1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Knihovny online
knihovna wii
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!
Age of Empires 3: Age of Discovery
K této hře bylo nalezeno více záznamů:
Age of Empires 3: Age of Discovery - průvodce
Autor: Panda

Pozn. : Hru mám vangličtině a většinou užívám anglické názvy, občas se zde vyskytuje můj překlad, který nemusí odpovídat překladu, který obdržíte u zakoupeného originálu hry. Chtěl bych vám popřát hodně zábavy u jedné znejlepších strategií nejen letošního roku. Autor.


Obsah :


1. Suroviny

2. Věky

3. Národy

4. Home City

5. Budovy

6. Jednotky

7. Vylepšení

8. Klávesové zkratky

9. Cheaty

10. Rady, tipy a postřehy



1.  Suroviny :


Ve hře se nachází celkem tři suroviny + zkušenosti.


Food : Jídlo se získává lovem či chovem zvířat, dále rybolovem a konečně farmařením. Můžete ho také nalézt vpokladu nebo dodané vbednách zvašeho domovského města.


Wood : Dřevo budete překvapivě těžit ze stromů. Můžete ho také nalézt vpokladu nebo dodané vbednách zvašeho domovského města.


Coin : Mince budete získávat zezlatých či stříbrných dolů nebo lovem velryb, později také zplantáží. Můžete je také nalézt vpokladu nebo dodané vbednách zvašeho domovského města.


Experience : Zkušenosti se dají získávat mnoha způsoby, převážně však na obchodních stezkách, bojem, za stavbu budov či jednotek a plněním úkolů. Vmenší míře také nalezením pokladu. Právě za zkušenosti si budete posílat zdomovského města jednotky či suroviny, díky zkušenostem bude vaše město postupovat na vyšší úrovně a umožní vám si ho zlepšit.



2.  Věky :


I. Discovery Age



Věk objevů slouží doopravdy jen k„objevování“ nejbližšího okolí. Budete moci trénovat jen osadníky či rybářské lodě, na vojenské jednotky vtomto věku zapomeňte, takže se musíte ztohoto věku dostat co nejdříve, hned jak seženete 800 jídla. Jinak hrdinou sbírejte různé poklady válející se po zemi.


II. Colonial Age (800F)



V tomto věku dochází krozmachu vojenské výroby. Co nejdříve byste si měli pořídit jednotky na obranu. Užitečné bude se opevnit zdí či alespoň strategicky umístit věže. Dochází také krozvoji obchodu nejen na obchodních stezkách, ale i mezi vámi a indiány. Naplno se rozvinula těžba zlata, stříbra a ražba mincí, které jsou tolik potřebné pro najímání nových jednotek. Dochází kpřechodu kfarmaření či chovu ovcí.


III. Fortress Age (1200F, 1000C)



Nastává čas opravdových bojů. Budete mít možnost postavit pevnost, dochází kzlepšování zbraní jednotek i jejich celkovému upgradu. Začínají se objevovat první děla, která znamenají zkázu pro semknuté formace pěšáků či nechráněné budovy. Na moři se objevují válečné fregaty, Dochází ke vzniku rozsáhlých plantáží, těžební techniky se dostávají na vysokou úroveň.


IV. Industrial Age (2000F, 1200C)



Průmyslová revoluce se šíří zAnglie a rychle zachvacuje nový svět, dochází kmechanizaci výroby, objevují se první železnice. Zkasáren vycházejí skvěle vycvičené jednotky, dochází ke zlepšení jejich zbraní. Jsou vynalezeny nové typy děl umožňující ještě lepší eliminaci nepřítele. Na moři se objevují nové lodě sdalekonosnými děly, hospodářství se dostává na nejvyšší úroveň.


V. Imperial Age (4000F, 4000C)



Poslední věk hry. Do rukou se vám dostanou nová, elitní děla, nejsilnější loďstvo a elitní pozemní jednotky. Dostaví se možnost postavit Kapitolu a v ní ohromně účinné, leč nákladné vynálezy. VAmerice dochází kchtěným či nechtěným procesům přibližující se kobčanské válce, před kterou hra končí, ostatně vEvropě to také vře a evropské národy se také leč pomaleji připravují na I. Světovou válku, která nás bude možná čekat vAoE4, ale to hodně předbíhám…



3.  Národy :



Setkáte se scelkem 8 národy + domorodými kmeny indiánů, snimiž můžete uzavírat spojenectví.


Britové - London



Britové byli hlavním kolonizujícím národem Ameriky, kolonizovali převážně sever kontinentu (východně až jihovýchodně, později i jižně od Velkých jezer). Mají velmi silnou pěchotu a tou jsou mušketýři, které můžete velmi efektivně vylepšovat. Další jejich velkou předností jsou osadníci, které dostávají zdarma, a to jednoho za každý postavený dům, takže takto lze získat až 20 osadníků. Mají také velmi účinnou kavalerii - Husary, kteří vylepšení na úroveň Imperial Life Guard dokáží divy.


Silné jednotky (Royal Guard) : Musketeer, Hussar
Unikátní jednotky : Longbowman, Rocket


Francouzi - Paris



Francouzi kolonizovali převážně dnešní Kanadu a oblast Louisiany a spolu sBrity byli hlavní kolonizátoři severní Ameriky. Francouzi už vAoE2 měli nejsilnější jízdu a ani zde to nebude výjimkou. Pokud se dostane skupina Kyrysníků (Cuirassier) mezi Britské mušketýry, Kyrysníci je suveréně roznesou na kopytech. Francouzi mají také silné osadníky - kurýry, kteří se dokáží uplatnit vboji a nájezd na skupiny kurýrů se tak nepříteli nemusí vyplatit. Francouzi jsou také nejlepší co se spojenectví sindiány týče.


Silné jednotky (Royal Guard) : Cuirassier, Skirmisher
Unikátní jednotky : Coureur de Bois, Cuirassier


Holanďané - Amsterdam



Holandsko bylo v18. století velmi bohatou zemí, která kolonizovala Nový svět. Dominovali především vnámořním obchodu a měli taktéž silné loďstvo. Holanďané se od ostatních národů velmi liší a to hlavně tím, že jejich osadníci stojí místo jídla stejně zlata, což může být zpočátku problém, ale nikdy jsem snimi neměl ekonomické problémy. Cenu osadníků, již můžete mít jen 50, plně nahrazují Banky generující mince, kterých můžete mít po upgradu až 5.  Mají mimo jiné speciální jednotku Vyslance, který je velmi slabý vboji, ale má obrovský průzkumný radius, takže jeho využití je jasné a navíc nezabírá žádný populační limit.


Silné jednotky (Royal Guard) : Halberdier, Skirmisher, Ruyter
Unikátní jednotky : Envoy, Ruyter, Fluyet


Němci - Berlin



Němci se nikdy na kolonizaci Ameriky moc nepodíleli, i když existovali výjimky (kdo by neznal Old Shaterhanda). Němci nijak nevynikají vekonomice, i když mají Dostavník, který umí těžit suroviny, zdarma, bohužel si je nemůžete vyrábět. Disponují také kavalerií Uhlan, která není nikterak silná, ale lepší než Hussar, kterou nahrazuje. Výhodou je, že zdomovského města simohou většinu Uhlanů poslat a osobnosti, které si zvolí ještě při přechodu do dalšího věku, jim také nějaké dodají. Navíc při věršině dodávek zdomovského města dostanete několik (2 - 4) Uhlanů zdarma.


Silné jednotky (Royal Guard) : Skirmisher, Uhlan
Unikátní jednotky : Settler Wagon, Dopelssoldner, Uhlan, War Wagon


Portugalci - Lisbon



Portugalci kolonizovali převážně jižní Ameriku a to oblast dnešní Brazílie, kde je dosud portugalština úřední jazyk. Portugalci začínají hru sdvěma Centry města, což jim umožňuje daleko rychlejší rozvoj na začátku hry. Hrdina má navíc schopnost špióna, což umožní to na chvíli vidět zvolenou oblast, a to může být velmi užitečné při špehování nepřítele, aniž byste tam museli posílat své drahocenné jednotky. Tak mají velmi silné námořnictvo a nejlepší Dragouny ve hře.


Silné jednotky (Royal Guard) : Musketeer, Dragoon
Unikátní jednotky : Cassador, Organ Gun


Rusové - Moscow



Rusové se taktéž na kolonizování Ameriky nepodíleli svýjimkou Aljašky, kterou pak stejně prodali za babku. Největší odlišnost Rusů od ostatních národů je způsob trénování jednotek. Zatímco u ostatních můžete trénovat vojenské jednotky po 1-5, u Rusů je to pevně definované, což by mohl být mínus, ale výhodou je to, že takto dostanete slevu. Např. rekrutujete 3 osadníky za 270F a normálně za 300F, což se na začátku hry nesmírně hodí. Jejich speciální jednotkou je Strelet, který je extrémně levný, ale tomu také odpovídá jeho účinnost vboji. Rusové se zkrátka upřednostňují kvantitu před kvalitou.


