Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:
Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:
A. NÁRODY
1) BRITOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Britskou jedinečnou jednotkou je nečekaně Longbowman
(Lukostřelec s dlouhým lukem).
b) Bonusy :
Radnice stojí o 50% méně
Pastýři pracují o 20% rychleji
Archery Range pracuje o 20% rychleji
Pěší lučištníci (kromě Skirmishers) dostřelí o +1 více za každé dosažené
období
c) Typ civilizace: Útočná.
d) Taktika :
Hráč, který si vybere tento národ, by měl na začátku hry najít co nejvíce ovcí
a využít bonusu této civilizace při výrobě prvního jídla (pastýři pracují
o 20% rychleji). Ve střední části hry je dobré cvičit hodně lučištníků
a stavit radnice (Town Center). Např. když těžíte někde daleko od základny, je
dobré tam postavit radnici a naplnit ji lukostřelci. Radnice sama střílí
a vejde se tam až deset jednotek, je to tedy více než do věže. Když budete mít
takovýchto vojenských táborů na mapě více máte lepší přehled o tom co se děje
a jste celkem dobře chráněni před útokem střední velikosti. Potom co budete
moci postavit hrad (Castle) se vaše lukostřelecká síla ještě zvýší, protože
vám přibude elitní jednotka Longbowman. Protože Britové mohou vyzkoumat
všechny kovářské techniky, pak byste toho měli využít. Doporučuji obrnit
lukostřelce a vyvinout nové druhy hrotů. Nezapomeňte na výzkum Balistů.
Skupině vylepšených Longbowmanů a Balistů, podporovaných hloučkem rytířů, pak
nemůže nic odolat.
e) Nevýhody :
Britové pro svoji lásku ke střelbě z luku nemají možnost vyvinout střelný
prach. A tím pádem je jim odepřena možnost mít jakoukoliv jednotku založenou
na tomto objevu, který je v pozdějším období hry některým civilizacím
zpřístupněn.
2) BYZANCI
a) Jedinečná jednotka : Byzantskou jedinečnou jednotkou je těžkooděná
kavalerie Cataphract.
b) Bonusy :
Budovy vydrží za každé dosažené období +10% více
Velbloudí kavalerie, kopiníci a skirmishers stojí o 25% méně
Lodě s ohněm mají útok o 20% větší
Přechod do Imperial Age je o 33% levnější
Mniši léčí třikrát rychleji
c) Typ civilizace : Obranná.
d) Taktika :
Určit strategii jenom pro Byzance není jednoduché. Ale protože mají přístup
k téměř všem vynálezům ve hře, jsou velmi pružní a přizpůsobivý. S bonusem,
který přidává odolnost budovám, jsou jejich zdi, hrady a divy světa téměř
nedobytné. Jejich pozemní vojska mohou být jakéhokoliv typu a protože mají
přístup k mnoha technologiím, určitě doporučuji vyzkoumat různé technikyvýroby
mečů a brnění. Takto vybavené jednotky mohou být velmi silné. Potom co budete
moci postavit hrad, získáte elitní jednotku Cataphract, což je obrněná
kavalerie. Tato pro Byzance ideální jednotka je poměrně levná a účinná
v defenzívě.Pokud patříte mezi zastánce mnichů, pak je tento národ pro vás jak
stvořený. S tří rychlostním léčícím bonusem jsou mnichové velmi užiteční. Při
vašem útoku by alespoň tři neměli chybět. S mnišskou podporou pak vaše
jednotky vypadají odolnější než ve skutečnosti jsou.
e) Nevýhody :
Jejich jedinou slabostí je nedostatek kvalitních námořních jednotek. Proti
flotile Vikingských Longboats jsou bezmocní.
3) KELTOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Woad Raider nebo-li superrychlý nájezdník.
b) Bonusy :
Pěší jednotky se pohybují o 15% rychleji
Dřevorubci pracují o 15% rychleji
Obléhací stroje střílí o 20% rychleji
Ovce nemohou být konvertovány, je-li nablízku jakákoliv vaše jednotka
Výrobna obléhacích strojů pracuje o 20% rychleji
c) Typ civilizace : Hodně útočná.
d) Taktika :
Hráč, který si vybere tento národ má na začátku hry pár výhod. Dřevorubci
pracují rychle a v krátké době nahromadí dostatek dřeva na velké množství
staveb a to ani nemluvím o rychlém pohybu pěších jednotek. Jediná strategie za
Kelty je obrovská masivní vlna rychle se pohybujících pěšáků, která proběhne
nepřátelskou vesnicí a nechává za sebou spoušť. V době, kdy nepřátelské národy
budou schopny cvičit silné jízdní jednotky, už chytrý keltský hráč bude mít
nahromaděnou velké armádu a výcvik této kaval erie trochu zbrzdí. Keltové
nedostatek lukostřelců kompenzují rychlopalnými obléhacími stroji. Doporučuji
vyzkoumat všechny techniky těžby dřeva a potom jsou dřevorubci (těží o 15%
rychleji) během malé chvíle schopni vysekat cestu lesem rovnou k nepříteli.
Potom není nic jednoduššího, než překvapeného nepřítele napadnout vámi
naspořenou armádou a je vyhráno. Po postavení hradu získáte elitní jednotku,
tzv. Nájezdníka. Ten je nejrychleji se pohybující pěší jednotkou ve hře
a doslova každého předběhne (kromě kavalerie samozřejmě). Pravidlem ve hře je,
že lukostřelci jsou na pěšáky nejlepší, ale díky keltské rychlosti na ně moc
neplatí.
e) Nevýhody :
Keltskou slabostí je jejich neschopnost postavit kloudnou obranu. Ale díky
rychlé těžbě dřeva se tato nevýhoda dá zalepit velkým množstvím Radnic, plných
pěšáků a lukostřelců.
4) FRANCOUZI
a) Jedinečná jednotka: Throwing Axeman nebo-li tzv. Sekerníci.
b) Bonusy :
Hrady stojí o 25% méně
Rytíři vydrží o 20% více
Vylepšování farem je zcela zadarmo (musíte mít mlýn)
Rytíři vidí o +2 dále
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Podle bonusů jste také určitě zjistili, že Francouzi využijí své výhody až ve
Věků hradů. První co by měl hráč udělat, je postavit mlýn a farmy a využít
svého bonusu při zlepšování farem úplně zadarmo. Druhou věcí je, dostat se co
nejdříve do Období hradů, aby mohl využít ostatních bonusů a než toho dosáhne,
by měl na mapě urputně hledat kamenné doly a co nejrychleji je vytěžit.
Obrovské zásoby kamení nejsou jen tak pro srandu, ale až dosáhne určeného
období, určitě se mu budou hodit na početnou výstavbu hradů. Vývoj jednotek
by měl u Francouzů směřovat hlavně na kavalerii. Pokud si vylepšíte u kováře
různé brnění a zbraně určené kavalerii, jistě tím nic nezkazíte. I přes
nedostatek střeleckých jednotek jsou Francouzi celkem útočným národem.
A i když stavění hradů je pro ně levnější než pro jiné národy, ostatní obrana
je nic moc. Nedostatek kvalitních lukostřelců kompenzuje tzv. Vrhač seker
(Throwing Axeman), který je také unikátní jednotkou. Francouzi mají
zpřístupněny všechny technologie týkající se střelného prachu. Proto když
uvidíte francouzskou armádu složenou z Kanónových děl, chráněných skupinou
Paladinů, jak si to kráčí k městskému opevnění, není se čemu divit.
e) Nevýhody :
Musí to přetrpět až do věku hradů, kdy jsou jim otevřeny úplně nové možnosti.
5) GÓTOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Pěkně nabušený pěšák Huskarl.
b) Bonusy :
Pěšáci stojí o 10, 20 nebo 30% méně, podle období
Pěšáci mají +1 k útoku proti budovám
Vesničané mají +5 k útoku proti divokým prasatům.+10 k populaci v Imperial Age
Kasárny pracují o 20% rychleji
c) Typ civilizace : Hodně útočná.
d) Taktika :
Podle bonusů je vidět, že se jedná o národ pěšáků. I když Gótská pěchota
neobdržela bonusy k rychlosti, síle atd., je prostě levná a dobrá proti
budovám. Gótský hráč by měl stavět kasárny, jak jen to bude možné a vyrábět
levné pěšáky. Tím pádem bude mít v začátku hry početnou armádu a může jít
otravovat nepřátelské národy. Takovýto tlak může pořád doplňovat dalšími
levnými pěšáky a slabý, nepřipravený národ je jeho. I když Gótové mají
k dispozici jak jízdní i lukostřelecké jednotky, nemohou je zlepšo vat na
nejlepší stupeň. Gótskou noční můrou jsou tzv. vražedné jámy (Murder Holes),
které chrání ve věži lukostřelce a gótská pěchota, ať třeba početná je během
chvilky rozprášena. Jedinečnou jednotkou je Huskarl, nabušený pěšák s různými
vylepšeními, jako třeba ochrana před špičatými předměty. Tato jednotka dává
Gótům alespoň malou šanci proti lukostřelcům.
e) Nevýhody :
Bezmocnost proti lukostřelcům, kteří na pěchotu platí nejlépe.
6) ČÍŇANÉ
a) Jedinečná jednotka : Cho Ko Nu nebo-li rychlopalba z kuše.
b) Bonusy :
Začínáte s třemi vesničany, ale jenom s 50 jednotkami jídla
Technologie stojí o 10, 15 a 20% méně, dle období
Radnice pojme 10 lidí
Sebevražedná loď vydrží o 50% více
Farmy produkují o +45% více jídla
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Číňané oproti jiným národům začínají hru s šesti vesničany, ale skoro bez
jídla. Proto asi první co by měl hráč udělat, je všechny poslat, aby zásoby
jídla trochu zvýšili. Na rozdíl od jiných civilizací, kdy se ze začátku konají
stavební orgie, Číňané si syslí jídlo a díky bonusu na farmách by pak neměl
být problém, rychle se dostat do Feudálního období. V této době pak mohou
začít využívat bonusu na zkoumání nových technologií a dostat se tím před
ostatní národy na špičku vědeckého žebříčku. Hlavně v Imperial Age, kdy jsou
nové technologie pekelně drahé, se tato vlastnost stává velmi užitečnou.Čím
více budete mít domků, tím více můžete mít vesničanů a rychleji vám bude
přibývat jídlo. Už od Feudální doby totiž není na škodu, stavit více domků než
potřebujete a hromadit zásoby jídla. Protože až později budete moci postavit
hrad, přibude vám jedinečná jednotka Cho Ko Nu. Tato, nezapamatovatelně se
jmenující jednotka, je superrychlý střelec z kuše. A od té doby se vám vaše
zásoby budou hodit a vy klidně můžete nepřetržitě cvičit nové a nové Cho Ko
Ny. Proč jich cvičit takové množství ? Jsou totiž celkem dobří na
lukostřelecké jednotky.
e) Nevýhody :
U tohoto národa jsem na žádnou velkou nevýhodu nenarazil, tak aby se neřeklo,
že nějak nadržuji Číňanům, jejich Cho Ko Nu není zrovna moc dobrý ve střelbě
proti opevnění.
7) JAPONCI
a) Jedinečná jednotka : nečekaně - Samuraj.
b) Bonusy :
Rybářská loď vydrží 2x více, má +2 k brnění a pracuje o 5, 10, 15 a 20%
rychleji, dle období
Mlýn, pila a důl stojí o 50% méně
Pěšáci útočí o 10, 15 a 25% rychleji, dle období
Galéry dohlédnou o +50% dále
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Japonské rybářské lodě obdrželi celkem dost bonusů, takže je hned vidět kam se
bude ubírat strategie pro tento národ. Japonci se prostě hodí do map, kde
větší část zaujímá voda. Jejich schopnost přejít z faremního zdroje potravy na
rybařinu, se může hodit, když jste třeba napadeni a většina vašich vesničanů
je pobita a vy zrovna jako naschvál nemáte dostatek jídla na vycvičení
nových. Protože mlýny, pily a doly stojí o 50% méně, můžete za cenu jedné
stavby u jiného národa postavit u Japonců hnedle dv ě. Nemělo by potom být
žádnou vzácností vidět, že pracující dřevorubec má pilu hned u lesa a o kousek
dál, kde je už les vytěžen, stojí pila opuštěná. Takto pracuje dřevorubec
v blízkosti lesa a nemusí se trmácet bůhví kam daleko, jen abyste ušetřili
nějaké ty suroviny na stavbě pily. Prostě, Japonci jsou dobří
ekonomové.Jedinečnou jednotkou je Samuraj (to bych se opravdu divil, kdyby
nebyl). Je to celkem silná pěší jednotka s průraznou obranou.
