Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Text poslal : Ing.Tomáš Vohnout
Pokud se budete hackování dostatečně věnovat, dovolí vám tato schopnost projít
některá místa hry, která byste jinak museli řešit bojem, popřípadě tichým
a opatrným průnikem. Právě proto vám tato část strategie osvětlí výhody
používání počítačů (které v reálu asi znáte dobře) a hackování do
bezpečnostních terminálů a počítačových vstupů.
1) Výhody hackování
Vyhledávání hesel do bezpečnostních terminálů a počítačových vstupů může být
velice náročné a nebezpečné, obzvlášť pokud se snažíte zůstat nespatřen. Právě
zde spočívá zásadní výhoda hackera - může bezbolestně vstoupit do daného
systému bez potřeby hesla a získát přistup k bezpečnostní síti, popřípadě
e-mailu (ve kterém se mohou skrývat vitální informace) a dalším možnostem.
Navíc se jako hacker můžete bavit odpojováním bezpečnostních kamer, otevíráním
důležitých dveří a dokonce i ochromováním samočinných bojových věží. Díky tomu
ušetříte spoustu lockpicků (paklíčů) a multitoolů (slouží k obcházení
některých elektronických systémů). Pokud se budete chtít vyhnout skutečně
těžkým bojům, získate tedy uložením skill pointů do computer skillu schopnost
vyhnout se vlastnímu prozrazení, bojovým věžím a také tím zcela umenšíte čas,
který byste jinak věnovali hledání loginů a hesel. Hacker také může
infiltrovat bankovní systémy (ATM) a vybírat z nich kredity! Pokud budete mít
hackovací schopnosti dostatečné, nebude vám činit potíže vybrat jakýkoliv
bankovní automat (většinou je naleznete v metrech, hotelech atd.) a získat tak
dostatečné prostředky na nákup dalšího vybavení.
2) Implantáty hackera
I když se hraní postavy s vyvinutými hackovacími schopnostmi poměrně dost
podobá hraní za hráče, jehož hlavním cílem je zůstat nespatřen, nabízíme vám
několik implantátů, které byste jako hacker rozhodně neměli opomenout.
a) Speed Enhancement (Zvýšení rychlosti)
Samozřejmě, že pokud budete namísto rychlosti upřednostňovat pomalý pohyb
(s klávesou LSHIFT), zvýší to vaši šanci, že nebudete detekováni. Na druhou
stranu zvýšení rychlosti vám umožní pohybovat se velice rychle ve chvílích,
kdy se láme chleba - zejména když se snažíte dostat k bezpečnostním poutačům,
popřípadě proklouznout za zády nepřítele. Občas ho také oceníte, pokud si na
vás vyšlápne některá z věží, které jste opomněli zaregistrovat. V neposlední
řadě platí i staré pravidlo, že občas je lepší vzít dráhu než se snažit
bojovat a prostě nepřátelům utéct a chytře se schovat. To vám poskytne
dostatek času na ošetření vlastních ran (třeba za pomoci regeneračního
implantátu) a návrat do akce.
b) Environmental Resistance (Odolnost vůči okolním prostředím)
Občas se stane, že jste nuceni řešit takové situace, které vás postaví před
nutnost vstoupit do prostředí, která jsou zamořena ať už toxicky nebo
radiačně. Environmental resistance vám umožní omezit tato nebezpečí na minimum
a navíc vás nebude stát ani příliš mnoho skill pointů.
c) Power Recirculator (Energetický recyklátor)
Pokud řešíte hru převážně pomocí hackování, tak je velice pravděpodobné, že
příliš času nestrávíte prozkoumáváním těch nejposlednějších zákoutí kvůli
bioelektrickým bateriím a opravářským robotům. Právě proto je velice důležité,
abyste byli schopni svou energii využívat co nejlépe. Energetický recyklátor
umožní vašim systémům běžet mnohem efektivněji, čímž zachrání mnoho energie,
kterou byste jinak museli obtížně shánět.
