Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Text dodal : Slavík Jiří "Maxe-Wesslo" (safy@seznam.cz)
Především si musíte zvyknout na to, že FG je trochu něco jiného než PANZER GENERAL nebo ALLIED GENERAL. Jaké jsou hlavní rozdíly ? Vedle poněkud odlišného prostředí jsou to hlavně rozdíly v herním systému. Už nerozhoduje, jestli dosáhnete významného nebo částečného vítězství, důležité je prostě zvítězit ve stanoveném čase. Dále, armáda se už nedělí na CORE a AUXILLARY, ale k hlavnímu jádru čas od času přibudou dobrovolníci. Jednotky se dělí do čtyřech základních typů - Mortal, Magic, Beast a Mech. Nové jednotky nepřibývají automaticky, ale je potřeba je vyvinout, hra je odlišná v závislosti na tom, kterou ze čtyřech hlavních postav si zvolíte a konečně, samotná strategie boje je úplně odlišná. Začněme ale od počátku.
Nejprve volba postavy. Každý ze čtyř hrdinů má svoje výhody a svoje nevýhody. Můžete si samozřejmě vyzkoušet hru s každým z hrdinů a je jenom na vás, kterého zvolíte. Snad nejdůležitějším aspektem hry je, jakou armádu si chcete postavit a jaká postava vám k tomu dá ty nejlepší dispozice. Ačkoli jsou magické, Beast a později i Mechanické jednotky silné, mají jednu obrovskou nevýhodu: není možné je postupně vylepšovat tak, jako jednotky Smrtelné a chcete-li se zbavit zastaralých slabých jednotek, ztratíte i jejich zkušenost. Proto, chcete-li postavit silnou a zkušenou armádu, vsaďte jen na Mortal jednotky a zapomeňte na všechny ostatní. Další nevýhodou postav, které podporují magické jednotky (čaroděj a čarodějka) je to, že veškeré peníze investované do vývoje se dělí na polovinu, do vývoje Mortal a Magic/Beast jednotek. Armáda složená pouze ze smrtelníků je nejvíce flexibilní, nejlépe získává zkušenosti a postupně se vylepšuje, aniž by ztrácela cenné zkušenosti.
Složení armády záleží na vašem vkusu a vaší taktice boje. Stejně jako všude jinde ale neuspějete bez vyrovnané a vyvážené armády. I když se soustředíte na jeden hlavní druh jednotek, bezpodmínečně si vycvičte i doprovodné a podpůrné jednotky, které jsou životně důležité. Nepodceňujte jednotky jako Skirmisher nebo Light Cavalry. Uvidíte, že se vám budou hodit.
Pečlivě také volte, jak rozdělíte peníze do vývoje. Hlavně na začátku hry si nezapomeňte nechat nějaké procento peněz v hotovosti (okolo 15-20%), protože budete muset nakupovat nové jednotky. K ničemu by vám nebylo, kdybyste měli rychle vynalezené silné jednotky a neměli byste si je za co koupit. Později už můžete nasměrovat více peněz do vývoje a méně do rezervního fondu. Pokud jde o optimální složení armády, těžko se dá najít ideální řešení. Určitě se vám vyplatí silná kavalerie a těžká pěchota jako jádro vojska. Hned na počátku si ale nakupte přinejmenším dvě jednotky lučištníků a stejný počet Sky Hunters. Není nic horšího, než nepřátelská převaha ve vzduchu, proti které jste téměř bezbranní. Zpočátku můžete opomenout bombardéry a kouzelníky, kteří nejsou příliš silní. Rychlá lehká kavalerie je nejlepší pro zeslabování těžkých protivníků stejně jako pohyblivé jednotky Skirmishers - nevynechejte je ze svojí armády. Jakmile se do vaší armády dostane hrdina, okamžitě ho začněte co nejvíce nasazovat do bojů, ať získává zkušenost.
