Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Autor návodu : Radek Lukáš + Andrej Anastasov (ANDREW)
AKT 1
Pan Smrt si vzal dovolenou, a tak na Zeměploše nikdo neumírá. Mágové se ho
rozhodli přivolat zpět pomocí obřadu AškEnte. K tomu jim ale scházejí některé
ingredience. Je tedy na Mrakoplašovi (v originále Rincewind), aby je získal.
Mrakoplaš nejprve zašel ke generátoru energie. Sebral zde magnet, měchy
(bellows) a zkumavku, čímž vyřadil z činnosti počítač. Po rozhovoru se všemi
se Mrakoplaš vydal na zahradu. Promluvil si s včelařem v levé části i s třemi
hráči kriketu. V pravé části si všiml kohouta a ještě dále skřítka impa. Po
rozhovoru s ním mu za pomoci magnetu sundal boty. V městě nejprve zašel na
hřbitov. Sebral zde krumpáč, promluvil si s dívkou přivázanou ke sloupu
a zjistil, že v kryptě úplně napravo je rakev. Dále si všiml, že obchod stále
mění své místo a zavítal do něj. Prozkoumal všechny věci, zejména svíčky na
polici, sebral plameňáka (flamingo), kadidlo (incense) a rybu z pultu.
Prodavačku pak poprosil o svíčky. Bylo mu řečeno, že musí nejprve donést
materiál - včelí vosk. Další Mrakoplašovou zastávkou byl Stínov (Shades).
Nejprve si promluvil se sběračem mrtvol a pak zašel do márnice vpravo od něj.
Ze stolku sebral nůž a všiml si ležící čarodějnice. Podíval se na ni a pokusil
se ji probudit. Nebyl však úspěšný. Vyšel proto ven a zamířil do hospody.
Promluvil si zde s Casanundou a když mu řekl o čarodějnici v márnici, získal
žebřík. Pak sebral z pultu zápalky a po rozhovoru s upírem sedícím vlevo
u stolu se vrátil na ulici. Všiml si tří žebráků, hnusného zeleného zápachu
(Vile Smell) a plechovky s vařící se kávou. Sebral pilku a hrnec napravo od
muže se slepicí na hlavě a pak si se všemi třemi promluvil. Od toho úplně
napravo se dozvěděl, že zápach se zde drží jen díky jeho botům. Pokusil se
použít na zápach impovy boty, tomu se však boty nelíbily. Mrakoplaš pak zašel
do Gimletova občerstvení (napravo od žebráků), sedl si ke stolu, vzal menu
a zavolal na Gimleta. Rozhovor s ním byl úspěšný, jednak se dozvěděl o kamenu,
který olizují trollové, čímž jim vypadne zub, jednal si objednal myší
hamburger, čímž získal myš. Před odchodem ještě sebral ze stolu misku s čili
kořením, prošel kolem sběrače mrtvol doleva. Všiml si zde dvou dveří. Do těch
levých nebyl vpuštěn, vešel proto do těch pravých. Na okně si všiml džinovy
láhve a ihned mu došlo, že to je ta pravá věc na chycení zápachu. V levé části
sebral nůžky, kus látky z figuríny a ze záchodu žehlící prkno. Pomocí pilky
z něj udělal surfovací prkno. Při rozhovoru se ženou měl na paměti, že se
jedná o jasnovidku a žetedy musí volit otázky podle jejích odpovědí na ně
(2,3,4,1). Pak ji poprosil o džinovu láhev. Bylo mu řečeno, že ji dostane,
pokud sežene ektoplazmu. Dalším místem, které upoutalo Mrakoplašovu pozornost,
bylo náměstí (Plaza). Během rozhovoru s mužem získal leták a sáček pražené
kukuřice. Dozvěděl se rovněž o natáčení filmů. Promluvil si rovněž s herečkou,
zjistil přitom, že má na šatech flitry, které potřebuje jako jednu
z ingrediencí. Předposlední lokací na mapě města, kterou ještě Mrakoplaš
nenavštívil, byl Fools Guild. Sebral zde ze země houkačku a z haldy kamení
cihlu. Tu pak po rozhovoru s Chuckym na něj použil. Mrakoplaš pak sestoupil do
podzemí. Zde šel doprava, vylezl po žebříku nahoru a všiml si zde ledu.
