Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Nedávno jsem dohrál skvělou RPG Blood Omen : Legacy of Kain. A protože jsem zjistil, že o ní snad neexistuje žádný český text (kupodivu !), tak jsem se rozhodl jeden napsat. Nebude to ani tak návod, jako spíš průvodce světem hry. Nejprve si něco povíme o světě Blood Omenu, potom se podíváme na ovládání hry a nakonec si přiblížíme některá kouzla a zbraně, se kterými se ve hře potkáte. Jinak tahle hra plně potvrzuje fakt, že starší hra se ještě ani zdaleka nerovná horší, nebo méně kvalitní. V tomto případě právě naopak. A ještě malé varování : pozor, tato hra je silně návyková ! A už dost řečí a hurá do světa Nosgoth !
A. Svět Blood Omenu aneb malý průvodce hrou
Vítejte ve světě Nosgoth ! Nejprve si řekněme něco o příběhu, abyste věděli, do čeho to vlastně jdete a proč. Vězte, že jste vlastně na počátku rozsáhlé a složité ságy, která po této hře pokračuje ve hrách Soul Reaver a Soul Reaver 2 a nakonec v nejnovější Blood Omen 2. Ale o těch se nyní bavit nebudeme, to je jiný příběh. Vraťme se do Nosgothu. Země, ve které se budete pohybovat, si žila svým klidným a bezpečným životem, protože byla chráněna devíti magickými Sloupy (Pillar of Nosgoth). Tyto Sloupy mělo na starosti devět strážců - pro každý Sloup jeden strážce. Nejdůležitějším strážcem - vlastně strážkyní - byla Ariel, strážkyně rovnováhy. Když byla úkladně zavražděna, byl určen právě Kain (tedy postava, za kterou budete hrát), aby se stal jejím nástupcem. Jenže její smrt měla ještě jeden neblahý důsledek - ostatní strážci propadli temné magii a jejich společenstvo se tak rozpadlo. Vy jako Kain máte nyní dva úkoly : za prvé pomstít smrt Ariel a ztrestat provinilé strážce a za druhé opravit Sloupy, aby mohly opět plnit svoji funkci a v Nosghotu zavládl mír a pořádek.
Začínáte zcela nedobrodružně - v hospodě. Po úvodním rozhovoru vás čeká první úkol a řekněme hned, že nepříliš příjemný. Musíte totiž vyjít ven z hospody a - nechat se zabít ! Ano, je to tak a jinak to nejde. Ale konec to není, nebojte se, to by bylo až příliš rychlé :-). Po nějaké době totiž budete povoláni ke splnění svého úkolu a vrátíte se jako nemrtvý - upír, nebo vampýr, chcete-li. V této podobě máte ty nejlepší předpoklady ke splnění hlavního úkolu hry, o kterém jsme si už řekli výše. Nejprve se musíte vymotat z labyrintu vlastního mausolea, projít hřbitovem a potom se lesní cestou dostanete k nejdůležitějšímu místu země, které se nazývá Nosgothské Sloupy (Pillar of Nosgoth). Řekli jsme si už, že je to svatyně, která udržuje rovnováhu, klid a mír tohoto světa. Momentálně je ovšem nefunkční, protože strážci Sloupů neplní svoje funkce a Sloupy nepracují. No - a vaším úkolem je projít světem Nosgoth a posbírat v různých místech předměty, jejichž pomocí můžete Sloupy opravit. Vždy po získání předmětu, někdy více předmětů, se automaticky přenesete ke Sloupům a opravíte je. Opravený, fungující sloup poznáte podle toho, že je celý krásně bílý.
Hned na úvod připomínám, abyste během vaší cesty nezapomněli prozkoumávat všechny truhly, sudy a později kamenné a ledové pyramidky, nebo homole. To všechno může skrývat mnoho užitečných věcí. Truhla se otevře sama, když k ní přistoupíte, sud musíte rozčísnout mečem a kamenné a ledové schránky je nutno rozbíjet mlatem (řemdihem).
