Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Musím říct, že tento kousek mě příjemně překvapil. Najdeme spoustu vylepšení,
kterých si během hry jistě všimnete, již ve druhé misi oceníte výborný nápad
se ZOO, kde pobíhají pštrosi, lvi, poletují barevní ptáčci, atd. Němci už
umějí i lézt po žebříku :-), což je také velké plus. Samozřejmě i výbava členů
vašeho komanda doznala význačných změn. To je sice prima, ale trochu mě
překvapilo, že jednotlivé horké klávesy (např. G pro zbraň) již neplatí.
Postupně se je ale naučíte a zjistíte, že takto je to za současného stavu
výzbroje mnohem lepší. Nejprve si popíšeme výbavu jednotlivých členů komanda.
Jak uvidíte, je dosti rozsáhlá, proto by neškodilo zahrát si Tutorial. Můžete
zkusit tréninkové mise, ale stačí si prohlédnout informační záběry. Pokud jste
úplní začátečníci, prohlédněte si i ten úplně první, kdo hrál Commandos:
Behind Enemy Lines, je to pro něj ztráta mnoha minut. Tím jsme se dostali
i k obtížnosti. Abych řekl pravdu, kdo první díl nehrál, bude mít dosti
potíže, alespoň ze začátku. Takže si Behind Enemy Lines zahrajte, nebo přeji
pevné nervy. Ale zase tak hrozné to není. Zvláště, když si dáte obtížnost
Easy. Pro tu je také psán následující návod. Hard už je opravdu něco, jsou tam
vojáci navíc. Pokud si chcete užít dostatek zábavy, hrajte nejprve na Easy
a potom na Hard.
A. VYBAVENÍ
1) Všichni
Kámen (Y) - Kámen může na chvíli odlákat zvědavé zraky Němců, či je dokonce
přivolat k vám.
Cigarety (V) - Voják, který uvidí cigarety, si je sebere a zapálí si.
Pistole (Q) - Zbraň vhodná k použití pouze po vyvolání alarmu, tedy v závěrech
misí.
Panenka (R) - Pokud omráčíte nebo spoutáte vojáka, můžete ho potom ovládat.
Pozor, aby se ale stále držel v modré oblasti, jinak uprchne a vyvolá alarm.
Ruka (H) - sbírání lehčích věcí, Spy může nosit mrtvoly, Green Beret i těžší
věci
2) Green Beret (Zelený baret)
Dýka (W) - Jednoduchá, ale asi nejčastěji používaná zbraň. Je tichá a rychlá.
Ruka (H) - Přenášení mrtvol, sudů a jiných těžších věcí. Do sudu můžete
schovat mrtvoly, když na ně sud položíte.
Šplh - na některé zdi či skály může Green Beret vyšplhat.
Návnada (G) - Položí návnadu, klávesou 'I' se návnada pouští a vypíná. Její
zvuk přiláká nepřátele.
Zakopání (F) - V některých misích je Green Beretovi umožněno, aby se ve
vhodném terénu zakopal.
Pouta (J) - Nasazují se omráčeným Němcům, aby neutekli (Němci, ne pouta).
Pěst (X) - Funguje pouze zezadu, omráčí vojáka.
3) Marine (Námořník, Mariňák, ale já mu říkám Potápěč, tak si zvykněte)
Dýka (W)
Člun (N) - Rozdělá lehký člun.
Potápění (D) - Touto funkcí se může potápěč potopit či naopak vynořit.
Harpuna (E) - Tichá zbraň na krátkou vzdálenost.
4) Sapper (Sapér, Zákopník)
Past (W) - Položí past, Němec, který po ní přejde, bude zabit.
Bomby (B) - Položí bombu, klávesou 'A' bombu aktivuje (pokud není časovaná).
Granát (E) - Ůčinná, ale samozřejmě hlučná zbraň.
Kleště (J) - Rozstříhávají dráty (např. ploty).
5) Sniper (Sniper)
Sniper-puška (E) - Skvělá zbraň na dálku, bohužel má hodně omezenou munici.
