Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
Text poslal : Stanislav Plášil
1) ÚVOD
Pokud je vám systém hraní her typu Battle Isle neznámý, nebo nepatříte k jeho
detailním znalcům, dříve než se svými tanky vyjedete na bitevní pole, je dobrá
"nasát" základní dovednosti v TUTORIAL misích (to je možné udělat v základním
menu v položce "START INDIVIDUAL MAP". Tam je kromě standardních kampaní možné
vybrat právě i tréninkové "tutorial" mise - kampaně a tutorial měníte klikáním
na šipku v horní pravé části okna).Jakmile odstartujete misi, objeví se vám na
obrazovce dvě okna. To větší je MAPA (Map Window), kde se bude odehrávat
veškerá akce, menší je pak PžEHLED (Overview), kde vidíte celou plochu
bitevního pole. Všechna okna v Battle Isle 3 fungují jako standardní
Windowsovská, tzn. Jde s nimi pohybovat, zmenšovat, či zvětšovat dle libosti.
Mapa je rozdělena do hexagonových (šest stran) políček, po kterých je možné
pohybovat taktéž hexagonový kurzor a vybírat jednotlivé jednotky/činnosti.
Kliknete-li na danou jednotku, objeví se ve spodní části menu, ve kterém
můžete specifikovat co vlastně s danou jednotkou toužíte udělat. Kliknete-li
například na ikonu Informace "Information Icon", otevře se pro zvolenou
jednotku speciální okno, kde o ní vidíte veškeré detaily včetně její animace.
Barva jednotlivých jednotek určuje jejich příslušnost k hráči, resp.
počítačovému nepříteli. Jednotlivé ikony obvykle reprezentují více vozidel
svého typu - tedy celou jednotku. Jistě již víte, že se jedná o hru tahovou,
takže spěchem nic nezískáte, počítač vždy počká než ukončíte váš tah, takže si
všechny vaše kroky v klidu rozmyslete. V okamžiku kdy máte nějakou jednotku
vybranou, na mapě bude světlejší barvou políček označen její dojezd - pro toto
kolo. Dojezd je samozřejmě různý pro různé typy terénů a stoupání. Dvojitým
kliknutím na políčko KAM chcete s jednotkou vyrazit ji přiměje provést přesun.
Pokud má jednotka vyčerpané všechny dojezdové body zabarví se trochu dobíla,
takže budete vědět, že tady už toho moc nenajedete. Některé jednotky navíc
přes některé terény vůbec cestovat nemohou, jedinou možností je pak dané místo
(například les) objet.
Abyste mohli na nepřítele zaútočit, je nutné mít svojí jednotku postavenou na
hexu hned vedle jeho. Velmi dobrou strategií je pak nejprve vedle něj (nebo
před něj) postavit jednu jednotku, neútočit, pak na druhou stranu, nebo opět
těsně před něj postavit druhou. Počítač vám jednak automaticky udělí výhodu
z přesily a hlavě i "oslabí" nepřítele, který ví, že musí čelit dvěma vašim
jednotkám najednou. Kliknutím na jednotku se objeví její ovládací okno "CHIP
WINDOW" ve kterém můžete například zvolit útok "ATTACK". V případě že má
jednotka více druhů zbraní si ještě vyberete zbraň (pozor ale - nalevo a pod
nimi vidíte i sílu a množství munice a možné cíle proti kterým je možné tuto
zbraň použít). Stejně tak najdete i přehled o minimální účinné vzdálenosti
a naopak o dostřelu zbraně. Kliknutím na ikonu napravo od zbraně začne již
samotný útok. Počítač zobrazí bitvu, její výsledky i počty zkušeností, stejně
tak i počty přeživších členů jednotky. Některé jednotky se mohou po útoku opět
pohybovat, což je výhodné například pro partyzánské přepady. Je výhodné vědět
a počítat s dostřely jednotlivých zbraní, protože i tak je možné útočit na
nepřítele, aniž by ten měl šanci vám to oplatit. Jakmile dokončíte všechny
plánované akce, stačí jen kliknout na ikonu "CHANGE PLAYER ICON" (taková šipka
na obě strany) a počítač automaticky předá akci následujícímu protivníkovi.
