Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Sváťa Švec (Pidžej WotaN)
1) OBECNÝ ÚVOD
Při pomyšlení na to, kdo Dungeon Keepera stvořil a které projekty mu
předcházely, si nemůžu odpustit poznámku, že se ve své podstatě na první
pohled podobá hrám řady Theme, tedy Theme Parku nebo Theme Hospitalu. Obecně
pro mne Theme znamená to, že stavíte různé typy budov nebo pokojů pro různé
typy pouťových návštěvníků nebo pacientů. Ti po svezení se na lochnesce nebo
po vyléčení zaplatí příslušný obnos. Zde je situace mírně obrácená, stavíte
sice místnosti v jeskyni, ale peníze nedostáváte a naopak je těžíte a platíte
jimi stavbu nových místností, cvičení svěřenců nebo žold pro příšerky
(nechejte si na jejich placení vždy dostatek peněz, jinak vám všechny utečou).
Ovšem Dungeon Keeper jako takový je natolik rozsáhlá hra, že tento návod bude
opravdu stručný. V této hře jde hlavně o to, natěžit co nejvíce zlata nebo
diamantů, ty pak účelně použít na vycvičení neporazitelné armády příšer, se
kterou se buďto bráníte přicházejícím lavinám hrdinů včetně jejich krále nebo
jdete na nervy vaší konkurenci v podzemí. Jedinou výjimkou jsou speciální
mise, které připomínají jednoagentové mise z Command & Conquer. Vaší hlavní
starostí je ochraňovat srdce své jeskyně, které neustále buší, ale po ranách
od nepřítele se zmenšuje až bouchne, a tím pro vás daná mise skončí (neúspěšně
pochopitelně). To samé platí pro konkurenci: pokud jinému pánu jeskyně jeho
srdce takto zničíte, balí si fidlátka a odchází na věčnost. Dělníci - impové
dovedou kromě řady jiných věcí kopat skálu, a vytvářet tak chodby nebo
místnosti, které po jejich zabrání (claim) patří vám a můžete na nich
provozovat, co vás napadne (a peněženka dovolí). Je obrovský rozdíl mezi
čerstvě prokopanou stěnou a zpevněnou stěnou (stěny se zpevňují v druhém
sledu, nejdříve se kope). Přes zpevněnou stěnu se k vám totiž nikdo, opakuji
NIKDO nedostane, i kdyby čert na koze jezdil. To je důležité hlavně v době,
kdy ještě nejste tak vybaveni potřebným počtem úderných jednotek. Pak jen
začít těžit zlato a opravdová zábava může začít. S příšerkami pracujete
jednoduše. Levým tlačítkem myši je berete, pravým pouštíte. Takhle můžete
nabrat až deset příšerek. To samé platí například i pro zlato, které se vysype
ze zabitých hrdinů, stačí ho nabrat a pustit v pokladnici. Prvních pět misí
slouží k seznámení s hrou a oťukání si pravidel. Zde se dá s úspěchem použít
počítačový pomocník, kterého můžete nastavit v zásadě do obranného, útočného
nebo "pomoc s přesuny" módu. On na začátku postaví nejdůležitější místnosti
a rovněž rozjede těžbu zlata, kterého je zde dostatek. Od páté do desáté mise
je záhodné použít pomocníka jen na odstartování hry a poté, co máte jádro
jeskyně hotovo, ho raději vypněte - nadělal by více škody než užitku. Zlata je
pořád ještě dost, ale protivníci, hlavně z řad ostatních pánů jeskyní, už jsou
houževnatější. Od desáté mise nahoru už jsou mapy postaveny tak, že stačí
sebemenší kopnutí vedle a můžete hrát misi znova. Jinými slovy zde už
pomocníka nelze použít. Zlata je bud'to málo, nebo je tak daleko, že musíte
dlouho koumat, jak se k němu dostat. Teprve tyto mise prověří naplno
schopnosti vás, coby pána jeskyně. Zbývají speciální mise, při kterých
vysvobozujete hrdinu, který vám může v dalších misích pomoci měrou převelikou
nebo se třeba snažíte zabít co nejvíce vašich impů. Pro ty je nejdůležitější
převést si pomocí kouzla "transfer creature" jednoho vašeho oblíbence
(nejčastěji draka nebo mistress) do tohoto kola. Pak jde všechno řádově lépe.