d) EMP Shield (Elektromagnetický štít)
Stejně jako Energetický recyklátor i EMP štít vám pomůže ochránit zásoby
bioelektrické energie, i když trochu jiným způsobem. Elektromagnetické
štítování vás chrání proti EMP útokům (například těm, které mají ti sviňáci
pavoučí roboti).
e) Combat Strength (Zvýšená síla)
Pokud se jako hacker specializujete na zbraně pro boj na blízko, jistě oceníte
implantát Combat strenght. Potichu se dostaňte za nepřítele a majzněte ho
páčidlem, podřežte nožem, popřípadě omračte obuškem!
f) Bojové věže
Pokud se stanete zkušeným hackerem, budete mít jen velice málo potíží
s infiltrováním bezpečnostních terminálů. Tím pádem vám - na třetí úrovni
Computer skillu - bude umožněno programovat bezpečnostní bojové věže tak, aby
útočily na vaše nepřátele. Ano, přesně tak - zcela nejvýhodnější metodou
eliminace nepřátel se poté stává průvodcovské provázení nepřátelských
turistů-vojáků po územích, ve kterých fungují vaše předprogramované věže!
Ušetříte tak svůj vlastní život, munici a další výbavu.
3) Arzenál hackera
I když, jak už bylo jednou řečeno, potřeby hackera a "tichého" hráče, který
zakládá svou hru na faktu, že zůstává nespatřen, se poměrné kryjí, dá se
očekávat, že hacker bude lépe vycvičen v některých bojových disciplínách. To
proto, že hacker může lehce ušetřit na schopnostech Lockpicking (Otevírání
zámků) a Electronics. Nicméně poradit, který bojový skill upřednostnit, je
velmi obtížné. V podstatě jde pouze o to, na jaký způsob hry a zejména
likvidace nepřátel se chcete specializovat. Nám se osobně vyplatilo spolehnout
se na Pistol skill, a to proto že s lidskými cíli se budete potýkat velice
často a 10mm munice do vaší bouchačky je poměrně dostatek. Navíc pistole
nezabírá v inventáři příliš mnoho místa. Na druhou stranu pokud budete mít
pocit, že jste rozený "robotobijec", upřednostněte vlastnost Heavy weapons
a noste s sebou raketový samonaváděcí 6EP gun. Prostě a jednoduše - po
prostudování specifikací zbraní si vyberte sami.
Proklouznout okolo nepřátel bez toho, aby si vás všimli, je velice obtížné. Ba
co víc, na vyšší úrovni obtížnosti se z tohoto úkolu stává občas doslova
logický rébus. Na druhou stranu vám to umožní vyzkoušet unikátní postupy,
které by vám jinak zůstaly neznámy. Dále se proto dočtete, jakých výhod
dosáhnete, pokud zůstanete nespatřen, a také jak si šanci na úspěšný tichý
průnik zvýšíte pomocí správně použitých implantátů, výbavy a výzbroje.
4) Jak je důležité býti tichý
Nepřátelské jednotky, které potkáte v Deus Ex, jsou často velice silné a téměř
vždy - na poměry počítačových her - velmi inteligentní. Udělejte rámus,
nepřátelský voják stiskne alarm a za chvíli máte na krku celou základnu.
Neházejte bezdůvodně hojně roztroušené krabice, nerozbíjejte z legrace okna
a nedej bože, abyste zírali do bezpečnostních kamer. Nutnost je zde jen jedna
- krčte se, kde můžete, využívejte krabic a dalších překážek k tomu, abyste se
vyhnuli pozornosti nepřátel. Pokud jste zpozorováni ať už kamerou či stráží,
máte několik cenných chvil na vyklizení pole, rozuměj útěk. Stráže se zastaví
a pohlédnou pečlivě vaším směrem, popřípadě směrem, odkud zaslechli hluk,
kamery začnou vrnět pre-alarm sekvenci a roboti se zastaví, aby vás mohli
scanovat. Pokud se vám v této krátké, ale cenné chvilce podaří vrátit do
úkrytu, zůstanete s největší pravděpodobností nezpozorován. Během tréninku vám
byla zdůrazněna možnost použití různých předmětů (květináče, krabice, koše
apod.) k odlákání nepřátel. Odhoďte takový předmět opačným vektorem, než je
směr vašeho dalšího postupu, a rychle proběhněte okolo droida, který trapně
scanuje květináč s fialkami.
