Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
1) Rychlé vítězství se ziskem obrovského score:
V editoru map vytvořte celý svět jako jednu velkou vodní plochu vody
a uložte mapu. Spusťte hru a v menu vyberte položku "Premade world".
2) Stavba silnice a železnice na vodě:
Naložte na loď osadníky nebo inženýry a odvezte je na požadované místo.
Zadejte jim stavění silnice (nebo železnice) klávesou [R].
Silnice z toho sice nebude, ale políčko dostane výhodu lepšího obchodu.
3) Zvuky:
V adresáři SOUND jsou super zvuky vhodné např, na THEMES.
(tip č.3 zaslal Michal Špirko)
4) Tipy :
a) Karavana - převáží určitý typ nákladu (sůl, drahokamy, uhlí, olej, uran, zlato, platinu, jídlo). Pokud chcete vědět, kde zboží nejlépe prodáte, zeptejte se svého ministra financí a obchodu ([F5]).
b) Jídlo jako zboží se neprodává. akorát zvyšuje jídlo ve vesnici (městě) a
zabraňuje hladomoru, ktery vám snižuje populaci.
Některé další stavby :
Aquadukt : město může narůstat víc než o 10, obrana proti požáru.
Wall (hradby) : zvyšují obranu proti pozemním jednotkám, obrana proti povodním.
Temple (chrám) : utišuje nespokojené lidi (doporučuji postavit před změnou vlády).
Katedrála : to samé co temple, ale o 4 lidi víc.
Market place (trh) : peníze z odvodů se vracejí o 1 víc za 1 kolo.
Baracks (kasárna) : jednotky jsou už veteráni (celkem zbytečné, protože jednotky se vylepší sami po určité době).
(poslal Mydliar Peter "DJ eXpert")
5) Jaderné pumy lze odpálit i z ponorek (jako Yurij z C&C:RA2 YR - "Let the missiles fly!").
(poslal Mydliar Peter "DJ eXpert")
6) Megavárka tipů :
Špiónem můžete otrávit vodu ve městě a to zabije 10000 obyvatel a obilí ve městě srazí o 2 a produkci o 2 štíty. Úplně vyvraždit obyvatele se nedá, protože město zůstane fungovat na čísle 1. Ale i tak můžete pěkně zruinovat třeba i 20kové město na 1.
Když bombardujete město, které nemá obilí a velikost je 1, zničíte ho úplně.
Když město nemá obilí a je dobité surově, bude zničené i se stavbami včetně divů.
Peníze za zajaté diplomaty jsou jen za barbarské diplomaty (50$).
Na trhu s cennými surovinami nemá cena nic společného se skutečnou, to znamená, že např. za látky, které prodáte v domovské městě 20políček od
města, ze kterého vyšla karavana a poptávka je 5, dostane VÍC než karavana plná diamantů anebo zlata s poptávkou 15-17, ale jen 10políček daleko.
1 políčko se počítá horizontálně anebo diagonálně! Ne vertikálně! Cesty cenu neovlivňují, maximálně pripočítají štítek do volného obchodu když jsou v blízkosti města.
Když se k vašemu ostrovu blíži loď a vy s její civilizací nemáte kontakt a nepřejete si, aby se u vás vylodila, zataraste jí cestu 3 loďmi. Ona se otočí a vráté se do domovského města.
1 políčko cesty postaví settler za 3 tahy, 4 pokud je to těžko přístupná cesta, inžinýr za 1 tah 2 železnice, settler za 4 tahy 5 pokud je to těžko přístupná cesta, inžinýr za 2 tahy vždy leteckou základnu, settler ji nepostaví nikdy.
Další tipy :
1. Během aliance s jiným národem si v jejich městech můžete opravovat svoje jednotky.
2. Pozor na alianci! Máte síce volný průchod svých jednotek přes jeho město, ale platí to i opačně! Hlavně co sa týká špiónů, tak aby vám něco neukradli!