A nyní si řekněme o nejdůležitějších věcech, se kterými se na své cestě můžete potkat. Samozřejmě, že v průběhu hry sbíráte kouzla a zbraně, ale k tomu se ještě dostaneme později. Kromě hlavních míst a hradů, které musíte prozkoumat, abyste našli věci potřebné k opravě Sloupů, najdete ještě mnoho pobočných jeskyň a labyrintů. Nezapomeňte žádný z nich navštívit a prozkoumat, mohli byste přijít o něco, bez čeho byste později nemohli pokračovat dál ve hře. Zejména musíte projít všechny jeskyně s fontánami života (Blood Fountains). Jsou to velké kašny s krvavě červenými fontánami. Přistupte k nim zleva na zvláštní plošinku a napijte se (klávesa [Ctrl]). Ale pozor, jenom jednou !! Po prvním napití totiž fontána zčerná a pak už vám bude životy jenom ubírat. Pokud ale některou z nich minete, nebudete moci např. odsunovat z cesty stále těžší a větší kameny, které vám budou překážet.
Dalším objektem, který po cestě najdete, jsou jeskyně s oltáři ( Spirit Forges). Zde můžete za cenu odsátí životů zvýšit počet některé z vašich kouzelných zbraní. Která to je, to se dozvíte podle obrázku u vchodu. Doporučuji používat jen pokud máte životy na maximum a nejvíce dvakrát za sebou. Třetí použití by vás zabilo, takže si nejprve raději doplňte životy.
Dalšími dvěma objekty, které určitě neminete jsou savepointy a waypointy. Savepointy jsou červeně zbarvené sloupy (viz. obrázek), u kterých můžete sejfnout hru. Bývají většinou na začátku a na konci dungeonů. Vřele doporučuji využívat. Stačí dojít na runu u sloupu na zemi a otevře se ukládací dialog.
Savepoint
Waypointy jsou trochu podobné sloupy jako savepointy, ale zbarvené zeleně (viz. obrázek) a jednodušší. Stoupnutím na runu u sloupu waypointy aktivujete a můžete se potom v mapě mezi nimi přímo přemisťovat (pokud máte už převtělení v netopýra).
Waypoint
Dále najdete další významné body, rozcestníky a výhledové body. Jsou vždy označeny červeným trojúhelníkem (landmarkem) na zemi. Pokud je to rozcestník, nebo výhledový bod, aktivuje se hned po stoupnutí na tojúhelník. Pokud stoupnete na rozhledový bod, uvidíte další místo, nebo hrad do kterého se musíte dostat. Od této chvíle se tam můžete přesunout vzduchem jako netopýr, ale pozor - mohli byste takto minout něco důležitého ! Vyjímkou je skalní hrad Maleks Bastion, kam se jinak než vzduchem nedostanete. Ostatní body se aktivují klávesou [Ctrl]. Stejnou klávesou vyvoláte obrázek u rozcestníků a výhledů, pokud na ně přijdete podruhé.
A nyní popíšu několik důležitých bodů vaší cesty. První (nikoliv ve hře, ale v našem popisu) je Avernus Catedhral. Mohl by být problém se tam dostat, proto vám popíšu jak na to. Avernus Catedhral totiž následuje po hradu Dark Eden, který stojí na severu, uprostřed lávového pole. Po jeho ukončení najděte jedinou jeskyni, která se v okolí lávového pole nalézá a která byla předtím nepřístupná. Nyní můžete touto jeskyní projít pod horami na cestu k Avernus Catedhral. Pokud vám nejdou odsunout kameny na cestě za jeskyní, je to tím, že jste někde dříve minuli nějakou jeskyni s fontánou krve. Hned za kameny je savepoint a kousek od něho zavřená brána. Vedle ní je ve skále zakódovaný nápis. Neplýtvejte kouzly ani silami, je to zbytečné. Brána se otevře jenom za úplňku. V labyrintu za ní můžete pak najít kouzlo Lignting - Déšť blesků. Na další cestě k Avernus Catedhral vá čeká poměrně dost velká síla nepřátel - velmi užitečné je používat kouzlo Vzájemná nenávist.