Silné jednotky (Royal Guard) : Cavarly Archer, Granadier
Unikátní jednotky : Strelet, Cossack, Oprichnik


Španělé - Seville



Španělé byli velmi významní kolonizátoři jižní Ameriky, střední Ameriky a oblasti Mexického zálivu. Španělé se specializují na boj zblízka, důkazem je silná rychlá pěchota Rodelero. Podporovaní kušníky či Falconety dokáží srovnat se zemí téměř jakoukoli překážku. Proti pěchotě mají také velmi účinnou jízdu Lancery. Velkou výhodou je, že na zaslání nové zásilky zHome city potřebují daleko méně zkušeností, čehož se dá velmi dobře využít. Navíc mají na výběr velký počet žoldáků.


Silné jednotky (Royal Guard) : Pikeman, Rodelero, Lancer
Unikátní jednotky : Missionary, Rodelero, Lancer, War Dog


Turci - Istanbul



Turci vlastně nikdy Nový svět nekolonizovali, ale vtéto době byli pro svět velmi důležití, ať už vkladném či záporném smyslu, jako válka o Balkán sRakouskem, kdy došlo až na obléhání Vídně. Asi nejznámější tureckou unikátní jednotkou jsou opět Janičáři, což byla původně osobní garda vládce. Do rukou se jim tentokrát dostala puška. Jsou dokonce silnější než mušketýři, ale také trochu dražší. Turci mají také unikátní způsob rekrutování osadníků a to tak, že je dostávají vpravidelných intervalech zdarma a po vybudování mešity, která nahrazuje kostel a navíc je přístupná už od Discovery age, bude tento příjem osadníků rychlejší a dostanete jich více.Turci mají kdispozici nejméně druhů jednotek ve hře, pouze jednoho pěšáka a dva druhy jízdy, ale početný výběr obléhacích zbraní + loďstvo.


Silné jednotky (Royal Guard) : Granadier, Hussar
Unikátní jednotky : Janissary, Great Bombard, Galley



4.  Home City :


Jednoznačně nejradikálnější prvek nového dílu AoE. Když Evropské národy kolonizovali Ameriku, zpočátku potřebovali dodávky surovin, jednotek či nových dělníků právě zdomovského města. Každá národ má jiné domovské město, např. u Britů je to Londýn, u Portugalců Lisabon atd. Princip zasílání dodávek zvašeho města je jednoduchý a nemusíte se bát, že byste ho nezvládli. Vlevé horní části infopanelu vedle mapy máte ikonu spodobou vlajky národu, za který hrajete a pod ním je lišta, která se zaplňuje zeleně (pozn. Vdemu byla ikona vlajky zastoupena jakýmsi kruhovým ukazatelem). Jakmile dosáhne zelený sloupec kpravému okraji, umožní se vám další dodávka. Zelený sloupec plníte získáváním zkušeností, které rovněž zvedají level domovského města, ten rozeberu později. Zpočátku vám bude stačit pár zkušeností, abyste si mohli poslat další dodávku změsta, později bude potřeba zkušeností víc. Jednotlivé typy dodávek se dělí do několika skupin, např. vojsko, ekonomika, loďstvo… Většinu zásilek si můžete nechat poslat jen jednou, výjimky jsou dvě: a) Bedny s300 jídlem, 300 dřevem a 300 mincemi, které pak musíte osadníkem sebrat, což je 10krát rychlejší než obyčejná těžba. b) Při postupu do Imperial Age mají všechny národy jako bonus možnost poslat si většinu zásilek ještě jednou, to neplatí pro budovy a upgrady. Zásilek můžete mít v jedné hře dvacet různých, ale postupem času jich budete moci mít čím dál tím více.


Level města je také důležitým faktorem hodně ovlivňujícím hru. Nové město má vždy level 1 a čím vyšší level, tím silnější jste. Levelujete jak tomu bývá vRPG hrách získáváním zkušeností, aktuální level můžete zjistit, když se podíváte do svého domovského města. Během jedné hry můžete získat maximálně 30000 zkušeností, ovšem po hře můžete získat ještě cca 5000 zkušeností jako bonus za výhru a nejlepší statistiky, ale i za nejhorší, např. nejméně získaných surovin se cení stejně jako nejvíce, což bych tvůrcům doporučoval vnějakém zpatchů opravit. Maximální level Home City mi není znám, mohl by to být třeba  level 106, kdy si budete moci odemknout všechny zásilky. Zásilek je má každé město 120 a začíná s15 aktivovanými. A teď se konečně dostáváme ktomu, kčemu nám ono levelování je. Za každý dosažený level dostanete jednu kartu, za kterou si můžete vybrat jednu zásilku navíc. Jsou tu dvě omezení: a) jste omezeni „stromem technologií“, takže nejdříve si musíte odemknout dodávku jednoho děla, až pak si můžete odemknout dvě děla atd. b) jste omezeni levelem 10 a 25. Dokud ho nedosáhnete, nebudete si moci vybírat některé zásilky, toto rozdělení se liší město od města, např. Rusové si mohou nechat poslat dva chirurgy už na levelu 2, kdy dostanou první kartu ale Britové si mohou chirurgy odemknout až po dosažení desátého levelu.


Na levelu města závisí také možnosti při přestupu do dalšího věku. Zpočátku máte na výběr zdvou osobností, zniž každá vám přináší jiné bonusy, ale postupně si budete moci vybírat ze tří při přestupu do Colonial Age, pak při přestupu do Fortress Age..., pak ze čtyř při přestupu do Colonial Age atd.



5.  Budovy :


(X- číslo věku, W- dřevo; C- mince; F- jídlo; Exp- zkušenosti za postavení / za zničení; L- limit, max. počet jednotek / budov)


Town Center (I/II/III, 600W, 0/240Exp, L 3): V centru města můžete trénovat osadníky, či domobranu, ale ta lze vytvořit jen jednou a postupně jí ubývají hitpointy, ale zase je velmi silná, takže jí využijte jen vnouzi. Také zde budete přestupovat do dalších věků. Tuto budovu může stavět i hrdina. Normálně je můžete stavět od Fortress age, pokud začínáte bez něj, můžete Town centrum postavit z Covered Wagon už vDiscovery age, Portugalci navíc dostanou jeden Covered Wagon už při postupu do Colonial age a dokonce mohou mít i čtyři town centra.


House (I, 100W 20/40Exp L 20): Dům jak ho známe zdřívějších dílů. Teď však přidává + 10 k populačnímu limitu.


Manor House (I, 150W, 30/60Exp, L 20): Britský dům, je dražší, ale je za něj víc zkušeností a navíc Britům poskytne jednoho vesničana zdarma.


Market (I, 100W 20/40Exp): Obchod už nám nebude sloužit jen jako  obchod, ale vzhledem ktomu, že odpadají skladiště na suroviny, zde budete upgradovat veškerou těžbu surovin a osadníky.


Mill (I, 400W, 80/160Exp): Mlýn se taktéž dočkal změn. Farmy má kolem sebe zdarma a u jednoho mlýnu může pracovat maximálně 10 osadníků. Produkuje nekonečně jídla, čímž odpadá neustálé obnovování farem, které nás trápilo hlavně vbitvě.


Livestock Pen (I, 250W, 50/100 Exp): Nová budova, umožňuje si vytrénovat ovci za 100F, ale maximálně 30, ty se objeví před touto farmou a budou mít 50/300 F a postupně jim bude stoupat na max. počet. Získávání jídla je takto rychlejší, ale nedoporučuji užívat jako hlavní zdroj jídla pro kolonii. Výhodou je, že osadníci nezabijí nevykrmenou ovci, pokud jim ktomu nedáte příkaz.


Dock (I, 200W, 40/80Exp): Přístav, jak ho známe. Budete zde vyrábět a upgradovat lodě, naneštěstí můžete mít velmi omezený počet stejných typů lodí, novinkou je, že každá válečná loď většinou nese jiné jméno.


Outpost (I, 250W, 35/70Exp, L 7): Strážní věž, upgradujete ji přímo ve věži, účinná jen ve větším počtu či na velmi malou skupinu.


Trading Post (I, 250W, 50/100Exp): Obchodní stanice, lze ji stavět jen na obchodních stezkách nebo u indiánských kmenů a to na daném místě, takže jste omezeni určitým počtem daným mapou. Ztěch u obchodní cesty získáváte určitý obnos surovin, zpočátku jen zkušenosti. Obchodní cestu zle vylepšit pro rychlejší přísun surovin. Na obchodních stanicích můžete dostávat tak mezi 50-120 jednotkami suroviny, ale můžete se setkat i smapami, kde to může dát i do 300! jednotek. Tuto stavbu může postavit hrdina.