5) Implantáty neviditelného umělce
Je důležité používat implantáty k vylepšení svých vlastností potřebných
k danému způsobu hry (v tomto případě hře "na tichého"), ale nikde není
řečeno, že by vám nemohly pomoci i k vyrovnání slabých stránek vašeho
charakteru. Níže najdete některá doporučení ohledně obou zmiňovaných možností
využití nanoimplantátů.
a) Microfibral Muscle (Mikrovláknový sval)
Tento implantát zvyšuje sílu vašich paží, čímž vám umožňuje zvedat větší
krabice, bedny a další předměty, což může být pro "tichého" hráče velmi
zajímavá nabídka. Můžete pohybovat většími bednami tak, abyste za sebou
zahraditi cestu, popřípadě si připravit cestu posunováním těžkých předmětů
skrz nebezpečná území. Příklad: vezměte nějakou objemnou, těžkou krabici, se
kterou byste bez implantátu ani nehnuli, a postavte ji před "boudu" military
droida, popřípadě před bezpečnostní kameru, a v klidu projděte.
b) Run Silent (Tichý běh)
Použití a účinky Tichého běhu jsou zcela zřejmé. Zejména proto, že krčení
a především skrčená "chůze přísunem" může být někdy docela opruz, vyplatí se
použít implantát Run Silent. Jeho alternativa Speed enhancement (Zvýšení
rychlosti) je pro tichého hráče také velmi zajímavou možností. Schopnost
skutečně rychle běhat a daleko skákat se hodí vždycky - ať už se chcete někam
rychle dostat nebo (pokud možno ještě rychleji) utéct.
c) Radar Transparency (Radarová neviditelnost)
Tento implantát je zcela absolutní nutností pro každého, kdo hraje "tichou"
hru. I přesto, že konzumuje neuvěřitelné množství bioelektrické energie,
dokáže vás v pravou chvíli podržet. Použitím modulu Radar Transparenty se, jak
už asi správně předpokládáte, stanete neviditelným pro všechny bezpečnostní
kamery a útočné droidy. Alternativou tohoto implantátu je Cloak
(Neviditelnost), která funguje na všechny nepřátele organického charakteru.
Vhodnější nám přesto připadá Radar Transparenty, protože 1) strážím se
většinou lze lépe vyhnout a i tak nemá masové nasazení Cloaku díky obrovskému
odběru energie smysl, 2) roboti způsobují bleskové mnohem větší zranění
a většinou jsou nasazováni na místech, kterým se nemůžete vyhnout.
d) Aqualung (Podvodní dýchání)
Použití podvodního dýchání vám občas umožní najít kvalitní vodní úkryt. Stačí
skočit do vody a počkat, až stráž přejde. Na některých místech ve hře si
budete moci vodní cestou výrazně zkrátit jak vzdálenost k cíli, tak i spotřebu
medikitů.
e) Regeneration (Regenerace)
Zcela jistě jeden z nejužitečnějších modulů je Regenerace, která jednoduše
řečeno přeměňuje bioelektrickou energii ve zdraví. Skutečný princip fungování
tohoto implantátu jistě objevíte sami (přeměňování bioelektřiny na proud
bílkovin a proteinů), ale buďte si jisti, že této možnosti jistě rádi využijí
jak hráči-heckeři, tak i tišší hráči a hráči-kosiči.
f) Spy Drone (Špionážní droid)
Zcela unikátním implantátem je Špionážní droid, který umožní vytvořit malé
létající a dobře ovladatelné tělísko, kterým může v pohodě prozkoumávat okolí.
