Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Tato hra patří mezi nejlepší svého žánru. Asi je jenom málo lidí, kteří ji
ještě nehráli, nebo alespoň neviděli. Je proto zbytečné, abych k ní psal
návod. Takto by se dalo rychle skončit, ale já nemám co dělat, takže si jdu
přesto ten návod psát. Obtížnost této hry se pohybuje přesně na hranici
únosnosti. Některé pasáže jsou poněkud težší, ale všechno se dá přežít a já
osobně jsem hru dohrál bez použití něčeho tak ohavného jako jsou cheaty (ano,
já vím, že jsem dobrej, ale tak už konečně přestaňte tleskat a čtěte dál).
Celou hru jsem hrál pokud možno bez vyvolání alarmu. Jednak to je mnohem
zábavnější než bezhlavé střílení na přiblblé Němčoury pochodující k vám zpoza
rohu rovnou na hromadu svých stejně hloupých kamarádů a za druhé se vám to
bude velice hodit v závěrečných misích, kdy se alarm vyvolat nesmí. Pokud
chcete, můžete na začátku absolvovat Tutorial, ale podle mě je mnohem lepší
nápověda + první mise. V Tutorialu totiž získáte podivný pocit, že jste
nesmrtelní a že se jedná o akční hru.
A. OVLÁDÁNÍ HRY.
Co se týče ovládání, vystačíte s myší + nějaká ta hlavní tlačítka. Využijete
asi X (nůž), G (pistole), H (vzít věc), D (potápěč), U (po prozrazení špióna
a schování si můžete opět rychle navléci uniformu, oni už vás chytří vojáčci
nepoznají), L (jedová injekce). Tyto zkratkové klávesy se opravdu naučte,
protože je často budete potřebovat v situacích, kde by nějaké cvakání myší na
nůž a následné cvaknutí na vojáka stálo příliš cenné desetiny sekund. Ostatní
horké klávesy jsou celkem na nic, když totiž budete léčit vojáka, spouštět
návnadu nebo odpalovat bombu, tak většinou nebudete mít přiliš naspěch, takže
si zbytečně nezabírejte bajty v mozku. S Shiftem zase zjistíte, kam nepřátelé
vidí a kam ne. Často též používejte CTRL-S (popř. CTRL-L).
B. ČLENOVÉ KOMANDA
1) Green Beret - je zkušený hrdlořez, jeho nůž vám mnohdy pomůže vykonat
tichou krvavou práci. Je také mnohem lepší než potápěč, protože Green Beret
může svoji oběť navíc naložit na ramena a odnést. Tento voják také nejrychleji
běhá.
2) Driver - umí jako jediný řídit auto, což je u speciálního komanda velice
vtipné. Ovládá však též tanky a další bojová vozítka. Mimo toho se ještě hodí,
protože nosí lékárnu.
3) Spy - pro mě je tento chlapík možná ještě oblíbenější než Green Beret.
Nikdy nezapomenu na třetí misi, kdy tento chlapík se svojí injekcí vyzabíjel
celý německý tábor. Jeho převlékání do generálské uniformy a zabavování Němců
přátelským "Guten Tag!" jistě oceníte.
4) Sniper - byl a stále je (alespoň pro mě) velice rozporuplnou bytostí. Umí
sice střílet na dálku, vždyť je to sniper, ale jaksi jsem se nikdy neodvážil,
jeho pušku použít, protože jsem si neustále říkal, co když budu náboje
potřebovat ke konci mise. Nyní můžu s klidem říct, že jakmile se to bude
hodit, střílejte se sniperem, ulehčí vám to mnoho práce.
5) Marine - potápěč neboli mariňák je jediný člen komanda, který umí veslovat
s lodičkou, což je opět velice vtipné. Jeho výhodou je, že se umí potápět (to
je překvapení), takže není nic lehčího a elegantnějšího, než se vynořit
z vody, podříznout pár nepřátel a před dalšími hlídkami se opět hezky schovat
do vody.