2) MÍSTNOSTI
Poté, co pro vás impové zaberou nové území, můžete začít stavbu místností,
základní pilíře každé jeskyně. Většina z nich slouží k přilákání určitého
druhu příšerky do vaší jeskyně. K jejich vybudování stačí tři věci: mít danou
místnost vynalezenu, mít pro ni vykopané místo ve skále a nakonec mít peníze
na její postavení. Hned na startu mise je tu již dříve zmiňované srdce jeskyně
- Dungeon hearth. Druhou nejdůležitější místností je Portál (brána), kterou
vstupují do jeskyně příšerky všeho druhu. Vůbec první chodba nové jeskyně by
měla vést právě k portálu. Další důležitou místností je Treasure room
(pokladna). Sem nosí impové natěžené zlato a diamanty, ze kterých se zde
stávají tolik potřebné peníze. I krvelačné příšery jsou bytosti jako my,
a proto si občas potřebují odpočinout. K tomu jim slouží Lair (brloh, doupě,
jak chcete), kde má každý svoje odpočívadlo, vyvedené podle jeho nátury od
haldy kostí nebo hnoje plného masařek až k rakvi pro Drákulu nebo supersedátko
pro našeho superhrdinu (je jim reaper - pracovně kombajn). A pokud jsou
příšery krvelačné, musíme jim dopřát trochu toho krvavého žvance. Autoři asi
mají hrozně rádi kuřata. Jinak by těžko pro občerstvení svých miláčků
vymysleli Hatchery (pracovní název "u plukovníka Sanderse"), kam chodí všichni
papat. Tuto místnost doporučuji udělat dostatečně velkou (aspoň 5x5), jinak by
začaly z nedostatku jídla příšerky dezentýrovat. Library (knihovna) slouží
k vyvíjení nových vynálezů, tedy nových kouzel a místností. Nic jiného se
nevyvíjí, ale i tohle bohatě stačí. Pak je tu veledůležitý Training room
(cvičiště) ke zvyšování úrovně mnoha příšerek a k přilákání dalších. Pokud
máte dost peněz, postavte ho co největší (minimálně 5x5) a uvidíte, jak se
bude síla vaší armády rapidně zvětšovat. Za to se ale musí platit takže pokud
máte málo peněz. nebudou vaši svěřenci moc na úrovni, což se neblaze projeví
při boji. Nakonec ještě jedna základní místnost, a tou je Workshop (dílna).
Zde se za vedení Trollů (které tato místnost přitahuje) vyrábí pastičky
a dveře, důležité součásti vaší jeskyně. Je jich několik typů, podle síly
pastiček a odolnosti dveří. Zbytek místností slouží jednak k přilákání
speciálních druhů příšerek, druhak k jejich tréninku a občas se tu najdou
i takové, ve kterých se dělají nové příšerky. Vezmeme to rychle. Jail
(vězení): pokud dáte svým svěřencům příkaz, aby brali zajatce, tito se po boji
odeberou do vězení, kde se z nich po určité době stanou vaši lidé. Torture
chamber (mučírna): slouží pro zvyšování úrovně (hlavně mistressek) nebo na
"výrobu" ghoulů (duchů). Pod pojmem výroba se zde samozřejmě myslí umučení. Je
nutno ji postavit alespoň o rozměrech 3x3, jinak se neobjeví mučící stolek se
ctihodným inkvizitorem. Barracks (kasárna) mají dvojí úlohu, lákají Orky
a navíc je v nich možno vytvářet skupiny - oddíly pro boj. Nakonec následují
tři místnosti nejvyšší úrovně. Temple (kostel) je nutno chápat spíše ve smyslu
obětiště, zde pro bohy temnot. Pokud obětujete zajatce nebo v případě jejich
nedostatku člena vlastní partaje, budou vám dobře nakloněni, což se projeví
zvýšením nadšení vašich jednotek (občas to také nevyjde, ale nic zlého se
přitom nestane). Graveyard (hřbitov) je moje nejoblíbenější místnost. Zde
dochází k přeměně zemřelých kreatur tím správným směrem (moment, kdy po boji
přiběhne stádo impů a začne mrtvoly odtahovat na hřbitov, je prostě báječný).