Léčba (K) - Někdy může Sniper i léčit.
6) Spy (Špeh)
Jed (W) - Tichá jedová injekce.
Uniforma (U) - Obleče si jednu ze svých uniforem.
Rozmluva (D) - Promluví si s Němci a tím je zastaví.
Pouta (J)
Věšák (T) - Obleče si uniformu od zajatého vojáka
Éter (X) - Dočasně omráčí vojáka.
7) Driver (židič)
Samopal (W)
Léčba (K)
Puška (E)
Palice (X) - Zezadu se s ní dají omráčit Němci.
B. DALŠÍ FUNKCE
C - lehnout
S - postavit se
F2-F7 - rozdělení obrazovky
CTRL+S, CTRL+L - to určitě víte :-)
C. TIPY
- pokud budete házet kameny rovnou na vojáka, po prvním hodu se otočí, po
druhém se zeptá: "Ist dort jemand ?" a po třetí se rozeběhne k místu, odkud
házíte.
- když voják kouří cigarety, nejenže stojí na místě, ale i jeho dohled se dost
zkrátí.
- jakmile vás vojáci uvidí ve svém vzdálenější spektru vidění lehněte si,
ztratíte se jim z dohledu a oni k vám poběží, mezitím se nějak schováte
a připravíte se.
- s tím souvisí i rozdílnost nepřátel. Zatímco obyčejný voják jenom přiběhne,
rozhlédne se, a když vás neuvidí tak zase odejde, seržant v čele skupiny
vojáků po dojití na místo okamžitě vyvolá alarm. Stejně tak Spye v uniformě
nepoznají pouze vojáci stejné nebo nižší hodnosti. Pár některých vojáků,
většinou to jsou hlídky na jednom místě, okamžitě střílí, zatímco ostatní
jenom zařvou "Halt !" a dokud nic neuděláte tak na vás míří.
- vaši vojáci se mohou schovat do domů (když se objeví symbol dveří), což není
až tak zvláštní, ale nyní tam s sebou mohou na zádech brát i mrtvoly. Ovšem
nelze tam zabité vojáky nechat, vždy s nimi zase bohužel vyjdete ven.
- většinu času funguje i reálný dohled, to znamená, že voják stojící výše,
vidí a dostřelí dále. Stejně tak voják stojící na střeše domu vás v blízkosti
zdi dole pod sebou neuvidí. Také nejde samozřejmě ze země vidět na střechu.
- v některých misích nesmíte vyvolat alarm buď vůbec, nebo alespoň do určité
části, jinak byste prohráli. Já ovšem doporučuji nevyvolávat alarm nikdy. Hra
je více taktická (nestřílí se do připitomnělejch Němců, kteří chodí jak
dobytek na porážku), lépe se připravíte na mise, kdy se alarm vyvolat nesmí
a v případě alarmu se na mapě objeví několik skupinek Němců navíc, které
obcházejí a nedají se zlikvidovat tiše, jako se to dělá s jednotlivci. Čili
- alarm až úplně nakonec.
D. NÁVOD NA JEDNOTLIVÉ MISE
Návod jako takový jsem se snažil podat o něco podrobněji, než tomu bylo u hry
Commandos : Behind Enemy Lines, stále se ovšem samozřejmě nejedná o popis typu
vezmi špióna, udělej tři kroky doleva, lehni si, přepni na řidiče,... něco
takového s k téhle hře ani psát nedá. Zabývám se spíše některými z možných
alternativ řešení nejobtížnějších či nejdůležitějších částí každé z misí.