6) Sapper - umí klást pasti a manipulovat s výbušninami. To je hezké, určitě
se to dá využít (myslím ty pasti, výbušniny jsou potřeba většinou k dokončení
úkolů), což jsem také dělal, ale přece jenom se mi to zdá poněkud těžkopádné.
Prostě a jasně: Driver, Sapper a Sniper hezky dozadu a čekat až přijde jejich
čas, zatímco Spy, Green Beret a Marine odedřou těžkou práci.
C. TIPY.
1) Po zmáčknutí dolního rohu mapky se dozvíte rady, které pomůžou při misi.
2) Němci chodí po vašich stopách, takže např.: Potápěč procupitá přes
hlídkovou dráhu nějakého Němce. Němec, až si stop všimne, běží za ním, ale
nedojde, protože v půlce cesty za ním vyběhne z domu Green Beret a ten ho...
uspí.....navždy. Jinak ale na stopy dávejte dobrý pozor, mohou vás snadno
prozradit!
3) Až zlikvidujete vše živé v misi, zničte i domy. Dejte k nim barely
a z bezpečné vzdálenosti do nich střelte. Stejně tak poslouží místo barelů
i automobily. Není nic krásnějšího než zničit veškeré Němce, co nejvíce
zmenšit mapu, střelit a sledovat řetězový výbuch nepřátelského tábora....ne,
promiňte, to vůbec není krásné, je to hnusné, vandalistické, nemorální.....ale
zkuste to !
4) Není skála jako skála. Někdy může Green Beret vyšplhat na skálu a ulehčit
si tak práci např. se složitým obcházením kulometného hnízda.
5) Nafukovací člun dobře schovejte, když ho Němci najdou, rozstřílejí ho a už
ho nevylovíte. Pokud ovšem není příliš hluboko, stačí ho potápěčem sebrat,
sbalit, znovu rozbalit a je jako nový (teda funguje to alespoň, když je člun
na souši).
6) Někdy se dají i mrtvoly využít. Ještě živý kolega ji uvidí, rozeběhne se
k ní, rozhlédne se kolem a vyvolá alarm. To využití spočívá v tom, že ještě
živý nepřítel ji uvidí, rozeběhne se k ní, rozhlédne se kolem a... spadne na
zem s proříznutým krkem. Chce to ale, aby si mrtvoly všimnul opravdu jenom
jeden nepřítel, dva už byste bez alarmu nezvládli.
7) Pokud se naučíte dobře ovládat auta, můžete s nimi přejíždět vojáky, ale
takový Truck mnoho střel ze samopalu stejně nevydrží a navíc tím vyvoláte
alarm, což jsme si zakázali výše.
8) Při misi nesmí zahynout ani jediný člen komanda.
9) Kdo je výš, dostřelí dál.
10) Je velmi důležité, abyste si před začátkem samotného hraní jednotlivých
misí celé prostředí důkladně prostudovali. Přijdete například na to, že je
lepší jednu část hrací plochy jenom nenápadně proběhnout, spojit se s přáteli
na druhém konci a vrátit se sem společně. Když si vše naplánujete, budete
i vědět, že si můžete dovolit vystřílet nějaké ty Sniperovy náboje hned na
začátku, apod.
11) Němečtí vojáci chodí, pokud je nějak nevyrušíte, stále stejně. Někdy to
trvá docela dlouho, ale nakonec se může naskytnout pravá přiležitost, kdy
nenápadně zaútočíte. Pořádně si tedy prohlédněte, jak nepřátelé obcházejí.
S tím souvisí i využití kláves F2 až F7, které rozdělují obrazovku na více
částí. Může se to hodit, i když já jsem to nepoužil ani jednou. To už spíše
využijete funkci kamery, která sleduje pohybující se objekty a vy se tak
můžete jenom v klidu dívat.
12) Možnosti jednotlivých členů komanda jsou natolik rozmanité, že jejich
kombinováním můžete připravit tak nádherné taktické akce, že se vám z nich
zatočí hlava.