Zjistil sice, že si zde krumpáčem může obstarat led, nicméně zatím to nechal
plavat. Slezl dolů a pokračoval doprava. Nad mříží spatřil herečku. Pomocí
měchů pak získal první z pěti ingrediencí - třpytivé flitry. V docích si všiml
sítě a ptáka na střeše. Pomocí nože síť rozřezal. Žraloka, který z ní vypadl,
sebral. Rybu z obchodu pak hodil ptákovi, mohl pak jednoduše ptáka sebrat.
Mrakoplaš se vrátil na universitu ke generátoru. Použitím cihly s Chuckym
získal ektoplazmu. Tu dal ve Stínově jasnovidce a dostal za to od ní džinovu
láhev. Mrakoplaš dal do láhve impovy boty a to celé použil na zápach. Získal
tak druhou ingredienci. V hospodě si promluvil s trollem a získal tak korbel
piva. Ten použil na kukuřici. V univerzitní zahradě pak za pomoci této
kukuřice chytil kohouta. Když hráčům kriketu vyměnil palice za ptáka, žraloka
a plameňáka, získal třetí ingredienci. Nyní bylo potřeba zbavit se včelaře.
Šlo to celkem jednoduše - za pomoci letáku od prodavače kukuřice. Aby
z včelího vosku bylo možno vyrobit svíčky, nasypal čili koření na květiny
vzadu. Pak si nasadil na hlavu spodničku (petticoat) získanou u jasnovidky,
zapálil kadidlo a s jeho pomocí včely vykouřil. Nabral si kromě vosku i trochu
medu do hrnce. Když Mrakoplaš odevzdal vosk prodavačce v obchodě, získal
čtvrtou ingredienci - svíčky. Zato poslední ingredience mu dala zabrat, a to
přesto, že již měl v kapse myš. Musel nejprve přesvědčit upíra, že již je ráno
a že má tudíž jít spát do rakve v kryptě. Použil k tomu kohouta. Jenže ten byl
opilý a tudíž nepoužitelný. Mrakoplaš zašel k žebrákům a nalil do kohouta kávu
z plechovky. Tím ho postavil na nohy. Upír pak díky kohoutovi skutečně
odletěl. Před spaním si odložil zuby do sklenice před rakev. Mrakoplaš se pak
mohl pro ně vypravit. K rakvi se dostal za pom oci žebříku. Jakmile měl u sebe
zuby, ihned je použil na myš a pak na zkumavku. Získal tak poslední
ingredienci. Jakmile se vrátil na universitu, předal vše arcikancléři. Obřad
AškEnte tak mohl začít.
AKT 2
Jenže ne vše se zdaří podle představ mágů. Pověří tedy Mrakoplaše, aby Smrtě
vyhledal a přivedl zpět. Mrakoplaš zašel nejprve za sběračem mrtvol do
stínadel , dozvěděl se od něj, že potřebuje potvrzení o smrti (tj. svoje
vlastní parte), aby mohl být odvezen za Smrtěm. V márnici našel u čarodějnice
funebráka, ten mu slíbil, že potvrzení vystaví, podrobí-li se několika
zkouškám. Mrakoplaš se tedy šel na ně připravit. Nejprve zašel k jasnovidce
a z figuríny uřezal pilkou ruku. Pak se vydal do podzemí (dolů do kanálů
z lokace Fools Guild) a pomocí krumpáče získal kus ledu v místnosti s masem,
které ještě není. Rychle, aby mu led neroztál, se vrátil do márnice, sebral ze
stolku zrcátko a nahřál ho nad kahanem. Vrátil ho zpět a lehl si na stůl
(slab). Použil na sebe dřevěnou ruku a led a zavolal funebráka. Všechny testy
dopadly dobře a Mrakoplaš tak získal potvrzení o své vlastní smrti. Ihned ho
odevzdal sběrači mrtvol a za nějaký čas se ocitl u Smrtě. Přemluvil ho, aby
jako filmový herec získal popularitu a vrátil se zpět, (automaticky) si
promluvil s Dibblerem, budoucím režisérem filmu. Zjistil, že musí sehnat
scénář, hlavní ženskou představitelku, sbory a nějakou novinku. Mrakoplaš se
nejprve vrátil zpět na pláž, kde potkal Smrtě. Promluvil si s prodavačem
a získal bumerang a koš ležící pod pultem. pokračoval pak stále doleva a na
skále ho zaujalo mraveniště. Zatím zde ale nic nemohl dělat, rozjel se