3. Když se stalo, že vám něco sabotovalim anebo ukradli, nerušte hned mírovou smlouvu. Potom se vám otevře blíže a nebude na vás agresívní, dokonce sám vyhlási válku vašemu nepříteli bez toho, abyste ho o to požádali. Pokud se skutečně pohněváte, vaše vztahy budou natrvalo porušené.
4. Kdyý se s cizím národem shodnete, bude souhlasit s výměnou diplomatů (to musíte však mít objevené písmo - writening). Až to bude, vy budete vždy vědět kolik má měst, peněz, s kým je ve válce a s kým v míru a hlavně kolik má jednotek. A i počet měst vám to zobrazí + to, jaký div tam je postavený.
5. Diplomat nemůže podplatit jednotky, které stojí na stejném políčku (takto se můžete bránit proti vstupu cizích diplomatů).
6. Jak donutit spřátelený národ, aby na vás zaútočil bez vyhlášení války:
a) EXPANZÍ - rozlezte se po celém jeho území, ale tak, že vás bude vždy doprovázet diplomat (ideální ja kombinace jezdec + diplomat).
b) OKUPACÍ - zakempujte se svou jednotkou před městem anebo na významné križovatce. Posly nepříjmejte, protože by vás požádali, abyste to místo opustili anebo vyhlásili válku - a to přece nechceme!:)
c) KONTENPLACÍ - jeho to časom omrzí a zaútočí. Zkontrolujte si [F3] (ministr zahraničních věcí), jestli je na to čas anebo ne. Jakmile to udělá, vyhlaste mu válku. Pokud zaútočíte atomovkou, body se vám NESTRHÁVAJÍ, protože to byl jen akt "sebeobrany".
7. Pozor na barbary! I když se vylodí zdánlivě na bezcenném ostrově, tak infiltrují všechny dostupné chaloupky. Nikdy nemají settlera, ale dokážou hospodařit s cizím městem.
8. Za zajaté diplomaty/špióny už není výkupné :(.
9. Každý vyrobený settler (osadník) snižuje expanzívní číslo města o 1. (1 setler = 10 000 obyvatel).
10. Settler se ve městě může usadit ([B]) a připojí se ke kolonii. Číslo města stoupne o 1. Platí jen do max. čísla 5.
11. Pokud během obléhání máte některé jednotky poškozené, i jejich úroveň je menší. Když však město padne pomocí takřka zničené jednotky, zdarma se rychle uzdraví na 100%.
12. Když je v okénku města vlaječka, znamená to, že je někdo doma. Proto když útočíte na město, mějte někde nějakou rychlou jednotku, např. jezdce na rychlé obsazení města. Jinak byste čelili tomu, že si vytvoří jakous-takous obranu a vy byste přišli o pár dobrých chlapů. Já to dělám tak, že když dělám invazi vždy v nově dobytém městě, nechám na stráži zrovna tu jednotu, která město dobyla. Není to sice dobrá taktika, ale funguje dobře. Zároveň se vyléči ze zranění. Když však potom útočím na sousední město, a chybí mi právě jeden na dobytí, povolám po cestě zrovna tohoto brance. Též se to dá udělat tak, že okolo cizího města upevníte svoje jednotky. Nebude moct utéct, jen na vás zaútočit, ale vy to přežijete a on jen vyhodí hromadu peněz. Když už bude nejhůř, zaútočte vším, co máte.
13. Když dobydete civilizaci jedním tahem zničením počátečního settlera, nedostanete žádné money. Je lepšá, když se už usadí a potom ho holého obsadíte. Kápne vám to min. 10 a max. 50 dukátů.
14. Představte si, že dominujete 90% části planety. Poznáte jednen spřátelený národ, který vlastní velvyslanectví Marca Pola. Vy to nevlastníte, protože ve vašich rukách by to bylo zbytečné, protože byste ztratili výhody jeho používání. Pošlete posla a zeptejte se na společné vyhlášení války. Hned vám vypíše seznam nepřátel. Vy zdvořile odmítnete a připravíte se na válku.