e) Nevýhody :
Jako u většiny národů, založených na pěších jednotkách, jsou kamenem úrazu
lukostřelci. Kromě Samurajů, kteří nějaký ten šíp přežijí, ostatní pěšáci jsou
vůči ním bezmocní.
8) MONGOLOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Mangudai, lukostřelec na koni.
b) Bonusy :
Lukostřelci na koních střílí o 20% rychleji
Lehká kavalerie vydrží o +30% více
Lovci pracují o 50% rychleji
Skauti a lehká kavalerie vidí o +2 do dálky
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Podle historie byli Mongolové kočovným národem a jejich domovem byla step. Ani
jinak tomu není v této hře. Už podle bonusů je vidět, že kasárny zde půjdou do
ústraní a vystoupí stáje. První co by měl hráč udělat, je, vzít skauta a pár
vesničanů a vyrazit na lov divé zvěře. Se skautem by měl hledat po okolí
a nahánět srnky ke skupině vesničanů, aby to neměli tak daleko.Jak už jsem se
zmínil, kasárny zde nemají moc velký význam,lze jich využít akorát při výcviku
jednotek určených k obraně města. Městs ké opevnění by mělo být dost
prostorné, aby se tam vešlo dostatek stájí s velkým počtem jízdních jednotek,
které přeci jenom zabírají více místa. Není na škodu, zahnat do opevnění i pár
srnek nebo jelenů, aby byli nějaké zásoby na horší časy. Mongolskou jedinečnou
jednotkou je Mangudai (ještě hůře zapamatovatelné jméno), což je mocný
lukostřelec na koni. Mongolové jsou prostě kočovníci, kteří se svou jízdou
můžou pěkně zatopit i té nejlepší obraně.
e) Nevýhody :
Mongolové nemohou zkoumat žádné věci, které se týkají kláštera a mají uzamčený
přístup k ekonomickým technologiím v pozdějších období.
9) PERŠANÉ
a) Jedinečná jednotka : Válečný slon (War Elephant)
b) Bonusy :
Začínáte s 50 jednotkami dřeva a jídla navíc
Radnice a doly vydrží 2x více a pracují o 10, 15 nebo 20% rychleji, dle období
Rytíři mají +2 k útoku proti lukostřelcům
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
S Peršany začínáte s 50 jednotkami dřeva a jídla navíc a z toho plynou jisté
výhody oproti jiným národům. Jednou z nich je, že ze začátku můžete postavit
více budov než normálně a můžete vycvičit navíc jednoho vesničana. Nebo si
zásoby necháte a máte takový menší náskok při přestupu na další dobu před
ostatními národy.Podle bonusu rychle pracujících doků je zřejmé, že Peršané
mají převahu na vodě. Rychleji vyrábí lodě a s trochou štěstí můžou na vodě
konkurovat i takovým Vikingům, samozřejmě ne silou, ale počtem slabších lodí.
Ty díky velké výrobní rychlosti mohou během malé chvíle zaplavit nepřátelské
přístavy. Vikingové vás, ale jen tak nenechají převzít nadvládu nad vodními
plochami, a proto by vikingské přístavy měli být vašim hlavním námořním cílem.
Po postavení hradu vám přibude elitní jednotka War Elephant (Válečný slon). Je
pomalý, ale těžko zničitelný a při průchodu nepřátelským městem za sebou
nechává jenom spoušť. Protože radnice vydrží dvakrát více a pomocí různých
technologií se dá ještě opevnit, není na škodu stavit na mapě různé válečné
tábory v jejichž centru bude právě radnice, přecpaná různými válečnými
jednotkami. S takhle se pomalu množícími tábory, získáte za chvíli převahu nad
celou mapou.
e) Nevýhody :
Na to že jsou Peršané útočnou civilizací, kromě +2 k útoku proti lukostřelcům
u rytířů, nemají žádné bonusu jak k rychlosti tak síle.