Wall (I, 5W): Zeď, poměrně slabá. Můžete (a měli byste J) vní postavit bránu za 50W. Nejde ji stavět přes obchodní stezky.


Church (II, 250W, 50/100Exp, L 1): Kostel, můžete mít jen jeden, trénuje mnichy, kteří umí tentokrát jen léčit. Můžete zde vylepšovat dohled budov, rychlost tvorby jednotek či pevnost zdí.


Barracks (II, 250W, 25/50Exp): Kasárna se prakticky nedočkala změn, trénujete a upgradujete jednotky ať už na boj zblízka nebo na dálku.


Stable (II, 300W, 30/60Exp): Ve stájích budete trénovat a vylepšovat jízdu.


Artillery Foudry (II/III, 300W, 30/60Exp): Výroba a upgrade obléhacích zbraní. Národy, které nemohou trénovat granadiery mohou tuto stavbu budovat až vFortress age.


Arsenal (III, 250W, 50/100Exp): Obdoba kovárny zAoE2, budete zde vylepšovat útok, brnění jednotlivých druhů jednotek.


Plantation (III, 800W, 160/320Exp): Plantáž je obdoba mlýnu, jen se tu získávají mince. Může zde pracovat max. 10 osadníků a plantáže jsou nevyčerpatelné.


Capitol (V, 400W, 80/160Exp, L 1): Provádíte zde velmi drahá, ale také velmi účinná vylepšení.


Fort (III, 600W, 400C, 0/440 Exp, L 1): Pevnost je zvláštní už tím, že ji nemůžete postavit osadníky. Musíte si ji nechat zaslat zHome City. Slouží ktrénování jízdy a pěchoty, dále střílí, lze ji vylepšit a určitě by vám neměla chybět.


Factory (IV, 200W, 400C, 0/240Exp): Můžete si ji nechat zaslat zHome City nebo dostanete při výběru správné osobnosti při přechodu do Industrial Age (USA). Automaticky generuje suroviny či artilerii, rychlost generování lze vylepšit.


Blockhouse (I, 250W, 35/70Exp, L 7): Ruská kombinace kasáren a věží.


Bank (I, 350F, 350W, 140/280Exp, L 4): Holandská budova produkující mince, po zaslání upgradu jich můžete mít i více.


Mosque (I, 250W, 50/100Exp, L 1): Křesťané chodí do kostela, muslimové chodí do mešity a proto budete při hře za Turky stavět právě tuto stavbu, kterou můžete vybudovat na rozdíl od ostatních civilizací už vDiscovery age.


Field Hospital (I/II, 400W, 80/160Exp, L 4): Polní nemocnici mohou postavit pouze chirurgové, které můžete získat pouze zasláním zdomovského města. Slouží kléčení jednotek vblízkém okolí nemocnice. Budovu můžete mít buď už vprvní či až ve druhé době, záleží to na civilizaci, za kterou hrajete.



6.  Jednotky : (P - zabírá populačního limitu)


Hrdinové: Každý národ začíná shrdinou, kteří se liší jen jménem a oblečením, nezabírají místo v populaci a  po jejich smrti lze zaplatit tomu, kdo hrdinu zabil 100C za vzkříšení vtown centru, což bohužel neplatí vkampaních. Hrdina má standartně speciální útok Sharpshooter Attack, který zabije na jednu ránu hlídače pokladu, který pak může hrdina sebrat. Bohužel tento skill se nabíjí velmi dlouho. VIndustrial age dostane ještě jednu schopnost Crackshot Attack, která na jednu ránu skolí skoro každou jednotku, ale určitě to nezkoušejte na lodě či děla. Vkampaních bývá kdispozici u Morgana Blacka skill Oberhau Attack, po jehož vyvolání Morgan okolo sebe máchne mečem, což způsobí kolemstojícím nemalé škody, většinou ubere tak ľ hitpointů. U Johna Blacka je to skill Hawkeye Attack, kterým skolíte skoro jakoukoli živou jednotku na jednu ránu a tato schopnost se nabíjí poměrně krátce vporovnání sSharpshooter Attack. U Amélie Blackové je to Double-barrel Attack, kdy Amélie vystřelí zobou hlavní brokovnice a způsobí tím daleko více škod se slušným plošným efektem, silou se to dá přirovnat k Field Gunu.


Většina jednotek leveluje systémem X - Veteran X - Guard X - Imperial X, záleží na civilizaci, jaká jednotka může dosáhnout jakého stupně. Pokud se jednotce mění při levelování jméno jinak, je to tzv. Royal Guard jednotka a pak jsou jednotlivé názvy zvláště vypsány.


Jednotky kromě obléhacích zbraní a lodí, které můžete trénovat až od Fortress age (III), se automaticky a zdarma po dosažení tohoto věku upgradují na Veteran X. Výjimku tvoří Skirmisher u Holanďanů, kterého můžete trénovat už vColonial age, nicméně i on se zdarma upgraduje na Veteran Skirmisher.


Nájemné jednotky, které lze získat pouze zasláním zHome city, jsou zdarma, vzávorce je jejich skutečná cena. Výjimky to mají napsané vpopisu jednotky, vzákladních informacích chybí „zdarma“.


Britové

Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 100F, 10/10Exp, P 1, L 99): Obyčejný osadník, který těží suroviny a staví budovy.

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Longbowman (II, 60F, 40W, 10/10Exp, P 1): Lučištníci jsou velmi účinnou britskou jednotkou, mají velký dostřel a jsou také přesní.

Pikeman (II, 40F, 40W, 8/8Exp, P 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Musketeer - Veteran M - Redcoat M - Imperial Redcoat (II, 75F, 25C, 10/10Exp, P 1): Silná střelecká pěchota, univerzální jednotka.

Hussar - Veteran H - King's Life Guard - Imperial Life Guard (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Dragoon (III, 90F, 90C, 18/18Exp, P 2): Střílející jízda vhodná především keliminaci jiné jízdy.

Granadier (II, 120F, 60C, 18/18Exp, P 2): Obléhací pěchota házející granáty. Nijak zvláště účinná.

Falconet (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 falconetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Rocket (V, 100W, 500C, 60/60Exp, P 6): Velmi silná artilerie účinná proti pěchotě a budovám. Tuto zbraň můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Karavela je rychlá průzkumná loď, schopná též rybařit, je slabá na nějaké námořní bitvy, jednou za čas může vystřelit všemi děli na jedné straně najednou, což působí pochopitelně větší škody, bohužel karavela má na každé straně jen dvě děla, takže to je jen dvojnásobné poškození. Může převážet až 50 jednotek.

Galleon (II, 300W, 500C, 80/80Exp, P 0, L 3): Galéra je plnohodnotná loď, bohužel nemá možnost vystřelit ze všech děl současně, což nahrazuje možností rekrutovat jednotky stejně jako pevnost. Je vcelku rychlá, hodí se tedy na náhlý výsadek podporovaný nově vytvořenými jednotkami. Může převážet až 50 jednotek.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 3): Nejsilnější válečná loď, velmi velká ale také pomalá, má hodně hitpointů, umožňuje střelbu ze všech děl najednou, kterých je 5 užívaných na každé straně, takže tento útok skoro potopí karavelu. Může taktéž převážet až 50 jednotek.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Tuto loď její jméno vystihuje, protože dostřelí skoro přes jednu obrazovku (na nejmenší zoom), na přídi má umístěný mortar a slouží kbombardování pobřeží, ale nic vám nebrání střílet sní na lodě, naopak, slabší lodě složí na jednu ránu a disponuje Long-range Bombardment Attack útokem, který má větší dostřel, několikanásobně větší sílu, dokonce má plošný efekt tak velký, že můžete zničit i více budov najednou, ale dlouho se nabíjí. Může převážet až 50 jednotek.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (II, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Highlander (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní mušketýři pocházející ze Skotska.
- Barbary Corsair (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořníci bojující zblízka.
- Jaeger (III, zdarma (180C) 18/18Exp, P 2): Vcelku silná střílející pěchota.
- Swiss Pikeman (IV, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Hackapell (IV, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska.
- Mameluke (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Stradiot (IV, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Francouzi


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Coureur des Bois (I, 120F, 12/12Exp, P 1, L 80): Francouzi mají dražšího, ale také bojově použitelného osadníka. Jinak se používá jako standardní osadník, dokonce i rychleji získává suroviny.

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Crossbowman (II, 20F, 60W, 8/8Exp, P 1): Kušníci jsou obdobou lučištníků, jen nemají takový dostřel, ale jsou efektivnější.