Po určité době po vložení těla do hrobu nám ze hřbitůvku vyběhne pohledný
upírek. Poslední v řadě je Scavenger room (vyberte si překlad: buďto metař,
nebo zvíře živící se mrtvolami). Je velice potřebný při převýchově upírů
a skeletonů, reaperů a vůbec všech super hrdinů, protože jinak by za a) začali
byt nerudní a vymlátili by celou vaši jeskyni a za b) by si nezvyšovali svou
úroveň. Ke stejnému účelu ostatně slouží i Temple a Torture room. Proto nikdy
nezapomeňte tyto místnosti okamžitě po jejich vynalezení postavit. Dvě
speciální místnosti jsou Bridge (most) a Sentry point (strážní místo). Most je
jasný - slouží k překlenuti vody a lávy (jinak neobydlíte další části podzemí,
příšerky můžete vypouštět pouze na vašem území.) Strážní místo postavte tam,
kde se často objevují nájezdníci od ostatních pánů jeskyní. Pokud na něj
postavíte jednotky, budou tohle místo strážit a odrážet jejich útoky. Slouží
také jako lákadlo pro Orky, takže jeho stavbu nepodceňujte a rozhodně ho
pokaždé postavte aspoň o rozměrech 3x3.
3) PŘÍŠERKY, ANGLICKY : CREATURES
Je jich tu dost. Až moc. Každá má svou náladu, každé se musí čas od času
vyplatit žold. Některé jsou určeny pro rozběhnutí levelu, jiné se dokonce se
svou zvyšující úrovní mohou učit kouzla. Maximální dosažitelný počet úrovní je
deset, to už je opravdová elita. S popisem začneme od nejmenší, nejslabší
a současně nejroztomilejší. Ano, je to imp, něco jako sluha nebo dělník. Bez
něho byste to mohli okamžitě zabalit. Proráží nové chodby ve skále, těží
zlato, zpevňuje stěny jeskyně, prozkoumává nové prostory, zabírá nové území,
nosí zlato do pokladnice, prostě holka pro všechno. A přitom je to takové malé
a milé stvoření s ranečkem na zádech. Když je vyčerpaný, položí si ruce na
motyčku a chvilku oddychuje. Když vytvoříte nového, ozve se "ma-chaha- haha",
když umírá, ozve se známé "aůů- ůakííí". A jak krásně při chůzi cupitá! Každou
příšerku můžete takto povzbuzovat k vyšším výkonům, ale já jsem se prostě
k mlácení do těchto božích stvoření nepřinutil. Zato počítačový pomocník to
dělá skoro pořád! Fly (moucha) přichází z portálu mezi prvními. Jako každá
dotěrná moucha se díky křídlům dostane všude, takže pořád létá sem a tam
a prozkoumává okolí. Je předurčena k průzkumu, a tak obvykle narazí na
nepřítele jako první. A také jako první umře. Pokud chcete prozkoumat rychle
cizí jeskyni, je nejlepší si do mouchy vlézt (o tomto kouzlu viz další
odstavec), rychle s ní ten prostor prolétat křížem krážem, a tak o svém
protivníkovi získat okamžitý přehled. Následuje Beetle (chrobák!), který dobře
poslouží k obraně před hrdiny v úvodních misích. Také rád zkoumá okolí
jeskyně. Největší borec prvních levelů je Demon spawn (démonův zplozenec),
ještěrka ne málo podobná Herrmanovi, opravdu ostrému hochovi z kapitána
jeskyňáka. Potřebnou součástí nejen začátečních misí je Warlock (čaroděj),
jehož nejužitečnější činností je vymýšlení nových kouzel a místností. Bojovat
pomocí magických střel ale umí také. Začátek uzavírá Troll, jehož hlavní
pracovní náplní je vyrábět v dílně dveře a pastičky. Od pátého levelu přichází
na scénu veteráni. Je to Bille demon (démon, ale jaký!), který je znám hlavně
svým způsobem boje, prděním, svou tloušťkou a tím, že má na rozích zavěšené
koule s bodáky. Mistress umí vrhat na dálku ohnivé koule a nahlas křičet,
a hodí se proto do misí, kde je třeba vyruchat co nejvíce nepřátel hned na
začátku nebo do speciálních misí. Zdokonaluje se přetahováním bičem v mučírně.
Orka přiláká strážní místo. kde po výcviku s oblibou vyčkává na svou kořist.