V Avernus Catedhral získáte hned 4 užitečné věci. Přízračné brnění Wrait, obouruční meč Soul Reaver, kartu Proud času (viz. obrázek), s jejíž pomocí se budete moci přenést do minulosti a zase zpátky - získáte ji po zabití hlavního bosse.
Proud času
Poslední věcí, kterou zde získáte, je znalost důležitého pergamenu. Zde je cesta, jak jej nalézt. Ještě před tím, než půjdete k hlavnímu bossovi, prozkoumejte vchod napravo od oltáře. Je tam teleport a nenápadné dveře na spodním okraji místnosti. Jimi se dostanete do jakési podzemní chodby a tou projdete do sklepení, které je sice bez nepřátel, ale zato plné karet a jiných užitečných věcí a na konci najdete onen důležitý dokument, který sice neseberete (pouze si ho přečtete), ale bez jehož znalosti byste se později nedostali dál. Nyní se můžete vrátit zpět do katedrály. Až zlikvidujete bosse, dostanete se k poslednímu savepointu této lokace. Uložte si hru a projděte teleportem. Octnete se venku na druhé straně Avernus Catedhral. Hned vedle vás je zelený waypoint, který určitě nezapomeňte aktivovat ! Pak projdete bránou vpravo dole a budete přeneseni ke Sloupům Nosgothu. Poté se musíte opět přenést v netopýří podobě ke zmíněnému waypointu u Avernus Catedhral - proto byla tak nuntá jeho předchozí aktivace. Opět projděte bránou a cestou vpravo pokračujte ke hradu Willendorf City.
Prozkoumejte nejprve všechny jeskyně v okolí, aby se vám otevřela brána hradu (jsou tady i dvě jeskyně s fontánami krve !). Nakonec projděte jeskyní, ve které najdete zdokonalení vašich maskovacích schopností. Tato jeskyně vás navíc dovede do vesnice, odkud už snadno projdete k bráně do hradu Willendorf City. Použijte maskování a projděte bránou. Vpravo a vlevo najdete vstupy na hradby. Vyjděte tam a obejděte hradby kolem dokola. Najdete dvě místnosti, ve kterých jsou páky, které otevírají hlavní bránu do hradu. Sejděte opět na nádvoří a vstupte do hradu. Octnete se před králem. Po rozhovoru odejděte a v další místnosti jděte doleva. Sejfněte si hru a pokračujte podzemím hradu, které vás dovede do východních krajů. Zde půjdete na sever přes zničenou vesnici, potom kolem obří sochy bojovníka až k trolímu hradu Land of the Nemesis.
První brána je zavřená a tak se vydejte doleva cestou mezi skalami k dřevěné bráně. Ta je sice taky zavřená, ale páka k jejímu otevření je hned za ní. Také tam pobíhají jacísi lučištníci, takže stačí použít kouzlo Mentální kontrola (přes bránu) a lučištníkem přehodit páku. Pokračujte na sever podle jezera a najděte cestu doprostřed na ostrov, kde sídlí Elzevir the Dollmaker. Zde získáte předposlední kartu k opravě Sloupů. Vraťte se k bráně trolího hradu, která je již otevřená. Projděte a jděte stále na sever až ke druhé zavřené bráně. Jděte opět doleva k jeskyni, kterou projdete až ke hradu. Vstupte dovnitř a hned si můžete sejfnout hru. Jak zjistíte, můžete vevnitř prozkoumat zatím jen asi 3 místnosti, dál už jsou jenom zavřené dveře. Vyjděte tedy ven z hradu a přeneste se do Willendorf City a jděte za králem.