Pikeman (II, 40F, 40W, 8/8Exp, L 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Halberdier (III, 50F, 70C, 12/12Exp, P 1): Silnější obdoba Pikemana, tentokrát shalapartnou, účinná proti jízdě.

Musketeer (II, 75F, 25C, 10/10Exp, P 1): Silná střelecká pěchota, univerzální jednotka.

Skirmisher - Veteran S - Voltigeur - Imperial Voltigeur (III, 50F, 65C, 12/12Exp, P 1): Pěchota svelkým dostřelem, silným útokem, ale smálo hitpointy, takže do první linie je nestavte, jsou ale efektivnější než mušketýři.

Hussar (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Cuirassier - Veteran C - Gendarme C - Imperial Gendarme (III, 150F, 150C, 30/30Exp, P 3): Nejsilnější jízda ve hře. Bojuje svým mečem - kyrysem. Hodí se na ničení prakticky všeho.

Dragoon (III, 90F, 90C, 18/18Exp, P 2): Střílející jízda vhodná především keliminaci jiné jízdy.

Falconet  (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 falkonetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zHome City.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Swiss Pikeman (III, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Jaeger (III, zdarma (180C) 18/18Exp, P 2): Vcelku silná střílející pěchota.
- Landsknecht (III, zdarma (240C), 24/24Exp, P 2): Silný pěšák shalapartnou, rychlejší obdoba halberdiera.
- Black Rider (III, zdarma (270C), 27/27Exp, P 3): Černý jezdec původem zNěmecka je velmi efektivní hlavně na jinou jízdu.
- Mameluke (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Barbary Corsair (IV, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořníci bojující zblízka.
- Stradiot (IV, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Holanďané


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 100C, 10/10Exp, P 1, L 50): Holanďané mají dražší a také početně omezené osadníky, ale banky tuto nevýhodu více než vyrovnávají.

Envoy (I, 50F, 5/5 Exp, P 0, L 4): Průzkumná, slabá jednotka svelkým dohledem, která nezabírá místo vpopulaci.

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Pikeman (II, 40F, 40W, 8/8Exp, L 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Halberdier - Veteran H - Nasssau H - Imperial Nassau (III, 50F, 70C, 12/12Exp, P 1): Silnější obdoba Pikemana, tentokrát shalapartnou, účinná proti jízdě.

Skirmisher (II, 50F, 65C, 12/12Exp, P 1): Pěchota svelkým dostřelem, silným útokem, ale smálo hitpointy, takže do první linie je nestavte, jsou ale efektivnější než mušketýři.

Hussar (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Ruyter - Veteran R - Carabineer R - Imperial Carabineer (III, 30F, 75C, 11/11Exp, P 1): Jízda spistolí vhodná proti jízdě, obdoba Dragoona.

Granadier (II, 120F, 60C, 18/18Exp, P 2): Obléhací pěchota házející granáty. Nijak zvláště účinná.

Falconet (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 falconetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Fluyt (II, 300W, 300C, 60/60Exp, P 0, L 4): Holandská válečná loď, obdoba galéry.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zHome City.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Landsknecht (III, zdarma (240C), 24/24Exp, P 2): Silný pěšák shalapartnou, rychlejší obdoba halberdiera.
- Swiss Pikeman (III, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Black Rider (III, zdarma (270C), 27/27Exp, P 3): Černý jezdec původem zNěmecka je velmi efektivní hlavně na jinou jízdu.
- Hackapell (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska..
- Jaeger (IV, zdarma (180C) 18/18Exp, P 2): Vcelku silná střílející pěchota.
- Highlander (IV, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní mušketýři pocházející ze Skotska.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Němci


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 100F, 10/10Exp, P 1, L 99): Obyčejný osadník, který těží suroviny a staví budovy.

Settler Wagon (I, 100F, 100W, 20/20Exp, P 2, L 20): Tuto jednotku nelze vytvářet, poze si ji zdarma poslat zdomovského města.

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Crossbowman (II, 20F, 60W, 8/8Exp, P 1): Kušníci jsou obdobou lučištníků, jen nemají takový dostřel, ale jsou efektivnější.

Pikeman (II, 40F, 40W, 8/8Exp, L 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Doppersoldner (II, 75F, 125C, 20/20Exp, P 2): Silná pěchota smečem, útočí kolem sebe na více jednotek současně, dobrý proti pěchotě či použitelný na budovy.

Skirmisher - Veteran -Needle Gunner (III, 50F, 65C, 12/12Exp, P 1): Pěchota svelkým dostřelem, silným útokem, ale smálo hitpointy, takže do první linie je nestavte, jsou ale efektivnější než mušketýři.

Uhlan - Veteran U - Czapka U - Imperial Czapka (II, 50F, 100C, 15/15Exp, P 2): Německá jízda, trochu silnější obdoba husara. Může obětovat část svých hitpoitů pro působení větších škod.

War Wagon (III, 150F, 150C, 30/30Exp, P 3): Něco spůvodem včeských zemích. Tento husitský vagon je tentokrát celý krytý a trčí zněj dvě velmi efektivní pušky, jak už cena napovídá. Velmi silná jízda vhodná hlavně proti jiné jízdě.

Falconet (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 falconetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Hussar (IV, zdarma (120F, 80C), 20/20Exp, P 2): Místo Uhlanů budete dostávat zdarma polské husary navíc zdarma upgradované na hodnost Guard.
- Landsknecht (II, zdarma (240C), 24/24Exp, P 2): Silný pěšák shalapartnou, rychlejší obdoba halberdiera.
- Jaeger (III, zdarma (180C) 18/18Exp, P 2): Vcelku silná střílející pěchota.
- Black Rider (III, zdarma (270C), 27/27Exp, P 3): Černý jezdec původem zNěmecka je velmi efektivní hlavně na jinou jízdu.
- Hackapell (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska.
- Highlander (IV, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní mušketýři pocházející ze Skotska.
- Swiss Pikeman (IV, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Mameluke (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Barbary Corsair (IV, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořník bojující zblízka.
- Stradiot (IV, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Portugalci


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 100F, 10/10Exp, P 1, L 99): Obyčejný osadník, který těží suroviny a staví budovy.

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Crossbowman (II, 20F, 60W, 8/8Exp, P 1): Kušníci jsou obdobou lučištníků, jen nemají takový dostřel, ale jsou efektivnější.

Pikeman (II, 40F, 40W, 8/8Exp, L 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Halberdier (III, 50F, 70C, 12/12Exp, P 1): Silnější obdoba Pikemana, tentokrát shalapartnou, účinná proti jízdě.

Musketeer (II, 75F, 25C, 10/10Exp, P 1): Silná střelecká pěchota, univerzální jednotka.

Cassador (III, 25F, 90C, 12/12Exp, P 1): Velmi silná pěchota vhodná proti pěchotě, ale s málo hitpointy, obdoba Skirmishera.

Hussar (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Dragoon - Veteran D - Jinete D - Imperial Jinete (III, 90F, 90C, 18/18Exp, P 2): Střílející jízda vhodná především keliminaci jiné jízdy.

Organ Gun - Rabauld (III, 100W, 300C, 40/40Exp, P 4): Sada slabých děl, díky tomu dokáží střílet prakticky nepřetržitě, nahrazují falkonet, účinné proti pěchotě, použitelné na budovy.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Barbary Corsair (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořník bojující zblízka.
- Ronin (III, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silný samuraj bojující jak jinak než mečem.
- Hackapell (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska.
- Mameluke (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Stradiot (IV, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Manchu (IV, zdarma (220C), 22/22Exp, P 2): Lepší obdoba Cavarly Archera.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Rusové


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 100F, 10/10Exp, P 1, L 99): Obyčejný osadník, který těží suroviny a staví budovy. Rusové je rekrutují po 3 (270F, P 3).

Priest (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Kněží vtomto díle umí jen uzdravovat jednotky vurčitém okruhu a to jen jednou za čas.

Strelet (II, 38F, 10W, 6/6Exp, P 1): Velmi slabá a také levná střílející pěchota účinná proti další pěchotě. Rusové je rekrutují vkasárnách po 10 (275F, 100W, P 10).

Musketeer (II, 60F, 25C, 10/10Exp, P 1): Silná střelecká pěchota, univerzální jednotka. Rusové je rekrutují vkasárnách po 5 (282F, 94C, P 5).

Halberdier (III, 50F, 70C, 12/12Exp, P 1): Silnější obdoba Pikemana, tentokrát shalapartnou, účinná proti jízdě. Rusové ji rekrutují vkasárnách po 4 (150F, 210C, P 4).