a) 1. mise - Dying Light
Úkol : Zničit Antenna, Lighthouse, 5x Antiaircraft gun
žešení : Sniperem ze člunu sestřelte jediného vojáka, který by vás při plavení
na jih viděl. Na jih ale ještě nejezděte, nejprve musíte vyčistit Potápěčem
cestu. Plavte s ním tedy na jih a při nejbližší příležitosti vylezte ven
z vody. Podřežte okolní Němce a přivezte člun. Potom lze skoro všechny Němce,
kteří jsou uvnitř zabít Green Beretem. Jediný problém mohou být dva hlídkující
na věži, sestřelte je Sniperem (nebo se kolem nich plazte a zastřelte je až po
vyvolání poplachu). Vyzkoušejte si použití nože, cigaret, pout, ovládání
Němců, kamenů,... všechno se to hodí. Až území pročistíte, rozmyslete si, kam
dáte Sapperem výbušninu a kam zanesete barely, aby při výbuchu zemřeli Němci
v barácích. Při správném načasování není problém, u mě vyšli z domů jenom asi
tři Němci, každý odjinud, takže se dali potom v pohodě podřezat. Nakonec
sjeďte výtahem dolů (pod výtahem to nejprve pročistěte Marinem), Sniperem
rozstřelte vodní miny a hurá do druhé mise.
b) 2. mise - The Asphalt Jungle
Úkol : Zachránit před zastřelením partizánského důstojníka Dragisu Skopje
žešení : Mise se odehrává v ZOO. Zde poznáte vylepšení oproti prvním
Commandos. Chodí zde pštrosi, lvi, hlídač,... Tak jdeme na to. Chytněte si
prvního Němce, na kterého narazíte, oblékněte Spyovi uniformu a jděte k domu
na jihu. Všechny tři Němce zneutralizujte a počkejte na hlídače ZOO. Vemte si
od něho (po dobrém to nepůjde) jeho obleček a můžete jít do ZOO. Vše, co
zvládnete spoutejte, nebo zabijte, hlavně nevyvolejte poplach, jinak zemře
Dragisa Skopje. Potom se Green Beretem dostaňte z jihovýchodu na jihozápad,
zneškodněte jednoho Němce, přelezte zeď, pozor na šelmy a jste v ZOO. Nyní
vhodně kombinujte schopnosti obou členů komanda. Beret má návnadu, háže
kameny, podřezává, Spy může mluvit a tím odklonit zraky některých Němců před
prozrazením Bereta.
Až si budete myslet, že to stačí, dostaňte se Spyem k partizánovi u zdi,
injekcí zabijte vojáky, tak, aby vás tři hlídkující neviděli, mrtvoly
schovejte. Potom se s partizánem nenápadně proplazte ven k autu. Dále to je na
vás. Buď dostanete dovnitř i řidiče jako já a bez všimnutí odjedete, nebo jste
poněkud drsnějšího ražení, vyvoláte poplach a všechno postřílíte.
c) 3. mise - Dropped out of the Sky
Úkol : Odjet s navigačním systémem bomby HS 293
žešení : Tato mise nepatří mezi zrovna nejlehčí. Několika lidí se sice můžete
zbavit Sniperem, ale to si raději nechte až na konec, kdy už nebudete vědět,
jak dál. židiče využijete také až na konci, kdy s ním tak akorát odjedete
pryč. Takže to je všechno na Green Beretovi. Problém je v tom, že během
několika chvil uděláte vše, co jde, a zjistíte, že už se dále nedostanete.
Tedy mně se to stalo. Green Beret prostě nebude moci dále zabíjet další Němce,
protože by to viděli jiní. Alarm vyvolat samozřejmě jde, ale všechno by se
zvrhlo v prachobyčejné střílení přícházejících Němců a to už přece nemusíme
hrát Commandos. Takže se budeme řídit podle pravidla: "Když nemůžeme jít my
k Němcovi, může jít Němec k nám." Stačí se někomu ukázat v jeho vzdálenějším
spektru vidění a rychle si lehnout. Potom ho jen vhodně překvapte zezadu.