(rozeplul se?) proto po mapě do HolyWoodu. V rekvizitárně si prohlédl všechny
rekvizity a promluvil si s trpaslíkem, tedy vlastně s trpaslicí. Dozvěděl se,
že kostým koně získá výměnou za nějakou bižuterii z Dželibejbí. Dále ve studiu
sebral visící závaží a ze schránky odlepil nálepku. Obojí pak na sebe použil,
získal tak poněkud těžší závaží. Pokračoval dále doprava a málem by přehlédl
vchod do maskérny vlevo od zavěšeného piana. Uvnitř si promluvil s kostymérkou
a dozvěděl se, že musí sehnat další drobnost - obrázek královny elfů. Pak
vyšel ven, popošel ještě kousek vpravo, ze stolu sebral kameru a došlo mu, že
bude do ní potřebovat impa. Prozkoumal toho, který spal, a požádal krotitele
o zapůjčení. Ten souhlasil, mělo to ale jeden háček. Imp utekl, namazal se
barvou a ukryl se v obraze. Mrakoplaš proto vytáhl bumerang, natřel ho barvou
a hodil po impovi. Když se bumerang vrátil i s impem, Mrakoplaš ho hned zavřel
do kamery. V pravé části studia (ještě kousek vpravo od impů) si pak promluvil
s trollem. Všiml si, že dveře přívěsného vozu jsou zamknuté, a požádal trolla
o klíč. Kupodivu ho ihned získal, odemkl si a vešel dovnitř. Dívku požádal
o účast ve filmu. Ta mu to slíbila, pokud od Mrakoplaše dostane diamant. Po
rozmluvě s režisérem Dibblerem vzadu nad přívěsem studio snů opustil a vrátil
se do města. Na zahradě sebral skoby zbylé po hráčích kriketu a úplně napravo
si promluvil s přivázanou dívkou, která tam svůj nepohyblivý protest přesunula
ze hřbitova. V Magické Akademii u generátoru si promluvil s levým vědcem
a bylo mu jasné, že bude muset uvést počítač HEX opět dochodu a tedy získat
něco mravenců. Zašel proto do jídelny, aby zde naplnil koš jídlem. Pak zašel
do doků a všiml si zde nápisu "NOVINKY". Na hák přivázal závaží, rozhoupal ho
a proboural tak zeď. Vypadlé "novinky" sebral a lodí odjel do Dželibajbí. Aby
se mohl pohybovat po poušti, požádal prodavače o velblouda. Kupodivu ho získal
zadarmo. Vlevo v Dželibajbí po setkání s ženami zašel nejprve do obchodu.
Promluvil si s architektem a ze zdi sundal plánek na sestavení pyramidy. Vlevo
na náměstí se podíval na obrovský kámen teprve pak se na něj zeptal prodavače.
Byl ale pomalý, kámen byl prodán ženám. Pak si promluvil s mužem na létajícím
koberci. dozvěděl se, kde v poušti sídlí mudrc. Kde se ale nachází fontána
mládí, muž zapomněl. Protože se ale muž představil jako odborník na hodiny
a kovové předměty, Mrakoplaš toho využil a nechal si narovnat kriketové skoby.
Použitím skob na plánek z obchodu pak získal časovou pyramidu. Poté pokračoval
dále dozadu a ze země vyndal kůl. Vrátil se zpět k velbloudovi, nasedl na něj
a odjel k pyramidám. Uvnitř v pyramidě sebral lepidlo a ustřihl si trochu
obvazu. Tím obalil dřevěnou ruku od jasnovidky. Po této křivé akci se vydal po
poušti úplně napravo v dřevěnému kolu. Promluvil si s mudrcem, ten mu napsal
scénář filmu, nicméně mu řekl, že mu ho předá, až Mrakoplaš získá odpověď na
otázku "Proč?". Další Mrakoplašova cesta vedla k oáze. Zde vyměnil supům ruku
a získal tak prsten (poklikáním na ruku v inventáři). Na kopci (hill) si
promluvil se čtyřmi kostlivci a ukecal je, aby vystupovali ve filmu. Pak jim
za pomoci nože uvolnil pouta. Za pomoci lodě se vrátil na pláž, kde se slunil
Smrt (vlevo za mořem po mapě). Surfovací prkno namazal lepidlem a vydal se
surfovat použitím prkna na vlnky v moři. Skončil v jeskyni plné kreseb ovcí.