Poté půjdete ještě jednou skoro toutéž cestou na sever, ale tentokrát v minulosti. Od této chvíle již nemůžete použít převtělení do netopýra, vaše cesta je už pevně daná a nemůžete z ní nikam uhnout. Vesnice ještě žije svým životem, socha bojovníka se teprve staví a vy nyní budete moci teprve prozkoumat celý trolí hrad a najít poslední kartu k opravě sloupů. Až tohle absolvujete, půjdete zpět na jih. Obří sochu najdete v rozvalinách a ve vesnici už opět žijí normální lidé. Ale nečekejte, že vás budou oslavovat jako hrdinu. Uvědomte si, že pořád vypadáte jako vampýr a jako takový nemůžete od lidí čekat nic dobrého. Raději se tedy zamaskujte (o tom si povíme později) a proběhněte dolů k posledním soubojům. Po nich budete opět přeneseni k Nosgothským Sloupům k finálnímu souboji se dvěma bossy - nejprve je to Mortanius a po něm The Dark Entity.
Ještě několik slov k životům a maně a jejich čerpání. Životy jsou na panelu vpravo znázorněny zkumavkou s krví vlevo. Mana je znázorněna sloupcem modrých run vpravo. Životy i manu můžete nejsnáze doplňovat od zajatců, přikovaných ke zdi. Stačí, když k nim přistoupíte a stisknete klávesu [Ctrl]. Tím vysajete jejich životy pokud jsou to živí lidé, anebo manu, pokud jde o duchy. Pokud odejdete z místnosti, kde jste vysáli živé lidi a opět se tam vrátíte, najdete je tam znovu, ale jako duchy. Dále můžete doplňovat životy a manu v boji. Pokud váš protivník už nebojuje, ale jen se tak kymácí ze strany na stranu, nedorážejte ho. Přistupte k němu a stiskněte [Ctrl]. Tím z něho vysajete životy nebo manu, podle toho, co je to za protivníka. Třetím způsobem je doplňování sebráním magických kuliček, nebo návštěvou fontány života anebo pomocí speciálních kouzel (o tom níže). Sloupce životů a many můžete (a musíte) v průběhu hry zvyšovat. K tomu slouží speciální předměty, které ve hře budete nacházet. Životy zvyšují zvláštní lahvičky a manu trojúhelníkové runy.
B. Ovládání hry
Pohyb vaší postavy ovládáte klasicky kurzorovými šipkami. Další nejdůležitější klávesy jsou tyto :
[F1] - Celkový inventář, zbraně, zbroje a kouzla. Zde si můžete měnit zbraně a zbroje a prohlížet kouzla a magické předměty, které jste cestou nasbírali. Můžete vybrat vždy 4 kouzla a 4 předměty, které pak můžete rychle použít klávesami [F3] a [F4]. U předmětů, které můžete použít, je číslo, které udává počet možných použití. Ostatní předměty označené hvězdičkou pouze sbíráte pro opravu sloupů. Ty se používají automaticky.
[F2] - Převtělování (viz. dále)
[F3] - Rychlé použití 4 vybraných kouzel
[F4] - Rychlé použití 4 vybraných magických předmětů
[F6] - "Eagle Eye", zoom, prohlédnutí okolí vaší pozice
[F7] - Nastavení, mapa hry, load apod.
[F11] - Gamma nastavení
[F12] - Nastavení rozlišení
[Esc] - Menu hry
[Ctrl] - Akční klávesa
[Alt] - Boj
[Shift] - použití vybraného kouzla, vlčí skoky
C. Zbraně a zbroje
Zbraně a zbroje můžete měnit následujícím postupem : nejprve stiskněte [F1] pro otevření inventáře. Nyní šipkami vlevo/vpravo najeďte na obrázek postavy s mečem (uprostřed) a stiskněte šipku dolů. Otevře se vám řada obrázků se zbraněmi a zbrojemi, mezi kterými můžete listovat pomocí šipek vlevo a vpravo. Zbraň nebo zbroj, kterou chcete použít, vyberete klávesou [Enter] a výsledek hned poznáte na obrázku vaší postavy vlevo. Zpět do hry se vrátíte dvojím stiskem klávesy [Esc].
a) Zbroje
1) Železná zbroj - Standardní zbroj, se kterou začínáte, poskytuje velmi dobrou ochranu.