Na jednotlivých tutorialových misích sami zjistíte základní charakteristiky
jednotlivých jednotek, jejich výhody i nevýhody. Zjistíte, že bez RADAROVÉ
STANICE nevidíte celou mapu ale pouze její část, opět v závislosti na tom,
jaký má která jednotka dohled. Ale pozor - existuje i jednotka, která umí
radar "zadžemovat" vyřadit z provozu a ochránit tak vaše jednotky před
všetečným pohledem nepřítele. Zjistíte, že je možné nepřátele klást pasti
- MINY, ale že i on na vás může nějaká připravit. MINY mohou být vidět, někdy
však pošlete jednotku někam kam nevidí a najednou - BUM. Zjistíte také, že
i s palivem (FUEL) je ve hře počítáno, takže nemůžete libovolně drandit
s jednotkami sem a tam, ale raději počítat s tím, že když vám dochází je nutné
se vrátit na základnu, nebo poslat doplňovací jednotku - máte-li nějakou.
Velmi užitečnou vlastností nejen v tomto směru jsou budovy, z nichž některé
fungují jako "obchody" ve kterých můžete nejen nabírat
suroviny/střelivo/palivo, ale v nich i vyrábět či opravovat některé jednotky
(někdy jsou potřeba i suroviny, které se nacházejí na bojovém poli - např.
KRYSTALY). Mnoho z těchto objektů je zpočátku neutrálních (neutrální však
mohou být i bojové jednotky), takže je nutné - obvykle s pomocí pěchoty
budovu/jednotku přesvědčit aby pracovala pro vás. Některé druhy pěchoty
dokonce umí "uloupit" budovu nepřítele - ale pozor, umí to i nepřítel.
Co vám zpříjemní i znepříjemní život je POČASÍ. Skutečně - Battle Isle 3
simuluje vliv počasí, takže například jinak nepřekonatelná řeka může zamrznout
a umožnit přejezd, zamrzlá naopak rozmrznout a utopit vaše jednotky. Stejně
tak je ovlivněna i pohyblivost vašich jednotek (špatné počasí, rozmoklá půda,
zima) - to vše je zde bráno v úvahu.
Z důležitých zásobovacích jednotek zde zmíním :
RE-FUELLING VEHICLE - cisterna s palivem, žádná zbraně, špatné pancéřování
AMMUNITION CARRIER - vozí střelivo, má kulomet a trochu lepší pancíř
REPAIR VEHICLE - umí jak opravit, tak i doplnit palivo ostatním jednotkám
Podobně jako v předchozích případech se vše ovládá jednoduše přes kliknutí na
patřičnou ikonu, resp. dvouklikem na vybranou jednotku. Pokud začnete skutečně
v tutorialových misích, počítač vám během nich představí skutečně vše, s čím
se ve hře dříve či později setkáte.
Zajímavou jednotkou je PLANUM, který umožňuje nejenom stavět silnice, ale
i pokládat koleje, po kterých je přeprava vašich jednotek skutečně lahůdka.
Poslední jeho tvořivou možností je tvorba opevnění, které značně pomáhá
například tankům. Některé jednotky ale mohou útočit nejenom na nepřátele, ale
právě i na silnice, železnice i mosty, což Battle Isle 3 dodává další,
skutečně úctyhodný rozměr.
Aby toho všeho nebylo dost, setkáte se i s čluny určenými jak pro boj tak pro
přepravu pozemních jednotek, přístavy, doky a dalšími vychytávkami, které vás
přesvědčí, že Battle Isle 3 je právem nazýváno jednou z nejkomplexnějších
strategických her vůbec.
2) MANUÁL
Celá hra se dá ovládat kompletně myší, některé úkony je možné potvrdit
i z klávesnice. Struktura menu je jednoduchá a přehledná, pro jistotu však
přeložím některé anglicky psané texty :
SAVE GAME - uložit hru.