Cossack (II, 75F, 75C, 15/15Exp, P 1): Ruská lehká jízda dobrá proti artilerii. Levná a bavíc zabírá jen 1 populační místo, což je oproti jiné jízdě unikát.

Oprichnik (III, 90F, 60C, 15/15Exp, P 2): Ruská silná, rychlá kavalerie dobrá na přepady osad či likvidaci budov.

Cavarly Archer (III, 45F, 115C, 16/16Exp, P 2): Lučištník na koni vhodný pro likvidaci jízdy.

Granadier - Veteran G - Pavlov G -  Imperial Pavlov (II, 120F, 60C, 18/18Exp, P 2): Obléhací pěchota házející granáty. Nijak zvláště účinná.

Falconet  (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 falkonetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Manchu (III, zdarma (220C), 22/22Exp, P 2): Lepší obdoba Cavarly Archera.
- Highlander (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní mušketýři pocházející ze Skotska.
- Hackapell (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska.
- Jaeger (IV, zdarma (180C) 18/18Exp, P 2): Vcelku silná střílející pěchota.
- Black Rider (IV, zdarma (270C), 27/27Exp, P 3): Černý jezdec původem zNěmecka je velmi efektivní hlavně na jinou jízdu.
- Landsknecht (IV, zdarma (240C), 24/24Exp, P 2): Silný pěšák shalapartnou, rychlejší obdoba halberdiera.
- Swiss Pikeman (IV, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Španělé


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného town centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

War Dog (I, 75F, 8/8Exp, P 0, L 5): Tyto psy může trénovat pouze hrdina, jsou účinní proti strážcům pokladů.

Settler (I, 100F, 10/10Exp, P 1, L 99): Obyčejný osadník, který těží suroviny a staví budovy.

Missionary (II, 100W, 100C, 20/20Exp, P 1): Misionáři jsou obdobou kněží u ostatních národů.

Crossbowman (II, 20F, 60W, 8/8Exp, P 1): Kušníci jsou obdobou lučištníků, jen nemají takový dostřel, ale jsou efektivnější.

Pikeman - Tercio P - Imperial Tercio (II, 40F, 40W, 8/8Exp, L 1): Pěchota určená keliminaci jízdy, vyniká také vproti budovám. Není tak silný jako Halberdier.

Rodelero - Espada R - Imperial Espada (II, 65F, 35C, 10/10 Exp, P 1): Silná pěchota bojující svým mečem, vhodná proti jízdě.

Musketeer (II, 75F, 25C, 10/10Exp, P 1): Silná střelecká pěchota, univerzální jednotka.

Skirmisher (II, 50F, 65C, 12/12Exp, P 1): Pěchota svelkým dostřelem, silným útokem, ale smálo hitpointy, takže do první linie je nestavte, jsou ale efektivnější než mušketýři.

Hussar (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Lancer - Garrochista L - Imperial Garrochista (III, 120F, 90C, Exp, P 2): Rychlá, silná opancéřovaná jízda vybavená kopím, vhodná proti pěchotě a obláhacím zbraním.

Dragoon (III, 90F, 90C, 18/18Exp, P 2): Střílející jízda vhodná především keliminaci jiné jízdy.

Falconet (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 Falconetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Heavy Cannon (V, 200W, 500C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je velmi silný jak proti jednotkám, tak proti budovám.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Caravel (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Totéž jako Britové.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (II, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Swiss Pikeman (III, zdarma (160C), 16/16Exp, P 2): Silnější pikeman, skoro dosahuje síly halberdiera, ale je rychlejší.
- Stradiot (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Highlander (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní mušketýři pocházející ze Skotska.
- Hackapell (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Velmi silná jízda pocházející zFinska.
- Mameluke (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Barbary Corsair (IV, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořník bojující zblízka.
- Ronin (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silný samuraj bojující jak jinak než mečem.
- Manchu (IV, zdarma (220C), 22/22Exp, L 2): Lepší obdoba Cavarly Archera.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Turci


Covered Wagon (I, 600W, 0/60Exp, P 1, L 3): Jedná se vlastně o složené centrum města a získat ho můžete na začátku hry místo postaveného městského centra, zasláním zdomovského města nebo Portugalci ho získávají při každém postupu do dalšího věku.

Settler (I, 0F, 10/10Exp, P 1, L 25): Turci mají sice osadníky zdarma, ale mohou jich mít jen 25. Naštěstí ale po příslušném upgradu vmešitě jich mohou mít až 45.

Imam (II, 200C, 20/20Exp, P 1): Turecká obdoba kněze.

Janissary (II, 100F, 25C, 10/10 Exp, P 1): Silnější obměna mušketýra, jediná pěchota, kterou budete moci rekrutovat vkasárnách.

Hussar - Veteran H - Gardener H - Imperial Gardener (II, 120F, 80C, 20/20Exp, P 2): Lehká jízda vybavená šavlí, vhodná keliminaci artilerie nebo lehké pěchoty.

Cavarly Archer (III, 45F, 115C, 16/16Exp, P 2): Lučištník na koni, obdoba dragouna, vcelku silný.

Abus Gun (II, 50F, 100C, 15/15Exp, P 2): Levná, ale slabá obléhací zbraň určená keliminaci pěchoty, vypadá jako kříženec ručního děla a těžkého kulometu, ale střílí jen jednu ránu.

Granadier Veteran G - Baractu G - Imperial Baractu (II, 120F, 60C, 18/18Exp, P 2): Obléhací pěchota házející granáty. Nijak zvláště účinná.

Falconet (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 5): Dělo vhodné do boje, na budovy už nemá takový efekt i když 5 Falconetů také udělá své.

Culverin (III, 100W, 400C, 50/50Exp, P 4): Dělo určené speciálně pro eliminaci další artilerie. Dá se využít i proti lodím.

Mortar (IV, 100W, 350C, 45/45Exp, P 4): Moždíř určený pro devastaci budov či lodí navíc svýborným dostřelem.

Great Bombard (100W, 600C, 70/70Exp, P 7): Toto silné dělo můžete získat buď zdomovského města, výběrem správné osobnosti při přechodu do Imperial Age nebo ztovárny. Je to obdoba Heavy Cannonu, jen ještě silnější.

Fishing Boat (I, 100W, 10/10Exp, P 1, L 99): Rybářská loď může získávat jídlo chytáním ryb nebo nově mince lovem velryb.

Galley (II, 300W, 100C, 40/40Exp, P 0, L 5): Obdoba karavely u ostatních národů.

Galleon (II, 300W, 500C, 60/60Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Frigate (III, 500W, 500C, 100/100Exp, P 0, L 4): Totéž jako Britové.

Monitor (IV, 800W,200C, 100/100Exp, P 0, L 2): Totéž jako Britové.


Pouze z Home City:
- Minuteman (I, zdarma (75F), 0/0Exp, P 1): Domobrana, slouží kobraně kolonie, jsou velmi silní, ale postupně jim ubývají hitpointy. Lze je vyvolat jen zTown centra.
- Surgeon (I, zdarma, P 1): Chirurgové rychleji a efektivněji léčí a navíc mohou postavit polní nemocnici.
- Mameluke (III, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silná egyptská jízda známá zpředchozího dílu. Bojuje šavlí.
- Manchu (III, zdarma (220C), 22/22Exp, P 2): Lepší obdoba Cavarly Archera.
- Stradiot (III, zdarma (300C), 30/30Exp, P 3): Agresivní jízda původem zAlbánie soboustranným kopím vhodná na pěchotu.
- Barbary Corsair (III, zdarma (200C), 20/20Exp, P 2): Silní námořník bojující zblízka.
- Ronin (IV, zdarma (400C), 40/40Exp, P 4): Silný samuraj bojující jak jinak než katanou.
- Spahi (III, 280F, 28/28Exp, P 3): Tuto silnou jízdu si Turci mohou pouze poslat zdomovského města za 600F, je dobrá hlavně proti artilerii a lehké pěchotě jako je např. Skirmisher.
- Privateer (II, zdarma (1500C), 0/150Exp, P 0): Malá, rychlá pirátská loď vhodná na rychlé útoky na nehlídané rybářské lodě.


Domorodí Američané


Tyto jednotky lze trénovat pouze po vybudování Trading Postu vindiánské vesnici. Lze trénovat jen jednotky daného kmene, nepočítejte tedy stím, že byste ve vesnici Komančů trénovali Aztéky. Jednotky jsou omezeny přísnými limity, ale sčím více Trading Postů máte u jednoho kmene, tím volnější onen limit je.


Aztec Eagle Warrior (II, 60F, 40W, 10/10Exp, P 0, L 8): Tento Azték plně ovládá svůj oštěp a proto se specializuje na boj zdálky.