2) Kostěná zbroj - V této zbroji vás budou nemrtví ignorovat (tj. kostlivci, zombie a duchové)
3) Zbroj Chaosu - Nepřátelé utrpí stejně velké poškození, jaké způsobují.
4) Zbroj Blesku - vysává nepřátelům krev, takže se můžete soustředit jenom na zabíjení.
5) Zbroj Wraith - Zbroj přízračná. Poskytuje větší ochranu za denního světla. Jste vampýrem a tak vám denní světlo moc nesvědčí, vaše síla vzrůstá v noci. Navíc, když vysáváte nepřátele, přibydou vám stejnou měrou životy i mana !
b) Zbraně
1) Železný meč - zbraň, se kterou začínáte. S úspěchem lze použít na zabíjení nepřátel i na rozbíjení sudů, ve kterých lze najít mnoho užitečných věcí !
2) Řemdih (mlat) - výborně se hodí na lidské nepřátele, ale především na rozbíjení kamenných a ledových schránek a překážek v cestě.
3) Sekery - první obouruční zbraň. To mimo jiné znamená, že máte zaměstnány obě ruce a nemůžete sesílat kouzla. Hodí se na prosekávání cesty (občas vám někde budou překážet stromy) i na nepřátele. Opakovaným mačkáním klávesy [Alt] rozpoutáte skutečné smrtící tornádo !
4) Ohnivý meč - velmi silná zbraň. Likviduje nepřátele ohněm. Jediná nevýhoda je, že vám neposkytne čas na jejich vysátí.
5) Plamenný meč Soul Reaver - Plenitel duší. Druhá obouruční zbraň. Velmi silná. Na většinu nepřátel vám stačí jediná rána. Ale pozor - jeho používání vám ubírá dost many !
D. Převtělování
Převtělovací kouzla jsou velmi důležitá, bez nich byste hru nedohráli. Jsou celkem čtyři a najdete je postupně během cesty. Samozřejmě vám během převtělení ubývá mana, ale velmi pomalým tempem. Vybírat převtělení si můžete po stisku klávesy [F2]. Převtělení trvá tak dlouho, dokud máte manu anebo do doby, než opět stisknete [F2]. Vyjímkou je převtělení v netopýra - viz. dále.
1) Vlk
Jedno z prvních převtělení, která najdete a hned velmi důležité. Umožňuje vám totiž jednak rychlejší pohyb, ale hlavně a především skákání na jinak nepřístupná místa, např. snížené, nebo zvýšené plošiny, nebo nebo na místa, která jsou kolem dokola obklopena ostrými bodci. Skok provedete klávesou [Shift].
2) Netopýr
Dalším převtělením je netopýr, lépe řečeno netopýři. Po použití tohoto převtělení se totiž rozpadnete do hejna netopýrů a odletíte do mapy. Zde si můžete nyní vybrat, kam se chcete přesunout, buď na některý z aktivovaných waypointů, nebo na místo, či hrad, který jste již navštívili (anebo alespoň uviděli z místa výhledu) a nebo do ústřední svatyně Pillars of Nosgoth. Po výběru místa se vrátíte do hry na vybraném místě a okamžitě automaticky se opět převtělíte do své vampírské podoby.
3) Maskování
Toto kouzlo najdete v jednom stanovém táboře ve velitelském stanu. Pokud je použijete, tak si vás stráže a lidští nepřátelé vůbec nebudou všímat. To je velmi výhodné ve městech apod., kde vaše pravá podoba neustále a okamžitě vyvolává rozruch a nepřátelství - nezapomínejte, že pořád vypadáte jako vampýr. Toto kouzlo si později ve hře můžete zdokonalit tak, že se bude vztahovat i na ostatní - nelidské nepřátele. Jen nemrtví na vás budou útočit stále.
4) Ochranný závoj
Poslední převtělovací kouzlo. S jeho pomocí můžete beztrestně (tj. beze ztráty životů) chodit v bažinách, po vodě, po písku a také procházet některými zazděnými dveřmi. Neúčinkuje to na lávová pole. A protože nic není zadarmo, je i použití tohoto kouzla spojeno s určitým rizikem. Jeho použitím se stanete viditelnými pro temné síly, které proti vám pošlou své bojovníky, se kterými byste se jinak nepotkali. Ale nemusíte se bát, není nijak těžké je zlikvidovat.