Droida můžete velmi dobře využít jak k průzkumu terénu před sebou, tak
i k napadání zejména mechanických nepřátel. Poté, co s ním přerušíte spojení,
totiž vybouchne a způsobí všem okolo jak elektromagnetické, tak i běžné
destruktivní zranění, jehož míra je závislá od úrovně, na kterou máte tento
implantát vylepšen. Nejhorší vlastností této věcičky je tedy nadobyčejný hlad
po bioelektrické energii.
g) Vision Enhancement (Rozšířené vidění)
Alternativa Rozšířeného vidění, Zaměřování (o tom později), není příliš
použitelná pro tichého hráče, neboť ten nepotřebuje bojové informace o svém
cíli, ale naopak jeho záměrem je se mu vyhnout. Vision Enhancement nejen díky
své schopnosti vidět skrz zdi je proto daleko lepší variantou.
6) Arzenál tichošlápka
Pokud se budete snažit zůstat nezpozorován, je velice pravděpodobné, že vás
těžká výzbroj nebude tolik vzrušovat, ale je dobré vědět, že zcela jistě
přijde chvíle, ve které bude třeba tasit zbraň. I když i tak by to asi měla
být taková zbraň, abyste zůstal nezpozorován. Právě pro vás jsme připravili
zajímavou nabídku.
a) Pepper Spray (Nervový plyn)
Ruční nervový plyn může velice snadno ochromit jakýkoliv lidský cít,
ponechávaje vám tak cennou možnost dodělat jej jakoukoliv méně nákladnou
cestou (ponejvíce omráčením obuškem nebo šperhákem), až na to, že je třeba
velmi korektního použití. Velmi často se totiž může stát, že vám cíl uteče
takříkajíc od spreje. Také je nutné vysprejovat svůj cíl poměrně hojně, aby
váš pokus měl naději na úspěch. Nejlepší strategie je ta nejjednodušší :
připlazte se za vašeho nepřítele a sprejujte ho tak dlouho, dokud nestrne,
jako kdyby právě dostávat klystýr. Posléze bezvládné tělo odkliďte do bezpečí,
aby jej nenašli další stráže.
b) Riot Prod (Zklidňovací hůl)
Tahle hůlka po dotyku nepřítele přesune do jeho těla nemalé množství
elektřiny, čímž ho dokonale znehybní (a znemožní). Ovšem pozor, někteří
nepřátelé vydrželi až tři rány touto "bleskovou" holí, a tak nezapomeňte mít
Riot Prod stále nabitý. Tím pádem se snadno může stát, že váš cíl před
znehybněním několikrát vystřelí. Střely mohou poté velice snadno přilákat
další stráže, a proto se za každou cenu snažte zůstat až do poslední chvíle
před použitím nespatřen.
c) Sniper Rifle (Odstřelovačka)
Odstřelovačka je samozřejmě jednou z nejoblíbenějších zbraní fanouška tichého
pohybu. Pokud se vám váš cíl podaří trefit do hlavy, je rána skoro vždy
smrtelná. Nicméně na druhou stranu je třeba říct, že bez toho, abyste
investovali skill pointy do rifle skillu nebo kredity do modulů na vylepšení
přesnosti zbraně, netrefíte do hlavy ani slona. Ať tak či onak na dlouhou
vzdálenost je sniper rifle fantastická zbraň. Pokud se vám první rána
nepovede, je velice pravděpodobné, že se vám ještě podaří ukrýt a po chvíli
znova překvapit s další, tentokrát třeba již přesnější střelou. Krom modulů na
zvýšení přesnosti doporučujeme samozřejmě i tlumič, který ještě zvýší vaši
šanci na další nepozorovanou ránu.