10) SARACÉNI
a) Jedinečná jednotka : Mameluk, lukostřelec na koni.
b) Bonusy :
Obchodování stojí pouze 5%
Transportní lodě vydrží a uvezou 2x více
Galéry útočí o 20% rychleji
Lukostřelci na koních mají +3 k útoku proti budovám
Pěší lukostřelci mají +1 k útoku proti budovám
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Strategie u saracénské civilizace má takovou všeho chuť. Jsou dobří jak
v obchodní, vodní tak i v pozemní taktice. Ale asi nejvíce z nich převažuje ta
vodní, protože jejich transportní lodě celkem dost vydrží a hlavně, to nás
zajímá nejvíce, pojmou dvojnásobek jednotek. Proto takové čtyři transporty
naplňte vojenskými jednotkami a díky rychlopalným galérám je v bezpečí můžete
dopravit k nepřátelskému pobřeží. Mám zkušenost, že města jsou podél pobřeží
nejméně chráněna (kromě map, kde jsou jen samé o strovy) a proto výsadek čtyř
transportů může být pro takové to město katastrofální. A když se zrovna
nechystáte na lodní výsadek, tak velký skladovací prostor transportních lodí
může posloužit při rychlém přesunu vojenský jednotek. Při multiplayerové hře
vám váš spoluhráč bude určitě vděčný, když se z nenadání objeví velké množství
pomocných jednotek, které se nacházeli na úplně opačném konci mapy a zachrání
jeho napadené město.Jedinečnou jednotkou je Mameluk, rychlá lukostřelecká
jednotka na koni. Před nájezdem Mameluků společně s obyčejný lukostřelecká
jednotka na koni se třese každé méně opevněné město.
e) Nevýhody :
Celkem se obejdete bez jedinečné jednotky.
11) GERMÁNI
a) Jedinečná jednotka : Germánský rytíř (Teutonic knight).
b) Bonusy :
Mniši mohou léčit na dvakrát větší vzdálenost
Věže pojmou dvakrát více jednotek a střílí dvakrát více šípů
Murder holes jsou zadarmo
Radnice má +2 k útoku a +5 k dostřelu
Farmy stojí o 33% méně
Všechny jednotky jsou více odolné před konvertováním
c) Typ civilizace : Obraná.
d) Taktika :
Germáni jsou dost dobří v obraně, ale to neznamená,že jsou jenom obranou
civilizací. Právě protože mají skoro neproniknutelnou obranu, můžou se více
věnovat útoku a jejich města jsou v bezpečí. První co by měl germánský hráč
udělat, je zabrat a vytěžit co nejvíce kamenných dolů. Kámen se bude později
hodit, to mi věřte. Ony takové věže nejsou zrovna levné a o hradu ani nemluvě.
Jediným způsobem jak nedovolit Germánům při výstavě tzv. "želvy",
neproniknutelného obraného obvodu, sestaveného z velkého množství věží
a hradů, je právě znepřístupnit jim kámen. Proto těžte jak jen to jde, opravdu
se vám to vyplatí. Za elitu tento národ reprezentuje Germánský rytíř, který je
ve hře velmi obávanou jednotkou. I když je celkem pomalá, je velmi silná
( útok 17) a hodně vydrží (obrana 10). Když se do sebe pustí Válečný slon
a Germánský rytíř v boji jeden na jednoho, tak z toho rytíř vyjde vítězně.
Navíc je tato jednotka velmi odolná vůči překonvertování. Germáni jsou vůbec
taková nábožná civilizace a proto je mnohem obtížnější jejich jednotky převést
na nepřítelovu stranu. Proto by mniši měli být v každé vojenské sestavě a díky
jejichschopnosti léčit na větší dálku než normálně, se budou určitě hodit.
e) Nevýhody :
Moc velká závislost na kamení. Pokud se nepříteli povede omezit přísun této
suroviny, můžou nastat problémy.
12) TURKOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Janissary (střelec z ručnice).
b) Bonusy :
Jednotky založené na vynálezu střelného prachu vydrží o 50% více
Výzkum střelného prachu stojí o 50% méně
Těžba zlata je o 15% rychlejší
Vynalezení chemie je zadarmo
Lehká kavalerie se vyvíjí zadarmo
Kanónové jednotky se cvičí o 20% rychleji
c) Typ civilizace : Útočná.
d) Taktika :
Už podle uvedených bonusů je jasné, že Turkové určitě nepatří mezi ty národy,
které se můžou hned ze začátku hry pustit do útoku. Turci využijí svých výhod
mnohem později. Do doby, kdy budou moci zlepšovat lehkou kavalerii, jsou úplně
obyčejným až podprůměrným národem. Ale potom s lepší kavalerií se jejich
vojenská síla začne prudce zvyšovat. A až dosáhnou Imperial Age a dostanou se
jim do rukou vynálezy jako střelný prach a chemie, probudí se u nich vražedné
instinkty. I elitní jednotka je založena na objevu střelného prachu. Je jí
Janissary nebo-li střelec z ručnice. Ale dejte pozor na zlato. Stejně jako
Germáni s kamenem, mají Turkové zase problémy se zlatem. Je pravda, že zlato
potřebují i ostatní národy a Turkové jsou ještě zvýhodněni rychlejší těžbou,
ale jejich hlavní vojenské jednotky jsou pěkně drahé a zlato je hlavní
surovinou. Proto těžte zlato hned od začátku hry. Anebo když hrajete
multiplayer a váš spoluhráč je Germán, není nic jednoduššího než se dát
dohromady a vy si zaberete doly na zlato a on na kámen. Samozřejmě že také
potřebujete kámen, ale s dobrou spoluprací se spoluhráčem ne tolik jako jindy.
e) Nevýhody :
Technologie, které z Turků dělají velmi silný národ jsou pekelně drahé na
zlato a proto jsou bez něj celkem bezmocní.
13) VIKINGOVÉ
a) Jedinečná jednotka : Longoboat (skvělá válečná loď) a Berserk, šílenec se
sekerou.
b) Bonusy :
Válečné lodě stojí o 20% méně
Pěchota je o 10, 15 a 20% odolnější, dle období
Vynalezení kola a ruční káry je zdarma
Doky stojí o 33% méně
c) Typ civilizace : Hodně útočná.
d) Taktika :
A to nejlepší na konec. Jejich válečný řev je slyšet ještě dříve nežli jsou
vidět, jejich pěchota se na vesnici valí jako lavina a nenechává nikoho naživu
a loďstvo je tak silné, že žádný přístav před ním neobstojí. Ano, Vikingové
jsou nejútočnějším národem v této hře. Vikingové mají obrovskou převahu na
vodě založených mapách a jsou schopni vytvořit nejsilnější loďstvo ve hře.
Obrovským rozdílem oproti ostatním národům je, že mají dvě jedinečné jednotky.
První je Berserk neboli šílenec se sekerou. Protože tato jednotka je braná
jako pěchota, tak se i na ní vztahují bonusu určené pěšákům. Armáda takovýchto
Berserků, obdařených ještě 20% bonusem na výdrž je velmi nepříjemná věc a pro
málo opevněná města také věcí poslední. Druhou jedinečnou jednotkou je
Longboat, nejlepší válečná loď ve hře. Má schopnost střílet krupobití šípů
a tím pádem je vynikající na pobřežní nájezdy a likvidování jednotek rovnou
z vody. Dobrou kombinací obou elitních jednotek se dá snadno vyhrát.
e) Nevýhody :
Kamenem úrazu každého národa založeného hlavně na pěšácích jsou lukostřelci.
I když mají pěšáci bonus na odolnost, zrovna moc rychle se nepohybují a tak
jsou šípy jejich největšími nepřáteli. Pokud má nepřítel dobře navržené
opevnění, není pro Vikingy, útočící ze souše, snadné se za něj dostat.