E. Kouzla
Kouzla můžete vybírat a používat následujícím postupem : nejprve stiskněte [F1] pro otevření inventáře. Nyní šipkami vlevo/vpravo najeďte na obrázek postavy s knihou (vpravo) a stiskněte šipku dolů. Otevře se vám řada obrázků s kouzly, která máte k dispozici a na levé straně čtyři prázdná okénka. Šipkami si můžete vybrat kouzla, která klávesou [Enter] a opět šipkami umístíte do prázdných okének vlevo, případně vyměníte za kouzlo, které tam už je. Potom se vrátíte do hry dvojím stiskem klávesy [Esc] a vybraná kouzla používáte pomocí klávesy [F3] - tím si kouzlo vyberete do panelu vaší postavy vpravo a následně je můžete použít klávesou [Shift]. Můžete je použít opakovaně, dokud vám stačí mana.
1) Vysátí krve
Použitím tohoto kozla vysajete na dálku krev z napadeného nepřítele. Pozor ! Pokud použijete toto kouzlo na jedovaté monstrum budete otráveni ! To se projeví tak, že sloupeckrve ve zkumavce zezelená a začne rychle ubývat. Vyléčit se můžete příslušným magickým předmětem (viz. níže) a nebo urychlenou návštěvou savepointu a uložením hry
2) Krvavá lázeň
Podobné jako předešlé kouzlo, ale vysáváte krev ze všech nepřátel v dosahu. Opět pozor na otravu !
3) Mentální kontrola
Použitím tohoto kouzla se stanou dvě věci. Jednak se zahalíte do ochranného štítu a jednak získáte úplnou kontrolu nad jakýmkoliv lidským nepřítelem. Vlastně dočasně hrajete s jeho postavou. Proto ten ochranný štít, aby vaše vzácná tělesná schránka mezitím nedoznala úhony. Je to velmi dobré kouzlo když se potřebujete dostat někam, kam sami nemůžete. Např. ve hradu uprostřed močálu potřebujete stisknout tlačíttko na zdi, které je za hradbou ostrých bodců. Ale kolem něj pobíhá jeden vrhač nožů. Takže použijete kouzlo Mentální kontrola a kýžené tlačítko stisknete s oním ovládaným vrhačem. Poté stisknete jakékoliv tlačítko pro zrušení kouzla a návrat do svého těla. Kouzlo je také zrušeno v případě, že vámi ovládanou postavu zabije nějaký jiný nepřítel.
4) Eneretický blesk
Likvidace nepřátel energetickými blesky. Obzvláště na nepřátele v úvodních fázíchhry je to docela účinné. Později už budete potřebovat na jednoho nepřítele blesků více. Toto kouzlo také použijete tam, kde budete potřebovat stisknout nějaký nedosažitelný vypínač - stačí na něj jednou vystřelit.
5) Znehybnění
Zastaví na chvíli nepřátele v dosahu kouzla a vy můžete nerušeně projít dál.
6) Vzájemná nenávist
Toto velmi důležité kouzlo vyvolá nenávist mezi vašimi nepřáteli. Ti začnou bojovat sami mezi sebou a vás si dočasně přestanou všímat. Můžete pokračovat dál a pozor - kouzlo postupuje s vámi, takže zasáhne i další nepřátele, ke kterým teprve dojdete.
7) Světlo
Zcela prosté, ale opět důležité. Vytvoří světlo v jeskyních a labyrintech, kde je jinak špatně vidět.
8) Štít
Vytvoří kolem vás ochranný štít.
9) Teleport do mausolea
Úplně první kouzlo, které ve hře získáte. Odkudkoliv vás teleportuje zpět do Kainova mausoilea - tedy tam, kde jste vlastně hru začínali.
10) Spirit Death
Jedinou střelou zlikvidujete kteréhokoliv nepřítele - s výjimkou bossů.