D. JENOTLIVÉ MISE.
Nyní jenom opravdu velice krátce k jednotlivým misím. Nepovažoval bych to ani
za návod jako spíš za upřesnění úkolů pro neangličtináře, i když nějakou pomoc
v tom možná najdete, přestože Commandos jsou hrou, která nějaké rady
nepotřebuje. Každý prostě hraje tak, jak mu to vyhovuje, má svoje oblíbené
strategie, které na nepřátele platí a prostě je stále používá. Vždyť to také
není žádná adventura, ale strategie.
1) Máte zničit Relay Station. V této misi se naučíte základy. S potápěčem
podřežte pár chlápků, vynořte se na druhé straně a proveďte tam to samé
s některými vhodnými Němci, aby vaši kolegové měli lehčí cestu. Pak pro ně
jeďte člunem. Mezitím si Green Beret může vyzkoušet zakopání do sněhu,
vykopání, podříznutí, přelezení zdi, podříznutí. židič může jezdit, střílet ze
samopalu... Vojáka u kulometu stačí zezadu podřezat. Prostě si to vyzkoušejte.
Nakonec dejte barel k Relay Station a odstřelte ji.
2) Tady to bude něco podobného. Zničit se má tentokrát Fuel tank. Problém se
může vyskytnou s projíždějícím hlídkovým člunem. Musíte být na to připraveni
a schováni. Pokud budete dostatečně rychlí, není v tom problém. Spider může
sestřelit Němce z věží a chtělo by to, aby zabil i Němce obcházejícího nahoře
na zdi. Po mírném nedobrovolném vymření tábora, které jste způsobili,
ukradněte automobil a co nejrychleji odtud zmizte, je-li vám život milý.
V misi pomůže i žebřík, po kterém se dostanete přes zeď do tábora. Žebřík může
sundat například Green Beret, který umí vylézt na zeď.
3) Jedna z nejhezčích misí. Přestože není moc těžká, užijete si u ní spoustu
legrace. Na začátku vystřílejte procházející skupinu Němců, to poplach
nevyvolá. Potom se průběžně zbavujte dalších, to vypisovat nebudu. Prostě
vezměte potápěče a bez vyvolání poplachu vyvražděte tábor vpravo. Tam také na
východě najdete člun, kterým do tábora přivezete Spye, aby si mohl obléci
uniformu. Potom Spyem s injekcí zabijte co nejvíce Němců, až už si nebudete
vědět rady, přivezte např. dolů Sappera a Green Bereta na člunu, Sapper může
přestřihnout plot (Spy musí před tím vypnout v plotu proud, což provede
tlačítkem na domě s červeným světlem). Potom už stačí, aby Spy s problémovými
vojáky pokecal, aby neviděli, jak Green Beret vraždí jejich kolegy. V hlavním
táboře najdete dvě výbušniny, asi je nepřehlédnete, hlídají kolem nich Němci.
Tyto časované bomby může sebrat pouze Sapper. Ten musí dát bombu k dolní části
přehrady, čímž ji překvapivě vyhodí do vzduchu. Dovezte ho tam na člunu.
Druhou výbušninu můžete použít na bunkr, který hlídá přehradu. V této misi
jsem též použil pasti. Vlevo nahoře obchází dokola skupinka Němců. Stačí
s nimi pokecat se Spyem, mezitím položit Sapperem past. A takto po pár
kolečkách nezbyde ani jeden Němec, škoda. Ovšem pokud máte dolní tábor již
hotový, nemusíte se bát, že vás někdo uvidí a stačí skupinku Němců postřílet,
oni poplach nevyvolají (Spyem pokecáte, přiblížíte se s ostatními a začnete
střílet). Jakmile vyhodíte přehradu do vzduchu, přijede vás vyzvednout auto.
To mě poprve celkem naštvalo, protože jsem v místě setkání s autem již čekal
se svými lidmi, jenže přijíždějící "přátelské" auto je prostě přejelo. Příště
jsem si tedy dával pozor a čekal na "zachránce" opodál.