d) Minicrossbow (Minikuš)
Minicrossbow je suprová věcička, se kterou užijete spoustu legrace. Pro
tichého hráče znamená možnost odstranit z dohledu stráže a to navíc ještě
zcela humánní, čistou a nekrvavou cestou. Nabijte minikuš uspávacími šipkami
a vypravte se na lov. Uspávací šipky bohužel nemají okamžitý efekt, a tak je
občas třeba chvíli počkat. Nicméně nejen proto je důležité, aby vaše první
rána mířila přesně. Vzdálenost mezi vámi a vaším cílem není v tomto případě
díky omezenému dostřelu minikuše tak razantní jako u odstřelovačky, a tak
šipka letící okolo hlavy teroristu takřka vždy upozorní, že není něco
v pořádku, a jako na potvoru pravděpodobně ve vašem směru. Zapnutý alarm není
nic, co byste chtěli poslouchat před spaním, a tak není od věci posílit
přesnost kuše investicí několika skill pointů do Pistol skillu nebo zakoupit
pár modulů na zlepšení přesnosti. Ve chvíli, kdy se zasažený cíl odvrátí od
vás (nebude se vás pokoušet najít) a bude se snažit utéct do bezpečí, víte, že
uspávadlo zabralo a chlapík bude během pár sekund v limbu.
e) Stealth Pistol (Tichá pistole)
I když běžná 10mm pistole dokáže způsobit o dost větší zranění než Steatth
pistole, je vhodné používat právě ji, a to zejména k dodělávání elektřinou či
nervovým plynem předem "ošetřených" vojáků. Protože je Tichá pistole opravdu
supertichá, je zajímavou metodou boje i namontování Zaměřovače (Scope)
a tichého odstřelování hlaviček nepřátel. Stealth pistol má také větší kadenci
a velikost zásobníku než běžná pistole.
7) Další výbavička
Zůstat nezpozorován většinou také značí vnikat do zavřených dveří
a zajištěných bezpečnostních systémů bez hledání klíče či potřebného
bezpečnostního kódu. Tichý hráč by se proto měl zaměřit na vlastnost
Electronics a Lockpicking (Otevírání zámků), aby co nejvíce zefektivnil
používání Paklíčů (Lockpick) a Multitoolů. Pokaždé když si jednu z výše
uvedených vlastností vylepšíte, dojde k dramatickému zvýšení efektivity vaší
práce, a tak dveře, na které bylo předtím třeba použít klíčů čtyř, nyní snadno
otevřete pouze dvěma. Otevírání zamčených, popřípadě bezpečnostních dveří
tímto způsobem je velice rychlou metodou procházení hry, ovšem pouze za
předpokladu, že jsou obě vitální vlastnosti tichého hráče napumpovány, co to
v danou chvíli jde. Další skill pointy doporučujeme použít na jednu ze
zbraňových oblastí, jako je například pistol skill (pistole, tichá pistole,
minikuše), weapons: low-tech (nože, pendreky, nervové plyny), popřípadě
weapons : rifle (odstřelovací pušky).
Pokud se cítíte silní v kramflecích a máte už pěkných pár 3D akčňáren za
sebou, můžete se pokusit hrát jako hráč-čistič. Co je k tomu potřeba?
Prakticky nic, jen je vaším zásadním úkolem vrážet co nejvíc skill pointů do
zbraňových schopností a snažit se najít/nakoupit tolik munice, vylepšovacích
modulů a zbraní, kolik je možné. Nicméně pamatujte na jednu důležitou věc
- prostor vašeho inventáře je omezený, a tak je velice důležité vybírat ty
správné schopnosti, které pak budete realizovat za pomoci vašich zbraní.