Aztec Jaguar Warrior (II, 40F, 60W, 10/10Exp, P 0, L 8): Azték vyzbrojený mečem a štítem slouží hlavně keliminaci pěchoty bojující zblízka.

Carib Blowgunner (II, 65F, 35W, 10/10Exp, P 0, L 15): Tento bojovník mistrně ovládá svou fouchačku.

Cherokee Rifleman (II, 60F, 60W, 12/12Exp, P 0, L 13): Tomuto bojovníkovi se do ruky dostala puška a určitě se ji naučili užívat tak, že by se za to žádný jiný profesionální voják nemusel stydět.

Comanche Horse Archer (II, 70F, 80W, 15/15Exp, P 0, L 10): Jsou defakto obdobou Cavarly Archera, ale levnější a slabší.

Cree Tracker (II, 40W, 80F, 12/12Exp, P 0, L 13): Střelec svelkým dohledem, dostřelem i slušným počtem hitpointů.

Incan Bolas Warrior (II, 70F, 30W, 10/10Exp, P 0, L 8): Jednotka vrhající svůj oštěp, je velmi vhodná na eliminaci stahujícího se vojska.

Incan Huaminca (II, 20F, 100W, 12/12Exp, P 0, L 13): Obdoba pikemana, užívá svůj oštěp jako píku, má hodně hitpointů a také velký útok, dokonce jsou dobří i na ničení budov.

Iroquois Mantler (II, 50W, 100F, 15/15Exp, P 0, L 5): Toto je jediná obléhací zbraň domorodých Američanů.

Iroquois Tomahawk (II, 60F, 40W, 10/10Exp, P 0, L 8): Tito indiáni skvěle ovládají svůj tomahavk a dokáží jím také působit nemalé škody.

Lakota Axe Rider (II, 40F, 110W, 15/15Exp, P 0, L 10): Tento jezdec bojuje svou sekerou a je vhodný především na slabší pěchotu.

Maya Holcan Spearman (II, 75F, 25W, 10/10Exp, P 0, L 15): Slabší obdoba pikemana, má prakticky všechny jeho výhody ale i slabiny.

Nootka Clubman (II, 85F, 15W, 10/10Exp, P 0, L 15): Tito bojovníci vypadají původem na asiaty, ale to jim nebrání běhat po americkém kontinentě skyjem vruce.

Nootka Warchief (II, 200F, 100W, 20/20Exp, P 0, L 1): Náčelník kmene nootka je velmi silný válečník, bohužel ho můžete mít jen jednoho. Je to Hrdina.

Scout (II, 90W 0/14Exp, P 0, L 1): Jednotka použitelná jen na průzkum, ale zato je vněm velmi dobrá. Můžete dostat jen jednoho na začátku hry za Francouze.

Seminole Sharktooth Bowman (II, 75F, 25W, 10/10Exp, P 0, L 15): Tento lučištník upřednostňuje větší škody na úkor dostřelu.

Tupi Blackwood Archer (II, 50F, 50W, 10/10Exp, P 0, L 15): Lučištníci svelkým dostřelem, ale málo hitpointy.

Canoe (II, 100W, 10/10Exp, P 0, L 20): Je to slabá loď smožností rybařit, převážet jednotky a také bojovat, i když ne moc efektivně.


V Scenario Editoru samozřejmě zjistíte, že ve hře je daleko více jednotek, ale tyto jednotky nijak vnormální hře nevyužijete, jedině vkampani budete za nějaké hrát, hodně jednotek jsou také různá zvířata apod.



7.  Vylepšení :


a)  Town Center


Levy (I, 150F, 150C): Přivolá Minutemany na pomoc kolonii.

Ransom (I, 100C): Vzkřísí hrdinu, lze to užít kolikrát chcete.

Colonial Age (I, 800F): Přestup do koloniálního věku.

Fortress Age (II, 1200F, 1000C): Přestup do věku pevností.

Industrial Age (III, 2400F, 2400C): Přestup do průmyslového věku.

Imperial Age (IV, 4000F, 4000C): Přestup do imperiálního věku.


Market


Hounting Dogs (I, 50W, 50C): Zrychluje zisk masa lovem o 10%.

Iron Traps (II, 125W, 125C): Zrychluje zisk masa lovem o 20%.

Gang Saw (I, 100F): Těžba dřeva ze stromů o 10% rychlejší.

Log Flume (II, 150F, 150C): Těžba dřeva ze stromů o 20% rychlejší.

Cirkular Saw (III, 240F, 480C): Těžba dřeva ze stromů o 30% rychlejší.

Placer Mines (I, 75F, 75W): Zisk mincí zdolů je o 10% rychlejší.

Amalgamation (II, 200F, 200W): Zisk mincí zdolů je o 20% rychlejší.

Blunderbus (I, 110F): Zlepšuje osadníka vútoku (+3), dostřelu (+4) a dohledu (+4).

Great Coat (I, 75F): Zvyšuje hitpointy o 35%.


Mill


Seed Drill (II, 150W, 150C): Rychlejší farmaření o 15%.

Artificial Fertilizer (III, 335W, 335C): Rychlejší farmaření o 30%.


Livestock Pen


Selective Breeding (150W, 150C): Rychlejší vykrmování zvířat o 25%.


Dock


Gill Net (I, 90W, 90C): Rybářské lodě pracují o 15% rychleji.

Long Lines (II, 200W, 200C): Rybářské lodě pracují o 30% rychleji.

Amor Plating (II, 400W, 400C): Zvýší válečným lodím počet hitpointů o 50%.

Carronade (II, 350W, 350C): Zvýší útok válečných lodí o 25%.

Percussion Lock (III, 250W, 250C): Zvýší útok válečných lodí o 50%.

Imperial Men-o'-var (V, 1500W, 1500C): Upgraduje fregaty na Imperial Men-o'-var, což zvýší počet hitpointů i útok o 50%.

Imperial Monitors (V, 1500W, 1500C): Upgraduje Monitory na Imperial Monitory, což zvýší jejich útok i počet hitpointů o 50%.


Outpost


Frontier Outpost (III, 200W, 400C): Upgraduje Outpost, což zvýší její útok o 50%.

Fortifield Outpost (IV, 800W, 400C): Upgraduje Outpost, což zvýší její hitpointy o 50%, místo pušek umístí kanóny a zvýší účinnost proti lodím o 100%.


Trading post


Stagecoach (II, 200W, 200C): Po obchodních cestě budou jezdit dostavníky, což zrychlí přísun surovin a také si budete moci vybrat, kterou surovinu chcete pobírat. Nutno upgradovat každou obchodní cestu zvlášť.

Iron Horse (IV, 300W, 400C): Obchodní cesta se změní vželeznici a po ní bude jezdit jak jinak než lokomotiva, což znamená zvýšení rychlosti přísunu surovin.


Wall


Gate (I, 50W): Nejedná se ani tak o upgrade, ale je to brána, kterou nemusí stavět osadník.


Church


Bastion (II, 400W, 600C): Zvýší hitpointy zdem a branám o 150%, navíc zlepší jejich design, takže už nebudou vypadat jako hromada klacků zaražených do země.

Town Watch (II, 200F): Zvýší dohled jednotek (+2).

Gas Lightning (II, 100F): Zvýší dohled budov (+4).

Mercantilism (II, 1000C): Přidá 2000 zkušeností, což je na začátku hry úplná bomba, ale cena také.

Standing Army (IV, 350C): Zrychlí vytváření pěchoty o 25%.

Mass Cavarly (IV, 750C): Zrychlí vytváření jízdy o 50%.


Barracks


Veteran X (II, 200W, 200C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Veteran, což zvýší její útok i hitpointy o 20%.

Guard X (IV, 600W, 600C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Guard, což zvýší její útok i hitpointy o 30%.

Imperial X (V, 1500W, 1500C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Imperial, což zvýší útok i počet hitpointů o 50%.

Royal Guard (IV, 1000W, 1000C): Unikátní upgrade, každá civilizace může upgradovat dvě až tři své jednotky na tento stupeň, tato jednotka má o 10% větší útok i počet hitpointů než klasická jednotka hodnosti Guard. Patří sem:
- Redcoats: Britové upgradují mušketýry na úroveň Redcoat.
- Voltigeurs: Francouzi upgradují Skirmishery na úroveň Voltigeur.
- Nasssau's Linear Tactic: Holanďané upgradují Halberdiery na úroveň Nasssau.
- Gardeners: Holanďané upgradují Skirmishery na úroveň Gardener.
- Prussian Needle Gun: Němci upgradují Skirmishery na úroveň Needle Gunner.
- Guerreiros: Portugalci upgradují Musketeery na úroveň Guerreiro.
- Tercios: Španělé upgradují Pikemany na úroveň Tercio.
- Espadachins: Španělé upgradují Rodelery na úroveň Espadachin.