Artefakty využívejte chytře a efektivně. Magické zbraně dávejte odpovídajícím jednotkám - zbraně pro boj zblízka (zvyšující melee) pěchotě, střelné zbraně (missile) lukostřelcům a oštěpy a praky (Skirmish) skirmisherům. "Protivzdušné" artefakty jako Storm Staff nebo Staff of Winds dejte pohyblivým jednotkám (nejlépe kavalerii), abyste mohli v případě potřeby zakročit proti vzdušným cílům i ve vzdálenějších oblastech. Štíty, brnění a amulety rozdávejte podle libosti, pokud možno frontovým jednotkám (těžké magické brnění vám nebude k ničemu na kouzelníkovi, který se při boji drží vzadu). Než se pustíme do tradičního rozboru jednotek, řekněme si několik vět o strategii boje a podíváme se na pár užitečných fíglů.. Doufejme, že budou užitečné i vám.
Na magických místech (jeskyně, svatyně, chrámy atd.) lze obvykle najít různé věci. Vždy před tím, než sem vstoupíte, si uložte pozici (nejlepší Fast Save) a choďte sem tak dlouho, až získáte to nejlepší. Rozhodně nevynechejte možnost získat do své armády hrdiny. Když ne hrdiny, pak alespoň kvalitní a potřebné artefakty. Peníze a jednotky dobrovolníků berte jen v tom nejkrajnějším případě.
Dávejte pečlivý pozor na rozmístění jednotek na konci vašeho tahu. Mějte vždy po ruce lučištníky, které postavíte těsně za frontovou linii. Při útoku na čelní řady vám budou poskytovat vítanou oporu. Ale pozor - vždy nechejte ve svých řadách místo, kam mohou vaše čelní jednotky ustupovat. Vyvarujete se tak situaci, kdy budou vaše jednotky bez šance na ústup přinuceny ke kapitulaci.
Toho, že se jednotky vzdávají využijete ve váš prospěch. Při útocích na silné jednotky nejprve uzavřete všechny únikové cesty a pak jedním nebo dvěma útoky silnými jednotkami způsobte ztrátu - nepřítel se většinou vzdá bez toho, aby bojoval do posledního muže/kentaura/štíra/démona.
Využijte terénní překážky pro váš prospěch. Výborně se kupříkladu brání řeky - přinuťte nepřítele, aby musel útočit na vaše jednotky (pokud možno kryté lučištníky) umístěné na břehu z vody. A naopak - nenechejte se dovést do situace, kdy budete muset útočit z vody na souš!
Na konec každého tahu si nechejte vzdušné jednotky, bombardéry nebo Sky Huntery a pokud hrajete jako Archmage Krell pak i bojová kouzla. Použijete je pro doražení slabých jednotek prchajících z bojiště.
Pokud je některá nepřátelská jednotka oslabena a vyřazena z boje aniž byste ji mohli zcela zlikvidovat, bezpodmínečně k ní alespoň postavte nějakou jednotku vlastní. V blízkosti vaší jednotky se nebude moci uzdravit a v dalším tahu už si najdete cestu, jak se s ní vypořádat.
Při obléhání měst se snažte co nejrychleji přiblížit do těsného sousedství města. Zabráníte tak tomu, aby ohrožený nepřítel rychle nakoupil velké množství jednotek a zabránil vám v rychlém postupu. Obzvláště na obtížnost HARD poznáte, o čem je řeč.
Tolik tedy pár úvodních rad. Teď už se můžeme podívat na vlastní jednotky a na některé jejich zvláštnosti, výhody a nevýhody. Vzhůru do boje !
1) Heavy Infantry
Těžká pěchota je srdcem pozemní armády. Pokud je dobře vycvičená, je ideální pro všechny role, nejlépe se uplatní při dobývání nepřátelských opěrných bodů, měst a věží. Zahnat těžkou pěchotu na ústup bývá těžké a chcete-li její šance a životnost ještě posílit, ochraňte ji podpůrnými lukostřelci.
2) Light Infantry
O něco slabší lehká pěchota je vynikající pro boj v nepřehledném terénu (hory, lesy, bažiny, řeky). Nepodceňujte její roli a snažte se ji vylepšovat souběžně s pěchotou těžkou. Nebudete litovat.