Je to dobrý bojovník na blízkost. V posledních levelech vás bude navštěvovat
Hound (ošklivý pes s dvoje hlava), odolný průzkumník, který se dobře uplatní
i při obraně, a Tentacle (zelené kyvadélko, připomínající hvězdici), u které
její malý vzrůst ostře kontrastuje s bojovností. Na hřbitově lze vypěstovat
z mrtvol Vampíra, který ale nadělá spíše neplechu, protože se dost často bije
s warlocky. Hoďte ho proto do první mely, která se strhne. Dalším dárečkem je
Skeleton (kostlivec), který toho zvládne moc a moc a je odolný jako málokdo.
Ghosta (ducha) získáte umučením některé kreatury, co moc remcala. Je to taková
směsice vampíra a skeletona. Je moc dobrý a umí létat. Předposledním mohykánem
je Dragon (drak), super odolný a super bojovný metač ohně. Pokud nemáte
mistress, použijte ho. Jeho jediná nevýhoda je to, že útočí jen zblízka.
Nakonec jsem si nechal mňamůstku v podobě Reapera (zmiňovaný kombajn) - má
kopyta, kosu a neustále usměvavý obličej. Je to nejlepší bojovník podsvětí,
ale jak už to chodí, má jednu obrovskou nevýhodu. Nesnese se s nikým, takže
vám nezbude nic jiného než pro něj postavit speciální kobky s brlohem a jídlem
a chovat si ho tam pro ty nejtvrdší bitvy. Pokud to neuděláte, radši ho
umučte, nebo vám vymlátí celou jeskyni. Nebo obětujte bohům, podle vaší
libovůle. O nepřátelských bojovnících, kteří k vám přeběhnou ve vyšších
levelech, se netřeba moc zmiňovat, jsou to různí lučištníci, kouzelníci nebo
snad jediní dobří - samurajové, kterých je stejně vždy tak málo, že je nemá
cenu popisovat. Jediná nepříjemná je "báječná žena na křídlech", která může
prohodit vaše kreatury stěnou než bys řekl švec. Platí na ně na všechny
jedině: hladit a hladit, až do totálního vyhlazení.
4) PROTIVNÍCI
Těmi jsou buďto výše zmiňovaní "normální" lidé, nebo příšerky podobné těm
vašim se stejnými vlastnostmi. Pokud máte dobře vycvičené jednotky, netřeba se
jich bát.
5) KOUZLA
Tomu, kdo se je naučí používat, přinesou užitek hlavně v posledních misích,
kde se s jejich pomocí dá ušetřit hodně práce a času. Od začátku jsou
k dispozici dvě: Posses creature a Create imp. První z nich tvoří jakýsi další
rozměr hry, protože umožňuje převtělení do příšerky a poté její ovládání
hráčem. Můžete se tak na svoji jeskyni podívat z reálného pohledu vašich
svěřenců nebo dělat věci, které by příšerky nikdy nedělaly (moucha
- průzkumnice by se zastavila u prvního protivníka a nechala by se od něj
zabít. Pod vašim vedením kolem něj prolétne a prozkoumá celou protivníkovu
jeskyni). Druhé je jasné - vytvoří jednoho impa, přitom platí pravidlo: čím
více máte impů, tím dražší je dalšího vytvořit. Sight of evil vám umožní
koukat se na krátkou dobu do míst, kam jste ještě nepronikli. Můžete se tak
vyvarovat nastražených pastí, dopředu zjistit sílu nepřítele, nebo odhalit
jeho slabá místa. Speed monster zrychlí na chvíli pohyby cíle, takhle můžete
zvyšovat výkonnost vašich impů. Většina vyspělejších monster se toto kouzlo
naučí a pak ho dokáže úspěšně používat. Supermani (kolem úrovně 10) dokonce
ovládají vylepšenou verzi, Teleport pro přesuny bez pohybu. Call to arms svolá
všechny příšerky na určené místo. Ale pozor, pokud toto místo nepatří do vaší
jeskyně, stojí to moc peněz. Conceal monster je chvilkové zneviditelnění,
výhodné pro průzkumné oddíly. Protect monster zvyšuje obranu. Hold audience
použijte ve chvílích největší nouze. Svolá totiž všechny vaše příšerky do
místnosti se srdcem jeskyně, a je proto vhodné při jeho obraně. Útočná kouzla
začíná Cave in, které způsobí mírný sesuv půdy a následné uvolnění většího
množství kamení, které na postiženou oblast spadne. Lightning strike bude asi
nejpoužívanější, protože způsobí blesk, který zasáhne cíl. Je výhodné ho
používat společně se Sight of evil na ničení jednotek skrytých v částech
podzemí, kam ještě nemůžete, nebo k ničení nepřátelských impů (většinou stačí
jeden zásah). Musíte na to ale mít, jeden blesk vás totiž přijde na 600
penízků. Také je třeba mířit spíše pod cíl, což poznáte jednoduše podle
zapraskání. Pokud se dostaví, cíl byl zasažen, v opačném případě jste minuli.