Stable


Veteran X (II, 200W, 200C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Veteran, což zvýší její útok i hitpointy o 20%.

Guard X (IV, 600W, 600C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Guard, což zvýší její útok i hitpointy o 30%.

Imperial X (V, 1500W, 1500C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Imperial, což zvýší její útok i hitpointy o 50%.

Royal Guard (IV, 1000W, 1000C): Unikátní upgrade, každá civilizace může upgradovat dvě až tři své jednotky na tento stupeň, tato jednotka má o 10% větší útok i počet hitpointů než klasická jednotka hodnosti Guard. Patří sem:

Life Guard Hussars: Britové upgradují Hussary na úroveň King's Life Guard.
- Gendarmes: Francouzi upgradují Cuiraissery na úroveň Gendarmes.
- Czapka Uhlans: Němci upgradují Uhlany na úroveň Czapka.
- Carabineers: Holanďané upgradují Ruytery na úroveň Carabineer.
- Jenites: Portugalci upgradují Dragoony na úroveň Jenite.
- Tartar Loyalists: Rusové upgradují Cavarly Archery na úroveň Tartar.
- Garrochistas: Španělé upgradují Lancery na úroveň Garrochistas.


Artillery Foudry


Veteran Granadier (II, 200W, 200C): Upgraduje Granadiera na hodnost Veteran, což zvýší o 10% jeho útok a počet hitpointů.

Guard Granadier (IV, 600W, 600C): Upgraduje Granadiera na hodnost Guard, což zvýší o 30% jeho útok a počet hitpointů.

Imperial Granadier (V, 1500W, 1500C): Upgraduje Granadiera na hodnost Imperial, což zvýší o 50% jeho útok i počet hitpointů.

Royal Guard (IV, 1000W, 1000C): Unikátní upgrade, každá civilizace může upgradovat dvě až tři své jednotky na tento stupeň, tato jednotka má o 10% větší útok i počet hitpointů než klasická jednotka hodnosti Guard. Patří sem:
- Pavlov Granadier: Rusové upgradují Granadiera na úroveň pavlov.
- Baractu Corps: Turci upgradují Granadiera na úroveň baractu.

Rabaulds (IV, 1000W, 1000C): Upgraduje portugalské Organ Gun na Rabauld, což zvýší jeho útok i počet hitpointů o 25%.

Field Guns (IV, 250F, 250W): Upgraduje Falconet na Field Gun, které má o 25% více hitpointů a o 25% větší útok.

Imperial Field Guns (V, 1500W, 1500C): Upgraduje Field Gun na Imperial Field Gun, který má o 50% větší útok i hitpointy.

Culverins Royale (IV, 250F, 250W): Upgraduje Culverin na děla Culverin Royale, který má o 25% víc hitpointů a o 25% větší útok.

Imperial Culverins Royale (1500W, 1500C): Upgraduje Culverin Royale na Imperial Culverin Royale, což zvýší jeho útok a hitpointy o 50%.

Howitzers (IV, 250F, 250W): Upgrade Mortar na Howitzer, který má o 25% více hitpointů a o 25% větší útok.

Imperial Howitzers (V, 1500W, 1500C): Upgraduje Howitzer na Imperial Howitzer, což zvýší jeho útok a počet hitpointů o 50%.


Arsenal


Infantry Breastplate (III, 200W, 200C): Zvyšuje lučištníkům a zblízka bojující pěchotě hitpointy o 10%.

Socket Bayonet (III, 400W, 400C): Zvýší útok Mušketýrům, Janičárům, Highlanderům a Granadierůmv boji zblízka o 20%. Holanďané tento vynález nikdy nepoznají.

Counter Infantry Rifling (III, 200W, 200C): Antipěchotní pěchotě (Skirmishers, Strelets, Abus Guns…) zvýší bonus o 1 u všech typů útoku  vůči těžké pěchotě (Musketeer, Halberdier, Janissary…).

Cavarly Cuirass (III, 100W, 300C): Jízda bojující zblízka o 10% více hipointů.

Ranged Cavarly Caracole (III, 200F, 300C): Lehké střílející jízdě zvýší dohled o 2, dostřel o 2 a útok o 10%.

Gunner's Quadrant (III, 100F, 100W): Zvýší dohled artilerie o 6.

Heated Shot (III, 150F, 150W): Artilerie a budovy působí o 50% více škod loďstvu.


Po zaslání upgradu Advaced Arsenal zdomovského města můžete využít další upgrady, navíc vám budete moci postavit Arsenal už vColonial Age a všechny vynálezy budou možné už v Colonial Age :


Flint Lock (II, 250W, 250C): Zvýší všem střílejícím jednotkám hitpointy o 10%.

Paper Cartridge (II, 350W, 350C): Zvýší všem střílejícím jednotkám útok o 15%.

Military Drummers (II, 150W, 150C): Zvýší rychlost pěchotě o 1.

Pillage (II, 350W, 250C): Zvýší útok jízdě vůči budovám o 25%.

Professional Gunners (II, 400F, 100W): Zvýší artilerii hitpointy o 10%.

Trunion (II, 400W, 200C): Zvýší rychlost pohybu artilerie o 15%.


Plantation


Bookkeeping (III, 300W, 300C): Práce na plantážích je o 10% rychlejší.

Homesteading (IV, 400W, 400C): Práce na plantážích je o 20% rychlejší.

Refineries (IV, 600W, 600C): Práce na plantážích je o 30% rychlejší.


Capitol


Po určitých objevech dochází ke slevám u jiných objevů či naopak kjejich zdražení. Vyplatí se nechat si ekonomické upgrady nakonec.


Blockade (V, 2200C): Blokáda znemožní nepříteli jakékoli dodávky zdomovského města, což na konci hry nemá takový význam pokud ovšem nezačínáte hru vImperial age nebo pokud jste se do této epochy nedostaly daleko dříve než ostatní oponenti.

Spies (V, 1650C): Špehové vám umožní vidět to, co vidí nepřátelé.

Knighthood (V, 1500F): Hrdinovi přidá 1000 hitpointů.

Peerage (V, 1000F): Hrdinovi přidá 1000 hitpointů a zvýší útok o 100%.

Immigrants (V, 2000C): Umožní vám vybudovat 100 populace bez toho, aniž byste potřebovali domy či Town centra, ale nezvýší se populace. To je na konci hry také prakticky nanic.

Large Scale Agriculture (V, 1000W, 1000C): Zvýší rychlost farmaření o 50%.

Deforestration (V, 1000F, 1000C): Zvýší rychlost těžby dřeva ze stromů o 50%.

Excessive Taxation (V, 1000F, 1000W): Zvýší rychlost získávání mincí zdolů a plantáží o 50%, navýší rychlost zisku mincí vbankách a lovem velryb o 1.50.

Legendary Native Warriors (1500F, 1500W): Zvýší útok i hitpointy všech indiánských válečníků o 50%.


Fort


Revetment (IV, 500W, 500C): Zvýší dohled pevnosti o 6, dostřel o 6 a všechny typy útoku o 50%.

Star Fort (IV, 300F, 300W, 300C): Zvýší hitpointy pevnosti o 50%.


Factory



Musíte si vybrat, jestli bude továrna produkovat těžkou artilerii nebo suroviny a to buď jídlo, dřevo nebo mince (tedy ne zkušenosti!).


Cannery (IV, 250W, 250C): Zvýší rychlost generování jídla o 25%.

Water Power (IV, 250F, 250C): Zvýší rychlost generování dřeva o 25%.

Steam Power (IV, 250F, 250W): Zvýší rychlost generování mincí o 25%.

Mass Production (IV, 300F, 300C): Sníží dobu produkce Heavy Cannonu, Great Bombardu a Rakety o 25%.

Imperial X (V, 1500W, 1500C): Upgraduje danou obléhací zbraň na hodnost imperial, což zvýší její útok i hitpointy o 50%.


Blockhouse


Veteran X (II, 200W, 200C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Veteran.

Guard X (IV, 600W, 600C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Guard.

Imperial X (V, 1000W, 1000C): Upgraduje zvolenou jednotku na hodnost Imperial.

Frontier Blockhouse (III, 200W, 400C): Upraduje Blockhouse, což zvýší jeho útok o 50%.

Fortifield Blockhouse (IV, 800W, 400C): Upgraduje Blockhouse, což zvýší jeho hitpointy o 50%, místo pušek umístí kanóny a zvýší účinnost proti lodím o 100%.


Mosque


Upgrady stejné jako v kostele +


Millet System (I, 300F): Sníží rychlost vytváření osadníků zdarma o 8%.

Korpulu Viziers (II, 500F): Sníží rychlost vytváření osadníků zdarma o 4%.

Abbasid Market (II, 800F): Sníží rychlost vytváření osadníků zdarma o 6%.