4) Tato mise se jeví jako těžká. Ona sice lehká není, ale její obtížnost
spočívá hlavně v délce. Do vzduchu máte tentokrát vyhodit Headquarters. Co
může pomoci? Dole najdete tank, kterým sice přes zátarasy neprojedete, ale
aspoň něco obstará. Za železničním mostem hlídkuje voják s motorkou, můžete ho
např. odstřelit sniperem. Vpravo nahoře najdete výbušniny u padáku. Nad branou
k Headquarters ční kamenná klenba, kterou můžete granátem shodit, aby za vámi
nemohli nepřátelé. Jestli se nepletu, tak granátem můžete i vykolejit vlak,
což se dá též využít.
5) Máte zničit Radar Station. Dostaňte se k převlečení pro zvěda a potom již
procházejte a píchejte a procházejte... K získání uniformy může pomoci
telefon. Stačí zezdola zavolat, abyste nahoře u uniforem zabavili vojáky.
Lanovkou můžete přejet nahoru k radaru, dobrodružnější povahy přejdou s Green
Beretem přes minové pole a vyšplhají k radaru po skále. Správnou cestu přes
minové pole můžete zjistit neustálým CTRL-S a následným CTRL-L po výbuchu, ale
je to samozřejmě nesmysl, stačí chodit stejnou cestou jako vojáci (když byli
ještě chudáčci naživu).
6) Zničte kanón Leopold. Tato mise vám snad celkem půjde, navíc máte Snipera,
kterého narozdíl ode mě můžete využívat již od začátku, protože ty náboje
opravdu později potřeba nebudou.
7) Úkolem je prostě zničte ty dvě lodě vlevo dole. Pro nechápavé :
odbouchněte dva U-Boaty typu VII. Před Beretem a Marinem je dostatek domů
nabízejících se k různému schovávání a taktizování, zvlášť, když se mise
odehrává na sněhu. Zde jsem vyvolal alarm, to se přiznávám a bojoval jsem ne
zrovna normálním způsobem. Tedy, abyste rozuměli : se Spyem jsem našel
uniformu, schoval se za ten věšák na strojení, nebo co to je a střelil. Přišli
vojáčci, a tak jsem je postřílel. Tím jsem se prozradil. Stačí zmáčknout U,
jste znovu přestrojeni a opakujeme proceduru dokud se před zvědem netyčí
hromada asi třistapadesáti mrtvol.
8) První mise v poušti. Nezapomeňte (nemyslím, že to využijete zrovna v této
misi), že se zde Green Beret může také zakopávat, pokud najde vhodný písek.
V této misi máte Green Bereta a Snipera. Stačí úplně Beret, Sniper mi na konci
obstaral akorát to, že z dálky střílel na Beretem připravené sudy a tím ničil
určené německé zařízení. Vy už jste asi chytřejší než já, takže Sniperovy
náboje využijete určitě lépe. Zničit máte skoro všechno, mimochodem - na mapce
je to zakroužkované. Green Beret může šplhat po skalní stěně, tak toho
koukejte využít!
9) Tato mise nepatří mezi extra těžké, stačí jenom zlikvidovat tanky, ale
všechny tři najednou. Jinak zbylé tanky vyjedou a zničí vás. Na zničení tanků
a domů využijete vše, co jde. Tzn. barely, auta, výbušniny.
10) Úkolem desáté mise je osvobodit pilota Gregora McRae. Až ho osvobodíte,
dojděte k Junkerovi JU52 a odleťte. Před tím vás však čeká ještě pár úkolů.
Musíte vyhodit do vzduchu jeden dům. To si ale nechte na konec. Váš hlavní cíl
je dostat se doprava dolů k jednomu z tanků, který může řidič řídit, potom už
stačí být dostatečně rychlý a svým tankem vyřadit z provozu nepřátelské.
Jakmile se jich zbavíte, váš tank dílo zkázy rychle dokoná. Nahoře je dostatek
barelů pro vyhození dvou Stuk do vzduchu.