Za pomoci kamery si je natočil a vrátil se na břeh. Jídlo z koše položil
vpravo nahoře nad pláží na mraveniště, mravenci tak nalezli dovnitř. Pak se
vrátil do města ke generátoru. Na HEXe použil koš s mravenci, ale teprve za
pomoci medu mravenci přelezli do stroje. Během rozhovoru se Skazzem zadal
HEXovi otázku "Proč?". Protože by se výsledku hned tak nedočkal, použil na
HEXe časovou pyramidu, aby vše urychlil. Po chvíli získal zajímavou odpověď
"Proto!". Pak zašel za dívkou přivázanou k budce v zahradě. Zasadil do
kompostu kůl z Dželibajbí, dívka si na něj přelezla a Mrakoplaš ji tak mohl
vzít. U mudrce získal výměnou za odpověď na otázku scénář. V Dželibajbí pak
vrátil kůl s dívkou na své původní místo (použitím najamku v zemi). Důsledkem
toho Mrakoplaš získal nejen lízací kámen pro trolly, ale i provaz, který dívka
na místě zapomněla. V Holy Woodu pak zašel nejprve za trpasličí kostymérkou
a vyměnil zde prsten za kostým koně. Vrátnému trollovi předal lízací kámen.
Trolla začal bolet zub. Mrakoplaš ho za pomoci provazu vytrhl a předal dívce
v přívěsu. Díky tomu dívka souhlasila s rolí ve filmu. Scénář, novinku, dívku
i kostlivce pak Mrakoplaš předal režisérovi. Zbývalo už jen jediné - dodat
kostymérce obraz královny elfů. Jak se dozvěděl od kostymérky, pomoci by mohla
čarodějnice. Mrakoplaš se za ní vydal do márnice. Našel u ní Casanundu. Když
mu řekl o ženách v Dželibajbí, Casanunda neváhal a ihned se tam vypravil. Za
odměnu mu čarodějnice řekla o elfech a jejich královně. Jedinou možností, jak
se k ní dostat, je stát se jednorožcem (unicorn). Mrakoplaš proto namazal
houkačku lepidlem a přilepil ji ke kostýmu koně. Pak v univerzitní knihovně
přemluvil opičáka, aby mu asistoval (V inventáři je nutno opičáka použít na
kostým). Nyní už mu nic nebránilo vydat se po mapě přes les za královnou elfů.
Protože pochodující zavazadlo neprojde magickou bariérou, musel si Mrakoplaš
k sobě vzít kostým i kameru. Kostým si ve světě víl oblékl a když přišel ke
královně, ihned ji vyfotil. Film pak předal v Holy Woodu maskérce. Po
rozhovoru s režisérem mohlo natáčení konečně začít. Během něho ale vyvstala
nutnost najít dubléra. Mrakoplaš proto zašel do Stínova v Ankh-Morporku
a zaklepal na malé dveře ve stěně naproti jasnovidce. Když ukázal potvrzení
o smrti (kliknul jím na dveře), byl vpuštěn dovnitř. Po rozhovoru se mrtvými
otevřel skříň. Promluvil si s kostrou, která byla uvnitř a ukázal jí snímky
kreseb z jeskyně. Dublér byl získán a film mohl být dokončen. Promítání však
skončilo fiaskem. Je na Mrakoplašovi, aby vše napravil. Vyndal z promítačky
cívku filmu, nasadil ji do stříhacího zařízení a pomocí filmu s královnou elfů
vytvořil film nový. Ten už měl větší úspěch. Smrť se stal filmovou hvězdou
a Mrako plaš musel zaujmout jeho místo.
AKT 3
Ale neměl to jednoduché. Pod rohožkou přede dveřmi Smrťova domu našel klíč.
Vešel dovnitř a v kuchyni si promluvil se sluhou Albertem. Dozvěděl se, že
musí dokázat, že se na Smrťovu práci hodí - musí umět osedlat koně, mluvit
ledovým hlasem, používat kosu a mít oblečenu černou róbu. V kuchyni si všiml
zvonku za Albertem, sebral visící špinavý hadr a otevřel dvířka kamen. Džbánek
s cukrem se nesnažil vzít, protože věděl, že by mu ho Albert nedal. Mrakoplaš
vyšel na chodbu, ze stojanu na deštníky vzal kosu a šel ji ukázat Albertovi.
Ten mu ale řekl, že ji musí umět používat a důkazem toho bude, poseče-li lán
obilí venku. Nahoře si všiml golfových holí a zašel do dětského pokoje.
Z postele sebral zajíce a ze stolku u zdi klubko. Uvnitř zajíce našel pyžamo.
Vpravo od dětského pokoje objevil Smrťovu pracovnu - ze stolu sebral inkoust
a prozkoumal složku (ledger). Pak zatahal za provaz a rychle místnost opustil.