Postřeh:
Všimněte si, že zvuk pro kasárna je stejný jako když dobydete město :).
Postřeh:
Když se vám podaří zničit národ jedním tahem tak, že hned jak se objeví settler, ho dobydete, napíše vám to, že civilizace XY byla dobyta barbary. Copak vy jste nějaký barbar?!
Postřeh:
Keltská civilizace (bílé barvy) po bleskovém dobytí vypíše, že to byli vlastně Rusové.
Postřeh:
I po dobytí nějaké civilizace se může stát, že za pár let se objeví znova.
Postřeh:
Na začátku hry si vybíráte počet spoluhráčů. Vyberte 7, ale pamatujte, že skutečný počet je asi 15! Ale najednou se potkáte maximálně se 7 národy.
Tip :
Některým jednotkám se při jejich pohybu, ať už útoku anebo obraně, spustí soubor se sound adresáře, ale když si hru dostatečně rychle loadnete, tak budete nadále slyšet např. pád bombardéru, ale vy budete už v jiné hře.
(poslal Mydliar Peter)
7) Co znamenají ty zkumavky na panelu:
modrá : Výzkum započal, je 20%
zelená : Výzkum na 40%
žlutá : výzkum na 60%
červená : výzkum 80%
Během anarchie se dá nastavit maximálně 60% daň/věda/kultura.
Tituly, kterými si vás uctí vaši lidé po vítězství :
Např. : jmenujete se Lenin, tak váš přídomek bude:
Forkbeard - Bradatý (52%)
Terrible - Hrozný
Cruel - Krutý
Mad - Šílený
Clutton - Nepořádný
Small - Malý
Unready - Nepřipravený
Meek - Pokorný
Weak - Slabý
Foolish - Sprostý
Fithetic - Hloupý
Worthless - Neschopný (0%)
Národy :
Římané
Babyloňané
Germáni
Egypťané
Američané
Řekové
Indové
Rusové
Zuluové
Francouzi
Aztékové
Číňani
Angličané
Mogolové
Keltové
Japonci
Vikingové
Španělé
Peršané
Kartaginci
Siouxové
(poslal Mydliar Peter "Dj eXpert")
Tip :
Čas ve hře se postupně mění. Zde je tabulka:
4000pnl - 1000pnl - přejde 50 let/tah (trvá 60 tahů)
1000pnl - 1nl - přejde 25 let/tah (trvá 40 tahů)
1nl - 1500nl - přejde 20 let/tah (trvá 75 tahů)
1500nl - 1750nl - přejde 10 let/tah (trvá 25 tahů)
1750nl - 1850nl - přejdou 2 roky/tah (trvá 50 tahů)
1850nl - 2020nl - přejde 1 rok/tah (trvá 80 tahů)
2100nl - konec hry
Celá hra trvá přesně 330 tahů, pokud vítězství nepříjde jinak.
(poslal Mydliar Peter "DJ eXpert")
Tipy :
1) Když jste už objavili tajemství jaderného výzkumu a máte postavený manhattanský project, pošlete špióna do nějakého cizího města. Přibyde vám nová kolonka, co může spáchat. Vyhodí do povětří atomovkou město. Teroristický čin je nevýhodou, když vám na to přijdou - potom máte globální problémy a ani OSN ani Eiffelovka vás nezachráni, protože se k vám všichni otočí zády. Avšak když to vyjde, tak se v novinách dočtete o hrozném neštěstí, které postihlo vaše milované sousedy. Jen pro informaci - atomový hříb zabije všechno živé, spálí potraviny a zredukuje budovy na třetinu. Může se stát, že to smete i div.
2) Některé civilizace, které vzniknou později, sa vyznačují tím, že jsou blbé.