LOAD GAME - obnovit hru.
START NEW CAMPAIGN - spustí kampaň (sérii připravených misí).
START INDIVIDUAL MAP - spustí jednotlivou misi z kampaně (potřebujete ale kód,
který získáte po dohrání mise) - tato volba funguje i jako MULTIPLAYER, kde se
na jednom počítači může u jedné mise střídat více hráčů.
Setkáte se i s pojmem SET ALLIANCES, pod kterým je skryto vytváření
spojeneckých týmů.
START NETWORK GAME - spustí síťovou hru.
QUIT - ukončit hru.
Hra rozlišuje různé obtížnosti:
TRAINING - jednoduchá, celá mapa je viditelná, nepřítel má postih k obraně
i útoku. Jednotky mají neomezeně paliva a nábojů, ale nemohou dále pokračovat
v kampani.
NORMAL - stejné šance pro všechny strany.
EXPERT - nejtěžší varianta, skoro jako kdyby váš protivník hrál na training
mód
Poměrně důležité je SET UP menu:
HEX SQUARES : Umožňuje nastavení velikosti HEXů, jak budou zobrazovány na
mapě. Větší HEXy ale umožní zobrazit menší kus mapy. De-facto odpovídá ZOOMu.
BATTLE : Umožňuje vybrat si, jak má počítač zobrazovat průběh bitvy.
BATTLE DETAIL : můžete určit stupeň detailnosti ve které se zobrazení bitvy
objevuje. Vysoký stupeň může na pomalejších počítačích vést k trhané animaci
BATTLE SIZE : Velikost okna pro zobrazení bitvy. Doporučuji nastavit v
závislosti na rozlišení vašeho monitoru.
BATTLE WITH TEXTURES : Mají být jednotky potaženy texturou ?
VIDEOS : Určení velikosti přehrávaných filmů.
MIDI MUSIC : Hudba ke hře.
SOUND EFFECTS VOLUME : Hlasitost zvukových efektů.
VIDEO VOLUME : Hlasitost filmů.
ATTACK/DO NOT ATTACK ALLIES : Má vám počítač umožnit útočit i na kamarády ?
RE-FUEL UNITS : Má počítač za vás automaticky řídit jednotky k doplnění
paliva ?
ONLINE HELP : Spuštění a vypnutí textů komentujících jednotlivé funkce.
A na závěr jedna rada. Kdyby vám z nějakého důvodu korektně nefungovaly VIDEO
sekvence, přinášíme na následujících řádcích seznam úkolů, které jsou nutné
k dosažení vítězství v jednotlivých misích. Pokud se ale chcete nechat
přeskočit, následující řádky raději přeskočte.
Úroveň Vítězství Prohra
1. Zničení všech jednotek Maltieri
2. Zajmutí Mala Kanda
Zajmutí Ireti
Nalezení a zajmutí vraku
Zničení všech nepřátelských jednotek
3. Zajmutí Umo
Zajmutí Entala
Zajmutí oláře
Zničení všech nepřátelských jednotek
4. Zajmutí Kai HQ
5. Zajmutí Gatno Ztráta vlastní základny
Zajmutí P2
6. Zajmutí továrny na letadla
7. Zajmutí Lurs
Zajmutí Esto
8. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny
9. Nalezení a zajmutí tajného skladiště Ztráta vlastní základny
10. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny
11. Zajmutí Lurs Ztráta Kol-Lorz
12. Okupace bunkru Urelis Ztráta vlastní základny
13. Okupace centra Hol-Lonk Ztráta Pem-Pont
Okupace Federation HQ
Zajmutí Texol
14. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny
15. Okupace Drullian HQ Ztráta vlastní základny
16. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny
17. Okupace Magalo
Okupace Ekopan
Okupace Bunka
18. Okupace Andau
Okupace Malati
19. Zajmutí vily Haris Ztráta parlamentu
Okupace Burzy
Okupace kasáren
Okupace elektrárny
20. Zajmutí výzkumné laboratoře Ztráta vlastní základny
KONEC.