11) Zkáza duchů
Podobné jako mentální kontrola, ale můžete s ním ovládat všechny nepřátele, samozřejmě s výjimkou bossů. Ovšem toto kouzlo je příliš silné, takže slabší nepřátelé ho nemusí unést a jednoduše explodují. Proto na ně volte raději kouzlo Mentální kontrola.
12) Omráčení
Uvede zasažené lidské nepřátele do onoho kolísavého stavu "těsně před doražením", což vám umožňuje v klidu je vysát.
13) Déšť blesků
Přivolá blesky na všechny nepřátele na obrazovce. Lze použít pouze venku, pod širým nebem. Tohle speciální kouzlo se nalézá v labyrintu za dřevěnou bránou, kterou najdete hned u prvního waypointu na cestě z Dark Eden do Avernus Catedhral. Tahle brána se pro vás ovšem otevře pouze za úplňku. Takže pokud zrovna není úplněk, jděte se podívat někam jinam a vraťte se sem opět ve správný čas - a nebo si počkejte. Úplněk je ve hře jednou za osm dní a jeden herní den trvá asi 20 minut. To, že je úplněk, poznáte podle malé ikonky pod obrázkem vaší postavy na panelu vpravo. Pokud je den, je tam sluníčko, pokud noc, uvidíte tam obrázek měsíce v některé jeho fázi.
F. Magické zbraně
Magické zbraně můžete vybírat a používat následujícím postupem : nejprve stiskněte [F1] pro otevření inventáře. Nyní šipkami vlevo/vpravo najeďte na obrázek postavy s koulí (vlevo) a stiskněte šipku dolů. Otevře se vám řada obrázků s magickými předměty, které máte k dispozici a na levé straně čtyři prázdná okénka. Šipkami si můžete vybrat předmět, který klávesou [Enter] a opět šipkami umístíte do prázdných okének vlevo, případně vyměníte za předmět, který tam už je. Číslo pod předmětem vám udává, kolikrát jej mátek dispozici, tedy kolikrát jej můžete použít. Naleznete zde také předměty označené hvězdičkou - ty nemůžete použít, jsou to předměty, které sbíráte pro opravu magických sloupů a použijete je automaticky ve správný dobu. Potom se vrátíte do hry dvojím stiskem klávesy [Esc] a vybrané předměty používáte pomocí klávesy [F4] - tím si předmět vyberete do panelu vaší postavy vpravo a následně jej můžete použít klávesou [Shift]. Můžete jej použít opakovaně, dokud je máte k dispozici.
1) Srdce temnoty
Doplňuje vaše zdraví. Pokud máte tato srdce, pak pro vás hra nekončí ani když vás zabijí - za cenu jednoho srdce znovu obživnete a můžete hrát dál. Lepší je ale používat srdce ještě před zabitím - dodá vám tak více životů.
2) Antitoxin
V případě, že jste byli otráveni napadením jedovaté nestvůry, nebo vysátím její krve, sloupec vaší krve ve zkumavce zezelená a začne rychle ubývat. Použitím antitoxinu se můžete zase rychle vyléčit.
3) Hvězdice
Vrhací hvězdice. Velmi účinná, ale pořád je jich velmi málo :-).
4) Tarotové karty
Jejich použitím zlikvidujete všechny nepřátele v dosahu. Samozřejmě - neúčinkuje na bosse, ale ani na nemrtvé nepřátele.
5) Imploze
Projektily které při dotyku způsobují implozi - no prostě další střely, kterými můžete likvidovat dotěrné nepřátele.
6) Hniloba a rozpad
Zelení hnilobní slimáci, které házíte po svých nepřátelích. Způsobují rozklad oběti a proměnu v bublající louži. Nepřátelé, kteří se dotknou louže se také rozloží.
7) Energetická banka
Tak tohle kouzlo vám dočasně doplní manu na maximum, takže můžete použít nějaká kouzla. Hodí se, když v boji s bossem přijdete o všechnu manu a potřebujete seslat nějaké kouzlo, nebo použít obouruční plamenný meč. Použijte a v čase, který máte k dispoozici nepřítele zlikvidujte.