8) Výběr správných bojových schopností
Někteří hráči upřednostňují cvičení svého charakteru v co nejširším spektru
bojových schopností. Jiní raději volí jednu nebo dvě, ovšem vycvičené na
maximální míru. I když konečný výběr samozřejmě závisí pouze na vás, je třeba
říct, že se nám lépe osvědčil trénink ve dvou (maximálně třech) bojových
schopnostech. Důvod je velice jednoduchý a byl tu již řečen : pokud si pečlivě
prohlédnete svůj inventář, zjistíte, že vám umožní nosit maximálně jednu
skutečně těžkou zbraň, jako je GEP gun, plamenomet nebo experimentální
plasmovou pušku, s drobtem štěstí ještě dvě středně těžké zbraně a nezbytnou
pistoli.
a) Weapons : rifle skill
(nabízí velice zajímavou volbu, neboť ve hře je k dispozici mnoho efektivních
zbraní náležejících k této schopnosti. Zlepšování weapons: rifle skillu
zvyšuje přesnost zbraně a zranění s ní způsobené, naopak snižuje čas nutný
k nabíjení, a to u zbraní jako je odstřelovačka, útočná puška, shotgun
a útočný shotgun. Munice pro útočnou pušku a shotgun najdete ve hře mraky.
Vyberte si svou oblíbenou zbraň (doporučujeme assault rifle) z této nabídky,
a jakmile to bude možné, začněte ji vylepšovat moduly na zlepšení přesnosti,
zpětného rázu a času potřebného k nabití.
b) Weapons: pistol skill
znamená kvalitní druhou volbu, protože pistole obecně zabírají jen velmi málo
prostoru v inventáři a všude je k nim dostatek munice. Minikuš, která také
patři do této kategorie, není až tak silná a je pravděpodobné, že v pozdějších
fázích hry se k jejímu použíti budete vracet stále řidčeji, ale krom
uspávacích šipek má i šipky zápalné, které mohou dobře posloužit k osvětlování
temných míst. Tímto způsobem také lze ušetřit něco bioelektřiny, kterou byste
jinak vydali za zapnuté světlo.
c) Weapons: heavy skill
je samozřejmě tím, co nás všechny bere nejvíc. Pokud chcete hrát Deus Ex
(a pokud jste dočetli až sem, tak je to velice pravděpodobné) systémem
"přijdu-uklidím-odejdu", pak byste si těžké zbraně rozhodně neměli nechat
uniknout. GEP gun je dobrou volbou na "gumování" bezpečnostních, popřípadě
rovnou válečných droidů, ale můžete s ní čistit i všudypřítomné kamery
a nezklame, ani když si na vás vyšlápne nadupaný biomechanický voják skupiny
MJ12. Pokud ale chcete těžké zbraně používat s jistou dávkou radosti, musíte
ZCELA vylepšit Weapons: heavy skill hned, jak to bude možné, a na jeho
zdokonalování i později pokračovat. Zlepšením dosáhnete větší rychlosti
nabíjení, která je zejména u GEP gunu zpočátku dost děsivá, a také se budete
rychleji pohybovat. Obzvlášť tuto výhodu oceníte, neboť zpočátku se s těžkou
zbraní pohybujete jak invalidní hlemýžď, což z vás dělá velice snadný cíl
nepřátelských protiútoků.
9) Čím vylepšit čističe
Pokud chcete svět Deus Ex ovládat hrubou silou, bude správné nezapomenout
naládovat do svého charakteru tolik vhodných nanoimplantátů, kolik je jen
možné. Na dalších řádcích najdete naše rady, jak to udělat.
a) Combat Strength (Zvýšená síla)
Zvýšená síla zlepšuje mocnost vašich ručních zbraní na blízko, což je
maximálně vhodné pro vojáka, který si rád schová munici na náročnější bitvy.
b) Speed Enhancement (Zvýšení rychlosti)
Pokud budete chtít uniknout nebezpečným bitkám, třeba protože se boj nevyvíjí
zcela podle vašich představ, Speed Enhancement vás rozhodně nezklame. Krom
toho, že se budete pohybovat rychleji, také dále doskočíte a pády z výšky vám
způsobí menší zranění.
c) Ballistic Protection (Balistická ochrana)
Většina stráží a vojáků používá střelné zbraně, jako jsou útočné pušky nebo
shotguny. Zapnutím balistické ochrany získáte extra chránění proti tomuto typu
nebezpečí. Je vhodné ji používat, pokud nemáte dostatek medikitů, ale přebývá
vám bioelektřina. I když většinou si ji zapnete reflexivně, jakmile vám pár
vojáků začne strojit pohřeb.
d) Regeneration (Regenerace)
Zdraví bude pro vás - jako pro vojáka/čističe - hlavním zájmem, který bude
třeba stále řešit. Regenerace se proto stane vaším velmi dobrým přítelem.