Párkrát vám možná i pomůže náhoda. Vojáci si všimnou svého mrtvého kolegy
a poběží to zkontrolovat. Nad jeho mrtvolou je potká stejný osud... Někdy se
může stát, že vaší činnosti si všimnou hned dva najednou. V tom případě máte
dvě možnosti. Ta první je CTRL-L a ta druhá být rychlí. Musíte prostě podřezat
oba dva, aniž by ještě první došel ke svému cíli. Jakmile totiž přijdou
k mrtvole, vyvolají během chvíle alarm. Pozor si dejte na jednoho vojáka
u mostu. Ten na nic nečeká a pokud jste podezřelí, hned střílí a vyvolává
alarm. Nakonec už stačí jenom sebrat Green Beretem (písmeno H) navigační
systém, projít po schodišti nahoru, nasednout do automobilu a zmizet.
d) 4. mise - Thor's Hammer
Úkol : Zničit Thor Gun a 2x Armored Carriage
žešení : Přiznávám se, že nejprve se mi zdálo, že tato mise bude prostě hrůza.
Zbavil jsem se několika prvních vojáků a potom jsem prostě nevěděl, jak dál.
Moc obcházejících skupinek Němců. Potom jsem ale zjistil, že to zase tak
strašné není. Stačí se ve vhodnou chvíli proplazit co nejvíce doleva a potom
nahoru. Jakmile se dostanete až úplně doleva nahoru, není žádný problém, hra
je tu až skoro moc lehká. Pokud bych postupoval zezdola, vojáci se dobře
hlídali, ale jestliže obejdete, jak už jsem popsal, nádraží zleva, potom se to
zabíjí jedna radost. Na všechno stačí Green Beret. Nastrčte na vhodná místa
návnadu, nebo se Němcům v dáli ukažte a zalehněte. Takto se dají v pohodě
zničit. Třeba vám pomůže, že asi dva vagóny se dají odtlačit, ale já bych to
za stěžejní nepovažoval. Na úplný konec jsem rozmístil k vlakům nálože. Po
odpálení vyvoláte samozřejmě poplach. Pokud vylezete na hlavní nádražní budovu
nahoru a zalezete co nejdále a střelíte, vojáci k vám budou šplhat a vy je
můžete v klidu po jednom postřílet, aniž by vás zezdola viděli. Potom vlezte
do lokomotivy a bye-bye čtvrtá mise!
e) 5. mise - Guess who's coming tonight
Úkol : Unést plukovníka SS Wilhelma von Belowa, odjet s ním v tanku
žešení : Není to zase tak hrozné. I když se Belowově rezidenci v Rastenburgu
říkalo Vlčí doupě (Wolf's Lair), její překonání nebude patřit mezi ty nejtěžší
oříšky. Platí tady, jako ostatně všude, že obcházející skupinky Němců necháme
pěkně na pokoji, nás zajímají jednotlivci. Všechno okolo zdi doufám zvládnete
bez problémů. Dostat se dovnitř už nebude tak snadné. Použijeme na to zeď na
pravém konci mapy, kde může Green Beret vyšplhat. Potom, bez zbytečného
spěchu, podřezávejte. Vždy počkejte nějaký čas, jestli mrtvolu někdo
obcházející neuvidí, protože zvláště u střech Němci někdy vidí bohužel za roh.
Rekord v podřezávání a odnášení na čas zaznamenáte u třech vojáků u brány
(všechny najednou), ale není to těžké. Zhruba uprostřed parku nalezne Sniper
další náboje do své ostřelovačky, takže bída zde taktéž nepanuje. Až se
prořežete ke Spyovi a osvobodíte ho (hlavně to neberte kolem domu Belowa),
sežeňte mu z nějakého chyceného vojáka uniformu. Ovšem pozor, všichni Němci,
kteří nejsou obyčejní vojáčci, tedy seržanti, plukovníci, apod. ho poznají.
Musíte se jim tedy obratně vyhnout, vylézt za střechu, obléci si vyšší
uniformu a potom píchat jed všude okolo. Tak zvládnete skoro všechno ostatní.