B. OBDOBÍ
Text dodal : Daniel Chovanec (danielvr@stonline.sk)
1) Dark Age (Doba temna) :
První činnost vašich vesničanů by měla být očesání nejbližšího keře, aby se ze získaného jídla mohli rodit další vesničané, které pošlete pro dříví k co nejbližším stromům. První stavba by měl být dům, který bude co nejblíž k Centru města (Town Center), aby byl při případném brzkém útoku nepřátel chráněn. Vždy, když se nepřítel dostane až do vaší říše, rozezvoňte zvon a vesničané uchrání vše ve vysokém okruhu. Až bude vaše populace přesahovat cifru 5, váš stavitel, kterého si určíte pro stavbu staveb, musí postavit mlýn pro získávání potravy. Ihned potom, pokud vám to "finanční" situace dovolí, postavte alespoň dvě farmy, tím máte zabezpečený přísun jídla.
S rostoucí populací musí přibývat domů a farem, pro nastřádání co nejrychleji velkého počtu surovin. Nakonec ještě postavte kasárna, a co nejrychleji přejděte do doby feudální (stojí 500 jídla), dříve než vaši soupeři, i kdyby to stálo konečnou situaci 0 jídla. Než se jídlo nastřádá, věnujte se těžbě kamene (hlavně) a zlata.
2) Feudal Age (Doba Feudální) :
Jak jen to bude možné, co nejrychleji obežeňte vaše impérium kamennou zdí, bránu si nechte na potom. Teprve až nebude do města jediný vchod, postavte bránu přes jednu ze zdí. Nepoužívejte les jako hradbu !!! Stromy se dají snadno vymýtit. Teď ještě dejte těsně za hradby hradby a před hlavní vchod pár věží (Watch Tower). Počitejte s tím, že to nebude zadarmo ! Věže před hradbou postavte vždy dvě vedle sebe, aby jedna mohla krýt druhou ! Nyní jste opevnění a můžete se nerušeně věnovat vývoji. Udělejte si v kasárnách pár vojáků (alespoň pět) a upgradujte je. Postavte je k bráně jako stráž. Ihned, jak nastřádáte suroviny, investujte je do stavby nových budov (hlavně stáje a kovárnu) a v pozdější fázi k upgradování jednotek, prozatím se zaměřte na pěchotu. Jízdu ještě ne, vytvořte si když tak jen jednu průzkumnou jízdu (Scout Cavalery). Až bude vaše civilizace dostatečně rozvinutá, věnujte se střádání surovin do budoucna, hlavě kamene a zlata...
3) Castle Age (Doba Hradů)
Získali jste nové budovy na výstavbu. Využijte hlavně universitu a hrad. Hrad postavte na nejvýhodnější strategické místo - nejlépe ke vchodu - máte jistotu bezpečí. Umístěte ho bepodmínečně před hradby. V universitě hlavně zavěďte Guard Tower (strážná věž). Do doby impérií se taktéž nepouštějte bez ohromných zásob zlata a kamene a postaveného kostela (monastery). Vytvořte si taky jízdu v podobě rytířů (Knight).
4) Imperial Age (Doba Impérií)
Vaše ohromné zásoby nepoužijte k ničemu jinému než částečně k hromadění vojska, ale taky jeho masovému upgradování a nejen jeho - musíte soupeře technologicky daleko přesahovat. Již postavenou kavalerii složenou z jízdy neprodleně upgradujte na paladiny. Část mnichů z kostela přesuňte tam, kde shromažďujete svoje jednotky, aby je tam mohli léčit. Mnichové jsou silná jednotka. Zaměřte se na jejich maximální vylepšování.
Vrcholem všeho je Wonder (Div světa), který pozvedne morálku vašich vojáků a nažene hrůzu nepřátelům. Stojí ovšem pěknou sumičku (1000 dřevo, 1000 kámen, 1000 zlato), takže ho postavte teprve až budete maximálně rozvinutí.
Využívejte možnosti kovárny a university, síly mnichů a pěchoty, ale nepouštějte se do zbytečných projektů jako je Průzkumná jízda (Scout Cavalery) či zlepšování Scorpiona. Pokud chcete, můžete taky zavést druhou hradbu před tou stávající a do mezery mezi nimi postavit věže, protože pokud se budete moci nerušeně rozvíjet, teprve pak můžete na bitevních pláních sklízet vítězství...
KONEC.