Když jim darujete větší množství peněz, ani je nenapadne se technologicky či
kulturne zvelebovat. Proto je já používam jako osobní pokladničku. Když jste s nějakou stranou ve válce a hrozí vám, že vám po dobytí vezme kromě města i nějaké peníze, je lepší když dřív než vás dobydou, ty peníze jednoduše darujete jinam. Nepřítel vám město sice dobyde, ale odnese si jen desetinu z toho, co mohl. Když město dobydete zpět, získáváte peníze od nepřítele. A mimochodem, ty peníze, které jste investovali do třetí civilizace, si kdykoliv diplomatickým nátlakem vynutíte zpět. Kdyby nebyli ochotní, zkuste to znova, ale tak, že se před hlavní město postavíte s nějakou silnou pozemskou jednotkou, např. s tankem. To je určitě přesvědčí a zaplatí. Když ne, tak si ty peníze seberte silou (i s městem).
3) Když jste ve válce a máte spojence a chcete shodit atomovku, ale bez diplomatických následků, tak darujte atomovku spojenci a poproste ho, aby vám pomohl ve vašom tažení. Potom, co váš kamarád shodí atomovku a body se mu odečtou, tak vy slavnostně zrušte pakt - protože nepodporujete rasy, které používají zbraně hromadného ničení. Body se vám připíšou. Ale tento tah má i svoje negatíva, protože když vám vyhlásí válku, tak to bude jaderná válka.
4) Výsadkáři patří mezi pozemní jednotky, které mohou když jsou ve městě, se nechat vysadit 10 políček od města. Nemohou se přemísťovat letecky a ani do letadlové lodě je nenatlačíte. Z lodi nemohou dělat výsadky.
5) Helikoptéra se nemusí vracet do města a může kroužit i nad mořem.
6) Helikoptéry dokážou vyhledat ponorky a zničit je.
7) Nenechejte se uchlácholit když na vás (ne)přítel na vás vyšle 3-4 karavány. Zanedlouho pošle i diplomata, aby vám něco ukradl anebo zničil.
8) Čas od času se stane, že settler/inženýr příliš dlouho staví cestu anebo most. Tehdy je lepší zrušit jeho práci a přikázat mu ji znovu.
9) GNP, tedy hrubý národní produkt se vám zvýší když začnete ve velkém obchodovat. Samozřejmě z toho plynou i peníze do vašeho rozpočtu a odrazí se to i na skóre.
10) S rozvojom technológií sa menia aj vaše zdroje prírodného bohatstva. Keď poznáte nukleárnu fúziu odkryje sa vám urán, keď automobil tak ropu atd... Vždy je to tak že drahšia surovina vystrieda zastaralejšiu.
11) Každé město má 3 přírodní zdroje bohatství, které nabízí a 3, které příjímá. Když navážete obchodní cesty se všemi 3 zdroji, z toho meěta můžete už jen potraviny vyvážet.
12) Výsadkáři mohou vystartovat i z polního letiště.
13) Když postavíte polní letiště blízko jiného města, než je vaše, může vás panovník vyzvat, abyste odešli z jeho pozemku. Tehdy si všimněte, že letiště změnilo barvu - oni si ho přisvojili, a to jste z něho ani neodešli.
14) Každá jednotka má u sebe malý štít indikujúci možné poškození. Zelený štít hovoří o relativním zdraví jednotky, žlutý o dostatečném zdraví a červený o kritickém.
15) Poškozené jednotky se mohou samy léčit tlačítkem [SPACE]. Ve městech se jednotky samozřejmě opravují rychleji. K čemuž jim slouží různé budovy. Kasárna opraví jednotku za 1 tah, to samé platí pokud máte letiště pro vzdušné jednotky a přístav pro námořní.
16) Bombarér dokáže na tah viset ve vzduchu. Když ho pošlete napříč nepřátelským územím (bez útoku), může vás oponent vyzvat, abyste ho stáhli. Když souhlasíte, bombardér se vrátí do nejbližšího města - a to úplně zadarmo!