Může vám vadit skupina tří vojáků, která chodí okolo domu a potom dále
k bývalému vězení Spye. Ty lze rychle postřílet Sniperem. Musíte být dost
daleko, aby na vás nestříleli, ale jenom se rozeběhli, a jako prvního pošlete
na onen svět jejich vůdce, pokud nemáte rádi alarm. Další tři náboje jsem
využil stejným způsobem na skupinu Němců chodících okolo tanku a ještě jeden
na vojáka koukajícího na tank ze střechy, ke kterému nelze vylézt. Když si to
spočítáte, vyjde vám 7 použitých nábojů, se zbytkem si dělejte, co chcete (oni
stejně zbydou jenom dva). Plukovníka hlavně nezabíjejte, jenom nějak omračte.
Potom ho buď vemte na záda a vstupte do tanku, nebo ho ovládejte a rozkažte
mu, aby nastoupil po svých. Těšil jsem se, že odjedu s plukovníkovým
Kübelwagenem, ale bohužel to nejde, musíte odjet v tanku.
f) 6. mise - Eagle's Nest
Úkol : Zničit prototypy (5) letadel na Neubranderburgském letišti
žešení : V první, dolní části, je nejdůležitější nevyvolat alarm. Pilot,
chodící na dvorku úplně vpravo by totiž uprchl a tím byste ho nemohli zajmout.
No a zajmout ho musíte, protože to je jediný člověk, který vás odtamtud může
dostat pryč, letadlem samozřejmě. Proč si dělat zbytečné starosti, hned dole
doporučuji Sniperem odstřelit vojáka, který na vás kouká nahoře ze svahu,
potom by měl sniper naráz odstřelit vojáka nad žebříkem a vojáka na zdi a na
konci první části i vojáka nad pilotem. Zbytek (alespoň v mém případě)
obstaral green beret a sapper (jedna past). Aby to nebylo děsivě těžké, určitě
používejte zajatce - dva si chyťte a dejte jim za úkol s někým vhodně kecat,
abyste měl zatím třetí z vás klid na práci. Až budete mít tuto část hotovou,
vzhůru nahoru (nádherná věta).
Tady už můžete vyvolat alarm, ale to poctiví hoši nedělají :-). Takže stále to
samé dokola. Cigarety, kameny, ale hlavně rychlý green beret se svojí akcí
běh-nůž-zvednout-odnést. Nepochybuji, že využijete zbylé sniperovy náboje.
Nakonec ale asi stejně vyvoláte alarm, abyste vyvraždili zbytek nepohodlných
panďuláků a mohli v klidu zničit prototypy. Ke zničení musíte baretem zatlačit
cisterny s palivem k jednotlivým letadlům (u prototypů vlevo stačí jedna
cisterna - teda vlastně musí stačit). Potom ke každé cisterně dejte sapperem
výbušniny a odpalte to. Stačí jenom naskočit do únikového letadla - samozřejmě
s uneseným pilotem - a sbohem, Neubranderburgu. 12. listopad 1944 pro tohle
místo určitě nebyl šťastný.
g) 7. mise - The Great Escape
Úkol : Osvobodit Green bereta a Drivera, odpálit hlavní budovu a pustit vězně
pryč
žešení : Misi bych rozdělil opět na dvě části. Nejprve pracujete s potápěčem.
Vydejte se s ním doprava, u pole pozabíjejte vězně, dostaňte se přes most až
k místu, kde lze vstoupit do řeky a potopte se. Trubkou potom vyplavte až za
plotem, uvnitř vězeňského tábora (Stalag 13 POW camp). Potápěč může
podřezávat, pro rychlejší a bezpečnější postup je však velmi užitečná jeho
tichá harpuna. Až připraví, co se dá, včetně několika Němců na severu,
nezbývá, než pustit Green bereta a Drivera z vězení, do kterého se nakonec
dostanou, protože bez alarmu to vlastně nejde. K jejich zdárnému úprku
napomůže sapér svým přestřiháváním plotu. Jakmile dva opět svobodní členové
komanda sebrou svoji výzbroj nad chatou na severu, pokračujte v demoliční
práci. Využijete jak řidičovi zbraně (samopal a pušku) tak sapérovy granáty
(např. skupinka na severovýchodě, v místě, kudy budou utíkat vězni). Budovu
odpalte až v okamžiku, kdy bude oblast bezpečná pro úprk vězňů, ti se totiž
okamžitě po výbuchu rozeběhnou směrem na severovýchod. Tam už tedy musí být
otevřená brána. Potom naskočte do dodávky a pokud vás z ní nikdo nevystřílí,
zmizte.