11) Jedenáctka je pěkným oříškem, ale jde ho rozlousknout. Ůkolem je zničit
čtyři ropné věže - Oil pumps. Dostat se k nim nebude nejlehčí. Až to dokážete,
můžete využít například občas přijíždějícího vozu ke dvěma z věží, které máte
zničit. Jakmile ho rozstřílíte, vybuchne se vším okolo. Seshora na vás bude
moci zaútočit SDKFZ, útoku mu zabráníte rozbořením tunelu. Vy sami si
obstarejte též SDKFZ a nenechte si ho zničit, musíte s ním ujet.
12) Tato mise je opět záchranná. Musíte osvobodit vězně, dovést ho přes celou
mapu na jihovýchod k vozidlu (Kubelwagen) a ujet. Tato mise je těžká hlavně
v první části. Je důležité nepřehlédnout hlídkující vojáky a naučit se
nazpaměť jejich okruhy a v pravou chvíli vždy zasáhnout. Využijete každou
z vlastností Spye a Green Bereta.
13) Zde budete mít problémů více než dost, ale jeden je obzvláště záludný. Je
jím tank, který při poplachu vyjede z garáže. Asi nejlepší možnost je
zablokovat mu výjezd autem, ale musíte mít updatované Commandos, bez updatu
tank prostě automobilem projede, jako by to byl vzduch. Fuel tank musíte
zničit bombou, na Battle ship budete zase potřebovat Minisubmarine
(miniponorku). Dole vlevo je též kanón, pokud se k němu dostanete, což byste
měli, zničíte jím projíždějící hlídkující člun, abyste potom mohli po
dokončené akci v klidu zmizet.
14) Den D se blíží a vy máte zničit čtyři kanóny (Naval Coastal Battery),
které by ohrožovaly vaše vyloďující se muže. V této misi si opravdu ověříte
své umění, jestli jste se vůbec něco pořádného naučili. Oceníte hlavně Green
Bereta, který bude jako vždy podřezávat a schovávat vše, co uvidí a Mariňáka,
který se někde vynoří a uklidí obtížné místo Beretovi. Asi uprostřed se
nachází jakýsi kopec, na kterém jsou též Němci. Green Beret tam může vyšplhat.
15) Úkol je jasný : zlikvidovat generála Helmuta Schlepera a zničit
Headquarters. Potom máte ujet automobilem, který čeká na severním hřbitově.
Jak zničit generála? Hra sama nabízí možnost vylézt na nejvyšší střechu ve
městě a sniperem odstřelit generála při ranní procházce. Ovšem možná bude
lepší, když se o to postaráme jinak. Dostat Snipera na střechu bez vyvolání
alarmu je přece jenom trochu těžší, takže je tu i další možnost. Cestu na
střechu musíte vyčistit tak či tak, protože se na ní nachází uniforma pro
Spye. Až si ji oblékne stačí dojít na sever k místu, kudy generál ujíždí
autem, když se spustí alarm. Vyjděte ven a střelte, spustí se poplach a vojáci
ze dvorku k vám poběží, vy s uniformou vběhněte dovnitř a počkejte až bude
generál odjíždět. Zatímco hlupáčci vojáčci budou venku hledat, kdo to střílel,
vy v klidu generála na dvorku odstraníte - jak elegantní řešení! Potom už si
tam dělejte, co chcete. Jinými slovy: Rozstřílejte, co chcete.
16) Zachránit most před odstřelem. No dobrá, pustíme se do toho. Abyste se
mohli čtyřech Němců, kteří chystají odstřel, v pohodě zbavit, vyčistěte si
okolí od vojáků. Potom naplánujte nějakou chytrou akci, jejímž cílem bude
zničit ony čtyři chlapy naráz. Dva na ostrůvku můžete rychle podřezat
potápěčem, ostatní zabít sniperem, apod. To už je na vás, neměl by to být
takový problém. Potom odjeďte Truckem na jihovýchodě.