Doporučujeme ihned upgradeovat na vyšší úroveň. Snížíte odběr bioelektřiny
a léčba bude takřka "bezplatná". Agresivní obranný systém poskytuje zvýšenou
ochranu proti opravdu silným zbraním, jako jsou nepřátelské GEP geny nebo
rakety bojových droidů. Funguje tak, že všechny na vás mířící rakety odpálí
ještě před dotykem cíle - tedy vás. Na počtu vylepšení tohoto implantátu
závisí vzdálenost, ve která střela vybuchne od cíle, a tedy i zranění, které
mu tlaková vlna způsobí.
e) Aggressive Defense System (Agresivní obranný systém)
Zaměřování poskytuje extra informace o vašem cíli, a to včetně případných rad
o jeho slabých místech. Osobně nemáme pocit, že je v boji příliš využitelné,
jeho použití je spíše občasné, ale pro vojáka je to lepší než alternativa
Zaměřování, Rozšířené vidění.
f) Targeting (Zaměřování)
V případě, že budete hrát za čističe, je pravděpodobné, že nebudete mít příliš
mnoho času na hrátky se zbraněmi nablízko. Nicméně i tak byste jejich výhody
neměli přehlížet. Zejména ve chvílích, kdy se vám nebude dostávat munice,
oceníte jejich výhody. Z našeho pohledu se nejlépe osvědčil Riot Prod, který
je opravdu extra efektivní. Ostatní zbraně, jako meče, nože či obušky,
většinou potřebují, abyste při boji používali implantát Combat strenght, jinak
je jejich efekt o poznání slabší.
10) Arzenál čističe
Pistolová třída zbraní se velice osvědčila, a to zejména proto, že nezabírá
místo v inventáři a všude je k ní spousta munice. Nicméně pokud se nechcete
mocností těchto zbraní zklamat, zásadně střílejte nepřátelské vojáky do hlavy.
Na jednu či maximálně dvě rány z pistole tak padne takřka každý. To ovšem
předpokládá, že svou pistoli vylepšíte v přesnosti a sebe v používání těchto
zbraní. Do pistolové třídy patři i minikuš, jejíž uspávací šipky jsou fajn,
pokud se máte po výstřelu kam uklidit před rozzuřeným nepřítelem.
Středně těžké zbraně, jako je útočná puška nebo útočný shotgun, jsou denním
chlebem čističe. Tyto zbraně zabírají výrazně méně místa než těžké zbraně
(samozřejmě ale že několikrát více než pistole) a mohou způsobit velmi solidní
zranění. Konkrétně útočná puška je zcela geniální, neboť umožňuje používat dva
typy munice: běžnou 7.65. protipěchotní a 20mm granáty, kterými si můžete
v klidu dovolit poškádlit i tuhé MJ12 Commando, slabší droidy nebo nepříjemné
supertajné (M.I.B) fízly. Velmi efektivní můžete být i s útočným shotgunem,
jehož SABOT náboje a na shotgun hrůzyplná kadence jsou smrtící proti lehčím
mechanizovaným cílům , popřípadě odstřelovačkou, která ovšem bezpodmínečně
potřebuje vylepšit několika moduly na zlepšení přesnosti. Jinak může být práce
s odstřelovací puškou nepěkná sázka do předem prohrané loterie.
Ty nejtěžší zbraně také zabírají suveréně nejvíc místa ve vašem inventáři.