Galata Tower District (II, 400C): Zvýší maximální počet osadníků z25 na 45.

Topkapi (III, 400W, 400C): Zvýší maximální počet osadníků z45 na 70.

Tanzimat (IV, 400F, 400W, 400C): Zvýší maximální počet osadníků z70 na 99.



8.  Klávesové zkratky + další ovládání


[SPACE] = mezerník: Vycentrování kamery na zvolenou jednotku

[ALT]: Info o zvolené jednotce

[H]: Obrazovka Home City

[´] (druhý od backspace): Zobrazí hrdinu / průzkumníka.

[.] (druhý vedle levého shiftu): Zobrazí volného osadníka či jinou nevojenskou jednotku.

[,] (třetí vedle levého shiftu): Zobrazí volnou vojenskou jednotku.

[§] (vedle enteru): Zobrazí loď.

[ů] (druhý vedle enteru): Zobrazí dostavník městského centra, pevnosti, věže nebo továrny.

[=] (vedle alfanumerické nuly): Přiblíží kameru.

[T]: Zobrazí Town Centrum.

Následující kombinace [CTRL] + [písmeno] zobrazí danou budovu. Pokud stisknete následující písmena při označeném osadníkovi bez [CTRL], tak danou budovu postaví, pokud to samozřejmě lze.

[CTRL] + [A]: Artillery Foundry

[CTRL] + [B]: Barracks / Blockhouse u Rusů

[CTRL] + [C]: Church

[CTRL] + [D]: Dock

[CTRL] + [E]: House / Manor House u Britů, [E]: Hrdina postaví Town Centrum

[CTRL] + [F]: Fort. Osadníci ji stavět nemohou.

[CTRL] + [I]: Mill

[CTRL] + [K]: Bank

[CTRL] + [L]: Plantation

[CTRL] + [M]: Market

[CTRL] + [O]: Outpost

[CTRL] + [P]: Trading Post

[CTRL] + [Q]: Field Hospital

[CTRL] + [R]: Arsenal

[CTRL] + [S]: Stable

[CTRL] + [V]: Livestock Pen

[CTRL] + [W]: Wall

[CTRL] + [Y]: Factory. Osadníci ji stavět nemohou.

[CTRL] + [Z]: Capitol. Osadníci ji stavět nemohou.

[CTRL] + [1-9]: Označí zvolenou skupinu jednotek jako skupina 1-9.

[1-9]: Zvolí onu skupinu 1-9, pokud existuje.

[CTRL] + [0]: „Deoznačí“ zvolenou skupinu 1-9, neboli zskupiny 1-9 nebude žádná skupina.

[CTRL] + [šipka vlevo] a [šipka vpravo] nebo [CTRL] + [4] a [6]: Rotace kamery.

[SHIFT] + [šipky] nebo jen [šipky]: Pohyb po mapě.



9.  Cheaty :


x marks the spot - Odhalí mapu.

a recent study indicated that 100% of herdable animals are obese - Vykrmí všechna zvířata na maximum.

speed always wins - Rychlost těžby surovin se zvýší o 100%.

medium rare please - Přidá 10000 jídla.

<censored> - Přidá 10000 dřeva.

give me liberty or give me coin - Přidá 10000 mincí.

nova & orion - Přidá 10000 zkušeností.

sooo good - zobrazí popisek u jednotky, která je odpovědná za smrt jiné jednotky.

ya gotta make do with what ya got - U Town centra vytvoří obrovský kanón.

tuck tuck tuck - U Town centra vytvoří červený monster truck.



10.  Rady, tipy, postřehy :


Jak jsme byli zvyklí zdřívějšího dílu, domy poskytovaly + 5 kpopulaci. Vtomto díle poskytují + 10, ale jejich cena je více než trojnásobná a navíc jich můžete stavět jen 20, takže moc náhradních jich mít nebudete. Také Town centrum poskytuje + 10 kpopulaci. Maximální populace je 200. To ale neznamená, že budete mít 200 jednotek. Autoři zůstali u systému zAge of Mythology, kde platilo čím silnější jednotka, tím víc populace zabírá. Pěchota zabírá většinou 1 populace, jízda 1 - 4, obléhací zbraně 4 - 7. Lodě populaci nezabírají kromě rybářské, zato vás ale budou omezovat jejich přísné limity, takže víc jak 3 fregaty nebo 4 galeony prostě mít nebudete.


Snažte se postupovat do dalších věků co možná nejdříve, ale také patřičně zaopatřeni, nejdůležitější je brzy dosáhnout Colonial age, abyste si mohli vytvářet vojsko.


Jak jsme byli zvyklí zdřívějších dílů, proti každé jednotce existuje couter (anti, proti) jednotka, která má na danou jednotku větší efekt než na ostatní např. Skirmisher je couter pěchotní jednotka, a proto na jízdu nebo obléhací zbraně nemá takový efekt jako na pěchotu.


Při útoku na budovy používejte obléhací zbraně, zvláště když útočíte na pevnost, více věží nebo Town centrum,  kromě Mortaru doporučuji univerzální Heavy Cannon výborný do bitvy nebo Falconet. Všimněte si také, jak „nádherně“ odlétávají jednotky usmrcené dělovou koulí.


Armádu sestavujte co nejuniverzálnější, ale nejvýše tak z4 typů jednotek, které budete upgradovat, doporučuji např. Skirmishery, mušketýry nebo janičáře, falconety, které necháte upgradovat na Field guns vdomovském městě, a husary nebo dragouny a jejich obdoby u jiných civilizací na likvidaci obléhacích zbraní případně je nahradit culveriny. Pokud nepřítel užívá hodně jízdu, užívejte i pikemany či halapartníky. Na budovy doporučuji nejlépe Howitzer (upgrade Mortaru) a Heavy cannon a jeho obdoby.


V předchozím díle mohla být jedna skupina tvořena nejvýše 40 jednotkami. Teď se tento počet zvýšil na 50.


I když ve hře už nejsou mniši, kněží také nejsou kzahození, i když jejich schopnost léčit se dá využít jen jedno za čas.


Pokud střelíte dělem do jednotek vlese, stromy to také zničí. Bohužel tato devastace lesů nejde vyvolat záměrně útokem na stromy, jak tomu bylo vminulém díle.


Válečné lodě sice nezabírají žádnou populaci, ale jsou dost drahé a můžete jich mít jen velmi omezený počet. Galleona navíc může trénovat jednotky.


Nelze stavět žádné budovy ani zeď přes obchodní cestu. Takže pokud se chcete opevnit zdí, nesmí vaším městem procházet obchodní cesta.


Town centrum nabylo vtomto díle ještě na větší důležitosti a logicky musel být drasticky omezen jejich maximální počet. Kromě trénování vesničanů a postupu do dalších dob nelze vjejich blízkosti stavět žádné nepřátelské budovy vyjma Trading postu, takže strategicky umístěná Town centra mohou rozhodnou hru.


Byl vylepšen způsob opravování budov. Dříve jste posílali vesničany, nyní stačí kliknout na ikonu na ovládacím panelu. Je to ikona kladívka vpravo dole, podmínkou je, že je budova dostavěná, není u ní nepřítel a je samozřejmě poškozená. Oprava sama není zadarmo, ale počítá se zvýše poškození. Všem jednotkám doplníte hitpointy léčením mnichem či chirurgem nebo je umístíte poblíž Polní nemocnice.


Umělá inteligence bývala na hrách často největší mínus, vtéto hře je vporovnání sostatními na vyšší úrovni. Vaše jednotky budou útočit postupně na vojenské a až poté na civilní jednotky, pokud jim nedáte jiný rozkaz. Stejně tak děla budou nejdříve eliminovat obranné stavby, pak vojenské stavby, poté ekonomické a nakonec si nechají domy. Také nově rekrutované jednotky se automaticky seskupí do formace, po zničení nepřítele vzorném poli se vrací zpět na původní pozice atd. Jedinou výtku bych měl ktomu, když se vaši vojáci vrhnou na budovu a vůbec je nezajímá, že jim do zad střílí nepřátelské jednotky


Levelování:


Hodnoty udávají celkový počet zkušeností na dosažení daného levelu, ne na přestup znižšího na onen level.


1. level 0

2. level 5 000

3. level 10 000

4. level 25 000

5. level 40 000

6. level 60 000

7. level 80 000

8. level 100000

9. level 120 000

10. level 140 000

11. level 160 000

12. level 180 000

13. level 200 000

14. level 220 000

15. level 240 000

16. level 260 000

17. level 280 000

18. level 300000

19. level 320 000

20. level 340 000

21. level 360000

22. level 380 000

23. level 400 000

24. level 420 000

25. level 440 000


KONEC.

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.