17) Tak tady jde o záchranu pěti chlapíků, kteří se zajímavě chovají. První
pohled vás možná rozesměje, když uvidíte, jak čtyři hezky sledují toho pátého.
Zvlášť se mi líbilo, jak hezky popořadě naprosto shodně umírají, když je Němci
najdou. Ale to je jedno. Spyovi může pomoci například Green Beret. Pokud by se
mu špatně dostávalo do tábora, stačí, když se nechá hlídkujícími Němci
zatknout. Spy ho potom zachrání. No, to píšu jenom proto, že to hra nabízí,
ale sám jsem to nedělal. V táboře můžete též vypustit olej a zapálit ho
střelou. Přes řeku tam vede jakýsi mobilní most, který se tlačítkem přesouvá.
No jo, to zvládnete.
18) A je tu to samé prostředí jako v šestnáctce. Tentokrát máte za úkol
naprostý opak. Musíte zničit most. Co se dá dělat? Např. vykolejit granátem
vlak, schovávat se za vlakem, řídit pancéřový vůz, vyzvednout si bomby na
ostrůvku pod mostem, ujet autem, ...
19) Jo, jo, je to tady, celkem zapeklitá mise, až skoro bych řekl těžká,
i když to bych si spíše nechal na dvacítku. Máte zabránit odpalu raket V2, což
se nejlépe dělá tak, že je vyhodíte do vzduchu. Na začátek doporučuji vyvolat
alarm a podívat se, co všechno si na vás programátoři v této misi vymysleli.
Až si dosytosti zanadáváte, tak restartujte misi a hrajte. Abyste mohli
v klidu, pomalu, obezřetně postupovat dále, vždy se hezky postarejte, abyste
měli za zády volno a mohli se starat pouze o předek. Hlavně se postarejte
o tank a kulometné hnízdečko. S lehkým vozíkem (Light Truck) můžete přejet
(možná, že i musíte) přes řeku a postarat se i o druhý břeh. Prý se může hodit
i vyhození mostu do vzduchu, kdo ví? My máme přece čistá záda, že? Kousek od
výstupu z vozíku se dá přelézt zeď. Zde se také setkáte se psy. Nic
zvláštního. Zaujaly mě na nich pouze dvě věci. Zaprve jeden jejich zvláštní
pohyb, řekl bych ježdění po zadní části těla a zadruhé to, že když je
podřežete, vydají zvuk naprosto totožný se zvukem, který vydávají vojáci, když
je podřežete. To jsou ale pěkně vycvičení psi!
20) "Německo dodělává na hradě atomovou bombu, zabraňte jim v tom ! Když
uspějete, bude konec války. Když zklamete - ať nás Bůh provází !" Doufám, že
uspějete. Máte zničit Headquarters a dvoje V2 (aspoň myslím). Doporučuji (jako
vždycky) všechno živé i mrtvé zničit, abyste si potom mohli vychutnat pohled
na krásně dokončenou poslední misi. Ale do té doby vás čekají tuny Quicksavů
a Quickloadů. Co chcete vědět? Tak třeba se může hodit, že na střelnici můžete
střílet jak chcete, ale poplach nevyvoláte. Pokud se chcete dostat dovnitř
pevnosti, nejprve to chce vystřílet ty panďuláky na vrchu. Pár jich zničte
Sniperem. Green Beret dokáže na západě vyšplhat po té hrozně příkré stěně. To
se mu docela divím, nechápu, jak to zvládne. Je hezké, když si ho všimnou,
sestřelí a on pak nádherně padá dolů... vlastně to není hezké, ale smutné
a sadistické. Opět musím říct, že bych chtěl poděkovat právě tomuto členovi
komanda, tedy Green Beretovi, protože on (samozřejmě za vydatné pomoci Spye)
nám opět zařídil vítězné dokončení mise. No a co teď? Vychutnejme si outro.
A potom si sežeňte honem Commandos - Beyond The Call Of Duty.
KONEC.