Nemyslete si proto, že budete nosit více než jednu těžkou zbraň. Plamenomet,
GEP gun, plasmová puška nebo bazooka spotřebují tolik místa, že vás donutí
vyházet potřebné předměty jako granáty, hazmat skafandry (chrání proti
toxikaci a radioaktivnímu ozářeni nebo brnění). Rozhodování je náročné,
poněvadž těžké zbraně dokážou většinu organických protivníků rozcupovat jednou
ranou a i ty nejtužší roboti po dvou ranách kapitulují a vypraví se k Velkému
Karlovi (Čapkovi).
Začněme s bazookou, které se ve hře říká antitank weapon neboli LAW. Kdykoliv
se vám dostane tahle věcička do pařátů, vyprázděte si inventář, aby se vám tam
vešla, a běžte najít místo, odkud ji můžete odpálit na nějaký atraktivní cíl,
jako je MJ12 Commando, military droid nebo alespoň bojová věž či kamera. Ptáte
se proč? LAW obsahuje pouze jednu ránu a pak je již dále nepoužitelná - po
chvíli se vrátíte ke svým nedávno opuštěným věcem a samozřejmě dáte vše do
původního stavu (krom onoho droida).
GEP gun je jednoznačně nejlepší víceúčelovou těžkou zbraní, kterou máte
možnost ve hře nalézt. Naváděné rakety tohohle mazlíčka mohou stejně dobře
rozehnat skupiny stráží jako demontovat bojové roboty a MJ12 Commanda. Jednou
ranou sundáte kameru či kulometnou věž, dvě rány porazí i ty otrlejší roboty.
Proto vám doporučujeme sebrat GEP gun hned, jak to půjde (nejlépe hned v první
misi!). Zároveň, pokud máte s nějakými dveřmi problém, je pravděpodobné, že je
vyřeší GEP gun (krom dveří označených INF, ke kterým musíte najít korektní
klíč či kód, protože se nedají rozbít).
Plamenomet a plasmová puška jsou skvělé proti organickým cílům, ale jejich
munice nenajdete ve hře mnoho. Tím by se snadno mohlo stát, že většinu hry
strávíte hledáním pytlíčku s napalmem a polovina inventáře zůstane nepotřebným
a nefunkčním krámem. Pokud přece jen budete chtít volit jednu z těchto zbraní,
volte raději plamenomet, který je užitečný ve chvílích, kdy jste obklíčeni
vojáky. Jeden štastný střik napalmu vnese nepohodu i mezi partu opravdových
kamarádů.
Naučit se demolition skill znamená lépe, přesněji a rychleji používat granáty,
odstraňovat nálože iniciované v blízkostí cíle a další drobnůstky. Granáty
v Deus Ex neradno podceňovat, ba naopak je maximálně vhodné ušetřit si tři až
čtyři sloty v inventáři na kolekci těch nejužitečnějších. LAM granáty lze
výhodně používat k otevírání zamčených dveří a nebo je připevnit na zeď
a nalákat k nim nepřátele. LAM jsou extra parádní věcička a není na škodu mít
u sebe dvě až tři a během celé hry jejich počet doplňovat. Plynové granáty
použijete k ochromení nepřátel. Stráže naběhnuvší si do mraku nervového plynu
nejsou schopny obrany, a tak je můžete oddělat s použitím co nejméně munice.
EMP granáty mohou vyřadit mechanické nepřátele a fungují obzvlášť dobře proti
menším droidům. Dále je můžete používat k omezení působnosti laserových polí,
které spouštějí alarm. Scramble granáty jsou účinné pouze proti mechanickým
nepřátelům. Vibrace, které vysílají, mohou poškodit systémy droidů a donutit
je tak, aby útočili proti sobě. Přesněji odříznou informace, které bot dostává
z řídícího centra, a ten pak začne útočit na to první, co vidí (právě proto,
že nemá ověření cíle od vyšších systémů). Tyto granáty si schovejte na
situace, ve kterých vám bude zatápět více droidů, než by bylo zdrávo.
KONEC.