8) Zpomalení času
Všechny nepřátele zpomalí na čtvrtinu jejich původní rychlosti po dobu trvání kouzla. To vám umožňuje volnější pohyb a rychlejší zabíjení zpomalených nepřátel.
G. Tipy a rady
Tady ještě shrnu pár postřehů, které jsem ve hře nasbíral.
1) Používejte a zkoušejte nová kouzla. Většinou vám pomohou dokončit dungeon, ve kterém právě jste. Příkladem je boss v Avernus Catedhral. Vytváří dva troly, kteří vás obtěžují, sám vás ostřeluje a vždy včas zmizí na druhou stranu místnosti, než stačíte zaútočit. Pokud použijete brnění Wrait a plamenný obouruční meč, který jste právě tady získali, tak máte vyhráno. Nejprve se k bossovi opatrně přibližte bez jakékoliv akce. a pak stačí jediná rána mečem.
2) Boss ve hradu Dark Eden v lávovém poli : jsou vlastně dva. Jeden vás ostřeluje z ostrůvku na severu a druhý pobíhá kolem vás a ubírá pevnou zem, kterou pronměňuje ve vodu. Osvědčila se mi následující taktika : bosse na ostrůvku zlikvidujete dvěma či třemi střelami Spirit Death. Potom si stoupnete na spodní okraj místnosti a počkáte, až druhý boss promění kompletně celé území ve vodu (spodní okraj zůstane, nebojte se). Pak si vždycky vyčíhněte okamžik, kdy se boss k vám přiblíží, vyběhněte za ním do vody a sekejte jako diví. Ručím vám za to, že po pár takových akcích se položí. Doporučení : mějte po ruce připravená Srdce Temnoty pro doplňování životů.
3) Pokud se někam nemůžete dostat a víte, že tam právě máte jít, nezoufejte a nepanikařte. Znamená to jenom to, že jste někde něco vynechali, nenavštívili nějakou jeskyni, nebo oltář. Mrkněte se zpátky, určitě na to brzy přijdete.
4) S novými kouzly, schopnostmi a zbraněmi se vracejte na území, která jste prošli dříve anebo která jste naopak dříve projít nemohli pro velkou sílu nepřátel. Nyní se vám to už jistě povede a objevíte spoustu nových věcí.
5) Do měst a vesnic vstupujte raději v noci - projdete je snáze a rychleji. Nezapomínejte, že jste upír a proto máte v noci větší sílu.
6) Většina nepřátel, které zabijete, se do lokace opět vrátí jako duchové. Pokud tedy navštívíte nějakou lokaci, kde je nápadně moc duchů, znamená to, že jste tady už pravděpodobně byli.
7) Zazděné jeskyně : občas narazíte na zazděný vchod do jeskyně označený znakem hvězdy. Nesnažte se dostat dovnitř, nejde to. Nejedná se totiž o vchod, ale o východ z nějaké jiné jeskyně. Pokud je tam ovšem znak měsíce, znamená to, že vchod do jeskyně se otevírá pouze za úplňku.
8) Ve městech nevynechávejte žádný dům, který můžete navštívit. Mohli byste přijít o důležité věci.
9) Tahle hra občas vypadá krutě, protože musíte někdy zabíjet i "civilisty". Ať už pro doplnění životní, či magické síly anebo prostě jenom proto, že vám překážejí v cestě. Ale nedá se nic dělat. Oni vás také nemají rádi a útočí na vás, kdekoliv vás vidí - uvědomte si, že jste upír. Navíc máte veledůležité úkoly týkající se celé země. Takže pár civilistů zkrátka musíte obětovat.
10) Vždycky hned na začátku jeskyní, hradů, tvrzí a dungeonů vůbec najdete na zemi obrázek toho, co bude vaší odměnou za splnění úkolu. Může to být zbraň, zbroj, kouzlo, magická zbraň anebo samozřejmě předmět pro opravu některého ze Sloupů.
KONEC.