Chicken udělá z nepřítele kuře, Disease ho nakazí smrtelným morem, ale pro obě
kouzla platí, že mohou byt použita jen na vašem území. Velice potřebné a také
velice drahé (10 000 peněz) je Destroy walls, které dokáže zrušit protivníkovu
zpevněnou zeď. Při bojích také hodně používejte Heal, léčení. Udělejte to tak,
že ukážete přímo na ikonku dané příšerky v bojovém menu (po kliknutí na
svítící meč, oznamující boj). Posledním kouzlem je Armageddon, které přesune
všechny jednotky do místnosti se srdcem jeskyně. Použít jen v případě, že jste
si jisti vítězstvím !
6) BOJE A TAKTIKA
Taktika je různá podle typu mise. Vždy jde o to, co nejrychleji se dostat
k portálu a zajistit si přísun zlata. Proto nejprve projeďte celou mapu myší
a zjistěte, zda se někde náhodou nenachází diamantová žíla (na rozdíl od zlaté
je fialově zbarvená). Ta má tu výhodu, že je nevyčerpatelná. Pokud u ní
postavíte také pokladnici, máte o přísun peněz na celou misi vystaráno.
Dávejte pozor na to, abyste v úvodu neotevřeli svoji jeskyni tím, že
probouráte zeď směrem k velkým prostorám. Raději si uložte na začátku pozici,
prozkoumejte terén a teprve pak zvolte tu správnou taktiku. Nejlepší je
nakoupit hodně impů a s jejich pomocí si pro sebe ohradit nepropustnou stěnou
co největší flák podzemí nebo to udělat tak, že využijete nezničitelných stěn
a rozdělíte mapu na dvě půlky. Pro mise, kde na vás útočí hrdinové, je
nejdůležitější mít jeskyni bez jediné skulinky. Hrdinové totiž chodí kolem
a snaží se probourat dovnitř. Pokud nemáte všechny venkovní stěny zpevněné,
tak se jim to určitě podaří Proto jestli vám hrozí bezprostřední nebezpečí.
jednoduše naberte impy a naházejte je na místa ke stěnám. Impové totiž dělají
to, co je v daném terénu nejlogičtější. Pokud ho hodíte na začátek nezabrané
půdy, začne ji zabírat. Pokud ho postavíte ke stěně. začne ji zpevňovat. Pokud
ho postavíte k diamantové žíle, začne ji těžit. Obecně vzato má u impů
nejvyšší prioritu kopání skály, ostatní činnosti jsou si rovnocenné. Pro boje
se vyplatí vybrat vhodný terén. kde budete moci přepadnout útočníky ze všech
stran. Rovněž je dobré si promyslit, kde uděláte díru v případě, že se
rozhodnete na hrdiny obořit. Ta už se totiž nedá ničím zahradit. Dveře
používejte v případě, že chcete někomu z vašich svěřenců (hlavně reaperovi)
zabránit ve vchodu do dalších částí jeskyně nebo zpomalit postup nepřátel
dovnitř. Hodně zabere prokopat dlouhou chodbu, kde instalujete několik dveří
(se vzrůstající odolností samozřejmě), mezi nimiž nastražíte pasti. Než se
k vám protivníci přes tuto soustavu dveří probourají, je jich už většinou
sotva polovina. Speciálním typem pasti je tzv. Boulder trap, nic víc než
kamenná koule, která se valí a zabiji vše, co ji stojí v cestě. Pokud tedy
prokopáte dlouhou chodbu a pomocí jednoho impa do ni nalákáte větší množství
nepřátel... Nebude se pak čemu divit. Jak jsem již řekl, misi je přehršel
a pro každou platí úplně jiná taktika. Někdy se vyplatí čekat, až jste na sto
procent silní, někdy se musí vyrazit okamžitě i za cenu porušení těsnosti
vlastních stěn.
KONEC.