17) Celkové znečištění vám ubere na prestiži v tabulce [F11], a vy nevíte proč, když všude je pořádek? Je to proto, že továrny a podobná zařízení špiní prostředí jako takové. V městském okně vám ukáže značky radioaktivity. Až jich bude 5, objeví se znečištění naplno v okolí města. Proto stavte dálnice, recyklační stanice a ekologické elektrárny.
18) Anebo je tu ještě jedna možnost jak oklamat tabulku a to tak, že zašpiníte sousedy jaderným odpadem. V tabulce se ukáže, že vy jste ten nejčistší.
19) Až objevíte tajemství gerilových válek, po dobytí jakéhokoliv většího města se vyrojí partyzáni. Ale když bojujete s někým na život a na smrt, nebojte se ich. Když počítači dobydete všechna jeho města, rázem všichni jeho partyzáni padnou.
20) Před prvním globálním oteplením varují vědci. Potom okamžitě seberte své inženýry a jděte vyčistit co se dá. Oteplení má i ekonomické následky!
21) V momentě, kdy dobydete všechny civilizace, okamžitě dejte změnu vlády na nejvyšší možnou úroveň (např. demokracii). Luxus na 100% a začněte ničit všechny svoje jednotky ([Ctrl]) ([D]) kromě osadníků. Těm dejte rozkaz se přidružit k městu anebo založte novou kolonii. Za pár tahů hra skončí a vaše skóre se několikanásobně zvýší.
Co vám všechno vypíše o vaší vesmírné lodi [F12] ?
Existují 3 typy vesmírných komponentů, které si můžete obstarat :
A) Konstrukce (SS Structural)
B) Komponent (SS Component)
C) Moduly (SS Space module)
Vesmírný komponent vám nabídne 2 varianty: pohon anebo palivo.
A) Structural
- počet kusů pevných spojů, které drží pohromadě loď. Jeden spoj prodlouži životnost lodi o 7,5 roku a přidá 100 tun - max. počet je 39. Na prospektu je to modré barvy.
B) Component
- vám nabídne 2 varianty : pohon anebo palivo
1) Propulsion - (pohon) +2 motory, prodlužují životnost o 30 roků a hmotnost o 400 ton - max. počet: ? Když postavíte druhý pohon, dostanete +50% paliva a o 50% se zkrátí délka letu.
2) Fuel - (palivové články) - přidá 100% paliva, jednorázově odebere 90% životnosti plavidla. Potom už přidává 2,8 životnosti k dobru. Max počet je nekonečno, ale optimální je 1-2, přidá 400 tun zátěže.
C) Space module
- vám nabídne 3 vvrianty: Sídlo, podpora života anebo solární článek.
1) Habitation - obydlí, místo pro 10 000 osadníků, barva žlutá (vypadá to jako okno).
2) Life support - popdpora života
3) Sollar panel - sluneční články
Ostatní statistiky :
Population - celková populace na stanici
Support - podpora
Energy - celková energe
Mass - hmotnost
Fuel - palivo
Fly time - jak dlouho poletí k nejbližší planetě
Rada :
Objevem fúzní energie získá vaše loď 25% posun na planetu Alfa Centauri.
Doplnění titulů, které získáte když překročíte určité procento :
Od nejhoršího po najlepší (jako vždy : jméno + přídomek) :
Frederic the:
1. Worthless - neschopný
2. Pathetic - patetický
3. Foolish - sprostý
4. Week - slabý
5. Meek - pokorný
6. Unready - nepripravený
7. Small - malý
8. Glutton - nenásytný
9. Mad - šialený
10. Cruel - krutý
11. Terrible - hrozný
12. Forkbread - drozdia brada
13. Clever - múdry
14. Ironfist - lakomý
15. Conqueror - dobyvateľ
16. Fair - krásny/čestný
17. Strong - silný (78%)
(poslal Mydliar Peter "DJ eXpert")