň a u toho se krýt, protože v buggy jste přece jen hodně na ráně.
2) Heavy Machine Gun
Těžké kulomety najdete především uvnitř bunkrů a na zátarasech, většinou chráněné silovým polem. Podobně jako většina kulometů, i tento má vysokou účinnost pouze na menší vzdálenosti.
3) Energy Cannon
Tímto vysokokadenčním kanónem je vyzbrojena většina letadel a jsou jim vyzbrojení i Strideři. Je taky umístěn na automatických věžích a navíc ho můžete ovládat i vy na svém vznášedle. Mimo již zmíněné kadence je kanón překvapivě také poměrně přesný a samozřejmě i účinný.
D. ZAJÍMAVOSTI (NEJEN ZHALF-LIFE 2)
1) Proč "Half-Life" ?
Ptáte se proč tato skvělá hra dostala takovýto název ? Pravděpodobně proto, že Gordon je jaderný fyzik a pro toho je údaj o poločasu rozpadu (half-life) jistě velmi důležitý. Ten se vypočítá tak, že se logaritmus čísla 2 vydělí rozpadovou konstantou, jenž se označuje jako lambda. Jasné ?
2) Co je to vůbec Combine ?
Combine, známé též jako Synth nebo Universe Union (Univerzální jednota) je krutá rasa, napadající planety za účelem vysát jejich zdroje, technologii, vědomosti a moc. Díky vyspělým genetickým technologiím, bio-inženýrství a elektronickému implantování v sobě Combine skloubilo to nejlepší ze všech ras, které vyhubilo a tudíž se z něj stává velmi silné společenství a extrémně nebezpečný nepřítel. Podle rozhovoru jednoho z představitelů Combine, s Dr. Breenem si můžete všimnout jejich obtloustlého, slimákovitého tvaru. Tomu tak pravděpodobně je díky jejich závislosti na technice. Jednou z planet, kterou si Combine podmanilo byl i Xen a následně i Země.
3) Co jsou to Citadely ?
Tyto majestátně vysoké budovy jsou domovem pro centrální řízení ze strany Combine. Právě v těchto Citadelách se také produkují veškeré vojenské prostředky Combine. Hlavní Citadela se nachází v City 17, kde také v nejvyšším patře sídlí Dr. Breen, odkud nejen "promlouvá" k lidu, ale také zde komunikuje s Vůdcem Combine.
4) Proč takové názvy měst ?
Všechna hustěji osídlená území ve formě měst byla Combine hromadně přejmenována na jména typu City 1, City 2, … City 17 apod. Ta spadají pod přímou kontrolu Combine, které tímto rozvíjí svou přítomnost a krutovládu na Zemi. Centrála UN v New Yorku byla obsazena a posléze zničena.
5) Jak zabránilo Combine lidem v reprodukci ?
Pravděpodobně aktivací Potlačovacího pole. Nic více o tomto aktu není známo.
6) Jak "ukradlo" Combine lidem vzpomínky ?
Combine otrávilo vodu biochemikálií, na což vás mimochodem upozorní i chlápek na nádraží, který si už nemůže vzpomenout na svůj příjezd do City 17. Ztráta paměti má za následek kladení menšího odporu obyvatelstva vůči Combine, protože si lidé už nemůžou vzpomenout, co proti Combine vlastně mají.
7) Proč vysušuje Combine oceány ?
Jednoduše proto, aby zde mohlo těžit nerostné suroviny. Snížení hladiny vody si můžete všimnout při cestě podél pobřeží, kde jsou lodě na suchu a mola postavená na plážích. Splnění tohoto a předchozích dvou bodů je pro Combine signálem, že je Země připravena pro osídlení nové civilizace - Combine.
8) K čemu jsou buchary ?
Na buchary narazíte na pobřeží, není však těžké si je ze zečátku splést s těžebními věži. Byli zde vybudovány Combine, aby odpuzovali Antliony, kteří se bojí otřesů.
9) Co je to Rezonanční kaskáda ?
Vybráním specifického testovacího vzorku spustil Breen, pod dohledem Vůdce Combine, Rezonanční kaskádu (Resonance Cascade). Tento akt se odehrává v sekci Anomálních materiálů v komplexu Black Mesa. G-Man si uvědomuje Breenův plán a pokouší se vyvolání kaskády zabránit, ale selhává. Rezonanční kaskáda je vlastně nestabilní portál, který Combine umožňuje poslat na Zemi jejich počáteční jednotky a zotročené organismy ze Xenu, aby obsadili Black Mesa a připravili půdu pro vlastní invazi. V portálu se také uchytily i Headcraby a jiné divoce žijící organismy.
10) Co jsou to Portálové bouře ?
Gordon Freeman v prvním dílu hry vypustil na oběžnou dráhu Země Lambda satelit. Tím nevědomky pomohl Combine v jejich následné teleportaci na naši planetu. Při analýze krystalu ze Xenu v Black Mesa, kdy byly mezi Zemí a Xenem protrženy teleportační vazby došlo i ktzv. Portálovým bouřím (Portal Storms), díky nimž se jednotky Combine dostanou na Zemi i po zničení Black Mesy. Satelit byl pro Combine důležitý kvůli přesnému určení portálů.
11) Co je to Pomaločasový skok ?
Pomalý časový skok (Slow-Time-Warp) pomáhá danému subjektu cestovat časoprostorem tam i zpět. Tomu se tak stalo, když jste se s Alyx teleportovali z Nova Prospekt do laboratoře Dr. Kleinera. Pro vás to bylo jen pár vtěřin, ale ve skutečnosti uběhl týden. Tohoto využívá G-Man nejen, aby se dostával do budoucnosti a zpět, ale i proto, aby udržel Gordona ve stázi a probudil ho, až bude potřebovat.
12) Co jsou Opposing Force ?
Jedná se o speciální vládní jednotky, které byly do Black Mesa povolány G-Manem. Jejich úkolem je vypořádat se zde s problémem hlavního portálu, bojovat s vetřelci ze Xenu a následně úplně vyhladit zbylé osazenstvo základny kvůli možnému zamoření světa neznámou vesmírnou infekcí. Mimo jiné se tak jmenoval i datadisk pro Half-Life, kde jste hráli za mariňáka a člena právě těchto jednotek Adriana Shepparda, což pro vás však jistě není žádná novinka.
13) Přežil to vůbec někdo ?
Na konci Half-Life 2 zničil Gordon mohutný energetický reaktor, k němuž byl připojen portál Combine, kterým se Breen snažil uprchnout. Až do dalšího dílu se zřejmě nedovíme, co se stalo se zbytkem Combine na Zemi. City 17 je však pravděpodobně v důsledku exploze srovnáno se zemí. To znamená, že všichni, které jsme zde znali, jako Barney, Alyx, Eli a další jsou pravděpodobně mrtví. Tedy, pokud je G-Man společně s vámi nedostal na nějaké jiné místo a neuložil kvůli nějakému svému, nám neznámému plánu, do stáze.
Na konec si dovolím uveřejnit odkaz na velmi kvalitní web o příběhu Half-Life, z něhož jsem při tvorbě tohoto textu čerpal : http://half-life-story.aktualne.cz.
KONEC.