h) 8. mise - Dangerous Friendship
Úkol : Ukrást generálu Hanzi Rauterovi dokumenty
žešení : Poslední mise jistě dokonale prověří vaše schopnosti. Snažte se, jak
nejvíce to jde, hlavně nesmíte vyvolat alarm - teda vlastně můžete, ale těch
vojáků tam je opravdu síla, a když by přibyli další, stalo by se to noční
můrou. Takže nenápadně !
Nejprve se vydejte doleva přes můstek a vyvražděte, co se dá. To je práce pro
green bereta. Hlavně se snažte, aby se žádný z vojáků nedíval na ostrůvek, kde
je vybavení pro potápěče. Muže hlídkujícího z vrchu (mlýna) můžete sestřelit
sniperem, pokud se bez toho obejdete, jen líp. Toto je totiž jediná mise, kde
jsem pocítil citelný nedostatek sniperových nábojů, jinak jsem si je většinou
šetřil až do konce, kdy mně už samozřejmě byly na nic.
Dále se musí potápěč dostat pro výbavu. Protože na začátku kyslíkovou bombu
nemá, musí to provést člunem. To je operace natolik dlouhá, že ho prostě někdo
ze dvou vojáků naproti musí vidět - což se ale nesmí stát. Proto jsem tady
hned vystřílel dva sniperovy náboje, i když to byla hrozná škoda. Nevím,
jestli přijdete na lepší řešení, dejte vědět. Na druhý břeh může s sebou
potápěč převést i bareta, aby odklízel mrtvoly. Jakmile máte bombu, můžete
plavat s potápěčem sem a tam a podřezávat.
Muže s kulometem můžete odrovnat například potápěčem, který přiběhne ze SV
a zase zdrhne. Můstek už bude potom volný pro bareta, který přiběhne, vezme
mrtvolu a zase ji odnese, aby ji hlídkující Němčouři neuviděli. Chce to
rychlost, ale dá se to.
Jakmile vykostíte dolní část (nejdůležitější vojáky), vynořte se s potápěčem
u zvedacího mostu. Zde se mi podařil jeden kousek a doporučuji ho : dva vojáky
(jeden stojí, druhý chodí) zastřelte rychle harpunou a zase se ponořte. Jejich
těl si všimne blbeček naproti a dojde k vám, samozřejmě ho zase zastřelíte. Je
to ale trochu zvláštní, protože tenhle blbeček dokáže přejít i přes zvednutý
most (ve dvou případech ze tří to udělá). Co naděláte.
Potom můžete mechanismem spustit most, aby se na druhý břeh dostali i ostatní.
Lodě, která objíždí, si nevšímejte, nic nedělá. Stejně tak bude celou dobu
houkat před spuštěným mostem, ale to je taky jedno, ať počká :-). Až se
prořežete k domu s Natašou, dostanete vlastně špióna bez jedu - ona totiž může
kecat s Němci, a tak je zdržovat od hlídkování. Ale pozor na Gestapo - ti ji
prohlédnou !
Na konec vlezte s Natašou do označené budovy, přijde za vámi generál Rauter,
za chvíli odejde, Nataša už bude mít dokumenty. Nezbývá než zase zvednout
most, nasednout do člunu (je na severozápadě) a ujíždět - hotovo. Nezapomeňte
všechno vyvraždit - povedlo se mi nechat tam jenom asi čtyři živé Němce - ale
spoutané :-). Taky si určitě chyťte nějakého živého gestapáka - už pro ten
pocit. Až získáte dokumenty, může zemřít i generál (předtím však v žádném
případě !).
Tak, to by snad bylo všechno, a teď na těžkou obtížnost...
KONEC.