Protože Albert pospíchal do pracovny, sebral ze stolu v kuchyni džbánek
s cukrem, zašel do stáje a dal cukr hřebci. Pak namazal sedlo lepidlem a dal
ho na koně. Po nasednutí se lehce na koni udržel. První ze čtyř zkoušek byla
splněna. Ve stáji ještě Mrakoplaš nezapomněl vzít lano a přivázat ho
k bumerangu. Když ho hodil na komín Smrťova domu, mohl pak lehce vylézt po
provazu nahoru. Když promluvil do komína, zněl jeho hlas skutečně jako Smrťův.
Druhý úkol byl tedy splněn (pokud byla v kuchyni skutečně otevřena kamna).
Kolem stáje pak prošel do zahrady. Sebral gnómovi rybářský prut a promluvil si
s holčičkou o vozíku, který předtím důkladně prozkoumal. Dozvěděl se, že ho
získá výměnou za svoji vlastní autobiografii. V zahradě si všiml rovněž
včelínů. Zapálil špinavý hadr, nasadil si na hlavu pyžamo a pomocí hadru se
zbavil včel. Podobně jako dole si do džbánku nabral med a z úlu rovněž vytáhl
trochu vosku. Ten použil na klubko a získal tak černou svíčku. Pak se vrátil
do domu a na chodbě strhnul jeden ze závěsů. Ukázal ho v kuchyni Albertovi,
ten však nebyl spokojen s barvou. Naproti kuchyni pak Mrakoplaš objevil
knihovnu. Našel svou autobiografii a vzal si ji k sobě. Před dveřmi vpravo
vzadu zapálil svíčku, odemkl dveře klíčem zpod rohožky a vešel dovnitř. Tam
vyndal svíčku (použitím na "Alcove") a přístěnek prozkoumal. Ze stěny vyndal
destičku (tablet) a vrátil se zpět do zahrady. Tam nejprve nalil inkoust do
jezírka u gnómů a v černé vodě vymáchal závěs. Holčičce nejprve dal svou
autobiografii a pak i destičku z přístěnku. Vozík tak byl jeho. Pomocí kosy
z něj Mrakoplaš vyrobil sekačku. Nyní již mohl posekat obilí vpravo dole.
Ihned o tom šel říct Albertovi do kuchyně a když mu ukázal černou róbu, byl
s plněním úkolů hotov. Jenže Albert si vymyslel ještě jeden úkol - přinést
stovku duší. Naštěstí to už nebylo složité. Stačilo džbánek s medem zavěsit na
rybářský prut, ponořit ho do teček v jezírku vpravo od houpačky (Dots)
a zanést úlovek Albertovi. Na Mrakoplaše již čeká první případ, dostává hodiny
života samotného Smrtě, jehož dny se zdají být sečteny.
AKT 4
Mrakoplaš nejprve prozkoumal novou lokaci Bonestock. Našel korkovou zátku
povalující se u zbytků klobouku. Pak si promluvil se Smrťovou lebkou a odjel
do Dželibajbí. Tam nejprve ukázal muži na létajícím koberci přesýpací hodiny
a dozvěděl se, že je musí doplnit životem u fontány života. Její lokaci však
fakír zapomněl. Když se Mrakoplaš ještě chvíli potuloval po městě, přijel do
Dželibejbí jakýsi cestovatel a zaparkoval si velblouda vedle Mrakoplašovy
herky. Mrakoplaš se tam vydal a z cestovatelova velblouda sundal čutoru
s vodou. Namísto čutory vložil do brašny ruku mumie, po které jdou jeho
průvodci supi, dozvěděl se tak o tom, kde se nachází životodárná fontána.
Vodou z fontány naplnil čutoru, pak fontánu ucpal korkem a písek ze dna
fontány nasypal do přesýpacích hodin. A pak už jen zjistil, že poslední dva
akty prospal.
EPILOG
Opičí knihovník je držen v zajetí královnou Elfů na věži Ankh-Morporské
Magické Univerzity, pikantní to situace. Rincewind si promluvil s Windlem
a Dibblerem a od Dibblera si koupil ovčí močové měchýře, které naplnil živou
vodou. Prozkoumal černého havrana poletujícího u paty věže a koště a promluvil
si o něm a o koštěti s čarodějnicí. Když se čarodějnice přenesla do havrana,
vzal Mrakoplaš její koště, nasedl na něj a hurá - vystartoval směrem ke konci
hry.
KONEC.