3) Skirmisher
Na pohled slabé a nadbytečné jednotky jsou vynikající útočnou i obrannou silou ve všech terénech, obzvláště pak v terénech náročných. Výborně se dají použít pro oslabování silných nepřátel i pro obranu v nepřehledném terénu. Dvě jednotky na celou hru plně postačí, ale méně byste jich mít rozhodně neměli.
4) Archer
Bez lučištníků nedávejte ani ránu. Pokud jimi váš charakter nedisponuje hned na počátku, určitě si alespoň dva kupte při první bitvě. Používejte je primárně jako podporu frontových jednotek, na "bezpečné" útoky (převážně na Kavalerii a Lehkou Kavalerii) a jako protivzdušnou obranu. Zpočátku dvě jednotky, později čtyři až šest - určitě je všechny využijete !
5) Cavalry
Pokud se s kavalerií nenecháte vlákat do nepřehledného a náročného terénu, vnesete do nepřátelských řad chaos kdykoli budete útočit na rovině a na cestách. Jednotky kavalerie jsou silné, rychlé a měly by vedle pěchoty tvořit jádro vaší armády. Ale pozor - nenechávejte je bez podpory ostatních jednotek, jinak na to ošklivě doplatíte - ani ta nejsilnější kavalerie není nepřemožitelná.
6) Light Cavalry
Podobně jako jednotky "skirmisher" útočí i lehká kavalerie z dálky střelnými zbraněmi. Nemusí být tak početná jako kavalerie, ale rozhodně se vám vyplatí mít pár jednotek lehké kavalerie na křídlech pro případ, že potřebujete rychle oslabit nepřátelské pozice na ne zrovna snadno dostupném místě.
7) Sky Hunters
Draci, hydry, létající rakety, pegasové a další havěť s drápy, zobany a chřtány - to jsou vzdušní lovci. Podobně jako stíhačky mohou útočit na létající nepřátele a na pozemní jednotky ve stejném poli. Hned od počátku si pěstujte pár takových potvůrek a při každém boji se snažte co nejdříve zbavit nepřátelské převahy ve vzduchu. Pokud jsou součástí vaší armády bombardéry, umístěte jednoho nebo dva Huntery do sousedství bombardéru, abyste jej mohli bránit v případě útoku ze vzduchu. A cvičte, cvičte a cvičte!
8) Bombardéry
Pokud nejsou bombardéry extrémně silné, jsou extrémně zbytečné a používat je začněte až teprve ve chvíli, kdy si budete moci dovolit luxus nadbytečných jednotek. Nejsou příliš rychlé, jsou bezbranné proti Hunterům a nepůsobí příliš škody. Hodí se pro oslabování nepřátel, spíše než pro jejich spolehlivou likvidaci.
9) Siege Engines
Obléhací stroj do každé armády! Takové by mělo být heslo každého správného generála. Tyto pekelné stroje mohou mít devastující účinky na nepřátelské jednotky, na rozdíl od PG a AG však neslouží jako podpora při obraně (jako lučištníci). Používejte je jak proti pozemním jednotkám, tak proti vhodným vzdušným cílům. A jako lahůdku na závěr můžete jejich prostřednictvím zvyšovat útočnou sílu jednotek obléhajících nepřátelské pozice (města, věže, hrady).
10) Spellcasters
Kouzelníci jsou v podstatě zbytečnou havětí, která, až na výjimky, spíše zbytečně zabírá místo ve vaši výzbroji. Zapomeňte na první dva kouzelnické stupně, rozhodně je nevyužijete. Zajímavé jsou až jednotky Druidů schopné oživit stromy kdekoli na mapě a způsobit tak nemilé překvapení všem nepřátelům v lese a samozřejmě jednotky Healerů, jejichž funkce je jasná a značně prospěšná. Dva healeři na celou armádu bohatě stačí. Fire a Earth Wizard sice působí škodu na velkém území (7 hexů), ale popravdě řečeno, pořádná pěchota nebo kavalerie se vám hodí víc.
Nerad bych se opakoval, ale tohle jsou některé základní postřehy ze hry FANTASY GENERAL. Vaše jsou možná jiné, možná máte některé fígle, možná máte jinou taktiku.
KONEC.